Europese richtlijn hypothecaire kredieten beschermt consument
Banken moeten de consumenten beter informeren bij het afsluiten van een hypothecaire lening. Dat staat in een nieuwe Europese richtlijn die de consument beter moet beschermen. Voor België verandert er weinig.
Enkele jaren geleden betekende een Amerikaanse kredietcrisis het begin van een wereldwijde financiële malaise. Banken smeerden hun klanten leningen aan die ze nooit konden terugbetalen. Hierdoor verloren niet alleen veel Amerikanen hun huis, maar de financiële gevolgen lieten zich ook elders in de wereld voelen. Nadien ontplofte ook de situatie in een aantal Europese landen
Europa sleutelt nu aan een nieuwe wetgeving die de consument beter beschermt. Zo hopen de regeringsleiders een nieuwe hypothecaire crisis te voorkomen. Er werd bewust gekozen voor een gelijkschakeling van de consumentenwetgeving. De hypothecaire kredietmarkt is in de Europese Unie vaak per lidstaat georganiseerd.
In de nieuwe richtlijn staat transparantie centraal. Banken moeten consumenten de volledige kostprijs van een hypothecair krediet meegeven en ze meteen ook wijzen op de daaraan gekoppelde risico’s. Daarnaast hebben kredietaanvragers voortaan zeven dagen bedenktijd en mogen ze niet langer verplicht worden een ander product aan te kopen bovenop de lening, zoals bijvoorbeeld een brandverzekering. Ten slotte moet het aanbod afgestemd worden op de financiële situatie van de betrokkene.
Concreet zal er voor België weinig veranderen. Volgens Philippe De Backer (Open Vld), die mee onderhandelde in het Europees Parlement, heeft België al een hoog niveau van consumentenbescherming, flexibiliteit en transparantie. Hier en daar moet de wetgeving nog wat bijgeschaafd worden, maar we doen het zeker dus niet slecht.
Vergelijk hier verschillende hypothecaire leningen.
- Hoe bekomt u de laagste rente voor uw woonlening bij de bank?
- Aantal nieuwe woonleningen blijft stijgen
- Ethias stapt in kredietverstrekker Creafin
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.