Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Maar niet op een plat dat in het midden van beschermde bomen.Davy V schreef:http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... -Trends-nl
@spruitekop.
Als particulier mag je maar tot 10.000 kWh installeren... anders doet Eandis niet meer mee.
Je kunt GEEN overschotten verkopen aan het net, je meter draait gewoon achteruit.
(je kan dit wel als je ook over hoogspanning beschikt, doch hier spreken we enkel over bedrijven).
mvg
Als particulier mag je maar tot 10.000 kWh installeren... anders doet Eandis niet meer mee.
Je kunt GEEN overschotten verkopen aan het net, je meter draait gewoon achteruit.
(je kan dit wel als je ook over hoogspanning beschikt, doch hier spreken we enkel over bedrijven).
mvg
Beste Luc,
Je kan je alleszins via deze link informeren. Je kan er tot 5 gratis offertes opvragen bij erkende installateurs van zonnepanelen, en dan kan je nog zien of er iemand tussen zit die je aanspreekt.
Laat ons zeker weten wat je keuze was en of alles goed geplaatst is. Succes!
Je kan je alleszins via deze link informeren. Je kan er tot 5 gratis offertes opvragen bij erkende installateurs van zonnepanelen, en dan kan je nog zien of er iemand tussen zit die je aanspreekt.
Luc B. schreef:Daar mijn volledige woning berust qua energie op electriciteit hebben we beslist om uiteindelijk toch zonnepanelen te laten leggen.
Prijs is enorm gezakt, subsidies ook.... doch tja
Misschien een rare vraag, maar ik werd reeds gewaarschuwd dat er veel kaf tussen het koren zit wat installateurs betreft...
Kan iemand mij in West vlaanderen een degelijke installateur doorgeven, weliswaar voor een privé woning en geen mega project.
(wil naast goeie installateur ook degelijk cellen hebben, want blijkbaar bestaan er daar ook enorme verschillen in...)
Ik heb via de genoemde link tot 5 offertes ingevuld en dus aangevraagd.
Ik kreeg welgeteld 1 reactie van EU-solar... (Euphony) met een voorstel om plat van te vallen...
Ondertussen had ik ook wat navraag gedaan bij collega's en vrienden en een 3 tal betrouwbare firma's laten komen, bekijken enz.
Hieronder een verslag totnogtoe... beetje off topic doch is om te schreien voor 1 firma:
EU solar : Tijd : 10 minuten en offerte was klaar.
Firma 1 : Tijd: 3u gemeten en gerekend. (man kroop tot op de top van mijn dank, mat hellingen... enz)
De prijs van EU solar met hun superpanelen (die op LICHT werken en niet op warmte) kosten 3 maal zoveel.
Let wel: zonnepanelen werken ALTIJD op licht, hoe warmer, hoe minder rendement....
Ik kreeg welgeteld 1 reactie van EU-solar... (Euphony) met een voorstel om plat van te vallen...
Ondertussen had ik ook wat navraag gedaan bij collega's en vrienden en een 3 tal betrouwbare firma's laten komen, bekijken enz.
Hieronder een verslag totnogtoe... beetje off topic doch is om te schreien voor 1 firma:
EU solar : Tijd : 10 minuten en offerte was klaar.
Firma 1 : Tijd: 3u gemeten en gerekend. (man kroop tot op de top van mijn dank, mat hellingen... enz)
De prijs van EU solar met hun superpanelen (die op LICHT werken en niet op warmte) kosten 3 maal zoveel.
Let wel: zonnepanelen werken ALTIJD op licht, hoe warmer, hoe minder rendement....
Zonnecelgigant Q-Cells legt boeken neer
Q-Cells, de Duitse marktleider in de productie van zonnecellen, heeft de boeken neergelegd. In een persbericht stelt het management dat 'de vooruitzichten voor het voortbestaan van de onderneming niet voldoende meer gegarandeerd zijn'.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 4-3126.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Q-Cells, de Duitse marktleider in de productie van zonnecellen, heeft de boeken neergelegd. In een persbericht stelt het management dat 'de vooruitzichten voor het voortbestaan van de onderneming niet voldoende meer gegarandeerd zijn'.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 4-3126.art" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
@optibear: Mijn dierbare collega... dit zijn ietwat "verouderde" prijzen voor een windmolen... ondertussen is men wel al aan 25.000 euro per stuk....
Wat er juist op papier staat ga ik mij niet over uitspreken.... misschien die 12.500 hé...... -:))))
Wat er juist op papier staat ga ik mij niet over uitspreken.... misschien die 12.500 hé...... -:))))
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat zijn zo van die google-links die je in de banners krijgt (in bvb. Gmail). Als je daar 'n antwoord op krijgt is het er meestal maar één (doodgewoon omdat het maar over één bedrijf gaat) Sommige installateurs werken onder verschillende namen, dan kan het zijn dat je d'er eens 2 vertegenwoordigers krijgt. De een geeft dan 'n hoge prijs, de andere een nog hogere. Zo heb je het gevoel dat je zelfs met de hoge prijs te betalen 'n koopje gedaan hebt.campers schreef:Beste Luc,
Vergelijk het met HM/Ergo en "onafhankelijk advies".

Edit: Om nog te reageren op de post van Vaganzza (Q-cells): Wat in de lijn van de verwachtingen lag is stillaan aan het uitkomen. De markt van zonnepanelen is 'n markt die enkel kan bestaan op basis van subsidies. Jammer voor de mensen die geopteerd hebben om Duitse kwaliteitspanelen te kiezen ondanks de meerprijs. Garantie? Mogelijkheid om 'n defect paneel te vervangen met dezelfde specificaties?
Als er nog 'n markt is kan dit bedrijf ergens anders terug starten (onder 'n nieuwe naam, in lage-loonlanden) om dan weer X-aantal jaar te produceren zodat ze weer aan de nieuwe klanten jààààrenlange garanties kunnen beloven en vervolgens weer de boeken neer kunnen leggen.

Beste Spruitekop, totaal niet akkoord... helemaal niet.
De "duitse origine" produkten zijn effectief goedkoper dan de japanse (sanyo e.d).
Ik onderteken één dezer dagen een contract voor plaatsing van 58 zonnepanelen, doch ik ga mij verdomd goed informeren over de verantwoorderlijkheid, eindverantwoodelijnheid bij faling of sluiting e.d.
(Duits of Japans geen probleem, voor chinese wacht ik liever nog een 5 tal jaar, totdat ze dikker glas hebben)
Wat niet wil zeggen dat als er firma's stoppen, de boeken neerleggen of over kop gaan, het gebruik van Photo Voltaische cellen niet interessant kunnen zijn, zelfs zonder subsidies... De grote miskleunen gebeurden toen Mejufrrouw Freya (of is het mevr) de start gaf met 450 euro als GSC. Daar is de fout gebeurd. Daar zijn de prijzen gevormd....
De "duitse origine" produkten zijn effectief goedkoper dan de japanse (sanyo e.d).
Ik onderteken één dezer dagen een contract voor plaatsing van 58 zonnepanelen, doch ik ga mij verdomd goed informeren over de verantwoorderlijkheid, eindverantwoodelijnheid bij faling of sluiting e.d.
(Duits of Japans geen probleem, voor chinese wacht ik liever nog een 5 tal jaar, totdat ze dikker glas hebben)
Wat niet wil zeggen dat als er firma's stoppen, de boeken neerleggen of over kop gaan, het gebruik van Photo Voltaische cellen niet interessant kunnen zijn, zelfs zonder subsidies... De grote miskleunen gebeurden toen Mejufrrouw Freya (of is het mevr) de start gaf met 450 euro als GSC. Daar is de fout gebeurd. Daar zijn de prijzen gevormd....
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad Sanyo is inderdaad de top, ik bedoelde de meerprijs tov van de Chinese.... M'n excuses als ik daar onduidelijk over was.
Ik wil hier toch nog eens reageren op een paar berichten. Ikzelf heb reeds van in 'de goeie tijd' zonnepanelen en heb zelfs nog de diverse ministers aangesproken toen de subsidieregeling plots ging wijzigen voor nieuwbouw; ik heb een 4-tal groepsaankopen georganiseerd, telkens met dezelfde firma en dezelfde panelen.
