Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Elektriciteit is te vergelijken met stromend water. Als er teveel elektriciteit - o.a. door zonnepanelen edm - geproduceerd wordt en er is onvoldoende afname, dan stroomt het over net zoals het teveel regent en water onvoldoende weg kan, dan stroomt het over met alle gekende gevolgen die we de laatste maanden/jaren genoeg in de media hebben gezien.
Indien men de elektrische stroom niet had kunnen afvoeren, hadden er waarschijnlijk meerdere delen in dit land zonder elektriciteit gezeten, wat ook te vermijden is.
Is een probleem dat zich in de toekomst nog kan stellen door het te grote aanbod welke niet of nauwelijks regelbaar is.
Indien men de elektrische stroom niet had kunnen afvoeren, hadden er waarschijnlijk meerdere delen in dit land zonder elektriciteit gezeten, wat ook te vermijden is.
Is een probleem dat zich in de toekomst nog kan stellen door het te grote aanbod welke niet of nauwelijks regelbaar is.
Pompen ze daar geen water mee omhoog in de waterkrachtcentrale van Coo? Ofwel was de bassin daar ook vol.
Oplossingen voor het teveel aan energie zijn in mijn ogen batterijen of de opslag van energie door bijv. water te pompen naar een hoger gelegen punt om, wanneer het nodig is, deze energie los te laten om turbines aan te drijven.
http://www.energymag.be/nl/dossiers/ene ... t-batterij" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... ie-op.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energymag.be/nl/dossiers/ene ... t-batterij" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... ie-op.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Die slimme energiemeter is één maar dan nog slimme elktrische toestellen in huis halen is een andere zaak. En dat zou dan in elk huishouden geinstalleerd moeten worden. Of dat wel echt realistisch is??? Nu we toch zouden afstappen van kernenergie, bouw regionaal gascentrales die je makkelijker kan regelen (aan/uit). Desnoods in handen van de overheid. Lijk mij het eenvoudigste niet?
-
deenigekeuze
- Full Member

- Contacteer:
Eerste groot probleem: de Staat heeft momenteel geen geld om centrales te bouwen en dat zal nog een tijdje duren, vrees ik
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Verdorie een interessante site!
http://www.energymag.be/nl/technology/6 ... -waterstof" onclick="window.open(this.href);return false;
in elke wiijk ééntje graag! Leve de groene energie!
http://www.energymag.be/nl/technology/6 ... -waterstof" onclick="window.open(this.href);return false;
in elke wiijk ééntje graag! Leve de groene energie!
Omzetten van zonneenergie in waterstof en die dan als motorbrandstof gebruiken is milieuvriendelijk, maar die 65 kg aan H² bij Colruyt lijkt me toch niet bijzonder veel te zijn ten opzichte van hun vele zonnepanelen en bijkomend een windmolen.
Als wij dat zouden doen met maar 10 KWp aan zonnepanelen dan zal er amper 1 kg op een zonnige dag kunnen worden opgeslagen.
De omzet is dus niet echt energieefficiënt.
Als je auto op en mengsle van waterstof en aardgas rijdt, dan betaal je wel de volle pot accijnzen op dat mengsel.
Rijd je echter op waterstof die via een brandstofcel je motor aandrijft dan ben je volledig vrijgesteld van accijnzen. Elk beetje kan helpen, vooral als je dergelijk dure investeringen doet. Een gewaarschuwd man is er 2 waard :-)
Als wij dat zouden doen met maar 10 KWp aan zonnepanelen dan zal er amper 1 kg op een zonnige dag kunnen worden opgeslagen.
De omzet is dus niet echt energieefficiënt.
Als je auto op en mengsle van waterstof en aardgas rijdt, dan betaal je wel de volle pot accijnzen op dat mengsel.
Rijd je echter op waterstof die via een brandstofcel je motor aandrijft dan ben je volledig vrijgesteld van accijnzen. Elk beetje kan helpen, vooral als je dergelijk dure investeringen doet. Een gewaarschuwd man is er 2 waard :-)
Gisteren stond in Gazet van Antwerpen nog een artikel over een auto op electriciteit en die auto had zonnepanelen op zijn dak.
Daardoor konden er 360 kilometer per jaar gratis gereden worden.
Het was wel van het merk Masarati , kostprijs ongeveer 110 000 euro.
Een bescheidener autotje zal zowiezo al minder verbruiken.
Daardoor konden er 360 kilometer per jaar gratis gereden worden.
Het was wel van het merk Masarati , kostprijs ongeveer 110 000 euro.
Een bescheidener autotje zal zowiezo al minder verbruiken.
-
anonymous
Toens ik mijn huidige wagen kocht, en door de lijst met opties ging, kwam ik iets soortgelijks tegen.
Het was een glazen dakraam, met zonnecellen in. Deze zonnecellen dienden om een extra batterij op te laden, die dan het ventilatiesysteem aanvoerden om je wagen koel te houden, terwijl je geparkeerd stond.
DUS: Je moest je wagen in de zon parkeren om hem koel te houden
Die optie kostte dan (als ik me niet vergis) een dikke 1500 €.
Gaat er dan ook wat over, vind ik persoonlijk. Zeker hier in België.
