Zijn sommige bank soepeler dan andere?
TIP
Zijn sommige bank soepeler dan andere?
Hallo,
Ben op zoek naar een lening voor een 2e appartement maar het probleem dat zich tegenwoordig stelt is dat banken 20% eigen inbreng vragen + dat je zelf het schrijven kan betalen. Op een appartement van 200.000e betekent dit al gauw 60.000e eigen inbreng.
Niet weinig dus.
Mijn situatie:
-inkomsten 2800e (incl huur)
-nog 80.000e af te betalen van een woning met een waarde van 200.000e (lening was op 130.000e)
-spaargeld: 25000e
Zijn er banken die makkelijker zijn dan andere en geen eigen inbreng verwachten in mijn situatie?
Zou ik het stuk dat ik na 4-5 jaar heb terugbetaald kosteloos niet kunnen opnemen? Of kan ik de overwaarde van mijn eigen woning niet gebruiken zoals beschreven in onderstaande video (vanaf 3'40") https://youtu.be/mV3d1nbVO_M?t=221 (of is dit onzin)
?
Merci
Ben op zoek naar een lening voor een 2e appartement maar het probleem dat zich tegenwoordig stelt is dat banken 20% eigen inbreng vragen + dat je zelf het schrijven kan betalen. Op een appartement van 200.000e betekent dit al gauw 60.000e eigen inbreng.
Mijn situatie:
-inkomsten 2800e (incl huur)
-nog 80.000e af te betalen van een woning met een waarde van 200.000e (lening was op 130.000e)
-spaargeld: 25000e
Zijn er banken die makkelijker zijn dan andere en geen eigen inbreng verwachten in mijn situatie?
Zou ik het stuk dat ik na 4-5 jaar heb terugbetaald kosteloos niet kunnen opnemen? Of kan ik de overwaarde van mijn eigen woning niet gebruiken zoals beschreven in onderstaande video (vanaf 3'40") https://youtu.be/mV3d1nbVO_M?t=221 (of is dit onzin)
?
Merci
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Zijn sommige bank soepeler dan andere?
Je zou voor een nieuw krediet kunnen gaan dat zowel de lopende als de nieuwe aankoop dekt. Op die manier leen je mogelijk onder de 80% omdat je eerste aankoop al grotendeels is afbetaald.
Het korte antwoord: ja, sommige banken zijn soepeler. Elke bank heeft andere focusgebieden en "policies". Maar zonder eigen inleg een appartement aankopen, dat kan niet.
Overwaarde kan je opnieuw in pand geven normaal, hangt wel af welke bank hypotheek heeft op de woning. Er kan immers maar één bank een hypotheek eerste rang hebben op een stuk vastgoed.
Overwaarde kan je opnieuw in pand geven normaal, hangt wel af welke bank hypotheek heeft op de woning. Er kan immers maar één bank een hypotheek eerste rang hebben op een stuk vastgoed.
Welja ik heb ook het gedacht dat verschillende banken enorm ver uit elkaar liggen qua visie. Ook klantvriendelijlheid is enorm gedaald de laatste 10 jaar.
Toen wij 10 jaar geleden een krediet zochten voor onze SOD konden we zonder probleem een 110% lening doen. Na 4 dagen hadden we al 5 voorstellen gekregen. Bracht je bij de ene bank een voorstel van een andere bank binnen smorgens, dan kregen we in de namiddag (ja de dag zelf) nog een tegenvoorstel.
Nu willen wij bouwgrond kopen en willen de meeste banken dat wij alle kosten zelf betalen. Maar ons kapitaal staat niet allemaal los op de rekening, maar grotendeels in onze huidige woning en beleggingen (die ons 2% en 30% op winst zou kosten bij afhaling)
Daar staat nog een kapitaal van 197.000€ open voor een huidige waarde van ons huis van minstens 320.000€. En nog staan banken niet te springen om ons een lening te geven voor bouwgrond + kosten van 125.000 euro + 12.500 euro registratiekosten.
Ik probeer hen uit te leggen dat wij ons spaargeld liever zouden gebruiken voor de bouw zelf, en niet nu al opsouperen voor de kosten. Notariskosten willen we wel zelf betalen.
Gelukkig zijn er banken die dit wel willen doen. 1 bank zou zelfs alle kosten, dus inclusief notariskosten willen uitlenen. Zij menen dag er genoeg onderpand is om alles te dekken.
Sjah banken doen heel vreemd vind ik dus ik begrijp je heel goed. We hebben nu bij 4 andere banken een afspraak gemaakt.
Toen wij 10 jaar geleden een krediet zochten voor onze SOD konden we zonder probleem een 110% lening doen. Na 4 dagen hadden we al 5 voorstellen gekregen. Bracht je bij de ene bank een voorstel van een andere bank binnen smorgens, dan kregen we in de namiddag (ja de dag zelf) nog een tegenvoorstel.
Nu willen wij bouwgrond kopen en willen de meeste banken dat wij alle kosten zelf betalen. Maar ons kapitaal staat niet allemaal los op de rekening, maar grotendeels in onze huidige woning en beleggingen (die ons 2% en 30% op winst zou kosten bij afhaling)
Daar staat nog een kapitaal van 197.000€ open voor een huidige waarde van ons huis van minstens 320.000€. En nog staan banken niet te springen om ons een lening te geven voor bouwgrond + kosten van 125.000 euro + 12.500 euro registratiekosten.
