Zelf gestructureerd product maken
TIP
Zelf gestructureerd product maken
Dag mensen,
iedereen kent waarschijnlijk wel de gestructureerde producten van de banken. (soms notes genoemd, gestructureerde obligaties, ...)
Meestal bestaat de structuur uit de kapitaalsgarantie. Dit wordt dan betaald met dividenden die je niet ontvangt (bvb het volgen van een index die geen rekening houdt met dividenden) of een plafond in het maximum rendement.
Ik zou dit nu zelf willen construeren. Gewoon een simpele: de eurostox met een kapitaalgarantie van 90%. Ik zou daarvoor een tracker kopen op de eurostox, en een call optie op die index met uitoefenprijs die 10% lager ligt dan de huidige stand. Nu vind ik wel die optie niet. Waar is die te vinden en hoeveel kost die ?
Gewoon om te kunnen vergelijken.
iedereen kent waarschijnlijk wel de gestructureerde producten van de banken. (soms notes genoemd, gestructureerde obligaties, ...)
Meestal bestaat de structuur uit de kapitaalsgarantie. Dit wordt dan betaald met dividenden die je niet ontvangt (bvb het volgen van een index die geen rekening houdt met dividenden) of een plafond in het maximum rendement.
Ik zou dit nu zelf willen construeren. Gewoon een simpele: de eurostox met een kapitaalgarantie van 90%. Ik zou daarvoor een tracker kopen op de eurostox, en een call optie op die index met uitoefenprijs die 10% lager ligt dan de huidige stand. Nu vind ik wel die optie niet. Waar is die te vinden en hoeveel kost die ?
Re: Zelf gestructureerd product maken
Ik ben niet zeker of ik je uitleg begrijp. Info over het zelf fabriceren van een product met kapitaalsgarantie vind je hier: http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/ ... antie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En ik vermoed dat je bij Binck wel de opties kan kopen die je wil:
"2.4.1
Opties
U kunt via BinckBank handelen in de DAX-index en Euro STOXX 50 opties op de Eurex beurs. In tegenstelling tot de standaardcontracten op NYSE Euronext en TOM MTF hebben deze opties een afwijkende contractgrootte. Voor de Euro STOXX 50
is de contractgrootte 10 en voor de DAX-index is dit 5""
Zie https://www.binck.be/_clients/binck_be/ ... res_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En ik vermoed dat je bij Binck wel de opties kan kopen die je wil:
"2.4.1
Opties
U kunt via BinckBank handelen in de DAX-index en Euro STOXX 50 opties op de Eurex beurs. In tegenstelling tot de standaardcontracten op NYSE Euronext en TOM MTF hebben deze opties een afwijkende contractgrootte. Voor de Euro STOXX 50
is de contractgrootte 10 en voor de DAX-index is dit 5""
Zie https://www.binck.be/_clients/binck_be/ ... res_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat je naast de tip van Hyakiri kan doen, is gespreid instappen (beperkt in tijd) in de index (dollarcostaveraging) en dan laten kapitaliseren (wanneer de trend stijgende is). Dat is mijn werkwijze (weliswaar met fondsen).
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Door én de tracker, en de call te kopen, koop je twee keer dezelfde exposure. Lijkt me niet de bedoeling. Je hebt evenmin een kapitaalgarantie op die manier. Koop enkel de call optie. En beleg het grootste deel van je kapitaal in iets wat je risicovrij acht ,maar toch genoeg rente opbrengt om na x jaar aan 90% van je beginkapitaal uit te komen.nuyttie schreef:Dag mensen,
inderdaad, moet een put-optie zijn.
Heb mij ingeschreven voor het webseminar van Binck binnen enkele dagen.
Heb mij ingeschreven voor het webseminar van Binck binnen enkele dagen.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Puf dit is ingewikkeld voor mij.
Ongeveer 80% beleggen in een goeie tak 21. Dit groeit aan in 8 jaar tijd tot meer dan 100% =Kapitaals garantie.
Met niet belegde 20 % speel je op de beurs of op gelijk wat waarvan je denkt dat het in 8 jaar tijd zal stijgen...
Heb je verlies nog winst dan heb je na 8 jaar 120%.
Ongeveer 80% beleggen in een goeie tak 21. Dit groeit aan in 8 jaar tijd tot meer dan 100% =Kapitaals garantie.
