Geld terug op de rekening via bankkaart
Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen in Nederland voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen.
Nederlandse banken introduceren het 'retourpinnen' op verzoek van winkeliers. Volgens Detailhandel Nederland hoeven winkels daardoor minder wisselgeld in kas te hebben. Dat is veiliger voor winkelier, medewerker en klant, wordt geredeneerd.
De dienst wordt nu alleen nog aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de Rabobank. ABN Amro en ING volgen later dit jaar.
Kledingzaak Score is de eerste winkelketen die de dienst aanbiedt. Dat maakte de betaalvereniging Nederland eerder deze maand bekend. Voor consumenten maakt het niet uit bij welke bank zij een rekening hebben. De enige voorwaarde is dat de aankoop oorspronkelijk ook met een pas is afgerekend.
"Het is heel eenvoudig. Stel dat je een spijkerbroek hebt gekocht en die wil terugbrengen naar de winkel', legt een woordvoerster van de Rabobank uit. 'Dan steek je jouw bankkaart in de betaalautomaat. De winkelier vult een wachtwoord in. Vervolgens bevestig jij het bedrag dat je terug moet krijgen en de volgende dag is het op je rekening gestort."
Klanten krijgen van de winkelier een ondertekend ticket van de retour mee als bewijs.
- Onder nul gaan: wat zijn de regels en wat kost het?
- Hoeveel cash bewaart u het best thuis, met een oorlog in de achtertuin?
- Batopin verhoogt aantal sites met bankautomaten tot 1.040
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.