Zonnepanelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Zonnepanelen
De subsidies zijn er idd enkel om de mensen warm te maken, zodat men sneller geneigd is tot aankoop over te gaan waardoor de renewables wat meer in het straatbeeld verschijnen. Naarmate de vraag stijgt zal de productie uitgebreid worden, de prijs dalen en de subsidies verdwijnen...
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Einde december 2009 zonnepanelen geplaatste en heel tevreden. Moet wel zeggen ben de enigste in de straat momenteel en deze dagen draaien ze op volle toeren
Geen bouwvergunning nodig gehad en volgens de installateur zijn het de nieuwste versie die 'zelfreinigend' zijn. Of dat het waar is weet ik natuurlijk niet :-) Ik denk dat die studie van die studentjes wel heel pessimistisch voorgesteld is .... De praktijk is dikwijls wel iets anders. Verleden jaar heeft denk ik TEST-AANKOOp eens een soort van studie gemaakt over zonnepanelen bij zo een 3000 man en bleek dat de opbrengst hoger was dan geschat door de installateurs, dat (bijna) iedereen meer dan tevreden was en dat de terugverdientijd meer dan acceptabel was ( 5-6 jaar max. ) Ik weet nog dat de installateur eerst eens komen kijken is welke kant ze moesten komen, of er niet teveel hinder was van hoge bomen, geburen ....
Enfin, soit ga het op einde van het jaar met de eindafrekening van de electriciteitsfactuur is grondig bestuderen en dan weet ik wel iets meer en voor de twijfelaars zou ik zo zeggen, proberen !
Enfin, soit ga het op einde van het jaar met de eindafrekening van de electriciteitsfactuur is grondig bestuderen en dan weet ik wel iets meer en voor de twijfelaars zou ik zo zeggen, proberen !
-
christofgh
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik heb mijn zonnepanelen van 29spetember 2008. 4320Wpiek, tegen een prijs van 22000€ btw in.
Ik zet alle inkomsten en opbrengsten op een aparte spaarrekening, nl: gemeentepremie, groenestroomcertificaten, belastingsteruggave en mijn verbruik aan elektriciteit.
Net voor nieuwjaar mijn vijfde groenestroomcertificaat doorgegeven, op heden staat er ongeveer 7500€ op deze rekening. dit jaar zal er zeker nog bijkomen, 3800@ belastingaftrek, en hopelijk 4 groenestroomcertificaten van 450€. Ik schrijf ook 180€ per groenestroomcertificaat over op deze rekening conform de marktprijs bij ecopower. Dus als ik mijn belasting voor het einde van het jaar terugkrijg zou er tegen dan 14000€ moeten opstaan.
Als ik de volgende jaren 4000kwh opwek (vorig jaar 4559) dan komt er daar ieder jaar 2520€ bij, dan kun je zelf rekenen hoe snel ik mijn geld terug heb. tussen 2014 en 2015
als ik reken dat ik dat bedrag had geinvesteerd aan gecapitaliseerde interest van 4.5%, dan zal het tot 2017 a 2018 duren vooralleer ik op hetzelfde niveau zit.
Met interesten op mijn inkomsten op die spaarrekening heb ik wel geen rekening gehouden, dus zou het in principe nog iets sneller zijn.
mvg
Christof
Ik zet alle inkomsten en opbrengsten op een aparte spaarrekening, nl: gemeentepremie, groenestroomcertificaten, belastingsteruggave en mijn verbruik aan elektriciteit.
Net voor nieuwjaar mijn vijfde groenestroomcertificaat doorgegeven, op heden staat er ongeveer 7500€ op deze rekening. dit jaar zal er zeker nog bijkomen, 3800@ belastingaftrek, en hopelijk 4 groenestroomcertificaten van 450€. Ik schrijf ook 180€ per groenestroomcertificaat over op deze rekening conform de marktprijs bij ecopower. Dus als ik mijn belasting voor het einde van het jaar terugkrijg zou er tegen dan 14000€ moeten opstaan.
Als ik de volgende jaren 4000kwh opwek (vorig jaar 4559) dan komt er daar ieder jaar 2520€ bij, dan kun je zelf rekenen hoe snel ik mijn geld terug heb. tussen 2014 en 2015
als ik reken dat ik dat bedrag had geinvesteerd aan gecapitaliseerde interest van 4.5%, dan zal het tot 2017 a 2018 duren vooralleer ik op hetzelfde niveau zit.
Met interesten op mijn inkomsten op die spaarrekening heb ik wel geen rekening gehouden, dus zou het in principe nog iets sneller zijn.
mvg
Christof