Nieuwe gedragscode voor banken
Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, en het Consumentenplatform hebben de reeds vijftien jaar oude 'gedragscode voor banken' vernieuwd. Dit leidde tot een aantal belangrijke wijzigingen in de manier waarop financiële instellingen met klanten moeten omgaan. Als klant kan u zich steeds op deze code beroepen bij uw bank en in tweede instantie bij Ombudsfin, de ombudsman die bevoegd is voor financiële geschillen.
In de gedragscode staan de zeven pijlers beschreven die noodzakelijk zijn voor een goede bankrelatie:
1) openheid en duidelijke communicatie
2) dialoog
3) discretie, vertrouwelijkheid en bescherming van persoonsgegevens
4) vaardigheid en bekwaamheid
5) veiligheid en betrouwbaarheid
6) integriteit van het banksysteem
7) respect voor evenwicht van belangen.
Ook worden de gedragsregels voor reclame en marketing gericht op jongeren omschreven. Verder worden er allerlei bepalingen vastgelegd aangaande de mogelijke diensten van een bank: betalen, sparen, beleggen, lenen, verzekeren en elektronisch bankieren.
De gedragscode vormt een minimumstandaard voor de banken en stelt centraal een goede houding tegenover de klant. Een bank kan op individuele basis steeds nog meer gedetailleerde kwlaiteitsnormen vastleggen.
De nieuwe code vindt u hier
- Hoe zorgt u ervoor dat u voor, tijdens en na uw huwelijk financieel sterk blijft staan?
- Hoeveel cash bewaart u het best thuis, met een oorlog in de achtertuin?
- Batopin verhoogt aantal sites met bankautomaten tot 1.040
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.