Zoeken naar hypotheeklening
TIP
Zoeken naar hypotheeklening
We zitten met plannen om een eigen huisje te kopen. We huren reeds jaren en dan lijkt een eigen stek toch een interessantere manier om ons geld uit te geven.
Zelf heb ik nu geen ervaring met hypotheekleningen (wel voor auto) en weet niet hoe ik dat nu het best kan aanpakken. (om de goedkoopste te vinden wil ik zeggen) Gemakkelijkheidshalve zou ik graag gewoon langs de Immotheker willen gaan en die een voorstel laten doen. Maar ik ben me toch niet zeker of ik daar echt de beste lening mee kan vinden.
Ik vind massa's rentevoeten die andere mensen kregen op de website van Spaargids, maar dat geeft ook geen enkele garantie. Dus zit er niets anders op dan langs alle banken te gaan, zoals mijn collega's ook aanraden. Iemand die zijn ervaring wil delen?
Zelf heb ik nu geen ervaring met hypotheekleningen (wel voor auto) en weet niet hoe ik dat nu het best kan aanpakken. (om de goedkoopste te vinden wil ik zeggen) Gemakkelijkheidshalve zou ik graag gewoon langs de Immotheker willen gaan en die een voorstel laten doen. Maar ik ben me toch niet zeker of ik daar echt de beste lening mee kan vinden.
Ik vind massa's rentevoeten die andere mensen kregen op de website van Spaargids, maar dat geeft ook geen enkele garantie. Dus zit er niets anders op dan langs alle banken te gaan, zoals mijn collega's ook aanraden. Iemand die zijn ervaring wil delen?
Re: Zoeken naar hypotheeklening
Beste tip die ik je op basis van eigen ervaring kan geven: ga eerst bij Argenta langs. Transparante tarieven, en zonder zeveren direct een goede rentevoet. Hun profijttarief (krijg je als je schuldsaldo en brandverzekering ook bij hen neemt) staat ook gewoon online op hun website (wel een beetje zoeken).
Momenteel dus 2.5% voor een vaste rentevoet op 20j bij een quotiteit onder de 80%. En 1.8% voor de jaarlijks variabele.
Als je bij hen pensioensparen doet, of je ouders hebben spaargeld bij Argenta, en nog wat andere voorwaarden, dan kan er nog iets van een 0.30% af (heet dan negotiatietarief 1).
Wij hebben het onlangs zo gedaan, net als zes jaar geleden. Zelfs bij mijn eigen huisbank KBC, waar ook gans mijn familie zit, konden ze daar niet onder.
Momenteel dus 2.5% voor een vaste rentevoet op 20j bij een quotiteit onder de 80%. En 1.8% voor de jaarlijks variabele.
Als je bij hen pensioensparen doet, of je ouders hebben spaargeld bij Argenta, en nog wat andere voorwaarden, dan kan er nog iets van een 0.30% af (heet dan negotiatietarief 1).
Wij hebben het onlangs zo gedaan, net als zes jaar geleden. Zelfs bij mijn eigen huisbank KBC, waar ook gans mijn familie zit, konden ze daar niet onder.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Net de omgekeerde ervaring bij Argenta, vast tarief was absoluut niet concurrentieel en het variabele zat enorm raar ineen. Zelfs in worst-casescenario gingen we volgens de kantoorhouder maar iets meer betalen dan het vast tarief van een andere bank waar zij absoluut niet aan konden. De exacte berekening kon hij niet geven, we moesten hem op zijn woord geloven.
We konden wel een lager tarief krijgen als we een paar tienduizend euro zouden beleggen bij Argenta. Méér lenen dan nodig dus omdat onze quotiteit toen rond de 50% lag.
Mijn beste ervaring qua aangeboden tarief was Axa, dankzij die bank is onze rentevoet een pak lager gegaan. (en dankzij het geld dat mijn moeder er destijds had) KBC ging in ons geval ook een heel eind mee, maar uiteindelijk is het Belfius geworden. Via Belfius is alles heel vlot verlopen en doorgaans ook heel vriendelijke/behulpzame medewerkers.
Uw collega's hebben gelijk, alle banken langs gaan is het beste. En zeker mondig durven zijn, u niet laten afschepen, meteen over brandverzekering en schuldsaldoverzekering onderhandelen én eisen dat alles wat ze voorstellen ook op papier staat.
