Worden we allen naar de beurs gepushed door de banken?
TIP
Re: Worden we allen naar de beurs gepushed door de banken?
Zelf heb ik een aantal maanden geleden ook als beginneling de stap gemaakt naar fondsen.
Ik ben 25 jaar en heb 1/3de van mijn kapitaal op aanraden van mijn bank verspreid over 5 fondsen.
- Carmignac Patrimoine
- Deutsche Invest 1 Multi Opps
- DWS Kaldemorgen
- Ethna Aktiv
- Multiple Opp 2 RT
Echter staan al mijn fondsen negatief en bekijk ik dagelijks de koers. Natuurlijk voelt dit niet goed aan, zeker als beginner.
Ik weet ook dat niemand een glazen bol heeft maar met Griekenland in verschiet ziet het er volgens mij niet rooskleurig uit.
Is het beter om de schade te beperken en deels uit te kopen? Of gewoon laten staan en zien hoe de koers evalueert?
Mijn fondsen zijn allemaal bij Deutsche Bank aangekocht, is dit negatief?
Ik ben 25 jaar en heb 1/3de van mijn kapitaal op aanraden van mijn bank verspreid over 5 fondsen.
- Carmignac Patrimoine
- DWS Kaldemorgen
- Ethna Aktiv
- Multiple Opp 2 RT
Echter staan al mijn fondsen negatief en bekijk ik dagelijks de koers. Natuurlijk voelt dit niet goed aan, zeker als beginner.
Ik weet ook dat niemand een glazen bol heeft maar met Griekenland in verschiet ziet het er volgens mij niet rooskleurig uit.
Is het beter om de schade te beperken en deels uit te kopen? Of gewoon laten staan en zien hoe de koers evalueert?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Het zijn redelijke defensieve fondsen dus nog niet panikeren.
Indien je nog wat investeringskapitaal aan de zijlijn hebt staan,kan je gerust bijstorten NA de uitklaring van de Griekse kwestie.
Je bent nog jong en nog vele jaren voor de boeg dus nog even geduld tenslotte mag je pas na een paar maand niet verwachten dat je gigantische winsten ging hebben met deze keuze fondsen.
Op lange termijn zal deze keuze je kapitaal beter beschermen (minder volatiel) met rustiger gemoed dan de puurdere aandelenfondsen.
Indien je nog wat investeringskapitaal aan de zijlijn hebt staan,kan je gerust bijstorten NA de uitklaring van de Griekse kwestie.
Je bent nog jong en nog vele jaren voor de boeg dus nog even geduld tenslotte mag je pas na een paar maand niet verwachten dat je gigantische winsten ging hebben met deze keuze fondsen.
Op lange termijn zal deze keuze je kapitaal beter beschermen (minder volatiel) met rustiger gemoed dan de puurdere aandelenfondsen.
Buy an hold!Mar001 schreef:Zelf heb ik een aantal maanden geleden ook als beginneling de stap gemaakt naar fondsen.
- Carmignac Patrimoine
- DWS Kaldemorgen
- Ethna Aktiv
- Multiple Opp 2 RT
Volhouden.
En dat je bij DB hebt aangekocht, is irrelevant. Effecten blijven je eigendom en vallen dus buiten een eventueel faillissement. Zie http://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe-k ... 71620.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"De effecten op een effectenrekening vallen niet in de boedel van een mogelijk faillissement. De spaarder blijft eigenaar van die financiële instrumenten als de bank waar zijn effecten op een rekening staan, over de kop zou gaan. Wanneer ze zouden verloren gaan in een bedrieglijk faillissement - de failliete bank heeft de rekeninguittreksels van effectenrekeningen bijvoorbeeld vervalst - treedt de dekking van het Beschermingsfonds in werking."
"De effecten op een effectenrekening vallen niet in de boedel van een mogelijk faillissement. De spaarder blijft eigenaar van die financiële instrumenten als de bank waar zijn effecten op een rekening staan, over de kop zou gaan. Wanneer ze zouden verloren gaan in een bedrieglijk faillissement - de failliete bank heeft de rekeninguittreksels van effectenrekeningen bijvoorbeeld vervalst - treedt de dekking van het Beschermingsfonds in werking."
