Woonlening: ok tarief?
TIP
-
ServantesXI
- Newbie

- Contacteer:
Woonlening: ok tarief?
Beste forumleden,
Voor we toehappen wilde ik graag nog een check doen op spaargids.be. De situatie is als volgt
Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht van 218000 onder btw stelsel.
De totaalprijs incl btw & alle kosten komt neer op ongv. 267000. Onze eigen inbreng beperkt zich tot 22000 euro. We zijn een koppel van 27 en 24 met een gezamenlijk inkomen van om en bij de 3900 euro.
Na een rondje bankshoppen en over- en weer sturen (Keytrade, Argenta, ING, Belfius, Fortis, KBC..) komt kbc er als beste uit. Ze bieden ons een tarief van 1,82% op een lening van 245000 vast op 25 jaar. Klinkt dit ok?
Voor we toehappen wilde ik graag nog een check doen op spaargids.be. De situatie is als volgt
De totaalprijs incl btw & alle kosten komt neer op ongv. 267000. Onze eigen inbreng beperkt zich tot 22000 euro. We zijn een koppel van 27 en 24 met een gezamenlijk inkomen van om en bij de 3900 euro.
Na een rondje bankshoppen en over- en weer sturen (Keytrade, Argenta, ING, Belfius, Fortis, KBC..) komt kbc er als beste uit. Ze bieden ons een tarief van 1,82% op een lening van 245000 vast op 25 jaar. Klinkt dit ok?
-
EricKinder
- Newbie

- Contacteer:
Re: Woonlening: ok tarief?
Hoor toch maar ook eens even bij Argenta, ik weet van een vriend dat zij soms nog beter doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tarief is heel goed. Budget niet te krap?
Wat als er iets 5000 euro extra kost?
Wat als er iets 5000 euro extra kost?
Zeer goed tarief
Klinkt zeker goed! Bij nieuwbouw hoor ik ook wel vaker dat banken betere tarieven geven. Aangezien ik zelf aan het shoppen ben, zou je mij jullie voorstel kunnen doorsturen? Of hier online zetten dan krijg je 2 cinema tickets
Zou mij immens helpen omdat ik voor een vaste slechts 2,26% heb gekregen
Zou mij immens helpen omdat ik voor een vaste slechts 2,26% heb gekregen
Het lijkt me wat vreemd dat banken in het algemeen zo'n goede rente geven, terwijl de eigen inbreng "slechts" zoveel is.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Die rentevoet van 1,82% zegt niet alles. Aan welke voorwaarden moeten jullie gedurende deze 25 jaar voldoen?
Voor zover ik weet krijg je bij KBC meestal een korting van -0,50% aangeboden op voorwaarde dat je brandverzekering, schuldsaldo en loondomiciliëring bij KBC hebt.
Je moet al deze kosten mee in rekening brengen om te bekijken welk krediet nu het goedkoopste is. Als je 25 jaar lang verplicht een dure brandverzekering moet betalen kan dit al snel enkele duizenden euro's extra kosten.
Staat het nieuwbouwappartement er al of moet het nog gebouwd worden? Anders moet je ook rekening houden met de reserveringsprovisies die banken vragen.
Voor zover ik weet krijg je bij KBC meestal een korting van -0,50% aangeboden op voorwaarde dat je brandverzekering, schuldsaldo en loondomiciliëring bij KBC hebt.
Je moet al deze kosten mee in rekening brengen om te bekijken welk krediet nu het goedkoopste is. Als je 25 jaar lang verplicht een dure brandverzekering moet betalen kan dit al snel enkele duizenden euro's extra kosten.
Staat het nieuwbouwappartement er al of moet het nog gebouwd worden? Anders moet je ook rekening houden met de reserveringsprovisies die banken vragen.
November 2018 hypothecair krediet vast voor 25 jaar afgesloten aan 1,95 zonder eis van loon domiciliëring. Wel brandverzekering en schuldsaldoverzekering. Voor de rest hebben we geen andere verzekeringen bij KBC en is het ook niet onze enige bank.
Jullie tarief lijkt oke , maarServantesXI schreef: ↑8 december 2018, 16:08 Beste forumleden,
Wat kost lening in totaal ?
Wat kost brand verzekering ( komt te vervallen ) blokpolis !!!!
Inboedel, familiale kan perfect ergens anders , verplichte brand slaat enkel op gebouw.
Dan blijft nog de verplichte schuldsaldo. ( en hier is kbc normaal gezien een pak duurder) de helft goedkoper ergens anders.
En dit alles op een rijtje , zou het best mogelijk zijn dat Keytrade of andere ondanks hogere rente toch het goedkoopst is.
Vrije keuze , ssv , vrije keuze brand enz.
Dus bekijk het totale kosten plaatje alvorens te beslissen.
Estate Guru believer.
