Zou ik van spaarrekening veranderen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Zou ik van spaarrekening veranderen?
Hallo!
Momenteel staat er zo'n 14000 euro op mijn spaarrekening bij BNP Paribas. Hier krijg ik 0,75 % interest op en 0,25 % getrouwheidspremie.
BNP Paribas heeft ook een online spaarrekening, de Premium spaarrekening. Hier krijg je 1 % interest en 0,75 % getrouwheidspremie op. De voorwaarde is wel dat je minstens 12500 euro in één schijf op die Premium rekening zet.
Ik ben vrij zeker dat ik de komende 5 jaar niet aan mijn spaarcenten moet komen dus twijfel ik of ik mijn spaarcenten niet van spaarrekening zou veranderen (enkel die Premium rekening, geen andere). Dit zou ik doen voor 12500 van de 14000 euro. Hierdoor zou ik een deel van mijn getrouwheidspremie van mijn oude spaarrekening verliezen. (in het ergste geval maar een 20 tal euro). Maar omdat de eerste 12500 euro in één schijf betaalt moet worden zou ik ook mijn getrouwheidspremie verliezen als ik het geld toch plots zou nodig hebben en het afhaal op een slecht moment.
Kan iemand mij hierover advies geven?
Momenteel staat er zo'n 14000 euro op mijn spaarrekening bij BNP Paribas. Hier krijg ik 0,75 % interest op en 0,25 % getrouwheidspremie.
BNP Paribas heeft ook een online spaarrekening, de Premium spaarrekening. Hier krijg je 1 % interest en 0,75 % getrouwheidspremie op. De voorwaarde is wel dat je minstens 12500 euro in één schijf op die Premium rekening zet.
Ik ben vrij zeker dat ik de komende 5 jaar niet aan mijn spaarcenten moet komen dus twijfel ik of ik mijn spaarcenten niet van spaarrekening zou veranderen (enkel die Premium rekening, geen andere). Dit zou ik doen voor 12500 van de 14000 euro. Hierdoor zou ik een deel van mijn getrouwheidspremie van mijn oude spaarrekening verliezen. (in het ergste geval maar een 20 tal euro). Maar omdat de eerste 12500 euro in één schijf betaalt moet worden zou ik ook mijn getrouwheidspremie verliezen als ik het geld toch plots zou nodig hebben en het afhaal op een slecht moment.
Re: Zou ik van spaarrekening veranderen?
Ik weet niet wat je precies bedoeld met "geen andere": is dit gewoon dat je geen andere bank overweegt? Want eerlijk gezegd zou ik overstappen met je spaargeld naar een andere gratis bank die je meer intrest biedt. Je kan perfect je dagdagelijkse bankzaken blijven doen bij BNPP (als je dit zou willen) en je spaargeld op een andere bank meer laten opbrengen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik snap het ook niet.
zelfs al wil je geen enkel risico kijk dan eens op:
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zelfs al wil je geen enkel risico kijk dan eens op:
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja, dat is wat ik bedoel, bij dezelfde bank blijven (ook al geven ze niet de hoogste interest etc)Vaganzza schreef:Ik weet niet wat je precies bedoeld met "geen andere": is dit gewoon dat je geen andere bank overweegt?
-
- Newbie
- Contacteer:
Omdat ik bij BNP Paribas wil blijven. De kasbon van 5 jaar die zij aanbieden heeft een netto rente van 1,74 %. Dit is (nipt) minder dan de Premium spaarrekening. BNP Paribas rekent extra kosten aan voor zo'n kasbon (bewaarloon, dossierkosten) waardoor het mij interessanter lijkt om voor die spaarrekening te gaan. Het pluspunt is wel dat zo'n kasbon geen 12500 euro hoeft te kosten.Yaris schreef:Als je je geld 5 jaar kunt missen waarom dan geen termijnrekening overwegen?
Bewaarloon en dossierkosten bij een kasbon van de bank zelf?jamiesgreen schreef:De kasbon van 5 jaar die zij aanbieden heeft een netto rente van 1,74 %. Dit is (nipt) minder dan de Premium spaarrekening. BNP Paribas rekent extra kosten aan voor zo'n kasbon (bewaarloon, dossierkosten)

Hun website meldt er op het eerste zicht niks over.
Leg mij, en andere forum leden eens uit waarom je absoluut bij BNP Paribas Fortis wil blijven ?
Heb je geld te veel of zo, er zijn banken, die bijna het dubbele geven, reken eens uit hoeveel je extra rente hebt op vijf jaar.
Tot 100.000 € is er een overheidswaarborg, eerlijk gezegd, ik snap je niet, sorry hoor !