Op jouw leeftijd is dit geen probleem! "Buy & hold" en kijk niet te vaak naar de koers. Koop bij wanneer je geld hebt (wacht eventueel tot eind juni) maar kijk er verder niet te veel naar om. Ik volg de beurzen elke dag maar ik kijk slechts 1 keer per maand naar mijn portefeuille. En slechts 1 keer per jaar maak ik de balans op en bepaal ik mijn 'strategie' voor het volgende jaar.Mar001 schreef: Is het beter om de schade te beperken en deels uit te kopen? Of gewoon laten staan en zien hoe de koers evalueert?
Jammer dat deze thread alweer afleidt van het onderwerp door een beginner die na een paar % (virtueel) verlies al begint ongerust te worden.
Tegelijk duidt het ook wel aan dat er de laatste tijd veel mensen in de beurs zijn gestapt die het anders niet zouden doen
Tegelijk duidt het ook wel aan dat er de laatste tijd veel mensen in de beurs zijn gestapt die het anders niet zouden doen
Ik denk dat het zonneklaar is dat we met zijn allen naar de beurs gepushed worden.
Dat is ook volledig normaal in de kapitalistische logica: sparen is voor mietjes, met geld moet je meer geld maken! Dat daar vaak onredelijke risico's aan verbonden zijn, en men bij weinig spaargeld bij de minste tegenslag moet beginnen lenen, daar wordt zedig over gezwegen.
Dat fameuse 'graantje meepikken' is ondertussen al vele goedgelovige beginnende beursadepten zuur opgebroken, eigen schuld dikke bult, zegt men dan...
Mijn advies is dan ook: blijf van de beurs weg. Het is een pervers systeem ten nadele van de werkende klasse, die met steeds minder mensen steeds meer werk moet verzetten om de jaarlijks groter wordende dividenden-honger van de vele aandeelhouders te stillen..
Dat is ook volledig normaal in de kapitalistische logica: sparen is voor mietjes, met geld moet je meer geld maken! Dat daar vaak onredelijke risico's aan verbonden zijn, en men bij weinig spaargeld bij de minste tegenslag moet beginnen lenen, daar wordt zedig over gezwegen.
Dat fameuse 'graantje meepikken' is ondertussen al vele goedgelovige beginnende beursadepten zuur opgebroken, eigen schuld dikke bult, zegt men dan...
Mijn advies is dan ook: blijf van de beurs weg. Het is een pervers systeem ten nadele van de werkende klasse, die met steeds minder mensen steeds meer werk moet verzetten om de jaarlijks groter wordende dividenden-honger van de vele aandeelhouders te stillen..
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ga je advies niet opvolgen 

Ben ik helemaal niet mee akkoord. Ik wil aangeven dat ik ook gepushed ben door mijn eigen / banken om naar de beurs te gaan.netwerken schreef:Jammer dat deze thread alweer afleidt van het onderwerp door een beginner die na een paar % (virtueel) verlies al begint ongerust te worden.
Als je het topic volledig leest, gaat het ook over beginners die het proberen en niet weten hoe of wat.
En ok, ik had een meer persoonlijke vraag maar dit geeft wel aan dat ik ermee bezig ben.
Dus gelieve bij het topic te blijven

- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Al de beginners die zich naar de beurs gepushed voelen moeten zich eens afvragen wat ze eigenlijk willen.Mar001 schreef: Is het beter om de schade te beperken en deels uit te kopen? Of gewoon laten staan en zien hoe de koers evalueert?
-Hoeveel rendement verwacht je?
-Hoeveel verlies wil je maximaal lijden?
-Welke strategie wil je volgen?
Is het antwoord: 20% - 0% - buy&hold dan ga je beter iets anders doen.