Wij hadden een rekenblad (Excel) die de aanbiedingen van banken vergeleek:
Hoeveel rente wordt afbetaald
Dossierkosten
Meerprijs Schuldsaldo
Meerprijs Brandverzekering
Ik schrok toch van de meerprijs van de schuldsaldo en de brandverzekering. Ondanks de "korting van 30%" waren die toch snel de helft duurder en lopen de kosten op. Zeker bij KBC: de verzekering dekt wel alles, maar de kostprijs van de verzekeringen is ook zeer hoog.
Hoeveel rente wordt afbetaald
Dossierkosten
Meerprijs Schuldsaldo
Meerprijs Brandverzekering
Ik schrok toch van de meerprijs van de schuldsaldo en de brandverzekering. Ondanks de "korting van 30%" waren die toch snel de helft duurder en lopen de kosten op. Zeker bij KBC: de verzekering dekt wel alles, maar de kostprijs van de verzekeringen is ook zeer hoog.
Een tip:
Bij ons was de schuldsaldo van BNP Cardif de goedkoopste. Ik heb even jullie gegevens in de online calculator ingegeven (de rente heb ik hoger genomen op 2%):
Voor jullie beide (elk 50%):
302,78 € per jaar (16 jaar premiebetaling)
of 3.763,74 € eenmalig
Vergelijk dit maar eens met het voorstel van KBC...
Bij ons was de schuldsaldo van BNP Cardif de goedkoopste. Ik heb even jullie gegevens in de online calculator ingegeven (de rente heb ik hoger genomen op 2%):
Voor jullie beide (elk 50%):
302,78 € per jaar (16 jaar premiebetaling)
of 3.763,74 € eenmalig
Vergelijk dit maar eens met het voorstel van KBC...
Het kan ook helpen om dat aan te kaarten bij de KBC dat de hoge SSV een dealbreaker zou zijn. Wij hebben hier over geklaagd en hebben een korting gekregen op de SSV van bijna 30%
Mensen vergeten vaak wel eens dat elke kost onderhandelbaar is. SSV, brandverzekering, autoverzekering -- je moet nooit de vraagprijs betalen.
Dossierkosten worden ook makkelijk kwijtgescholden (men gaat geen 10,000en euros in rente laten liggen voor een paar 100 euro)...
Ik heb een "akkoord" met mijn KBC verzekeringsmakelaar (onafhankelijke, geen KBC kantoor) dat hij mij voor alles meteen een goede prijs geeft. Omgekeerd ga ik dan niet steeds zeveren over elke euro, en hou ik mijn volledige portefeuille bij hem. Los van de prijs zijn de verzekeringen van KBC (naar mijn mening) best goed.
Dossierkosten worden ook makkelijk kwijtgescholden (men gaat geen 10,000en euros in rente laten liggen voor een paar 100 euro)...
Ik heb een "akkoord" met mijn KBC verzekeringsmakelaar (onafhankelijke, geen KBC kantoor) dat hij mij voor alles meteen een goede prijs geeft. Omgekeerd ga ik dan niet steeds zeveren over elke euro, en hou ik mijn volledige portefeuille bij hem. Los van de prijs zijn de verzekeringen van KBC (naar mijn mening) best goed.
-
anonymous
Het klopt inderdaad.
Het kan zijn dat je bij KBC een SSV en brandverzekering moet nemen om een goedkoper tarief te bekomen.
Echter zegt niemand dat je die 2 verzekeringen in het bankkantoor moet nemen. Een zelfstandige KBC verzekeringsagent kan meestal ietsje meer doen
Het kan zijn dat je bij KBC een SSV en brandverzekering moet nemen om een goedkoper tarief te bekomen.
Echter zegt niemand dat je die 2 verzekeringen in het bankkantoor moet nemen. Een zelfstandige KBC verzekeringsagent kan meestal ietsje meer doen
Uit eigen ervaring: door zeer veel banken tegen elkaar uit te spelen kan je iets beter doen dan de online kredietinstellingen zoals hello bank! en keytrade bank. Het heeft ons evenwel veel tijd gekost om 1.000 euro extra uit te sparen.
Als ik het opnieuw zou doen dan deed ik enkel twee online simulaties en bestelde ik het meteen bij de online spelers.
Ik begrijp nog steeds niet hoe bankdirecteurs gaan overleven. Er moeten toch veel gemakkelijke mensen zijn die een bank binnenstappen voor een lening en een uurtje later met de standaard voorwaarden buitenwandelen.
Als ik het opnieuw zou doen dan deed ik enkel twee online simulaties en bestelde ik het meteen bij de online spelers.
Ik begrijp nog steeds niet hoe bankdirecteurs gaan overleven. Er moeten toch veel gemakkelijke mensen zijn die een bank binnenstappen voor een lening en een uurtje later met de standaard voorwaarden buitenwandelen.