Heb je geld te veel of zo, er zijn banken, die bijna het dubbele geven, reken eens uit hoeveel je extra rente hebt op vijf jaar.
Tot 100.000 € is er een overheidswaarborg, eerlijk gezegd, ik snap je niet, sorry hoor !
Ik snap het ook helemaal niet waarom je absoluut bij BNP wil blijven?!
Zelf ben ik daar ook klant, maar het saldo op mijn spaarrekening staat wel al jaren op 0...
Er zijn zoveel banken die meer rente geven, helemaal gratis... Waarover twijfel je dan nog?
Zelf ben ik daar ook klant, maar het saldo op mijn spaarrekening staat wel al jaren op 0...

Er zijn zoveel banken die meer rente geven, helemaal gratis... Waarover twijfel je dan nog?
-
- Newbie
- Contacteer:
Omdat ik al heel mijn leven klant ben bij BNP Paribas. Niet alleen voor mijn bankrekeningen maar ook voor de verzekering.. Ik besef zelf maar al te goed dat het gangsters zijn maar ik ben niet vertrouwd genoeg met heel het bankgedoe om zomaar van bank te veranderen.patrick1 schreef:Leg mij, en andere forum leden eens uit waarom je absoluut bij BNP Paribas Fortis wil blijven ?
Oei! Ik verwarde het met de staatsbon. (opnieuw ik ben hier allemaal niet zo vertrouwd in)Yaris schreef:Meer nog, hun tarievenoverzicht vermeldt uitdrukkelijk dat bewaring in effectenrekening van kasbons gratis is.
@ jamiesgreen
Goed, je wil absoluut voor je spaarrekening waar 14.000 € op staat bij BNP Paribas Fortis blijven, dit is, uiteraard, je goed recht, maar,
Bij verschillende andere banken, zie lijst Spaargids, kun je 1 % per jaar meer rente krijgen op een spaarrekening
Op je spaarquota van 14.000 € is dit 140 € per jaar
Op 5 jaar is dit 140 € x 5 = 700 € geen rekening gehouden met rente op rente.
De overheid waarborgt de tegoeden op spaarrekeningen tot 100.000 € per persoon.
Aan jou de keuze,
Goed, je wil absoluut voor je spaarrekening waar 14.000 € op staat bij BNP Paribas Fortis blijven, dit is, uiteraard, je goed recht, maar,
Bij verschillende andere banken, zie lijst Spaargids, kun je 1 % per jaar meer rente krijgen op een spaarrekening
Op je spaarquota van 14.000 € is dit 140 € per jaar
Op 5 jaar is dit 140 € x 5 = 700 € geen rekening gehouden met rente op rente.
De overheid waarborgt de tegoeden op spaarrekeningen tot 100.000 € per persoon.
Aan jou de keuze,
Als je op het slechtste moment overschrijft ( één dag voor de verwerving van de getrouwheidspremie) dan verlies je 35 €. Dit is vooropgesteld dat de 14.000 € zijn oorsprong vindt in één storting, of stortingen die 1 maal per jaar gebeurden op hetzelfde moment. Gemiddeld verlies je dus 17.5 € maar je begint deze vanaf de eerste dag 4x sneller terug te verdienen dan je geld verliest door bij je oude getrouwe spaarboekje te blijven.jamiesgreen schreef:Hallo!
Ik zou niet twijfelen en 14.000 € overschrijven op de online Premium rekening. Ook al ga je tegen verwachting in toch een geldafname doen van deze 14.000 €, dan heb je nog altijd meer interest verworven dan als het van de gewone spaarrekening was.
De online premium rekening biedt steeds een betere interest de gewone rekening als er aan 2 voorwaarden word voldaan:
- minimum 12.500 € op de rekening.
- voor klanten met een online profiel.
- btw cash storten en afhalen is enkel mogelijk via automaten in BNP Paribas Fortis selfbanking kantoren.
De gewone spaarrekening biedt steeds minder interest omdat:
- men ook transacties via het kantoor kan doen ( overschrijvingen, cash afhalen of storten via kantoor).
- hier de grootste bedragen op staan van een lui publiek. Als BNP Paribas hier de interest wijzigt voelen ze dit het hardste.
Ik zou zelfs de gewone spaarrekening volledig afsluiten en ook nieuw aangroei rechtstreeks op de online premium laten storten. De 1% basispremie is altijd interessanter dan 0.75% + 0.25% ook al neem je terug geld van de spaarrekening af.
De rentes kunnen evolueren maar ze gaan nooit betere voorwaarden bieden op hun historisch klassiek spaarboekje dan op een online premium boekje.
