Contact

Banken gebruiken Twitter te weinig

Banken hebben misschien dan wel miljoenen klanten en rekeningen, maar ze zijn nauwelijks actief op Twitter. Dat concludeert Bruno Peeters op zijn blog B.V.L.G.

In België zijn heel wat financiële instellingen al aanwezig op Twitter, maar data tonen aan dat het mager gesteld is met hun activiteiten op de microblogsite.

BNP Paribas Fortis, de grootste financiële instelling in België, is sinds het najaar van 2011 actief op Twitter. De bank gebruikt maar liefst 4 accounts voor zowel eigen (Nederlandstalig/Franstalig) nieuws als voor reacties naar (Nederlandstalige/Franstalige) klanten: @nieuwsBNPPF, @actusBNPPF, @vraagBNPPF, @questionBNPPF. Aan Nederlandstalige zijde vergaarde BNP Paribas Fortis in totaal 1.065 volgers, aan Franstalige zijde – 785. Maar de accounts lijken ietwat onderbenut. Dagelijks verschijnen er 1,58 Nederlandstalige en 2,38 Franstalige nieuws-tweets. Nederlandstalige klanten moeten het stellen met 0,38 tweets per dag, Franstalige zelfs maar met 0,21.

ING beschikt eveneens over meerdere accounts: één voor klantenzorg in het Nederlands (@ingbelgie) en één in het Frans (@ingbelgique). Samen verzamelden ze 445 volgers. Qua activiteit is er vooral vanuit de Franstalige account weinig activiteit met een schamele 0,20 tweets per dag.

Belfius en KBC lijken het met meer volgers in hun portefeuille dan weer beter te doen. Staatsbank Belfius is via twee accounts vertegenwoordigd op Twitter. In de ene wordt nieuws getweet (@Belfius), de andere is ook hier bedoeld voor costumer care (@BelfiusContact). Tweets verschijnen zowel in het Nederlands als het Frans. De account lokte tot nu toe ongeveer 1.309 volgers. Dagelijks verschijnen ongeveer 1,31 nieuws-tweets en 2,38 klantgerichte tweets.

KBC zit al sinds juni 2011 op Twitter via één enkele account (@kbc_be) en telt ondertussen 2.690 volgers. Ze gebruikt haar Twitter-account voor zowel nieuws als customer care. Dagelijks stuurt KBC ongeveer 4,37 tweets uit.

Recentelijk publiceerde "Visible Banking" een infografiek over Twitter in de sector van de financiële diensten. Die telde wereldwijd 2.040 Twitter-accounts van financiële instellingen. Ongeveer 66% daarvan behoort toe aan banken, 24% aan verzekeringen. De resterende accounts focussen zich op verzekeren en kaarten & betalen.

Er is dus duidelijk nog werk aan de virtuele winkel. Maar twitter ondertussen gewoon met ons mee @spaargids_alert!

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen