Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Nee, maar je kan de mensen (via tarifering) wel aanmoedigen om met z'n allen de vaatwasser op te zetten als de zon schijnt, ipv nu 's nachts. Dit zal de pieken/dalen niet oplossen maar wel al vlakker maken.
Het huidige dag/nacht tarief is ingevoerd om bij constant aanbod (kern+fossiel) de huishoudelijke vraag meer naar nacht/weekend te verschuiven. Nu het aanbod meer variabel/weersafhankelijk geworden is, kan men dus beter ook de tarieven daarop afstellen, dit kan perfect met de huidige dubbele meters omdat ze netgestuurd zijn. Men zou dus bij goed weer (meer productie) naar daltarief kunnen gaan en bij slecht weer (minder productie) naar piektarief.
In Frankrijk bestaat er al een vergelijkbaar systeem en zijn er 3 tarieven (+ dag/nacht dus eigenlijk 6) die per dag kunnen geactiveerd worden. De mensen hebben een "bakje" in huis dat het huidige tarief + dat van morgen aangeeft. Maar daar is het wel nog vooral vraaggestuurd: het duurste tarief wordt toegepast op de warmste dagen, wegens veel verbruik door airco's. Het is ook wettelijk geregeld hoeveel dagen elk tarief min/max per jaar mag worden toegepast, om de (gemiddelde) prijs onder controle te houden.
Het huidige dag/nacht tarief is ingevoerd om bij constant aanbod (kern+fossiel) de huishoudelijke vraag meer naar nacht/weekend te verschuiven. Nu het aanbod meer variabel/weersafhankelijk geworden is, kan men dus beter ook de tarieven daarop afstellen, dit kan perfect met de huidige dubbele meters omdat ze netgestuurd zijn. Men zou dus bij goed weer (meer productie) naar daltarief kunnen gaan en bij slecht weer (minder productie) naar piektarief.
In Frankrijk bestaat er al een vergelijkbaar systeem en zijn er 3 tarieven (+ dag/nacht dus eigenlijk 6) die per dag kunnen geactiveerd worden. De mensen hebben een "bakje" in huis dat het huidige tarief + dat van morgen aangeeft. Maar daar is het wel nog vooral vraaggestuurd: het duurste tarief wordt toegepast op de warmste dagen, wegens veel verbruik door airco's. Het is ook wettelijk geregeld hoeveel dagen elk tarief min/max per jaar mag worden toegepast, om de (gemiddelde) prijs onder controle te houden.
Dat dergelijke variabel tariefmeters bestaan weet ik, er zijn hier in .be ook al enkele proeven mee gedaan. Of je er werkelijk het verbruik mee kunt sturen is nog wat anders, een mens loopt niet voortdurend naar zijn teller om te zien welk tarief er van toepassing is. Je zou natuurlijk de binnenhuisinstallatie zodanig kunnen aanpassen dat sommige apparaten automatisch gestuurd worden naargelang het tarief maar dan moet je niet alleen een intelligente teller hebben maar ook een aangepaste binnenhuisinstallatie. En dan nog heb je maar een systeem dat het piekverbruik wat kan afvlakken, voor het opvangen van periodes met veel of geen wind heb je iets nodig dat dagen of zelfs weken kan opvangen.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Word tijd dat we meer investeren in het opslaan van energie ipv zoveel te verkwisten. Er is genoeg "schone" energie voor iedereen als we het maar wisten gebruiken. Subsidies zorgen er alleen maar voor dat de focus blijft het huidige blijft liggen ipv naar voor te kijken. En daarbij zal er altijd misbruik van gemaakt worden.
Interessante ontwikkeling: http://technotheek.utwente.nl/wiki/Opsl ... terbassins" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante ontwikkeling: http://technotheek.utwente.nl/wiki/Opsl ... terbassins" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het probleem is dat de opslag van energie niet economisch rendabel is. Het is vele malen goedkoper om nabure landen te betalem om de overtollige energie op te nemen en tijdens de piekuren extra energie op te wekken. Conclusie: energie is nog altijd veel te goedkoop.Henkie1984 schreef:Word tijd dat we meer investeren in het opslaan van energie ipv zoveel te verkwisten.
Uitstekend werk met alle berekeningen in het boek van arie de goederen :
http://www.groenerekenkamer.nl/1735/onb ... le-stroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.groenerekenkamer.nl/1735/onb ... le-stroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
>:D
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Zonnepanelen worden niet aangegeven
Weer stormweer in de hoek van de zonnepanelen.
Sectorfederatie PV-Vlaanderen schat echter dat slechts de helft van de nieuwe zonnepanelen wordt aangegeven, uit vrees voor een nieuwe netvergoeding.
Voor hen dreigt mogelijk een boete tot 25.000€.
