Zonnepanelen
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Zij die betalen voor de 'zorgeloze werkingsgarantie' kunnen beter onderzoeken of ze die bijdrages mogen/kunnen stoppen.
Want zo zorgeloos is die werkingsgarantie niet meer. Ik veronderstel dat de logging via ST (nu solar living) ook stopt.
Uiteindelijk blijft de fabrieksgarantie, maar de installateursgarantie vervalt wegens het faillissement. Daarvoor betalen heb ik nooit slim gevonden.
Ze vallen bij bosjes, die Pv installateurs.
Vooral spijtig voor de 60 mensen die op straat staan.
Want zo zorgeloos is die werkingsgarantie niet meer. Ik veronderstel dat de logging via ST (nu solar living) ook stopt.
Uiteindelijk blijft de fabrieksgarantie, maar de installateursgarantie vervalt wegens het faillissement. Daarvoor betalen heb ik nooit slim gevonden.
Ze vallen bij bosjes, die Pv installateurs.
Vooral spijtig voor de 60 mensen die op straat staan.
Davy, dan ben ik mijn garantie op mijn bisolpanelen kwijt, gezien mijn installateur DTO Solar Systems uit Beveren-Leie in februari 2012 failliet is gegaan ?
Naar aanleiding van het failliet van Solar Total ging ik dit nu pas na:
http://www.faillietinformatie.nl/register/be/810777171" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch wel verrassend en ik vind het trouwens ook spijtig voor de oprichter Bjorn. Hij was van inborst een noeste en technisch slimme kerel. De tijdsdruk opgelegd door de klanten, vanwege de alsmaar zakkende GSC-tarieven (van 450 euro trapsgewijs naar 250 en lager) maakten dat hij buitenlandse werklui aanwierf die eigenlijk niet te vertrouwen waren.
Zijn huwelijk en zijn zaak is eraan kapot gegaan. De SP-politica die woordbreuk pleegde, mag zich op de borst kloppen dat ze een bloeiende sector met de grond gelijk heeft gemaakt. Mogelijks één met evenveel slachtoffers als in de textiel of als Ford Genk?
Voor mijn omvormer SMA heb ik gelukkig 10 jaar fabrieksgarantie genomen en deze werd me door SMA bevestigd. Hopelijk gaat SMA nu ook niet failliet of mijn 250 euro die ik betaalde voor die verlengde garantie is ook verloren...
Naar aanleiding van het failliet van Solar Total ging ik dit nu pas na:
http://www.faillietinformatie.nl/register/be/810777171" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch wel verrassend en ik vind het trouwens ook spijtig voor de oprichter Bjorn. Hij was van inborst een noeste en technisch slimme kerel. De tijdsdruk opgelegd door de klanten, vanwege de alsmaar zakkende GSC-tarieven (van 450 euro trapsgewijs naar 250 en lager) maakten dat hij buitenlandse werklui aanwierf die eigenlijk niet te vertrouwen waren.
Zijn huwelijk en zijn zaak is eraan kapot gegaan. De SP-politica die woordbreuk pleegde, mag zich op de borst kloppen dat ze een bloeiende sector met de grond gelijk heeft gemaakt. Mogelijks één met evenveel slachtoffers als in de textiel of als Ford Genk?
Voor mijn omvormer SMA heb ik gelukkig 10 jaar fabrieksgarantie genomen en deze werd me door SMA bevestigd. Hopelijk gaat SMA nu ook niet failliet of mijn 250 euro die ik betaalde voor die verlengde garantie is ook verloren...
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben het niet eens met Davy, er is altijd een fabrieksgarantie.
Als ik een nokia heb gekocht en die gaat stuk, dan mag ik die toch bij elke winkel die die aanbiedt terug binnenbrengen? En de factuur met datum en eancode als bewijs.
Dit is volgens mij tzelfde.
Als je vragen hebt, en trust me, je bent niet de enige, raad ik je aan op zonstraal forum je vragen te stellen.
Ze sneuvelen bij bosjes de installateurs.
Ik heb gelukkig gekozen voor een gewone elektricien die een graantje meepikte en ook panelen installeerde naast zn gewone werk. En niet een puur paneel installateur die enkel dat deed. Want dit zag ik zo aankomen.