Op het zonstraalforum werd er uitvoerig discussie gevoerd over mijn goedkope Chinese panelen, die per definitie slecht waren en de fantastische sanyo's, die toen zowat 30% duurder waren. De technische fiches werden er bij gehaald en ik vroeg iedere andere "kenner" waarom die Chinese nu uiteindelijk zo slecht waren. NIEMAND kon een zinnig antwoord geven, of je moest al subjectief beginnen over 'de garantie'. Welke garantie? Wie koopt nu iets op basis van een garantie over 20 jaar? Die garantie is onzin, en enkel principieel, zoals de Staat uw geld garandeert.... Je kunt geen enkele deftige prognose doen over economische realiteit. Als je vertrouwde electricien op de hoek morgen het loodje legt, je importeur na 5 jaar de invoer stopt en de fabrikant van activiteit verandert... Wat kan er niet allemaal op 20 jaar gebeuren.
Je hebt maar één zekerheid: de prijs die je NU betaalt en het rendement. Om het simpel te stellen: de chinese panelenkosten destijds 3,4 euro/WP. De Sanyo's toen 4,50 e/WP. Met een budget van 15.000 euro kon je dus 4.400 WP kopen tegen over 3.300 WP. Hoe kan een installatie van 3.300 minstens evenveel opbrengen als een installatie van 4.400? Van z'n leven niet.
Dat de Chinese panelen slechter zouden zijn, wordt enkel verondersteld op basis van hun prijs. Wat dus flauwekul is. Al deze kenners kunnen deze panelen onmogelijk van elkaar onderscheiden. Van onze 600 panelen is er ondertussen geen enkel defect of gebroken; ieder heeft rendementen hoger dan verwacht.
Dus voor ieder die nu nog panelen legt: het betreft een investering die moet renderen, geen folieke op uw dak. Neem de beste prijs van een goeie firma. Laat je niets wijsmaken over kwaliteit en Duitse productie.
Op het zonstraalforum werd er uitvoerig discussie gevoerd over mijn goedkope Chinese panelen, die per definitie slecht waren en de fantastische sanyo's, die toen zowat 30% duurder waren. De technische fiches werden er bij gehaald en ik vroeg iedere andere "kenner" waarom die Chinese nu uiteindelijk zo slecht waren. NIEMAND kon een zinnig antwoord geven, of je moest al subjectief beginnen over 'de garantie'. Welke garantie? Wie koopt nu iets op basis van een garantie over 20 jaar? Die garantie is onzin, en enkel principieel, zoals de Staat uw geld garandeert.... Je kunt geen enkele deftige prognose doen over economische realiteit. Als je vertrouwde electricien op de hoek morgen het loodje legt, je importeur na 5 jaar de invoer stopt en de fabrikant van activiteit verandert... Wat kan er niet allemaal op 20 jaar gebeuren.
Je hebt maar één zekerheid: de prijs die je NU betaalt en het rendement. Om het simpel te stellen: de chinese panelenkosten destijds 3,4 euro/WP. De Sanyo's toen 4,50 e/WP. Met een budget van 15.000 euro kon je dus 4.400 WP kopen tegen over 3.300 WP. Hoe kan een installatie van 3.300 minstens evenveel opbrengen als een installatie van 4.400? Van z'n leven niet.
Dat de Chinese panelen slechter zouden zijn, wordt enkel verondersteld op basis van hun prijs. Wat dus flauwekul is. Al deze kenners kunnen deze panelen onmogelijk van elkaar onderscheiden. Van onze 600 panelen is er ondertussen geen enkel defect of gebroken; ieder heeft rendementen hoger dan verwacht.
Dus voor ieder die nu nog panelen legt: het betreft een investering die moet renderen, geen folieke op uw dak. Neem de beste prijs van een goeie firma. Laat je niets wijsmaken over kwaliteit en Duitse productie.
Die fantastische sanyo's zijn alleen fantastisch als je een klein dak hebt.
Dus Kaaiman ik geef je gelijk.
Sanyo's zijn hoogrendementspanelen, dwz meer rendement per oppervlak.
Heb je een groot dak en je legt chinese panelen zal je opbrengst zeker niet minder zijn.
Dus Kaaiman ik geef je gelijk.
Sanyo's zijn hoogrendementspanelen, dwz meer rendement per oppervlak.
