Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Ja er wordt soms heel vlug overgegaan.
De meeste verkopers tellen enkel de periode van de 'inkomsten' om aan een terugverdientijd te komen en niet het hele traject (belastingvoordeel slechts na afrekening, certs na uitbetaling enz). Hierbij wordt dan ook geen rekening gehouden met intrestderving over het traject, gezien het geinvesteerde bedrag geen opbrengsten meer geeft. Zo kwam ik destijds op terugverdientijd van ca. 7 jaar. Het zal nu dus wel hoger zijn.
Ik vermoed inderdaad dat de brandverzekering dit niet gratis zal dekken. Immers men zal rekening houden met de verzekerde waarde en men zou wel eens een verdeelsleutel kunnen hanteren bij schadegevallen.
Ook wordt normaliter dit jaar de slimme meters goedgekeurd. Het zal dus niet lang duren of je zal tevens moeten betalen om elektriciteit op het net te zetten (besef dat de kosten van het net groter zijn dan de elektriciteit zelf)
De 20 jaar garantie betreft bij de meeste enkel de kost van het paneel (ca 250 euro), de kost om uit te zoeken welk paneel defect is en het wegnemen, verschroten, plaatsen zit niet in de garantie. Plus het feit dat de panelen zo vlug veranderen dat ze na enkele jaren niet meer te verkrijgen zijn. Een paneel vervangen met andere karakteristieken haalt dan weer bij de meeste installaties het rendement van de kring naar beneden.
En zo zijn er wellicht nog een aantal punten waar men het zelden over heeft.
PS. hoogspanning is hoogspanning of het nu gelijkspanning of wisselspanning is. Gelijkspanning is bovendien gevaarlijker dan wisselspanning (ie. de toelaatbare grenzen zijn lager)
De meeste verkopers tellen enkel de periode van de 'inkomsten' om aan een terugverdientijd te komen en niet het hele traject (belastingvoordeel slechts na afrekening, certs na uitbetaling enz). Hierbij wordt dan ook geen rekening gehouden met intrestderving over het traject, gezien het geinvesteerde bedrag geen opbrengsten meer geeft. Zo kwam ik destijds op terugverdientijd van ca. 7 jaar. Het zal nu dus wel hoger zijn.
Ik vermoed inderdaad dat de brandverzekering dit niet gratis zal dekken. Immers men zal rekening houden met de verzekerde waarde en men zou wel eens een verdeelsleutel kunnen hanteren bij schadegevallen.
Ook wordt normaliter dit jaar de slimme meters goedgekeurd. Het zal dus niet lang duren of je zal tevens moeten betalen om elektriciteit op het net te zetten (besef dat de kosten van het net groter zijn dan de elektriciteit zelf)
De 20 jaar garantie betreft bij de meeste enkel de kost van het paneel (ca 250 euro), de kost om uit te zoeken welk paneel defect is en het wegnemen, verschroten, plaatsen zit niet in de garantie. Plus het feit dat de panelen zo vlug veranderen dat ze na enkele jaren niet meer te verkrijgen zijn. Een paneel vervangen met andere karakteristieken haalt dan weer bij de meeste installaties het rendement van de kring naar beneden.
En zo zijn er wellicht nog een aantal punten waar men het zelden over heeft.
PS. hoogspanning is hoogspanning of het nu gelijkspanning of wisselspanning is. Gelijkspanning is bovendien gevaarlijker dan wisselspanning (ie. de toelaatbare grenzen zijn lager)
Dan denk ik dat er iemand aan het frauderen is...Jhn schreef:Nog zo een voorbeeld: mijn gebuur kijkt digitaal met telenet en betaalt 6% btw, ik kijk analoog met telenet en ik betaal 21% btw!
TV is nooit aan 6% geweest bij Telenet.
Digitaal WAS tot enkele maanden geleden 12%. Dankzij Di Rupo I is dat nu terug gelijk getrokken naar 21%, zoals analoog.
Bekijk het van de positieve kant: zonnepanelen bieden een extra bescherming tegen de chemtrails die een kwaadwillige schaduw-wereldregering gebruikt om de populatie onder de knoet te houden. Over magnetrons wil ik het nog niet eens hebben.pc1 schreef:[...]
Het is inderdaad zo dat gelijkspanning gevaarlijker is dan wisselspanning, maar dat gaat over de fysiologische impact van een stroom door een menselijk lichaam, niet over zich bevinden in de nabijheid van.. en "straling" ondergaan.
Analogie: stoffen als ricine en botuline behoren tot de sterkste giften bekend, maar u mag rustig een kilootje van dat spul onder uw hoofdkussen leggen zonder enig nadelig effect.
Het onderwijs zou toch ècht meer aandacht moeten besteden aan de wetenschappelijke methode...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
&een erg .... Ze hebben de BTW op digitale TV onlangs verhoogd 
Zonnepanelen is zeker en vast niet enkel voor de rijkere klasse met een kast van een villa ... Ik kan het weten