Ik probeer hen uit te leggen dat wij ons spaargeld liever zouden gebruiken voor de bouw zelf, en niet nu al opsouperen voor de kosten. Notariskosten willen we wel zelf betalen.
Gelukkig zijn er banken die dit wel willen doen. 1 bank zou zelfs alle kosten, dus inclusief notariskosten willen uitlenen. Zij menen dag er genoeg onderpand is om alles te dekken.
Sjah banken doen heel vreemd vind ik dus ik begrijp je heel goed. We hebben nu bij 4 andere banken een afspraak gemaakt.
Ze zeggen dat wel, maar als het er op aankomt zijn ze wel soepel. Heb bij KBC hetzelfde gedaan. Enige nadeel, ze willen de periode zo kort mogelijk houden. 15jaar willen ze, 20 jaar is al echt moeilijk, maar blijven doorduwen dan! Bij dezelfde bank moet je geen nieuwe hypotheek afsluiten wat als voordeel heeft dat je daarop veel geld bespaart.
Dus ga eens praten met je kantoorhouder en eventueel met een ander filiaal van dezelfde bank
Dus ga eens praten met je kantoorhouder en eventueel met een ander filiaal van dezelfde bank
Kan hier nog wat dieper op ingegaan worden?
Hoe zit dat met de SSV ?
Dus je blijft bij dezelfde bank, maar leent meer, geen hypotheek kosten.Bij dezelfde bank moet je geen nieuwe hypotheek afsluiten wat als voordeel heeft dat je daarop veel geld bespaart.
Hoe zit dat met de SSV ?
Afspreken...KBC doet enkel nog van die sessies via de webcam.voodoo schreef: ↑19 februari 2020, 08:43 Ze zeggen dat wel, maar als het er op aankomt zijn ze wel soepel. Heb bij KBC hetzelfde gedaan. Enige nadeel, ze willen de periode zo kort mogelijk houden. 15jaar willen ze, 20 jaar is al echt moeilijk, maar blijven doorduwen dan! Bij dezelfde bank moet je geen nieuwe hypotheek afsluiten wat als voordeel heeft dat je daarop veel geld bespaart.
Je hebt nog een hypotheek op je huidige appartement. Dit kan je gebruiken om bij te lenen voor 2e pand plus volmacht ondertekenen moest je toch betalingsproblemen hebben ooit dat de bank toch een hypotheek kan nemen.
Dat spaart je dus wel heel wat notariskosten uit.
Weet ook dat vele banken loondomicilatie vragen en dergelijke. Dat kan je niet bij 2 banken tegelijk hebben.
Ivm SSV, ik had deze bij 2e woning per kwartaal. Lening herzien en dat niet meer genomen.
Ik sta erop dat afspraken voor financiële zaken en dergelijk face to face blijven. Anders hebben ze zich te makkelijk te verstoppen als het van mijn kant zwaarder valt in de onderhandelingen.
Ik vind via webcam zulke dingen doen not done.
Idd dat gedoe met KBC, het voelt vreemd aan. Wij zitten met een complexe situatie en alles wordt via mail gedaan nu.
We zijn 2 weken verder en KBC weet nu nog niet hoe het in elkaar steekt.
In kantoor van Fortis spraken wij met expert van woonkredieten. Hij zei vanaf het begin dat wij maximum 90% konden lenen. Toen ik hem de situatie schetste zei hij dat het wel perfect kon om 100% en zelfs de notariskosten bij te lenen. Theeft hem 5min gekost om alles uit te rekenen. Ik was aangenaam verrast door Fortis.
Ik vind het ook raar om dergelijke vertrouwelijke zaken te bespreken via webcam. Je kan bvb geen hand geven. Een kleinigheid maar schept onbewust vertrouwen.
Zit er trouwens aan te denken om nog wat geduld te oefenen, goed te sparen en dan aflossen. Mijn lening is namelijk opgesplitst in verschillende delen. De helft loopt af binnen 6 jaar. Het andere binnen 15j. Normaal zou ik 1 van die 2 stukken direct kunnen afbetalen binnen 1 a 2 jaar. Ik zou dan opteren om de langstlopende af te betalen...heeft hoogste rentevoet.
Zou dit een goed idee zijn (want heb dan geen spaargeld meer...maar wel helft minder afbetaling)?
En dan terug een lening nemen aan veel lagere rentevoet?
Zou dit een goed idee zijn (want heb dan geen spaargeld meer...maar wel helft minder afbetaling)?
Laatst gewijzigd door Sandman op 21 februari 2020, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je allebei een virtual reality pak aanhebt met helm met bril, en handschoenen met sensoren, dan gaat het wel
Niemand?Sandman schreef: ↑21 februari 2020, 15:47 Zit er trouwens aan te denken om nog wat geduld te oefenen, goed te sparen en dan aflossen. Mijn lening is namelijk opgesplitst in verschillende delen. De helft loopt af binnen 6 jaar. Het andere binnen 15j. Normaal zou ik 1 van die 2 stukken direct kunnen afbetalen binnen 1 a 2 jaar. Ik zou dan opteren om de langstlopende af te betalen...heeft hoogste rentevoet.![]()