Met niet belegde 20 % speel je op de beurs of op gelijk wat waarvan je denkt dat het in 8 jaar tijd zal stijgen...
Heb je verlies nog winst dan heb je na 8 jaar 120%.
is niet flexibel. Wat als de intresten/inflatie binnen 3 jaar stijgen naar bvb 4%. Onrealistisch is dit niet maar dan zit ge wel vast in uw TAK21. Is evenmin een voorspelling van mij voor alle duidelijkheid.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Dat maakt toch niet uit wat de intresten binnen x jaar gaan doen ? Je wil vandaag een structuur met kapitaalgarantie, wel dan zal je met de lage intresten van vandaag moeten leren leven. Dus die 80% in een TAK21 is op zich een goed idee, want zo is je kapitaal gegarandeerd na 8 jaar (en zelfs nog wat upside als uw TAK21 meer rendement zou halen dan gewaarborgd rendement).
Je doelstelling is kapitaalgarantie, die kan je alleen nastreven door een stuk van je kapitaal in een vastrentend en 'veilig geacht' produkt te stoppen. Wat de intresten binnen x jaar zouden doen heeft met de hele zaak niks te maken.
Je doelstelling is kapitaalgarantie, die kan je alleen nastreven door een stuk van je kapitaal in een vastrentend en 'veilig geacht' produkt te stoppen. Wat de intresten binnen x jaar zouden doen heeft met de hele zaak niks te maken.
Klopt. De achilleshiel van een zelfgefabriceerd product met kapitaalsgarantie is niet het opzetten ervan, wan dat is op zich heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een veilige vastrentende belegging (termijnrekening, staatsobligatie, TAK21, volkslening, ...) en een broker die lage kosten aanrekent om met je "risicovol deeltje" (dat bestaat uit de toekomstige rente op je veilige belegging, m.a.w. een 'voorafname' op die rente) aan de slag te gaan. De grote zwakte is de zelfdiscipline die je nodig hebt om je risicovol deel daadwerkelijk te beperken tot de nog te vervallen interesten op je veilige belegging. Doe je dat niet, dan ondermijnt dat het hele idee van kapitaalsgarantie. Wat op zich geen probleem is, als je maar intellectueel eerlijk bent met jezelf en jezelf geen illusies ('kapitaalsbescherming') wijsmaakt.
Ik ben het daar niet mee eens. Zal na donderdag (na het webseminar) eens iets samenstellen met aandelen en opties.
Of dit rendabel zal zijn, weet ik niet. Dat is de vraag.
Of dit rendabel zal zijn, weet ik niet. Dat is de vraag.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Waar ben je het precies niet mee eens ?
Natuurlijk weet je op voorhand niet of het rendabel gaat zijn: je wil je rendement linken aan een index (eurostoxx, Dax, S&P, ..,whatever). Dan is de constructie 'rendabel' als die index gestegen is aan het einde van je periode. Maar wie kan dat op voorhand zeggen ?
Natuurlijk weet je op voorhand niet of het rendabel gaat zijn: je wil je rendement linken aan een index (eurostoxx, Dax, S&P, ..,whatever). Dan is de constructie 'rendabel' als die index gestegen is aan het einde van je periode. Maar wie kan dat op voorhand zeggen ?
Ik ben het niet eens dat je enkel met obligaties kapitaalsgarantie kan hebben.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Obligaties zijn niet de enige manier om je kapitaalgarantie te bekomen, daar heb je gelijk in.
Maar het is wel de manier hoe een gestructureerd produkt met kapitaalgarantie steeds opgezet wordt: een deel van het kapitaal vastrentend belegd (in obligatie, of onrechtstreeks via swap), de rest gaat in opties.
Maar het is wel de manier hoe een gestructureerd produkt met kapitaalgarantie steeds opgezet wordt: een deel van het kapitaal vastrentend belegd (in obligatie, of onrechtstreeks via swap), de rest gaat in opties.
-
anonymous
Sinds wanneer heb je bij een obligatie kapitaalsgarantie?
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Een waterdichte garantie heb je nergens. Daarom dat ik het in mijn eerste bericht over 'een veilig geacht produkt' had, zo kan je zelf invullen wat je het veiligst vindt (staatsobligatie, termijnrekening,..)