Het was een glazen dakraam, met zonnecellen in. Deze zonnecellen dienden om een extra batterij op te laden, die dan het ventilatiesysteem aanvoerden om je wagen koel te houden, terwijl je geparkeerd stond.
DUS: Je moest je wagen in de zon parkeren om hem koel te houden
Die optie kostte dan (als ik me niet vergis) een dikke 1500 €.
Gaat er dan ook wat over, vind ik persoonlijk. Zeker hier in België.
Het idee van zonnepanelen edm is leeuk, maar er is zo onomzichtig mee omgesprongen dat we nu bij zomers weer mogelijks de gevolgen dragen.
Een nadeel is dat elektriciteit (nog) niet afdoend kan worden opgeslagen - een vluchtige energie.
Een lapje tegen het bloeden is; een airco verbruikt veel en wordt grotendeels gebruikt bij warm weer. Indien elke zonnepaneeleigenaar een airco zou plaatsen zou hij reeds een stuk van zijn eigen energie verbruiken welke niet in het net moet worden gestoken en zo misschien de overvloed beperkt.
Een nadeel is dat elektriciteit (nog) niet afdoend kan worden opgeslagen - een vluchtige energie.
Een lapje tegen het bloeden is; een airco verbruikt veel en wordt grotendeels gebruikt bij warm weer. Indien elke zonnepaneeleigenaar een airco zou plaatsen zou hij reeds een stuk van zijn eigen energie verbruiken welke niet in het net moet worden gestoken en zo misschien de overvloed beperkt.
feit is in ieder geval al dat men om die reden overdag de lichten op de wegen heeft aangelaten. Maar dat was niet voldoende
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Misschien moeten ze maar eens een project opstarten met sidderalen, die kunnen we dan opladen als we stroom teveel hebben en ontladen als we stroom tekort hebben. 
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Zonnepanelen zijn inderdaad een heel goede hulp bij onze energievoorziening ! Maar de manier waarop de regering dit aan de mensen gepresenteerd heeft is een knoeiboel. Bij steeds duurder wordende energie wordt het voor de meesten een serieuze noodzaak langs alle kanten daarop te besparen. En die gedragsverandering is op zich niet mis. Maar het wraakroepende is dat bij dit systeem niet iedereen zijn gedrag hoeft te veranderen, dat de groep met de panelen er helemaal geen belang bij heeft om zuiniger om te gaan met energie. Als je voor 6000 Kwh zonnepanelen hebt liggen, dan heb je er alle belang bij dit verbruik twintig jaar aan te houden. Je installatie is erop berekend en de terugbetaling van je certificaten en je terugverdientijd is eraan gekoppeld. Nu zul je zeggen : "Zij verbruiken toch niks, want ze produceren zelf elk jaar evenveel. Dus zijn ze zuinig !" Dit laatste is een ernorme misvatting, want moest je alle energie samentellen die dit gedrag wel teweegbrengt (productie van materialen en panelen, manuren en verplaatsingsenergie, stroom op en van het net halen,..............) plus het twintig jaar en meer niet bezuinigen op energie, dan zou je nogal schrikken. Maar wat nog erger is. Je zou kunnen zeggen : "Je moet ook maar tot de club van die gepriviligieerden toetreden !" Maar men heeft de deur tot de club gesloten. Nu moeten diegenen die buiten achter blijven in de kou maar twintig jaar lang het potverteren van de leden van de club gaan sponsoren. Terwijl de keuze voor alternatieve energie met zijn voordelen en lasten door iedereen op gelijke mate kon gedragen worden heeft onze regering de lasten voor de steeds duurdere wordende energie voor de enen nog verzwaard en de alternatieve energie gebruikt om een clubje 20 jaar en meer in een zetel te zetten.Yaris schreef:Dus eigenaars van zonnepanelen moeten een airco plaatsen om meer energie te gebruiken?![]()
Misschien kunnen ze ook beter alle lichten in huis de hele dag laten branden, hun diepvries en ijskast open laten staan en de tv 24 uur op 24 laten aanstaan.
Man man, en wij maar zuinig omspringen met energie.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Op die manier moedig je zelfs aan om tijdens de tussenseizoenen te verwarmen met elektrische vuurtjes of deze te gebruiken als bijverwarming om je teveel aan opgeleverde energie op te gebruiken.witte merel schreef:...Maar het wraakroepende is dat bij dit systeem niet iedereen zijn gedrag hoeft te veranderen, dat de groep met de panelen er helemaal geen belang bij heeft om zuiniger om te gaan met energie. Als je voor 6000 Kwh zonnepanelen hebt liggen, dan heb je er alle belang bij dit verbruik twintig jaar aan te houden. Je installatie is erop berekend en de terugbetaling van je certificaten en je terugverdientijd is eraan gekoppeld...
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Dat is net het perfide aan het systeem. Ik, zonder panelen, probeer zoveel mogelijk stroom te besparen en mijn buurman, met (teveel?)panelen, heeft een terrasverwarmer,mobiele airco's, ventilatoren gekocht om zijn stroom maar op te krijgen. Hij heeft zelfs zijn Was dit de bedoeling van de overheid? De ene moet stroom besparen terwijl bij de buurman het verbruik wordt gestimuleerd?