Iets duurder, maar ik kan m altijd bellen.
Duurkoop toen, msch ooit toch nog goedkoop
Als ik een nokia heb gekocht en die gaat stuk, dan mag ik die toch bij elke winkel die die aanbiedt terug binnenbrengen? En de factuur met datum en eancode als bewijs.
Dit is volgens mij tzelfde.
Als je vragen hebt, en trust me, je bent niet de enige, raad ik je aan op zonstraal forum je vragen te stellen.
Ze sneuvelen bij bosjes de installateurs.
Ik heb gelukkig gekozen voor een gewone elektricien die een graantje meepikte en ook panelen installeerde naast zn gewone werk. En niet een puur paneel installateur die enkel dat deed. Want dit zag ik zo aankomen.
Iets duurder, maar ik kan m altijd bellen.
Duurkoop toen, msch ooit toch nog goedkoop

-
- VIP member
- Contacteer:
Yep, daarom moet je er als PV eigenaar voor zorgen dat je zelf de fabrieksgarantie documenten hebt, gedateerd. Voor SMA kan je die zelf nog uitbreiden bij sma zelve, mits betaling.
Als een paneel defect is zal je toch een andere installateur moeten contacteren, die kost zal je wel hebben.
Ik heb nooit voor verzekeringen, extra garanties uitbreidingen of 'zorgeloze werkingsgarantie' (solar total) betaald, een goede beslissing blijkt nu.
Het zit gewoon in de ROI berekening dat na 10j of zo iets vervangen moet worden.
Liever niet natuurlijk.
Als een paneel defect is zal je toch een andere installateur moeten contacteren, die kost zal je wel hebben.
Ik heb nooit voor verzekeringen, extra garanties uitbreidingen of 'zorgeloze werkingsgarantie' (solar total) betaald, een goede beslissing blijkt nu.
Het zit gewoon in de ROI berekening dat na 10j of zo iets vervangen moet worden.
Liever niet natuurlijk.
Je moet bij bisol zelf je garantie aanvragencriticus schreef:Davy, dan ben ik mijn garantie op mijn bisolpanelen kwijt, gezien mijn installateur DTO Solar Systems uit Beveren-Leie in februari 2012 failliet is gegaan ?
Dit kan door 1 serienummer door te geven aan bisol,
automatisch kennen ze dan al jouw gelegde panelen
http://www.bisol.com/be/activeer-uw-garantie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks Davido !!!
Ik had er geen flauw benul van dat er een internetlink van Bisol bestond om garanties in te schrijven.
Mogelijks is er ook zo'n internetlink voor de garantie van de panelen van Sanyo en Bauer ? (Ik heb namelijk 3 verschillende installaties.)
Ik had er geen flauw benul van dat er een internetlink van Bisol bestond om garanties in te schrijven.
Mogelijks is er ook zo'n internetlink voor de garantie van de panelen van Sanyo en Bauer ? (Ik heb namelijk 3 verschillende installaties.)
de firma green energy uit marche en famenne zou een systeem hebben waarbij zonnepanelen slechts max 5.000euro kosten, ze innen als tegenprestatie het groene stroomcertificaat en dit voor periode van 10j
iemand hier enige kennis van?
iemand hier enige kennis van?
hoeveel Wp wil je leggen ?
Ik heb dit jaar 2000Wp gelegd voor 5000€ met 230€ certificaten (20j)
Ik heb dit jaar 2000Wp gelegd voor 5000€ met 230€ certificaten (20j)
-
- Full Member
- Contacteer:
Zouden de GSC voor PV niet wegvallen? Bovendien komt er een jaarlijkse tax van €53 per geïnstalleerde kWP.
-
- VIP member
- Contacteer:
Lol, dan gaan ze zo.n 93eu/3500 a 4000 opgewekte kwh aan gsc's 'ontvangen'.
Nee, dat zal een Waalse firma op een Vlaams dak dus niet doen. In Wallonie zijn de zaken anders geregeld.
Franscoppy, de 53eu is gemiddeld en zonder btw. Bvb in mijn geval, bij Gaselwest wordt t 83eu/kWp.