We konden wel een lager tarief krijgen als we een paar tienduizend euro zouden beleggen bij Argenta. Méér lenen dan nodig dus omdat onze quotiteit toen rond de 50% lag.
Mijn beste ervaring qua aangeboden tarief was Axa, dankzij die bank is onze rentevoet een pak lager gegaan. (en dankzij het geld dat mijn moeder er destijds had) KBC ging in ons geval ook een heel eind mee, maar uiteindelijk is het Belfius geworden. Via Belfius is alles heel vlot verlopen en doorgaans ook heel vriendelijke/behulpzame medewerkers.
Uw collega's hebben gelijk, alle banken langs gaan is het beste. En zeker mondig durven zijn, u niet laten afschepen, meteen over brandverzekering en schuldsaldoverzekering onderhandelen én eisen dat alles wat ze voorstellen ook op papier staat.
Mijn neef heeft me gewaarschuwd voor Argenta. Ze hadden hem daar een lening met variabele rentevoet voorgesteld op 20 jaar. Het lijkt dan wel aantrekkelijk om te starten aan een rentevoet van 1,85%, maar mij lijkt het een garantie dat die over vijf jaar terug gaat gestegen zijn. Ik denk wel dat hij gezegd had dat er een maximum was dat die kon stijgen, dus nooit hoger dan een bepaald percentage. En die heeft ook maar eind 2014 geleend.
-
anonymous9
Dat effect kunt ge uiteraard ook altijd counteren door vanaf de rente hard stijgt een stuk van het principaal af te lossen. In principe ben ik een felle tegenstander van 1/1/1, maar een 5/5/5 of 10/5/5je zou ik best wel zien zitten! Zo kan je gedurende de eerste 5 jaar dat je rentevoet vastgeklikt staat al wat extra bijsparen
Ik denk dat ik zelfs aan zo'n lage rentevoet te weinig kan sparen om met een vervroegde aflossing een latere rentestijging te counteren. Of anders moet ik eerst eens enkele simulaties vragen.
-
Philippemar
- Newbie

- Contacteer:
Als je een lening zoekt, kan je er best veel tijd voor nemen.
Ik heb een paar maanden geleden men lening laten herzien. Maar een lage rentevoet is niet alles.
Er zijn meer zaken waarmee je rekening moet houden.
-kostprijs rekeningen (spaar en zicht rekening)
-welke extra verzekeringen (brand, familial, ... )
-pensioensparen
-extra diensten (aandelen in de bank)
Grootbanken zullen een lagere tarief kunnen geven. Maar hierbij moet je wel heel hun verzekeringspakket nemen.
En dit is veel duurder dan andere banken.
Ik heb een paar maanden geleden men lening laten herzien. Maar een lage rentevoet is niet alles.
Er zijn meer zaken waarmee je rekening moet houden.
-kostprijs rekeningen (spaar en zicht rekening)
-welke extra verzekeringen (brand, familial, ... )
-pensioensparen
-extra diensten (aandelen in de bank)
Grootbanken zullen een lagere tarief kunnen geven. Maar hierbij moet je wel heel hun verzekeringspakket nemen.
En dit is veel duurder dan andere banken.
Een dagje verlof nemen en langsgaan op afspraak bij een paar banken. De dag ervoor hier en op rodv.be de laagste rentevoeten voor een lening die min of meer overeen komt met wat je zelf wil noteren, zo weet je of je moet blijven zitten en onderhandelen of meteen opstaan en naar de volgende bank gaan. Na zo een dagje kan je verder via mail of telefoon, je kiest de banken die je het beste bieden en vraag aan de andere of ze beter kunnen. Als je dan de beste rentevoet en voorwaarden hebt kan je beginnen onderhandelen over de eventuele schuldsaldoverzekering. Zoals hier al eerder gezegd is uitkijken met voorwaarden zoals verzekeringen enz want als je de komende 20 of 30j een meningsverschil hebt met je verzekering dan is de keuze of blijven of een stijging van je rentevoet. Wij hebben bij het onderhandelen de bank zover gekregen om zonder extra voorwaarden bijna dezelfde vaste rentevoet te geven als met voorwaarden. Succes