Correct Yaris, maar, mensen hebben schrik om van bank te veranderen, en schrik is een slechte raadgever !
Dit 'soort' mensen overtuigen is bijna onmogelijk, ze weten dat je gelijk hebt, maar durven niet.
Voor de traditionele banken gouden klanten, waar ze fortuinen aan verdienen.
Dit 'soort' mensen overtuigen is bijna onmogelijk, ze weten dat je gelijk hebt, maar durven niet.
Voor de traditionele banken gouden klanten, waar ze fortuinen aan verdienen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
het is gewoon ook een beetje een levensstijl. Ik ben 20 en zit bij 5 banken, waarvan 1 grootbank die ik had kreeg bij mijn geboorte.Yaris schreef:Ik ben nu 48 jaar. Tot mijn 38 jaar ben ik ook altijd maar klant geweest van één bank (KBC) tot er een nieuwe internetbank in België opdook die veel hogere rentes gaf. Toen ben ik bij die bank klant geworden. Heel gemakkelijk. Via internet een formulier invullen, een paar documenten opsturen en klaar. Ga jij de rest van je leven bij dezelfde bank blijven waar je bijna geen interest krijgt, enkel maar omdat je het zo gewoon bent? Kijk eens op de sites van Rabobank.be, NIBC Direct, Deutsche Bank. Je kunt veel meer voor je geld krijgen als je wat rondkijkt en vergelijkt. Er is keuze genoeg.
Niemand zal je hier zeggen dat je zomaar van bank moet veranderen. Vroeger waren mensen klant bij een bank sinds hun geboorte, bleven daar klant en dit voor alle producten (rekening, lening, verzekering, sparen, beleggen,...). Dus je gedachten zijn helemaal niet zo raar. En net zoals jij zijn velen een beetje "bang" voor verandering. Het beste voorbeeld hiervan is het succes van Electrabel. De grote meerderheid wou ook niet veranderen, tot hun ogen opengingen. Zie de laatste maanden hoe mensen nu wél massaal veranderen... En toch blijft Electrabel nog meer dan 50% van de markt behouden. Waarom? Mensen zijn klant en zijn bang voor verandering.jamiesgreen schreef:Omdat ik al heel mijn leven klant ben bij BNP Paribas. Niet alleen voor mijn bankrekeningen maar ook voor de verzekering.. Ik besef zelf maar al te goed dat het gangsters zijn maar ik ben niet vertrouwd genoeg met heel het bankgedoe om zomaar van bank te veranderen.patrick1 schreef:Leg mij, en andere forum leden eens uit waarom je absoluut bij BNP Paribas Fortis wil blijven ?
Echter met banken is het eigenlijk nog gemakkelijker. Hier kan je perfect klant zijn bij meerdere banken.
Daarom een goeie raad:
Open eens een rekening bij Rabobank, of NIBC of ... (Zie overzicht hier op de site of forum)
Kies een bank uit die gratis is. Het kost je niks. Je kan er niks mee verliezen.
Bekijk het gebruik er eens van. Stort er eventueel enkele euro's op, en zie of je het bevalt.
Bevalt het je niet: geen probleem. Sluit de rekening terug af (of laat het gewoon actief, maar trek je er niets meer van aan). Het heeft je niks gekost, en zal je dus ook verder niets kosten.
Vele mensen vinden het leven duur, en terecht, maar, verspillen tegelijkertijd hopen geld, uit gemakzucht, onkunde of schrik !
- Ze zoeken voor hun spaarrekening, zichtrekening en beleggingen niet de meest voordelige bank, dit kunnen verschillende banken zijn.
- Ze zoeken voor hun energieleverancier, aardgas en of elektriciteit niet de goedkoopste, hoeft weer niet dezelfde te zijn.
- Ze zoeken voor hun telefoon, GSM, internet, digitale TV niet naar de beste aanbieder.
Ik doe er wat aan, en bespaar me honderden € per jaar, maar, mijn grootmoeder, boerin, leep en slim zei steeds,
De ene kan met een Frank meer doen dan een andere !
- Ze zoeken voor hun spaarrekening, zichtrekening en beleggingen niet de meest voordelige bank, dit kunnen verschillende banken zijn.
- Ze zoeken voor hun energieleverancier, aardgas en of elektriciteit niet de goedkoopste, hoeft weer niet dezelfde te zijn.
- Ze zoeken voor hun telefoon, GSM, internet, digitale TV niet naar de beste aanbieder.
Ik doe er wat aan, en bespaar me honderden € per jaar, maar, mijn grootmoeder, boerin, leep en slim zei steeds,
De ene kan met een Frank meer doen dan een andere !