En nee de gsc vallen niet weg, wordt vanaf nu variabel berekend. Volgens een ingewikkelde berekening waarbij zonnepanelen rendabel moeten zijn zullen gsc's toegekend worden. Volgens hun berekening zal t zo'n 27eu/1000kwh zijn
Yep, eerst zonnepanelen onrendabel maken en dat dan weer subsidieren.
Dus subsidie belasten en die belasting terug subsidieren.
Zo simplistisch als het in de media wordt voorgesteld is het dus niet. De netvergoeding is forfetair en buiten proportie.
Subsidie belasten ahw. Broekzak vestzak.
Wordt zeker nog aangevochten, en gelukkig heeft de CREG de reputatie 9/10 van zn beslissingen die worden aangevochten te zien vernietigen wegens onwettelijk, ongeoorloofd en niet neutraal.
De netwerkbeheerders zijn met hun eigen 'voorstellen' en berekeningen gekomen en deze heeft de CREG klakkeloos overgenomen.
Wat dan in de media wordt: 250/gezin gemiddeld. LOL.
Nee, dat zal een Waalse firma op een Vlaams dak dus niet doen. In Wallonie zijn de zaken anders geregeld.
Franscoppy, de 53eu is gemiddeld en zonder btw. Bvb in mijn geval, bij Gaselwest wordt t 83eu/kWp.
En nee de gsc vallen niet weg, wordt vanaf nu variabel berekend. Volgens een ingewikkelde berekening waarbij zonnepanelen rendabel moeten zijn zullen gsc's toegekend worden. Volgens hun berekening zal t zo'n 27eu/1000kwh zijn

Zo simplistisch als het in de media wordt voorgesteld is het dus niet. De netvergoeding is forfetair en buiten proportie.
Wordt zeker nog aangevochten, en gelukkig heeft de CREG de reputatie 9/10 van zn beslissingen die worden aangevochten te zien vernietigen wegens onwettelijk, ongeoorloofd en niet neutraal.
De netwerkbeheerders zijn met hun eigen 'voorstellen' en berekeningen gekomen en deze heeft de CREG klakkeloos overgenomen.
Wat dan in de media wordt: 250/gezin gemiddeld. LOL.
Als je nu nog zonnepanelen wilt moet je een DHZ pakket installeren. Niet laten keuren en niet aangeven aan de netbeheerder.
Zorg er gewoon voor dat je niet meer opwekt dan verbruikt.
Dat is de enige manier waarop het nog rendabel is.
Zorg er gewoon voor dat je niet meer opwekt dan verbruikt.
Dat is de enige manier waarop het nog rendabel is.
[quote="reppiepeppie"]Lol, dan gaan ze zo.n 93eu/3500 a 4000 opgewekte kwh aan gsc's 'ontvangen'.
Is die netvergoeding nu al goedgekeurd of niet en wat betekent dit concreet, krijgen we een factuur, ...

Is die netvergoeding nu al goedgekeurd of niet en wat betekent dit concreet, krijgen we een factuur, ...
-
- Full Member
- Contacteer:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00421056" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP member
- Contacteer:
In principe wordt de netvergoeding nu dus aangerekend en dit vanaf 1/1/13 maar zoals gepost, wordt aangevochten.
Ook particulieren stellen zich partij. 1 per netwerkbeheerdersgebied.
Ik heb gebeld naar energieleverancier, ze weten van niets hoe t nu zit, verwezen me door naar eandis, en daar wisten ze ook niet hoe t precies aangerekend zal worden (voorschot? Pas op t einde?) en verwezen me terug naar energieleverancier.
Van kastje naar de muur dus.
Haastwerk, slecht bestuur, pure poenpakkerij.
Ik verlaag mijn voorschotfactuur alvast maximaal, laat t geld wel voor mezelf renderen.
En hopen dat deze platte , te grote taks, volledig op maat van de netwerkbeheerders, wordt verworpen.
Ook particulieren stellen zich partij. 1 per netwerkbeheerdersgebied.
Ik heb gebeld naar energieleverancier, ze weten van niets hoe t nu zit, verwezen me door naar eandis, en daar wisten ze ook niet hoe t precies aangerekend zal worden (voorschot? Pas op t einde?) en verwezen me terug naar energieleverancier.
Van kastje naar de muur dus.
Haastwerk, slecht bestuur, pure poenpakkerij.
