Zwembad of ETF?
TIP
Zwembad of ETF?
Dag allemaal,
Wij beschikken binnenkort over €60.000 extra middelen wegens de verkoop van vastgoed.
Ook spelen we met het plan om een zwemvijver in de tuin te leggen, die ook ongeveer €60.000 kost.
De vraag is nu natuurlijk: wat het slimste om dit te financieren?
€60.000 zou €275/maand op 25 jaar zijn
Ik kan de helft lenen, de helft investeren. Het enige dat ik zou vermijden is om alles met eigen middelen nu te gaan betalen.
Waar ik aan twijfel nu is: zou ik er zelf iets insteken of beleg ik die €60.000 gewoon op een termijn van 15 of 20 jaar (ben er zelf 33 met twee dochter van 4 en 6) opdat die meer zal opbrengen? Ik heb momenteel al €80.000 in fondsen/ETF's steken die rustig mogen groeien de komende jaren.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes
Wij beschikken binnenkort over €60.000 extra middelen wegens de verkoop van vastgoed.
Ook spelen we met het plan om een zwemvijver in de tuin te leggen, die ook ongeveer €60.000 kost.
De vraag is nu natuurlijk: wat het slimste om dit te financieren?
€60.000 zou €275/maand op 25 jaar zijn
Ik kan de helft lenen, de helft investeren. Het enige dat ik zou vermijden is om alles met eigen middelen nu te gaan betalen.
Waar ik aan twijfel nu is: zou ik er zelf iets insteken of beleg ik die €60.000 gewoon op een termijn van 15 of 20 jaar (ben er zelf 33 met twee dochter van 4 en 6) opdat die meer zal opbrengen? Ik heb momenteel al €80.000 in fondsen/ETF's steken die rustig mogen groeien de komende jaren.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes
Re: Zwembad of ETF?
Simpel: geen zwemvijver kopen en 60k investeren. Maar zo ben ik nu eenmaal. De 60k is een parachute die mij heel veel mentale rust zou geven, veel meer dan een zwemvijver ooit kan bieden.
Of eenvoudiger gezegd: ik zwem liever in het geld dan in een vijver.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou gaan voor de zwemvijver. Een beetje genieten van het leven 
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
Wil je toch beleggen, dan kan je naast een ETF ook eens nadenken om te investeren in enkele holdings. Zo heb je nog meer spreiding. Momenteel kan je toch een aantal kwaliteitsholdings aankopen aan interessante noteringen. Je bent nog vrij jong en als je beleggingstermijn nog lang is gaan bepaalde holdings die nu zwaar zijn afgestraft je waarschijnlijk een mooi rendement opleveren.
Wil je toch beleggen, dan kan je naast een ETF ook eens nadenken om te investeren in enkele holdings. Zo heb je nog meer spreiding. Momenteel kan je toch een aantal kwaliteitsholdings aankopen aan interessante noteringen. Je bent nog vrij jong en als je beleggingstermijn nog lang is gaan bepaalde holdings die nu zwaar zijn afgestraft je waarschijnlijk een mooi rendement opleveren.
Volledig off-topic maar wat is de jaarlijkse onderhoudskost van zo’n zwemvijver?
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Als je het geld toch anders zou oppotten / mee in je graf zou nemen: doe dan waar je je goed bij voelt en geniet ervan (al dan niet met een zwemvijver).
Een vijver als meerwaarde voor de woning is misschien wel een beetje te kort door de bocht. Een zwembad of vijver schrikt mogelijke kopers af en daardoor moeilijk terug te verdienen als je doel is om er winst mee te maken bij verkoop.
Beide zijn duur in aankoop en een zwembad is duur in onderhoud. Niet iedereen is er fan van en zeker niet als het huis niet in proportie is (bv een huis van €300.000 met een zwembad zal een koper meer afschrikken dan een woning van €800.000 met een zwembad).
Zover ik begrijp is een zwemvijver weinig aan onderhoudskost (zeker als je vergelijkt met een zwembad). Je moet er wel wat moeite in stoppen want het concept is natuurlijk dat je het deels door de natuurlijk laat runnen.
Een vijver als meerwaarde voor de woning is misschien wel een beetje te kort door de bocht. Een zwembad of vijver schrikt mogelijke kopers af en daardoor moeilijk terug te verdienen als je doel is om er winst mee te maken bij verkoop.
Beide zijn duur in aankoop en een zwembad is duur in onderhoud. Niet iedereen is er fan van en zeker niet als het huis niet in proportie is (bv een huis van €300.000 met een zwembad zal een koper meer afschrikken dan een woning van €800.000 met een zwembad).
Zover ik begrijp is een zwemvijver weinig aan onderhoudskost (zeker als je vergelijkt met een zwembad). Je moet er wel wat moeite in stoppen want het concept is natuurlijk dat je het deels door de natuurlijk laat runnen.
