Ziek gevallen - Probleem hypothecaire lening?
TIP
Ziek gevallen - Probleem hypothecaire lening?
hey,
Enige tijd terug was ik volop op zoek naar een hypothecaire lening en aan te kopen huis. (voordien nog nooit ziek geweest)
Alles was eigenlijk rond (huis , lening) Ik moest enkel nog tekenen, .. en toen ben ik (10maand) langdurig ziek gevallen.
Dus niets getekend, alles geannuleerd.
Nu ziet het er naar uit dat ik weldra terug zal werken.
In welke mate zou een psychisch ziektebeeld (depressie) invloed hebben in het verkrijgen van een hypothecaire lening?
Ik veronderstel dat je een medische vragenlijst moet invullen en welke medicijnen je eventueel gebruikt.
Of heb ik dit verkeerd voor? Zal dit m'n SSV negatief beïnvloeden?
Persoonlijk ben ik wel kapitaal krachtig genoeg dat ik minder dan 40% van een aan te kopen huis moet lenen.
En tot nader order beschik ik nog altijd over een contract van onbepaalde duur in de gezondheidssector. (dus eigenlijk wel sterke jobzekerheid tbh)
Enige tijd terug was ik volop op zoek naar een hypothecaire lening en aan te kopen huis. (voordien nog nooit ziek geweest)
Alles was eigenlijk rond (huis , lening) Ik moest enkel nog tekenen, .. en toen ben ik (10maand) langdurig ziek gevallen.
In welke mate zou een psychisch ziektebeeld (depressie) invloed hebben in het verkrijgen van een hypothecaire lening?
Ik veronderstel dat je een medische vragenlijst moet invullen en welke medicijnen je eventueel gebruikt.
Persoonlijk ben ik wel kapitaal krachtig genoeg dat ik minder dan 40% van een aan te kopen huis moet lenen.
En tot nader order beschik ik nog altijd over een contract van onbepaalde duur in de gezondheidssector. (dus eigenlijk wel sterke jobzekerheid tbh)
Re: Ziek gevallen - Probleem hypothecaire lening?
Gevaren van een depressieve kwetsbaarheid en een mogelijk herval: langdurige werkonbekwaamheid met verlaagd inkomen en/of ontslag. Hoger risico op zelfdoding.
Maar met een quotiteit van onder de 40% zou ik me geen zorgen maken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En welke gevolgen zijn er als je dit niet vermeld?MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 22:51 Gevaren van een depressieve kwetsbaarheid en een mogelijk herval: langdurige werkonbekwaamheid met verlaagd inkomen en/of ontslag. Hoger risico op zelfdoding.
Moet je dit überhaupt zelfs vermelden?
De lening zou ook maar 1/3 van m'n inkomen vergen.
maar goed, wat ik de voorbije 10 maand heb meegemaakt kan ik niet ongedaan maken natuurlijk.

-
- Hero Member
- Contacteer:
Je spreekt van "ik". Als je alleen gaat lenen is er in principe geen nood aan een ssv.Fornuis schreef: ↑4 december 2020, 22:47 hey,
Dat je voor de rest een stevig dossier hebt (lage quotiteit) kan een bank ook over de streep trekken. Probeer die ssv anders gewoon weg te onderhandelen. Bij een vriend is het alleszins gelukt om dit met keytrade te bespreken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Psychische gegevens zijn van geen belang bij aanvraag SSV. Dat moet je alleszins niet vermelden. Ze vinden fysische problemen veel belangrijker zoals roken en bijvoorbeeld kankerhistoriek. Toentertijd was dat zo maar ook maar met quotiteit van 50% geleend. Mijn psychische problemen ging ik niet aan de klok hangen.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Ach zo psychische gegevens zijn van geen tel. Wat doe je dan met de vraag of je de laatste tijd een arts hebt geraadpleegd ?
Psychische gegevens zijn wel degelijk van tel... Precies om die reden in het verleden al een SSV geweigerd gezien worden. Indien je op voorhand open kaart speelt kan je de SSV makkelijker trachten los te koppelen van de lening
Wie gaat er na zo'n jaar, geen 'psychische problemen' hebben?
gelukkig heb ik wel een zodanig hoge eigen inbreng, ... ik zou maar 40% van m'n woning moeten lenen.
Al eens gebeld naar m'n huisbank, die wilden gewoon dat ik een paar maandlonen binnen bracht en dan zagen zij dat wel in orde komen. Maar het zal natuurlijk spannend zijn.
Zus gaat bijvoorbeeld aan 7j naar psycholoog, zij is haar lening niet geweigerd.
maar de bank wist niet dat zij naar een psycholoog gaat.
Ik denk ook niet dat men met een quotiteit van minder 40% zich zorgen moet maken als men psychische problemen heeft. Dit gezegd zijnde: een psycholoog is geen psychiater. Die laatste is een arts en schrijft meestal medicatie voor. Dat men therapie volgt bij een psycholoog is iets wat bijna geen sporen nalaat. Wie bepaalt immers wanneer het gewoon om 'levensmoeilijkheden' gaat of om echt zware psychische problematieken. Dat laatste is normaal het terrein van de psychiaters. Bij invullen van een medische vragenlijst kan men niet anders dan ook de voorgeschreven medicatie invullen.
Ik raad je gewoon aan om open kaart te spelen over die 'psychische problemen', zeker wanneer ze traceerbaar zijn in je dossier, wanneer ze een (potentiële) impact hebben op je tewerkstelling én wanneer je een SSV wilt/de bank verwacht dat je er één neemt. Ik spreek (jammer genoeg) uit eigen ervaring een aantal jaren terug dat we hemel en aarde hebben moeten bewegen om groen licht van de bank te krijgen nadat mijn partner 3 weken voor de akte werd uitgesloten voor een SSV o.w.v. psychische problemen in een dossier met Q van 40%.