XIRR berekening met verschillende valuta
TIP
XIRR berekening met verschillende valuta
Ik houd adhv de XIRR functie mijn rendement bij in excel. Dit lukt allemaal redelijk, denk ik, maar bots nu tegen een USD/EUR issue waar ik niet goed blijf met weet. Hopenlijk kan iemand hier me zeggen waar ik de bal missla...
Ik probeer ff te schetsen:
Het gros van m'n portefeuille staat op MeDirect waar je een dollar rekening hebt die bij verkoop van US stocks geen conversie uitvoert maar alles gewoon in dollars laat staan. (Dit is een belangrijk gegeven)
Stel ik koop 1000 $ op 1/1/2017 met (omgerekend) een USD/EUR rate van 0,94. Hiermee koop ik aandelen welke na 3 maanden bij verkoop 1200 $ opleveren.
Hiermee koop ik op 1/4/2017 opnieuw een pakket aandelen van 1200 dollar. De USD/EUR rate op die dag was 0,85 (niet dat er een conversie gebeurd is want deze bleven als dollars staan op bovenvermelde dollar rekening)
Als ik nu voor de XIRR berekening in Excel wil noteren hoeveel waarde de dollars van m'n 2de transactie hadden in Euro op die dag, welke ratio/berekening moet ik dan hanteren?
Datum aankoop | Waarde | Rate USD/EUR
1/1/2017 | 1000$ * 0,94 = 940 € | 0,94
1/4/2017 | 1200$ * ? = x € | ?
(my kingdom for a table)
Ik heb tot hiertoe steeds 0,94 gebruikt maar ik heb het gevoel dat het meer is dan gewoon 0,94 of 0,85 te gebruiken als conversie ratio.
Ik dacht mss aan dit, maar dan moet ik toegeven dat ik eigenlijk gewoon wat met de getallen aan het jongleren ben:
1000 * 0,94 = 940 € (inbreng aan intiële koers)
200 * 0,85 = 170 € (alles daarboven aan koers v/d dag)
= 1110 €
Ik probeer ff te schetsen:
Het gros van m'n portefeuille staat op MeDirect waar je een dollar rekening hebt die bij verkoop van US stocks geen conversie uitvoert maar alles gewoon in dollars laat staan. (Dit is een belangrijk gegeven)
Stel ik koop 1000 $ op 1/1/2017 met (omgerekend) een USD/EUR rate van 0,94. Hiermee koop ik aandelen welke na 3 maanden bij verkoop 1200 $ opleveren.
Hiermee koop ik op 1/4/2017 opnieuw een pakket aandelen van 1200 dollar. De USD/EUR rate op die dag was 0,85 (niet dat er een conversie gebeurd is want deze bleven als dollars staan op bovenvermelde dollar rekening)
Als ik nu voor de XIRR berekening in Excel wil noteren hoeveel waarde de dollars van m'n 2de transactie hadden in Euro op die dag, welke ratio/berekening moet ik dan hanteren?
Datum aankoop | Waarde | Rate USD/EUR
1/1/2017 | 1000$ * 0,94 = 940 € | 0,94
1/4/2017 | 1200$ * ? = x € | ?
(my kingdom for a table)
Ik heb tot hiertoe steeds 0,94 gebruikt maar ik heb het gevoel dat het meer is dan gewoon 0,94 of 0,85 te gebruiken als conversie ratio.
Ik dacht mss aan dit, maar dan moet ik toegeven dat ik eigenlijk gewoon wat met de getallen aan het jongleren ben:
1000 * 0,94 = 940 € (inbreng aan intiële koers)
200 * 0,85 = 170 € (alles daarboven aan koers v/d dag)
= 1110 €
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Gezien je basismunt de EUR is, doe je al je berekeningen alsof je die dag in EUR aangekocht of verkocht hebt. Dus je gebruikt de conversie factor van de dag van aan- of verkoop.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Ik doe het zoals Belca2 aangeeft.