Is het antwoord: meer dan een spaarboekje - 0% - buy & hold, denk ik dat je beter af bent met een triple A obligatie.
Ik vind het eigenlijk raar dat veel mensen geen flauw idee hebben van hoeveel rendement ze eigenlijk verwachten. Misschien omdat het zo moeilijk is om het te bereiken dat men het opgegeven heeft om doelstellingen te zetten.
Ook de strategie is zeer belangrijk. Als je niet duidelijk op voorhand uitzet hoe je in bepaalde situaties zal reageren, dan eindig je met de manisch-depressieve neigingen van Mr. Market en verkoop je als alles laag staat en koop je als alles hoog staat "om een graantje mee te pikken". Respect voor bv. Yaris die imho zéér consequent zijn buy & hold strategie blijft verdedigen. Maar als je besluit om actief te handelen: wanneer koop je en wanneer verkoop je?
Als je daar eens over had nagedacht vooraleer je kocht, dan hoefde je de vraag niet te stellen. Dan wist je: bij die prijs neem ik mijn verlies of: gewoon bijhouden tot het weer omhoog komt.
Dat heb ik wel altijd al meegemaakt, niet enkel het laatste jaar.Mar001 schreef:Ik wil aangeven dat ik ook gepushed ben door mijn eigen / banken om naar de beurs te gaan.
Wat me opvalt, in ons geval bij Belfius, is dat er enorm actief gekeken wordt naar hoeveel er op de rekeningen staat. Van zodra er een 15.000€ op de spaarrekening staat, krijgen we elke week wel een berichtje ivm 'interessante investeringsmogelijkheden'. Zakt het bedrag op onze spaarrekening dan verdwijnen de berichtjes ook.
(bij hogere bedragen is dit waarschijnlijk nog vele malen erger. Zo ver zijn we spijtig genoeg nog nooit gekomen.

Bij Deutsche Bank wordt dit veel minder actief opgevolgd. Door hen zijn we, sinds we 8 jaar geleden klant werden, maar één keer opgebeld: een kasbon verliep en ze wouden ons iets verkopen.
-
- VIP member
- Contacteer:
@tonijnbelegger.
Mijn strategie is te verkopen bij -10%, over te schakelen naar maximaal 1 aandeel. Indien dit nieuw aandeel binnen hetzelfde kwartaal op -10% staat, verkoop ik het terug en wacht minstens tot het volgende kwartaal om terug in te stappen. Ik doe dus maximum 1 keer per kwartaal een beursorder, dit om te voorkomen dat ik te weinig spaargeld achter de hand in geval van nood (zoals vandaag bvb platte band met de wagen, op die moment moeten uitstappen zou zeer frustrerend zijn
)
Het probleem vind ik is dat als het slecht gaat, alle sectoren omlaag gaan en het dus zeer moeilijk is om in een dalende markt een portefeuille op te bouwen die elkaar in balans houdt
Ik persoonlijk heb "veel" verloren (in het totaal ongeveer 15%)met air france klm, ik verkocht altijd bij een dip en stapte te vroeg terug in. Nu heb ik geleerd om niet meer verliefd te worden op een aandeel. Ik ben nu uitgestapt tegen -10% (6,95) en ondertussen staat het op 6,30 (ik heb mij nog eens 10% bespaard).
IK zal nooit de wijze les vergeten die een actieve belegger mij leerde tijdens de AV van Belgacom. Ik zei dat ik bijkocht als een aandeel op -10% van de aankoopkoers stond. Zijn reactie zal ik nooit vergeten. Het kwam op het volgende neer : "Ben jij zot, je stapt in op het moment dat iedereen het aandeel dumpt, een falling knife proberen te vangen is het stomste wat je kan doen. Ik verkoop juist als ze op -10% staan, om erger te voorkomen".
