woonkrediet naar de toekomst toe?
TIP
woonkrediet naar de toekomst toe?
is er ergens een regel die zegt binnen hoeveel tijd je het geleende bedrag van een woonkrediet daadwerkelijk moet opgenomen hebben?
reden van mijn vraag: de rentes zijn historisch laag (naar ik hoor 2,5 % voor 20 jaar vast), maar wat als men pas binnen laten we zeggen 5 à 7 jaar een huis wil bouwen (dan zijn de rentes misschien veel hoger), is het dan mogelijk nu te profiteren van de lage rentevoeten daar NU de lening aan te gaan en deze pas op te nemen jaren later?
reden van mijn vraag: de rentes zijn historisch laag (naar ik hoor 2,5 % voor 20 jaar vast), maar wat als men pas binnen laten we zeggen 5 à 7 jaar een huis wil bouwen (dan zijn de rentes misschien veel hoger), is het dan mogelijk nu te profiteren van de lage rentevoeten daar NU de lening aan te gaan en deze pas op te nemen jaren later?
Re: woonkrediet naar de toekomst toe?
Lijkt me niet zo verstandig, en zelfs niet mogelijk. Meeste banken vragen na een bepaalde tijd een reserveringsprovisie. Dat wil zeggen dat wanneer je het bedrag van de hypotheek bijvoorbeeld na 6 maand nog niet volledig gebruikt hebt, je eigenlijk een soort van rente moet gaan betalen aan de bank op het resterende bedrag. En dat kan best oplopen, meest gangbare tarieven zijn van 0,1% tot 0,25% per maand. Vanaf wanneer je dat verschuldigd bent is ook sterk afhankelijk, maar meestal na 6 maand. En dan wordt er ook vaak nog een hoger tarief toegepast wanneer je echt de 24 maanden zou overschrijden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: woonkrediet naar de toekomst toe?
Wat hierboven staat klopt. Meer nog na 2 jaar moet alles opgenomen worden (bij Belfius toch). Wij kregen nog een extra jaar (reserveringscommissie moesten we wel betalen) maar dat bracht niet op.
Ons probleem:
Start werken aug 2011
aannemer maakte fouten, dakwerker die erna kwam merkte dit in aug 2012
architect met toezicht verwittigd, deze zetten het contract stop.
Wij dus noodgedwongen naar een advocaat sept 2012
Procedure loopt nu nog we mogen geen steen verleggen dus aug 2014 3 jaar na aangaan lening heeft de bank het bedrag beperkt, dwz wat we nog niet opgenomen hebben kunnen we ook nooit meer opnemen.
Ons probleem:
Start werken aug 2011
aannemer maakte fouten, dakwerker die erna kwam merkte dit in aug 2012
architect met toezicht verwittigd, deze zetten het contract stop.
Wij dus noodgedwongen naar een advocaat sept 2012
Procedure loopt nu nog we mogen geen steen verleggen dus aug 2014 3 jaar na aangaan lening heeft de bank het bedrag beperkt, dwz wat we nog niet opgenomen hebben kunnen we ook nooit meer opnemen.