Zonnepanelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Zonnepanelen
Er zijn toch al zonnepanelen die oa de winter 08-09 hebben meegemaakt, raar dat er nog geen gegevens over de invloed van een sneeuw- of ijslaag bekend zijn. Zolang er niets kapot vriest zullen die gevolgen wel meevallen denk ik.ann01 schreef: Ja, de tijd zal het uitwijzen.
Zoals eerder al vermeld zijn er in de kempen al gevallen bekend van mensen die 20% verlies hebben van hun installatie door het stof dat op de panelen vastgezet is.
Ook de gevolgen wanneer er in de winter een ijs of sneeuwlaag op de panelen zit is nog niet gekend.
Wat die 20% verlies door het stof betreft, het is te hopen dat dat percentage niet stijgt met de jaren. Zelf het stof verwijderen is levensgevaarlijk.
Ik vraag mij ook af als er problemen aan je dak zelf komen, en men moet daardoor de zonnepanelen verwijderen, dat je dan waarschijnlijk zelf voor die verwijderingskosten en nieuwe plaatsingskosten moet opdraaien.
De kat uit de boom kijken en nog een paar jaar wachten totdat de kinderziektes er wat uit zijn, lijkt mij nog niet zo slecht en vooral eens gaan klappen met mensen die reeds zonnepanelen hebben.
Het is moeilijk om te kiezen. Enerzijds wordt er veronderstelt dat de prijzen serieus gaan dalen doordat een deel van de premies zullen wegvallen volgend jaar. Ook de aftrek van groene leningen worden beperkt. Anderzijds hebben zonnepanelen eigenlijk nog niets bewezen... Niet simpel om te kiezen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
Hallo
Iedereen weet dat je na ongeveer 12 jaar je omvormer van je PV moet vervangen wat een dure kost met zich meebrengt. Bij SMA kan je een verlenging van je fabrieksgarantie kopen voor bedragen in bijlage. Vinden jullie dit intressant of niet. http://www.sma.de/en/products/wind-ener ... nload.html
Iedereen weet dat je na ongeveer 12 jaar je omvormer van je PV moet vervangen wat een dure kost met zich meebrengt. Bij SMA kan je een verlenging van je fabrieksgarantie kopen voor bedragen in bijlage. Vinden jullie dit intressant of niet. http://www.sma.de/en/products/wind-ener ... nload.html
Dat de prijs van zonnepanelen zal zakken in de toekomst staat vast, al zal dit enerzijds niet super doorgerekend worden naar de klant en blijf je met het dure werkloon zitten zodat deze prijsverlaging wel eens serieus kan tegenvallen. Denk dat de vergelijking eerder opgaat met een computer, de prijs blijft stabiel, maar hij kan zoveel meer.
Dus moet de extra productie kunnen opwegen tegen de steeds kleiner wordende subsidie die je voor je groene stroom krijgt. Persoonlijk denk ik dat dit niet zal lukken en dat zonnepanelen ( behalve voor zij die het voor het milieu doen ) voor de gewone consument geen toekomst zullen hebben.
Dus moet de extra productie kunnen opwegen tegen de steeds kleiner wordende subsidie die je voor je groene stroom krijgt. Persoonlijk denk ik dat dit niet zal lukken en dat zonnepanelen ( behalve voor zij die het voor het milieu doen ) voor de gewone consument geen toekomst zullen hebben.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mijn mening: aangezien onze huidige energievoorziening voor het grootste deel op fossiele brandstoffen berust (de naam zegt het zelf, er worden er geen bijgemaakt enkel opgebruikt, waardoor de voorraad verkleint) en vermits energieconsumptie stijgt doorheen de tijd, lijkt het mij logisch dat de energieprijzen alleen maar zullen stijgen in de toekomst, misschien vergezeld van een minieme tijdelijke daling tijdens periodes van deflatie.
Dat in combinatie met de dalende prijzen van zonnepanelen doorheen de tijd (aangezien de techniek vooruit gaat en relatief meer opbrengst zal leveren met een langere levensduur + productie die wordt uitgebreid), zal er volgens mij voor zorgen dat zonnepanelen (maar ook andere groene stroom 'onttrekkers') een steeds betere investering worden. De reden dat men volgens mij subsidies uitdeelt is om het nu al aantrekkelijk te maken voor diegenen die er voor willen gaan. Anders blijft het een kip en ei verhaal, als er niemand zonnepanelen koopt, stijgt de vraag niet en blijft de productie beperkt en dus duur.
Ze doen dat ook niet omdat 'ze' het zo goed met ons voorhebben, alsof Electrabel reclame gaat maken voor energiezuinige apparaten en hoe je het licht moet uitdoen als je een kamer verlaat, om uw rekening te doen krimpen. Ze hebben niet liever dan dat je goed veel verbruikt zodat ze je kunnen aanrekenen, maar de naakte waarheid is dat ze het in de toekomst niet meer gaan kunnen trekken aan het groeitempo van de laatste paar jaren... Dus leggen de energieleveranciers de nadruk op minimaliseren van het verbruik en de staat legt de nadruk op investeren in groene energie.
@ centjessparen: Je link werkt hier niet, er ontbreekt een stuk me dunkt. Als de meerkost van die uitgebreide garantie lager is dan de prijs van een nieuwe inverter, lijkt het me ergens wel aantrekkelijk. Langs de andere kant, als je inverter het niet laat afweten binnen de garantieperiode krijg je ook geen nieuwe, het is meer een bijkomende verzekering dus moet je imho voor jezelf uitmaken of die meerkost het waard is.
Dat in combinatie met de dalende prijzen van zonnepanelen doorheen de tijd (aangezien de techniek vooruit gaat en relatief meer opbrengst zal leveren met een langere levensduur + productie die wordt uitgebreid), zal er volgens mij voor zorgen dat zonnepanelen (maar ook andere groene stroom 'onttrekkers') een steeds betere investering worden. De reden dat men volgens mij subsidies uitdeelt is om het nu al aantrekkelijk te maken voor diegenen die er voor willen gaan. Anders blijft het een kip en ei verhaal, als er niemand zonnepanelen koopt, stijgt de vraag niet en blijft de productie beperkt en dus duur.
Ze doen dat ook niet omdat 'ze' het zo goed met ons voorhebben, alsof Electrabel reclame gaat maken voor energiezuinige apparaten en hoe je het licht moet uitdoen als je een kamer verlaat, om uw rekening te doen krimpen. Ze hebben niet liever dan dat je goed veel verbruikt zodat ze je kunnen aanrekenen, maar de naakte waarheid is dat ze het in de toekomst niet meer gaan kunnen trekken aan het groeitempo van de laatste paar jaren... Dus leggen de energieleveranciers de nadruk op minimaliseren van het verbruik en de staat legt de nadruk op investeren in groene energie.
@ centjessparen: Je link werkt hier niet, er ontbreekt een stuk me dunkt. Als de meerkost van die uitgebreide garantie lager is dan de prijs van een nieuwe inverter, lijkt het me ergens wel aantrekkelijk. Langs de andere kant, als je inverter het niet laat afweten binnen de garantieperiode krijg je ook geen nieuwe, het is meer een bijkomende verzekering dus moet je imho voor jezelf uitmaken of die meerkost het waard is.
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Die omvormer zit bij mij binnen de garantie. Was ook één van de redenen waarom ik weigerachtig stond tov zonnepanelen.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof in zonnepanelen, maar niet op het particuliere vlak, vooral in industriële toepassing en dan vooral in de zeer zonnige landen waar men zonne-boerderijen kan plaatsen, zoals er al zijn.
Geld verdienen doe je door te werken.
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
-
JurgenG
Idem hier!cp1234 schreef: Begrijp me niet verkeerd, ik geloof in zonnepanelen, maar niet op het particuliere vlak, vooral in industriële toepassing en dan vooral in de zeer zonnige landen waar men zonne-boerderijen kan plaatsen, zoals er al zijn.
Trouwens vorige week op France-Info gehoord dat een reportage dat er in de Sahara zonlicht genoeg is om heel de wereld met (veel) overschot van energie te voorzien.
Er wordt in verschillende landen onderzocht hoe ze die energie kunnen transporteren naar waar we ze nodig hebben. Onder andere waterstof produceren adhv zonneënergie lijkt een goeie piste.
Alle terugverdientermijnen van acht jaar of minder zijn totaal onhaalbaar beweren studenten XIOS Hogeschool Limburg.
http://www.zdnet.be/news/113638/zonnepa ... gverdiend/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zdnet.be/news/113638/zonnepa ... gverdiend/" onclick="window.open(this.href);return false;
Domme studentjes: ik heb zeker binnen de 6 jaar mijn investering (14500 EURO; 3,6KWp) terug.Bartd schreef:Alle terugverdientermijnen van acht jaar of minder zijn totaal onhaalbaar beweren studenten XIOS Hogeschool Limburg.
-
JurgenG
Lukske schreef:Domme studentjes: ik heb zeker binnen de 6 jaar mijn investering (14500 EURO; 3,6KWp) terug.Bartd schreef:Alle terugverdientermijnen van acht jaar of minder zijn totaal onhaalbaar beweren studenten XIOS Hogeschool Limburg.
Liefde maakt blind
JurgenG schreef:Lukske schreef:
Domme studentjes: ik heb zeker binnen de 6 jaar mijn investering (14500 EURO; 3,6KWp) terug.
Liefde maakt blind
En toch is't waar...
Waterstof produceren in het midden van de woestijn met zonne-energie lijkt me nu niet bepaald 'optimaal', waterstof kan je imho beter op/aan zee produceren door de overvloed aan zout water, wat de elektrolyse vergemakkelijkt, plus er is toch hernieuwbare energie in 'overvloed' op zee.JurgenG schreef:Trouwens vorige week op France-Info gehoord dat een reportage dat er in de Sahara zonlicht genoeg is om heel de wereld met (veel) overschot van energie te voorzien.
Er wordt in verschillende landen onderzocht hoe ze die energie kunnen transporteren naar waar we ze nodig hebben. Onder andere waterstof produceren adhv zonneënergie lijkt een goeie piste.
Het midden van de woestijn lijkt me eerder een geschikte locatie voor zgn. solar heat concentrators, waarbij lange rijen gekromde spiegels het zonlicht over een groot oppervlak concentreren op buizen die gesmolten zout rondpompen, opgewarmd door het geconcentreerde zonlicht. De warmte wordt dan gebruikt om stoomturbines aan te drijven die elektriciteit produceren. Transport kan via HVDC om de verliezen te beperken over lange afstanden.
Een mooi voorbeeld hiervan is de NorNed kabel, een lijn tussen Nederland en Noorwegen die op +450 en -450 kV DC werkt en 700 MW vervoert. Overdag wordt elektriciteit van de Noorse waterkrachtcentrales naar Nederland getransporteerd en 's nachts wordt stroomoverschot in Nederland gebruikt om in Noorwegen het water terug op te pompen naar de reservoirs.
Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcum (open vld) wil de subsidies van groene energie herbekijken wegens te duur en onrendabel tov de kostprijs.Eerst de bevolking warm maken om later hun staart (lees geld) terug te trekken.Wie zit met de gebakken peren igv geen subsidies meer?Inderdaad,de gewone burger die zijn peperdure investering in rook ziet opgaan.