Mijn strategie is te verkopen bij -10%, over te schakelen naar maximaal 1 aandeel. Indien dit nieuw aandeel binnen hetzelfde kwartaal op -10% staat, verkoop ik het terug en wacht minstens tot het volgende kwartaal om terug in te stappen. Ik doe dus maximum 1 keer per kwartaal een beursorder, dit om te voorkomen dat ik te weinig spaargeld achter de hand in geval van nood (zoals vandaag bvb platte band met de wagen, op die moment moeten uitstappen zou zeer frustrerend zijn

Het probleem vind ik is dat als het slecht gaat, alle sectoren omlaag gaan en het dus zeer moeilijk is om in een dalende markt een portefeuille op te bouwen die elkaar in balans houdt

Ik persoonlijk heb "veel" verloren (in het totaal ongeveer 15%)met air france klm, ik verkocht altijd bij een dip en stapte te vroeg terug in. Nu heb ik geleerd om niet meer verliefd te worden op een aandeel. Ik ben nu uitgestapt tegen -10% (6,95) en ondertussen staat het op 6,30 (ik heb mij nog eens 10% bespaard).
IK zal nooit de wijze les vergeten die een actieve belegger mij leerde tijdens de AV van Belgacom. Ik zei dat ik bijkocht als een aandeel op -10% van de aankoopkoers stond. Zijn reactie zal ik nooit vergeten. Het kwam op het volgende neer : "Ben jij zot, je stapt in op het moment dat iedereen het aandeel dumpt, een falling knife proberen te vangen is het stomste wat je kan doen. Ik verkoop juist als ze op -10% staan, om erger te voorkomen".
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb eens in een ander onderwerp een simulatie gedaan wat het voor je rendement zou betekenen als je zou verkopen bij -10% en zou kopen bij +10%. Uiteraard is dat altijd backtesting, maar gelijk welke periode ik er uitpikte, megastierenmarkt (jaren '80 en '90) of megaberenmarkt (2000-2015): het deed nauwelijks iets aan het rendement in "goede" periodes en in "slechte" periodes zorgde het voor een gevoelig hoger rendement (bv voor MSCI World van okt 2000 tot nu: 7% ipv 0,5% geannualiseerd). Ik herken die tip van uw Belgacomvriend daar een beetje in.Sebastiaan1985 schreef: IK zal nooit de wijze les vergeten die een actieve belegger mij leerde tijdens de AV van Belgacom. Ik zei dat ik bijkocht als een aandeel op -10% van de aankoopkoers stond. Zijn reactie zal ik nooit vergeten. Het kwam op het volgende neer : "Ben jij zot, je stapt in op het moment dat iedereen het aandeel dumpt, een falling knife proberen te vangen is het stomste wat je kan doen. Ik verkoop juist als ze op -10% staan, om erger te voorkomen".
Zelf doe ik daar niet aan mee, ik zit in een scenario van vermogensopbouw, niet bescherming, en dus doe ik aan periodiek beleggen voor het leeuwendeel van mijn portefeuille. Eigenlijk zou dat voor veel mensen die nu naar de beurs zich gepushed voelen een schitterende manier van beleggen zijn: discipline door geautomatiseerde stortingen, de boel 5 jaar moeten laten staan (bij KT) en door steeds hetzelfde bedrag te beleggen automatisch veel deelbewijzen kopen als de beurs laag staat en weinig als ze hoog staat.
Er zijn ook niet beursgenoteerde bedrijven waar serieus de hakbijl wordt bovengehaald. Of er zijn beursgenoteerde bedrijven waar men zich niet fixeert op de beurskoers of dividend zoals bv colruyt, picanol, ... Veel hangt af van de bedrijfsleiding.Marksist1 schreef: Mijn advies is dan ook: blijf van de beurs weg. Het is een pervers systeem ten nadele van de werkende klasse, die met steeds minder mensen steeds meer werk moet verzetten om de jaarlijks groter wordende dividenden-honger van de vele aandeelhouders te stillen..[/color]
time in the market is more important than timing the market.
Zonder de beurs zouden er al lang geen groenten uit Balen meer komen + zovele werklozen erbij.
Zonder de beurs zouden er al lang geen groenten uit Balen meer komen + zovele werklozen erbij.