Zelf IBAN berekenen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Zelf IBAN berekenen
Dit is niet helemaal juist. Maar in 97% van de gevallen is je uitkomst wel juist.Yaris schreef: ↑22 november 2018, 20:17 Heel het rekeningnummer met uitzondering van de laatste twee cijfers neem je als één getal en deel je door 97. De eerste twee cijfers van de rest die je bekomt vormen de laatste twee cijfers van het rekeningnummer.
Edit: sorry, dat is voor de controle van het bankrekeningnummer.
Een oud bankrekening nr en nu ook een gestructureerde mededeling bestaat uit 12 cijfers. Je neemt de eerste 10 en dan mod 97.
Of delen door 97 op de ouderwetse manier (papier en pen) dan is de rest de 2 laatste cijfers.
Is de rest 0 dan zijn de laatste cijfers 97.
Is de rest 1 dan 01
Laatst gewijzigd door Nakal op 25 november 2018, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ze nemen altijd 97 omdat dat het grootste priemgetal kleiner dan 100 is
reneemettrie schreef: ↑22 november 2018, 20:14 Ik zou op basis van een Belgisch rekeningnummer ZELF het IBAN nummer willen berekenen (dus niet via een convertor op het Internet). Ik las dat je na de "BE" 2 cijfers moet ingeven die overeenkomen met de rest na deling door 97. Maar WAT moet je precies delen door 97???
https://www.eclecticsite.be/amorti/iban.htm
toch snap ik het nut niet van deze ibanberekeningen , wie steekt daar zijn tijd in , en waarom ?
Ik kan mij voorstellen dat nog heel wat bedrijven een leveranciersbestand bezitten met een mix van nieuwe én oude bankrekeningnummers.
Als men dan honderden oude rekeningnummers wil overzetten (bv. ter gelegenheid van het invoeren van een nieuw boekhoud programma) dan is een automatische conversie wel handig.
Het één voor één converteren via een online tool is erg tijdrovend én heeft een grote kans op typefouten!
Mijn vriend Google heeft de formule gevonden.
https://www.datagott.com/508311-iban-nu ... ekenen-mod
1114 is de land code voor België. (BE)
https://www.datagott.com/508311-iban-nu ... ekenen-mod
1114 is de land code voor België. (BE)
Die twee laatste nummers in de rekening is de " check digit". Als men een overschrijving doet en men vergist zich met een cijfer dan kan de overschrijving niet doorgaan.Is een veiligheid voor de gebruiker.Als een overschrijving niet doorgaat mag men de check digit nooit zelf berekenen want dan komt de overschrijving op een verkeerde rekening terecht.
Hetzelfde met een gestructureerde mededeling, wanneer men deze intypt en men vergist zich met een cijfer dan zal de overschrijving niet doorgaan.
-
- Newbie
ja, als jet zo bekijkt hebben deze berekeningen wel nut.
Dat is juist voor een gestructureerde mededeling en voor ons oud bank nr. Die laatste cijfers zijn mod 97 van de 10 er voor.kaohsiung schreef: ↑26 november 2018, 17:30Die twee laatste nummers in de rekening is de " check digit". Als men een overschrijving doet en men vergist zich met een cijfer dan kan de overschrijving niet doorgaan.Is een veiligheid voor de gebruiker.Als een overschrijving niet doorgaat mag men de check digit nooit zelf berekenen want dan komt de overschrijving op een verkeerde rekening terecht.
Hetzelfde met een gestructureerde mededeling, wanneer men deze intypt en men vergist zich met een cijfer dan zal de overschrijving niet doorgaan.
Voor het huidige rekening nr is het nog gemakkelijker het controle getal staat juist naast de BE in ons geval.
Geef een voorbeeld (niet mijn rekening nr maar je mag het gebruiken voor een bijdrage voor 11-11-11)
BE30 0000 0000 1111
De berekening.
0000 0000 1111 11 14 (11 komt van B eerste deel land code) (14 komt van E Tweede deel landcode)
0000 0000 1111 11 14 00 (2 nullen bijvoegen. in niet elk land zijn de nrs even lang.
000000001111111400 mod 97 is 68 (Nu weet je waarom ik een gemakkelijk nr koos. )
98 - 68 = 30 Dit is het controle nr BE30.
https://www.miniwebtool.com/modulo-calculator/
Deze werkt niet met een te groot getal. Ga als volgt, mod van je volledige oud banknr bij het voorbeeld is dit 44.
44 11 14 00 (44 +a+b+00) mod is 68. 98-68=30