Zijn mijn uitgaven in lijn met mijn loon?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Zijn mijn uitgaven in lijn met mijn loon?
Ik heb onlangs mijn persoonlijke uitgaven berekend en schrok redelijk van het bedrag. Ik vraag me af of ik "goed bezig ben" of te veel uitgeef (redelijk subjectief maar ik heb geen beeld van wat anderen doen). Even wat achtergrond: ik ben 31, woon alleen zonder kinderen, heb een huis (gekocht) en 1 auto.
Loon: varieert telkens tussen 2600 en 2750 euro netto
Maandelijks spaargeld: 650 eur op spaarrekening, 150 eur op een "kostenrekening" (hiervan betaal ik voornamelijk mijn omnium en onroerende voorheffing). Verder stort ik mijn premie en vakantiegeld verdeeld over deze rekeningen (zo'n 3200 euro op jaarbasis)
Vaste kosten: 1000 eur per maand
Persoonlijke uitgaven: tussen de 650 en 800 euro per maand. Aan het eind van de maand hou ik wel altijd geld over, maar soms weinig (bv 100 eur)
Spaarbuffer: voldoende (meer dan 6x mijn nettoloon)
Er zit niet echt een vast patroon in mijn grote uitgaven behalve dat er elke maand wel iets is dat een grotere kost is en dat er wel wat geld gaat naar lunch en etentjes. De ene maand is het kleding, de andere maand bv lesgeld en studieboeken, interieurdecoratie, technologische apparatuur.. ik schaam me soms voor hoeveel ik uitgeef, wellicht ook omdat ik uit een gezin kom waar we met veel minder moesten rondkomen. Tegelijk wil ik genieten van mijn leven. Ik werk er tenslotte voor. Wat is jullie zicht hierop?
Loon: varieert telkens tussen 2600 en 2750 euro netto
Maandelijks spaargeld: 650 eur op spaarrekening, 150 eur op een "kostenrekening" (hiervan betaal ik voornamelijk mijn omnium en onroerende voorheffing). Verder stort ik mijn premie en vakantiegeld verdeeld over deze rekeningen (zo'n 3200 euro op jaarbasis)
Vaste kosten: 1000 eur per maand
Persoonlijke uitgaven: tussen de 650 en 800 euro per maand. Aan het eind van de maand hou ik wel altijd geld over, maar soms weinig (bv 100 eur)
Spaarbuffer: voldoende (meer dan 6x mijn nettoloon)
Er zit niet echt een vast patroon in mijn grote uitgaven behalve dat er elke maand wel iets is dat een grotere kost is en dat er wel wat geld gaat naar lunch en etentjes. De ene maand is het kleding, de andere maand bv lesgeld en studieboeken, interieurdecoratie, technologische apparatuur.. ik schaam me soms voor hoeveel ik uitgeef, wellicht ook omdat ik uit een gezin kom waar we met veel minder moesten rondkomen. Tegelijk wil ik genieten van mijn leven. Ik werk er tenslotte voor. Wat is jullie zicht hierop?
Re: Zijn mijn uitgaven in lijn met mijn loon?
Je spendeert en of spaart wat je kan.
Zolang je alles op tijd kan betalen, ben je bij de gelukkige.
Er zijn er die er slechter aan toe zijn.
Best maak je eens een lijstje van je maandelijkse vaste kosten. gas -elec- lening - verzekeringen - enz. enz.
Je opent een tweede " betaalrekening " zet daar een start bedrag op en verder elke maand een bedrag op en vandaar betaal je alle vaste wederkerige kosten. Zo ben je zeker dat alles betaald wordt.
De rest van je loon kan je dan deel sparen, en de overschot is dan om te leven.
Zolang je alles op tijd kan betalen, ben je bij de gelukkige.
Er zijn er die er slechter aan toe zijn.
Best maak je eens een lijstje van je maandelijkse vaste kosten. gas -elec- lening - verzekeringen - enz. enz.
Je opent een tweede " betaalrekening " zet daar een start bedrag op en verder elke maand een bedrag op en vandaar betaal je alle vaste wederkerige kosten. Zo ben je zeker dat alles betaald wordt.
De rest van je loon kan je dan deel sparen, en de overschot is dan om te leven.
Laatst gewijzigd door ludo op 22 november 2019, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Oude topic, maar het geeft je toch een beeld:
hoeveel-zet-je-gemiddeld-per-maand-opzi ... t7583.html
hoeveel-spaart-u-van-het-loon-t17711.html
Er zijn er veel die minder kunnen sparen dan jezelf. Je loon is dan ook best hoog voor die leeftijd. Opzich zou je meer kunnen sparen, maar moet het? Waarschijnlijk niet.
hoeveel-zet-je-gemiddeld-per-maand-opzi ... t7583.html
hoeveel-spaart-u-van-het-loon-t17711.html
Er zijn er veel die minder kunnen sparen dan jezelf. Je loon is dan ook best hoog voor die leeftijd. Opzich zou je meer kunnen sparen, maar moet het? Waarschijnlijk niet.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Bedankt voor de tips en de link, die tweede rekening ga ik zeker doen om er toch wat meer controle over te houden.
Als je maandelijks 650 euro op een spaarrekening kunt zetten, ben je goed bezig.
Niet kijken naar wat anderen doen!
Je leeft maar 1 keer, en zolang je een goede job hebt (en er dus voor werkt), hoef jij je niet te schamen voor de uitgaven die je maakt om van het leven te kunnen genieten.
Niet kijken naar wat anderen doen!
Je leeft maar 1 keer, en zolang je een goede job hebt (en er dus voor werkt), hoef jij je niet te schamen voor de uitgaven die je maakt om van het leven te kunnen genieten.
Oeps ... 2700 netto en al meteen 650 kunnen sparen. Ik denk dat ik gemiddeld maandelijks minder spaar dan jij en heb een hogere netto wedde. Maar ik werk om te leven, Niet om te sparen. Maak je dus niet te veel zorgen zolang er op het einde van de maand nog wedde over is. Als er op het einde van de wedde nog maand over is ben je verder van huis.