Integendeel. Het eerste wat de volgende eigenaar wilt doen is kosten maken om die put dicht te gooien. Hij/zij zal opzien tegen de hoge kosten van volcontinu water rondpompen, onderhoud van filters etc.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 13:48 Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
Er is ooit een trend geweest om een vijvertje in elke tuin aan te leggen, tot er melding gemaakt werd van veel ongelukken (verdrinking van kinderen etc), overlast van muggen en andere insecten enzovoort, en dan zijn die dingen weer helemaal uit de gratie gevallen.
Beste, ik reken op een €150 a €200 per maand verwarmingskost van mei tot September op een 27 graden. Grosso modo reken ik op €1500/€2000 verwarmingskost worst case tegen de huidige energietarieven. Ik ga een heel efficiente warmtepomp nemen alsook zachtjes bijverwarmen met 300m buizen op mijn zithoek.
Groetjes
Beste, heb je hier bepaalde holdings in gedachte? Ik ben niet zo thuis in het holding gegeven. Ik ken wel de bekendere, maar heb mij er nog niet in verdiept.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 13:48 Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
Voor een zwembad ben ik akkoord met die hoge kost. Maar bij een zwemvijver is de jaarlijkse kost slechts een fractie van een zwembad.Gudrun schreef: ↑1 juli 2022, 14:09Integendeel. Het eerste wat de volgende eigenaar wilt doen is kosten maken om die put dicht te gooien. Hij/zij zal opzien tegen de hoge kosten van volcontinu water rondpompen, onderhoud van filters etc.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 13:48 Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
Er is ooit een trend geweest om een vijvertje in elke tuin aan te leggen, tot er melding gemaakt werd van veel ongelukken (verdrinking van kinderen etc), overlast van muggen en andere insecten enzovoort, en dan zijn die dingen weer helemaal uit de gratie gevallen.
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
LW123 schreef: ↑1 juli 2022, 14:16Beste, heb je hier bepaalde holdings in gedachte? Ik ben niet zo thuis in het holding gegeven. Ik ken wel de bekendere, maar heb mij er nog niet in verdiept.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 13:48 Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
Sofina, brederode, ackermans, investor, gbl, tubize, berkshire , markel,...LW123 schreef: ↑1 juli 2022, 14:16Beste, heb je hier bepaalde holdings in gedachte? Ik ben niet zo thuis in het holding gegeven. Ik ken wel de bekendere, maar heb mij er nog niet in verdiept.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 13:48 Als je die zwemvijver echt graag wil, zou ik hem gewoon leggen. Je kan dit trouwens ook als een langetermijnbelegging zien. Als je ooit je woning verkoopt, is zo'n vijver een meerwaarde.
Dit is geen beleggingsadvies. Dit zijn wel enkele holdings waarvan ik vind dat het management al bewezen heeft te weten waar ze mee bezig zijn.
Ook in een zwemvijver moet het water volcontinu rondgepompt worden, of het wordt een broedplaats voor muggen, insecten, kikkers, visjes,... Je zit met dode bladeren die composteren, slib, planten die gesnoeid moeten worden etc.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 14:20 Voor een zwembad ben ik akkoord met die hoge kost. Maar bij een zwemvijver is de jaarlijkse kost slechts een fractie van een zwembad.
In se verschilt een zwemvijver enkel van een zwembed op vlak van chemie.
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
"Je gaat ze niet meenemen naar de overkant. Sparen en beleggen is goed, maar je moet ook genieten van je geld"
Dixit Charlesvdw, gelukkige zwembadeigenaar.
Mijn enige opmerking is dat je kinderen nog vrij jong zijn, ik heb gewacht tot mijn jongste een jaar of acht was en kon zwemmen.
Een ongeluk is gauw gebeurd.
Dixit Charlesvdw, gelukkige zwembadeigenaar.
Mijn enige opmerking is dat je kinderen nog vrij jong zijn, ik heb gewacht tot mijn jongste een jaar of acht was en kon zwemmen.
Een ongeluk is gauw gebeurd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Beste, u heeft gelijk, maar het rondpompen zelf zou mij een €150 per jaar kosten, puur pomp gewijs.Gudrun schreef: ↑1 juli 2022, 14:35Ook in een zwemvijver moet het water volcontinu rondgepompt worden, of het wordt een broedplaats voor muggen, insecten, kikkers, visjes,... Je zit met dode bladeren die composteren, slib, planten die gesnoeid moeten worden etc.mickeymouse schreef: ↑1 juli 2022, 14:20 Voor een zwembad ben ik akkoord met die hoge kost. Maar bij een zwemvijver is de jaarlijkse kost slechts een fractie van een zwembad.
In se verschilt een zwemvijver enkel van een zwembed op vlak van chemie.
Tevens zou er op onze zwemvijver een zeer zachte stroom zitten naar een filterbak die ik 1x per maand even leegmaak. Lijkt me nu niet onoverkomelijk. Wij gaan voor een biobad, zijnde een zwemvijver zonder het plant en lavagegeven, maar toch zonder chemische middelen. Enkel watermanagement door ionisatie, UV filteren en het aanvaarden van een een kleine sliblaag in het bad
Er komt inderdaad onderhoud bij kijken, dat zal ik zeker niet ontkennen.