Heb je een groot dak en je legt chinese panelen zal je opbrengst zeker niet minder zijn.
zijn de chinese panelen niet minder in opbrengst? als je -3/+3 hebt of -1/+1 gaat toch wel een verschil opleveren? leveren de panelen niet allemaal hetzelfde op als het slechts opbrengde paneel van je installatie?
ik ben meer op zoek naar de kaneka panelen of kaneka zonneramen. maar weinig informatie over te vinden. op zonstraal vind ik er ook niet veel van.
hoe moet je panelen recycleren?
hier en daar staat bij opbrengst zonnepanelen, na 25 jaar, zo goed als niks.
ik ben meer op zoek naar de kaneka panelen of kaneka zonneramen. maar weinig informatie over te vinden. op zonstraal vind ik er ook niet veel van.
hoe moet je panelen recycleren?
hier en daar staat bij opbrengst zonnepanelen, na 25 jaar, zo goed als niks.
Deels akkoord. Dit is tevens één vd redenen waarom er nog altijd geen panelen op m'n dak liggen. (M'n huis is ook pas in februari 5 geworden, dus voordien was het (fiskaal) véél minder interessant voor mij dan voor anderen.)kaaiman schreef:
Je hebt maar één zekerheid: de prijs die je NU betaalt en het rendement.
Toch een nuance. Akkoord dat weinigen garantie kunnen geven op 20 jaar. Maar wanneer een paneel na bijvoorbeeld 4 jaar een defect vertoond, en de fabrikant is al failliet of gestopt, dan ben je wel ferm de pineut.
Het voordeel van een bedrijf zoals (bijvoorbeeld) Sanyo is op dat moment natuurlijk dat die niet enkel zonnepanelen doen. Kans lijkt mij groter dat die binnen 6 of 10 of 14 of 20 jaar nog "aanspreekbaar" zijn dan een producent van alleen-maar-zonnepanelen.
Je schrijft dat je maar één zekerheid hebt: de prijs nu én het rendement.
Dat zijn eigenlijk 2 zekerheden. En met het tweede deel ben ik niet akkoord: je hebt in mijn ogen GEEN zekerheid over het rendement. Als je 'n terugverdientijd van 7 jaar hebt, en na 2 jaar gaat uw producent (Q-Cells in dit voorbeeld) failliet, dan is het bang afwachten dat je de komende jaren geen defect hebt. Als het gebeurt nadat je de panelen terugverdiend hebt, bon, dan blijft het jammer, maar ben je tenminste al terug uit de kosten.
Ik weet niet hoe jij erin staat, maar ik vertik het om 20.000 EUR uit te geven "op hoop van zegen".
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Tja, ik vraag me af: ALS er één paneel is dat 'n probleem geeft en 20% minder opbrengst geeft -en volgens de info op het forum heeft dat dan gevolgen op meerdere panelen (die dan samen geschakeld zijn)- wel, hoe kom je d'er dan achter dat er 'n defect is.
Zoek je dat dan uit aan de hand van je opbrengst?
Stel nu dat je 25 panelen liggen hebt, (5 x 5 geschakeld) en er is één paneel is dat plots 'n verlies geeft van 20%, dan heb je 'n verlies van (20%/5 reeksen = 4% op de totale productie) Hoe merk je dat? Is dat het equivalent van één bewolkte dag? Wordt dat per paneel aangegeven hoeveel het opbrengt?
Zoek je dat dan uit aan de hand van je opbrengst?
Stel nu dat je 25 panelen liggen hebt, (5 x 5 geschakeld) en er is één paneel is dat plots 'n verlies geeft van 20%, dan heb je 'n verlies van (20%/5 reeksen = 4% op de totale productie) Hoe merk je dat? Is dat het equivalent van één bewolkte dag? Wordt dat per paneel aangegeven hoeveel het opbrengt?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als er op een zonnige dag weinig rendement opzit weet je dat je een probleem hebt
Als er na 2 zonnige dagen hetzelfde is heb je nog een groter probleem
Inderdaad , er kan geen garantie gegarandeerd worden, als de producent in faling gaat ... Maar als ik nu een probleem heb, spreek ik mijn leverancier aan, die ze bij mij geplaceerd heeft en die maar moet zorgen dat het in orde komt .... Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de plaatser van mijn zonnepanelen dan in de plaatser van mijn nieuwe ramen en deuren die ik maar niet kan bereiken