Dividenden die ik in dollar ontvang (of van een verkoop) bereken ik op de wisselkoers van de dag naar euro en zet dit zo in de excel.
Dividenden die ik in dollar ontvang (of van een verkoop) bereken ik op de wisselkoers van de dag naar euro en zet dit zo in de excel.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Dus als ik m'n voorbeeld hanteer dan bedoel je dit?
1/4/2017 | 1200$ * 0,85 = 1020 €
Mss dat ik het weer te ver ga zoeken maar dit lijkt me toch vreemd dat ik plots dat volledige bedrag mag beschouwen alsof ik het aan de koers op 1/4 (0,85) gekocht heb niet?
1/4/2017 | 1200$ * 0,85 = 1020 €
Mss dat ik het weer te ver ga zoeken maar dit lijkt me toch vreemd dat ik plots dat volledige bedrag mag beschouwen alsof ik het aan de koers op 1/4 (0,85) gekocht heb niet?
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Vermits je dollars langdurig in portefeuille houdt, ben je misschien beter af met twee afzonderlijke XIRR berekeningen, eentje voor de euro en eentje voor de dollar beleggingen. Zolang je die dollars niet terug omzet in euro zijn tussentijdse wisselkoersen van weinig belang. Hangt er een beetje van af wat je het belangrijkste vindt, je rendement omgerekend in euro of het rendement van beleggingen in hun eigen munt.
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Je lijkt hier nog iets te zeggen dat ik mss fout doe dan.
Versta ik het goed dat je in je kolom Verkoop bedrag van je excel de wisselkoers van die dag als vast gegeven hanteert? Ik gebruik namelijk momenteel dit: =GoogleFinance("CURRENCY:USDEUR").
Wat me dus elke dag een ander verkoop bedrag geeft. Zolang je niet effectief je verkochte US stocks omzet naar euro is die wisselkoers bij verkoop toch een variabel gegeven?
Zou het zeker allemaal wel makkelijker maken als je steeds doet alsof je de EUR <-> USD conversie hebt uitgevoerd bij elke beurs transactie je doet of automatisch gebeurt.
Alleen krijg ik m'n beperkt wiskundig brein er niet rond of dit correct is...
Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Bovenstaande geeft je de huidige wisselkoers, wil je de wisselkoers op een bepaalde dag, bv 1/1/2014 gebruik dan:
Code: Selecteer alles
=INDEX(GOOGLEFINANCE("CURRENCY:USDEUR"; "close"; DATE(2014;1;1));2 ;2)Re: XIRR berekening met verschillende valuta
Nee ik zet idd een fixed bedrag en geen formule.
In de laatste lijn staat wel =Today() en daarnaast de huidige waarde van alle effecten en daarbij wordt wel de wisselkoers van het moment gebruikt.
Maar aankoop/verkoop of dividend in vreemde valuta zet ik om in de eurowaarde op dat moment ook als het in vreemde valuta blijft staan.
Stel dat er nu vandaag 2000$ zou bijkomen en die wordt pas 1 maand later uitgegeven dan is er idd een wisselkoers wijziging in de tussentijd die ik niet meereken. Maar ik ga ervan uit dat het op termijn een nuloperatie is.
Bovendien is het voornaamste om geen wisselcommissie te betalen aan je broker en niet je rendement tot het derde getal na de komma juist te hebben
In de laatste lijn staat wel =Today() en daarnaast de huidige waarde van alle effecten en daarbij wordt wel de wisselkoers van het moment gebruikt.
Maar aankoop/verkoop of dividend in vreemde valuta zet ik om in de eurowaarde op dat moment ook als het in vreemde valuta blijft staan.
Stel dat er nu vandaag 2000$ zou bijkomen en die wordt pas 1 maand later uitgegeven dan is er idd een wisselkoers wijziging in de tussentijd die ik niet meereken. Maar ik ga ervan uit dat het op termijn een nuloperatie is.
Bovendien is het voornaamste om geen wisselcommissie te betalen aan je broker en niet je rendement tot het derde getal na de komma juist te hebben
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash

