Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Re: Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Voor degene die de auto batterij willen gebruiken om stroom te leveren:
https://businessam.be/volkswagen-gaat-n ... n-de-auto/
https://businessam.be/volkswagen-gaat-n ... n-de-auto/
Voor sommigen is het blijkbaar alleen een geloof.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Toen zonnepanelen nog GSC subsidie panelen waren was het ongetwijfeld niet dwaas om er te leggen, denk dat vrijwel alle subsidie panelen reeds terug verdiend zijn. Vandaag is de situatie anders, geen subsidie, geen terugdraaiende teller en laag injectie tarief. Wie vandaag panelen legt moet genoeg van die zonnestroom zelf kunnen verbruiken om een acceptabele terug verdientijd te hebben. Met een thuis batterij kan dat eigen verbruik wat opgekrikt worden maar door de batterij kost gaat dat geen verkorting van de terug verdien tijd opleveren, in tegendeel.GroupB schreef: ↑18 februari 2022, 11:30 Denk dat wij de enige zijn in de buurt die geen panelen op ons dak hebben liggen.
Met alle respect maar velen zijn echt wel dwaas geweest om de politiekers te geloven![]()
![]()
Gewoon als je het kan investeer deftig in schrijnwerk binnen en buiten/energie zuinige verlichting evt gekoppele aan domotica/huishoudtoestellen/hemelwaterfiltering/isolatie/verwarming
Als de thuisbatterijen goedkoper worden sta ik er zeker voor open.almelain schreef: ↑18 februari 2022, 11:43Wel misschien zijn degenen die panelen hebben liggen minder dwaas dan je denkt. Heb je zelf al eens een berekening gedaan als je panelen legt zonder subsidie wat je kan verdienen / verliezen. Zeker interessant om in zo een simulatie mee te nemen de toekomstige energie prijzen.GroupB schreef: ↑18 februari 2022, 11:30 Denk dat wij de enige zijn in de buurt die geen panelen op ons dak hebben liggen.
Met alle respect maar velen zijn echt wel dwaas geweest om de politiekers te geloven![]()
![]()
Gewoon als je het kan investeer deftig in schrijnwerk binnen en buiten/energie zuinige verlichting evt gekoppele aan domotica/huishoudtoestellen/hemelwaterfiltering/isolatie/verwarming
Ik ben het wel met je eens dat zonnepanelen zeker niet hoger aangeschreven moeten worden tov een goede isolatie van je huis want verwarming vreet ook energie. Regenwater recuperatie met de prijzen in Belgie is ook heel interessant.
Maar zonnepanelen gaan zeker samen met de laatste punten die je op noemt, beschouw dat dan maar als de kers op de taart.![]()
Wij hebben nog niet zo lang geleden een huis gezet in een wijk waar voornamelijk huizen staan die gebouwd zijn in de jaren '80 '90. Maw een typische wijk voor de fermette Vlaming
Alle eigenaars van woningen met zonnepanelen hebben dat geïnstalleerd omdat het met die certificaten zeer interessant was. Maar hun huizen zelf zijn niet aangepakt dus maw nu betalen ze torenhoge gas en elektriciteitsfacturen.
Dat energie duur ging worden stond in de sterren geschreven. De wereld is aan het veranderen.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Met een verbruik van 60 euro per maand duurt het voor mij minstens 10 jaar voor ik die panelen heb terug verdiend. En dan hou ik nog geen rekening met eventuele defecten, schade en duurdere brandverzekering. Komt daarbij nog eens dat er in het voorjaar, najaar en vooral winter nogal wat schaduw op mijn dak valt wegens hoge bomen. Dus de beloofde opbrengst mag ik ook al met een korrel zout nemen.almelain schreef: ↑18 februari 2022, 11:43Wel misschien zijn degenen die panelen hebben liggen minder dwaas dan je denkt. Heb je zelf al eens een berekening gedaan als je panelen legt zonder subsidie wat je kan verdienen / verliezen. Zeker interessant om in zo een simulatie mee te nemen de toekomstige energie prijzen.GroupB schreef: ↑18 februari 2022, 11:30 Denk dat wij de enige zijn in de buurt die geen panelen op ons dak hebben liggen.
![]()
Ik ben het wel met je eens dat zonnepanelen zeker niet hoger aangeschreven moeten worden tov een goede isolatie van je huis want verwarming vreet ook energie. Regenwater recuperatie met de prijzen in Belgie is ook heel interessant.
Maar zonnepanelen gaan zeker samen met de laatste punten die je op noemt, beschouw dat dan maar als de kers op de taart.![]()
Voorlopig geen zonnepanelen voor den deze.
Het wordt een ander verhaal moest ik op pensioen zijn maar tegen dan zijn er al veel betere panelen en technieken.
Al eens bij stilgestaan wat energie echt kost, de rest is allerhande taksen en btw.
Dus dat laag injectie tarief is zonder alle extra's.
Maar blijkbaar zonnepaneel eigenaars zich niet bewust van de gestegen energie prijzen onder ander door hun ontvangen subsidies.
Nu zonder terugdraaiende op de eerste rij om te klagen dat ze zelf mede oorzaak zijn is hun probleem niet.
Estate Guru believer.