Zonnepanelen is zeker en vast niet enkel voor de rijkere klasse met een kast van een villa ... Ik kan het weten

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zonnepanelen
Ik heb ook zonnepanelen sedert 2008.
Ik woon niet in een kast van een villa, ga geen drie keer skien per jaar. Gewoon een gezin met twee kleine kinderen die vorig jaar de eerste keer op vakantie is geweest
Ik woon niet in een kast van een villa, ga geen drie keer skien per jaar. Gewoon een gezin met twee kleine kinderen die vorig jaar de eerste keer op vakantie is geweest
Hetgeen mij tegenhoudt om panelen te leggen, is dat ik denk dat in de toekomst de regering er nog een serieuze melkkoe in gaat zien. Bvb op het verwijderen en/of afval ervan, taksen op de verkoop aan het net,...
Iedere zonnepanelen installatie is bekend en kan niet direct gaan lopen. Als ik begrotingsminister was en moest een gat dichtrijden met extra taksen... de perceptie leeft toch al dat 'enkel de rijken dit kunnen leggen'.
Iedere zonnepanelen installatie is bekend en kan niet direct gaan lopen. Als ik begrotingsminister was en moest een gat dichtrijden met extra taksen... de perceptie leeft toch al dat 'enkel de rijken dit kunnen leggen'.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat is met alles zo hoor .... Als ze je echt willen uitmelken vinden ze wel een manier om je geld af te troggelen
...

als ze toch geld willen halen bij de zonnepanelen-eigenaars kunnen ze ook de aftrek van de investering uit de belastingen halen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat is vanaf dit jaar het geval. Er wordt geen teruggave meer geregeld ( van 40% ) via de belastingsaangifte
Yep, maar dit is zo'n situatie van: eens ze er liggen, geraak er maar eens vanaf als je wil. Een beleggingsportefeuille is makkelijker fiscaal geoptimaliseerd.freetotax2005 schreef:Dat is met alles zo hoor .... Als ze je echt willen uitmelken vinden ze wel een manier om je geld af te troggelen...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ah, dat is met alles zo. Eerst iets héél aantrekkelijk maken en als het écht is aangeslagen bij het grote publiek dan gaan we het belasten of 'n vergoeding voor vragen.
Bankkaarten, diesel, bedrijfswagens ... we gaan het ongetwijfeld ook zien met pensioensparen, zonnepanelen, ...
Bankkaarten, diesel, bedrijfswagens ... we gaan het ongetwijfeld ook zien met pensioensparen, zonnepanelen, ...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik was tot voor kort niet zo'n voorstander van zonnepanelen, maar een kijkje op zonstraalforumup.be heeft m'n mening herzien.
Tevens een investering met een hoog rendement, zeker als je de stijgende energieprijzen in rekening gaat brengen.
Prijzen voor de installatie zijn de laatste 5 jaar zo sterk gedaald! (-35%)
Een offerte aanvragen kost niets hé...
Tevens een investering met een hoog rendement, zeker als je de stijgende energieprijzen in rekening gaat brengen.
Prijzen voor de installatie zijn de laatste 5 jaar zo sterk gedaald! (-35%)
Een offerte aanvragen kost niets hé...
Klopt inderdaad. Heb 6 maanden terug nog zonnepanelen laten leggen en we zijn er hier heel blij mee. We hebben wel wat verlies met de schaduw van de boom van onze buren, maar overal toch een goede investering.
reken daar ook maar de tak21 bij, nu geen rv!Spruitekop schreef:Ah, dat is met alles zo. Eerst iets héél aantrekkelijk maken en als het écht is aangeslagen bij het grote publiek dan gaan we het belasten of 'n vergoeding voor vragen.
maar als er genoeg volk in de val zit ...
no panic, het was sarcastisch bedoeld.christofgh schreef:Ik heb ook zonnepanelen sedert 2008.
ik had even de perceptie van vele neergeschreven.
tuurlijk is dat niet zo.
veel geluk met uw pv install