Ik verlaag mijn voorschotfactuur alvast maximaal, laat t geld wel voor mezelf renderen.
En hopen dat deze platte , te grote taks, volledig op maat van de netwerkbeheerders, wordt verworpen.
-
- VIP member
- Contacteer:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 5_00435057" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook met verbazing het artikel in mijn papieren DS gelezen.
Daar staat ook een berekening door DS op basis van de parameters van VEA.
Kostprijs PV: 7200eu
Geinst: 4 kWp
Opbrengst: 3600kWh = 756eu
Voorstel gsc VeA: 21,4eu / kWp
Netvergoeding: 233eu
Opbrengst: 756eu (stroom) + 85,6eu (gsc) - 233eu = 608,56eu
7200:608,56 = 11 jaar en 10 maand.
Klinkt wel mooi he...
Dus ze gaan uit van: 1,8eu / kwp btw IN. (ale, 1,48eu en 21% btw, 1,7eu +6%, zijn er zo een installateurs?? Aan 1,48eu?? LOL)
0,21 cent electriciteit
58eu /kwp netvergoeding
Je zal maar in gaselwestgebied wonen: 83eu x 4 = 332eu dan spreken we al over 14,2 jaar als we dit schema volgen.
Ik heb mijn twijfels bij de 11j en 10 maand, vnl door de netvergoeding, waarvan je niet weet in hoeverre die geindexeerd zal worden.
Maar goed, electriciteit stijgt ook in prijs.
Alleen: vanwaar moeten de Menschen die 7200eu halen? Mogen we aub de kostprijs van de lening erbij? Nu weten we dat enkel de gegoeden PV hebben (aldus Freya) en dus ook dat geld hebben staan, wat is de kostprijs om die 7200eu 12jaar niet te laten renderen aan, en ik ga voorzichtig zijn, 2%?
Zonder intrest op opgebouwde intrest een verlies van 1728eu, en dit aan 2%.
lening zal nog meer kosten.
En de omvormervervanging na 10-15j? Of gaan we niet uit van onvoorziene kosten op elk apparaat?
Leugenachtig artikel dus! Volkverlakkerij! Misschien dat men er particulieren mee kan bedriegen, geen enkel bedrijf of bank maakt zo een berekeningen.
Ik heb ook met verbazing het artikel in mijn papieren DS gelezen.
Daar staat ook een berekening door DS op basis van de parameters van VEA.
Kostprijs PV: 7200eu
Geinst: 4 kWp
Opbrengst: 3600kWh = 756eu
Voorstel gsc VeA: 21,4eu / kWp
Netvergoeding: 233eu
Opbrengst: 756eu (stroom) + 85,6eu (gsc) - 233eu = 608,56eu
7200:608,56 = 11 jaar en 10 maand.
Klinkt wel mooi he...
Dus ze gaan uit van: 1,8eu / kwp btw IN. (ale, 1,48eu en 21% btw, 1,7eu +6%, zijn er zo een installateurs?? Aan 1,48eu?? LOL)
0,21 cent electriciteit
58eu /kwp netvergoeding
Je zal maar in gaselwestgebied wonen: 83eu x 4 = 332eu dan spreken we al over 14,2 jaar als we dit schema volgen.
Ik heb mijn twijfels bij de 11j en 10 maand, vnl door de netvergoeding, waarvan je niet weet in hoeverre die geindexeerd zal worden.
Maar goed, electriciteit stijgt ook in prijs.
Alleen: vanwaar moeten de Menschen die 7200eu halen? Mogen we aub de kostprijs van de lening erbij? Nu weten we dat enkel de gegoeden PV hebben (aldus Freya) en dus ook dat geld hebben staan, wat is de kostprijs om die 7200eu 12jaar niet te laten renderen aan, en ik ga voorzichtig zijn, 2%?
Zonder intrest op opgebouwde intrest een verlies van 1728eu, en dit aan 2%.
lening zal nog meer kosten.
En de omvormervervanging na 10-15j? Of gaan we niet uit van onvoorziene kosten op elk apparaat?
Leugenachtig artikel dus! Volkverlakkerij! Misschien dat men er particulieren mee kan bedriegen, geen enkel bedrijf of bank maakt zo een berekeningen.