10 jaar lijkt me genoeg om het wel te doen?! Toegegeven, elke situatie is anders. Bij ons is de terugverdientijd voor zonnepanelen 15 a 20 jaar omdat we meestal in de winter (en langer) niet thuis zijn (vanwege covid is de situatie nu anders). Toch ga ik zonnepanelen leggen (ook al ben ik het niet verplicht) omdat ik het huis binnen de 10 jaar ga verkopen. Ieder zijn situatie is anders, maar bijna altijd zijn zonnepanelen interessant. Ik versta die houding tegen zonnepanelen niet... heeft het iets met politiek te maken misschien?TikTak schreef: ↑18 februari 2022, 11:59Met een verbruik van 60 euro per maand duurt het voor mij minstens 10 jaar voor ik die panelen heb terug verdiend. En dan hou ik nog geen rekening met eventuele defecten, schade en duurdere brandverzekering. Komt daarbij nog eens dat er in het voorjaar, najaar en vooral winter nogal wat schaduw op mijn dak valt wegens hoge bomen. Dus de beloofde opbrengst mag ik ook al met een korrel zout nemen.almelain schreef: ↑18 februari 2022, 11:43
Wel misschien zijn degenen die panelen hebben liggen minder dwaas dan je denkt. Heb je zelf al eens een berekening gedaan als je panelen legt zonder subsidie wat je kan verdienen / verliezen. Zeker interessant om in zo een simulatie mee te nemen de toekomstige energie prijzen.
Het wordt een ander verhaal moest ik op pensioen zijn maar tegen dan zijn er al veel betere panelen en technieken.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Waarom zijn zonnepanelen dan bijna altijd interessant?? Wij hebben net onze eindafrekening gehad en betalen 125 euro voor gas en elektriciteit per maand. Wss minder teruggave volgend jaar.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Tuurlijk, daar heeft het alles mee te maken. Eerst oversubsidiëren op kosten van de belastingbetaler, vervolgens de subsidiekost doorrekenen in de net tarieven, daarna belasten met Turtel en prosumenten taks, gevolgd door afschaffing saldering. Met tussendoor talrijke wetswijzigingen en beloftes die nadien vals bleken te zijn.
Dat is mijn ervaring.
Bartje heeft gezegd kunnen niet zonder kerncentrales.
Is zoals deze week in de afspraak, de madam vertelde er wel niet bij dat bijv. Ineos groep al energie contract heeft afgesloten met windmolen parken.
Ja de Ineos groep reageert proactief op sluiting kerncentrales.
De Belgische ondernemingen kunnen niet zonder kernenergie.
Laatst gewijzigd door platin op 18 februari 2022, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Dat de politiek onbetrouwbaar is dat weten we al langer maar daar heeft het niet mee te maken. Wel met het feit dat ik heb afgeleerd om ver in de toekomst te kijken om allerlei verschillende redenen.Spaarplan schreef: ↑18 februari 2022, 12:15 10 jaar lijkt me genoeg om het wel te doen?! Toegegeven, elke situatie is anders. Bij ons is de terugverdientijd voor zonnepanelen 15 a 20 jaar omdat we meestal in de winter (en langer) niet thuis zijn (vanwege covid is de situatie nu anders). Toch ga ik zonnepanelen leggen (ook al ben ik het niet verplicht) omdat ik het huis binnen de 10 jaar ga verkopen. Ieder zijn situatie is anders, maar bijna altijd zijn zonnepanelen interessant. Ik versta die houding tegen zonnepanelen niet... heeft het iets met politiek te maken misschien?![]()
Ik gebruik mijn geld liever om minder te werken en meer op reis te gaan. In april ga ik 14 dagen naar GC, deze zomer een maand naar Scandinavië en in september 14 dagen naar UK. Dan heb ik niets aan zonnepanelen.
Dat zijn eigen keuzes, maar daarom verkondigen niet doen .....TikTak schreef: ↑18 februari 2022, 12:45
Dat de politiek onbetrouwbaar is dat weten we al langer maar daar heeft het niet mee te maken. Wel met het feit dat ik heb afgeleerd om ver in de toekomst te kijken om allerlei verschillende redenen.
Ik gebruik mijn geld liever om minder te werken en meer op reis te gaan. In april ga ik 14 dagen naar GC, deze zomer een maand naar Scandinavië en in september 14 dagen naar UK. Dan heb ik niets aan zonnepanelen.
Estate Guru believer.
Euhm waar heb ik mensen opgeroepen om het niet te doen? Ik heb mijn mening gegeven, gebaseerd op mijn eigen persoonlijke situatie, niet meer dan dat. Voor mijn part legt iedereen zijn dak en zijn hof vol met panelen. Ik heb daar geen last van dus vooral doen.
Je verbruik ligt dan onder de 3.000 kWh.TikTak schreef: ↑18 februari 2022, 11:59
Met een verbruik van 60 euro per maand duurt het voor mij minstens 10 jaar voor ik die panelen heb terug verdiend. En dan hou ik nog geen rekening met eventuele defecten, schade en duurdere brandverzekering. Komt daarbij nog eens dat er in het voorjaar, najaar en vooral winter nogal wat schaduw op mijn dak valt wegens hoge bomen. Dus de beloofde opbrengst mag ik ook al met een korrel zout nemen.
Als je weinig verbruik hebt is inderdaad de terugverdientijd langer, maar voor zo een investering moet je niet enkel kijken in hoeveel jaar duurt het voor ik dit terug heb. Zoals je zegt zal je pas na 10 jaar winst maken met de huidige prijzen.
De Schaduw van de bomen duwt je rendement naar beneden, dus die korrel groeit aan tot een kleine vrachtwagen. Maar in de winter is er weinig opbrengt, vooral het voorjaar en najaar gaan je rendement fel naar beneden halen. Er zijn wel technieken voor denk ik, maar ik volg dit niet meer.