Sectorfederatie PV-Vlaanderen schat echter dat slechts de helft van de nieuwe zonnepanelen wordt aangegeven, uit vrees voor een nieuwe netvergoeding.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Volgens mij vallen die bij de eerstvolgende meteropname (nadat hun panelen er een jaar liggen) door de mand wanneer hun verbruik een drastische duik maak.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Hoeft niet zo te zijn als je bijvoorbeeld 'n elektrische wagen hebt aangeschaft of het niet van het ene jaar op het andere jaar laat opvallen door bvb. 's winters elektrisch te gaan bijverwarmen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Re: Zonnepanelen worden niet aangegeven
Geef installateurs meldingsplicht.Spruitekop schreef:Weer stormweer in de hoek van de zonnepanelen.
Doen ze dat niet dan zijn zij verantwoordelijk.
Laat de maanden die de meteropname doen, het dak controleren.
Zo moeilijk kan dat niet zijn ?
Mvg,
Zo moeilijk kan dat niet zijn ?
Mvg,
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Je zal waarschijnlijk wel "mannen" bedoelen, ook al kunnen dat ook "vrouwen" zijn.duvel1 schreef:Laat de maanden die de meteropname doen, het dak controleren.
Ik weet niet of dat juridisch zomaar kan, in se komt het eigenlijk neer op 'n huiszoeking. Niet?
En zonnepanelen hoeven niet per definitie op 'n dak te liggen, ze kunnen perfect ook in de tuin liggen op 'n frame.
Wat men wel zou kunnen checken is: wanneer men in de zomer z'n ronde doet, controleren of de schijf (of de teller) op dat moment achteruit loopt. En daar hoeft men geen "huiszoeking" voor te doen da's enkel een summiere controle van de registratie.
ik kan me al lang niet meer herinneren wanneer de meteropnamemannen of -vrouwen zijn binnengeweest. Die komen meestal tijdens de werkuren. Gevolg: al jaren een briefje in de bus om de meterstanden zelf door te geven.
Gaan ze dan ook briefje in bus steken om te vragen of uw meter voor- of achteruit loopt :-p
Die netvergoeding was natuurlijk zo onrechtvaardig dat ik begrijp dat men het niet wil aangeven.
Ik ga binnenkort dus zonnepanelen leggen (en aangeven ;-) ). Normaal betaal ik nu rond de 300-350 euro electriciteit per jaar. Met de zonnepanelen probeer ik dan 0 te houden. Als er weer zo een netvergoeding komt van minimaal 250 euro... dan doe ik alleen maar veel verlies. Ligt mijn vergoeding bijna evenhoog als mijn verbruik.
Niets tegen netvergoeding, integendeel zelf. Ik wil gerust een fair bedrag betalen. Maar wel eentje conform de marktwaarde en afhankelijk van productie (en minimum niet meteen op 250 leggen!)
Gaan ze dan ook briefje in bus steken om te vragen of uw meter voor- of achteruit loopt :-p
Die netvergoeding was natuurlijk zo onrechtvaardig dat ik begrijp dat men het niet wil aangeven.
Ik ga binnenkort dus zonnepanelen leggen (en aangeven ;-) ). Normaal betaal ik nu rond de 300-350 euro electriciteit per jaar. Met de zonnepanelen probeer ik dan 0 te houden. Als er weer zo een netvergoeding komt van minimaal 250 euro... dan doe ik alleen maar veel verlies. Ligt mijn vergoeding bijna evenhoog als mijn verbruik.
Niets tegen netvergoeding, integendeel zelf. Ik wil gerust een fair bedrag betalen. Maar wel eentje conform de marktwaarde en afhankelijk van productie (en minimum niet meteen op 250 leggen!)
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Men kan ze ook op zaterdag laten langskomen, kwestie van het werkschema aan te passen.
En of die netvergoeding dan oneerlijk zou zijn...
waarom hangen de PV-eigenaars dan allemaal aan datzelfde net en opteren ze er dan niet voor om met batterijen te werken in 'n standalone systeem. Pv-eigenaars hebben dat net nodig om hen daarmee voordeel te doen en dan zou het maar niet meer dan eerlijk zijn dat ze voor dat voordeel betalen ook.
Wat is het verschil met iemand die een vaste telefoon heeft en dan gaat stellen dat het oneerlijk zou zijn dat hij moet betalen omdat hij evenveel inkomende als uitgaande gesprekken heeft.
En of die netvergoeding dan oneerlijk zou zijn...
Wat is het verschil met iemand die een vaste telefoon heeft en dan gaat stellen dat het oneerlijk zou zijn dat hij moet betalen omdat hij evenveel inkomende als uitgaande gesprekken heeft.
lees mijn post eens goed. Netvergoeding zoals werd voorgesteld is oneerlijk. Een eerlijke en billijke netvergoeding ben ik helemaal niet tegen. Maar het zou ridicuul zijn dan de netvergoeding even hoog ligt dan wat ik momenteel verbruik aan electriciteit.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Er zijn héél veel mensen die een veelvoud aan abo betalen tov van de gebelde minuten, ook oneerlijk?
Bompa die 200 km/j rijdt met de wagen en evenveel wegentaks betaalt als iemand die 120.000 km/j doet, oneerlijk?
Bompa die 200 km/j rijdt met de wagen en evenveel wegentaks betaalt als iemand die 120.000 km/j doet, oneerlijk?