Contact

Senaat keurt verstrenging regels consumentenkrediet op de valreep goed

Vandaag heeft de Senaat, een week na de Kamer, in haar laatste zitting de nieuwe wet op het consumentenkrediet goedgekeurd.

De financiële crisis had duidelijk aangetoond dat te veel krediet verleend werd aan mensen die er geen recht op hebben, waardoor ze met ernstige schulden kampten. Bovendien toonden de controles van de Economische Inspectie aan dat 1 kredietreclame op 7 niet conform de wet was.

Via een verstrakking van de regels op reclame, het vereenvoudigen van informatiefiches en contracten, het invoeren van een langere bedenktijd en het verbieden van het cash uitbetalen van een lening zal een stijging van het aantal mensen met overmatige schuldenlast vermeden worden.

Het verplicht gebruik van de slogan “Let op, geld lenen kost geld” wordt de constante herinnering van het nieuwe beleid.

A. Betere bescherming van de consument 1. Duidelijke informatiefiche in plaats van onleesbare prospectus
Er komt een gestandaardiseerde informatiefiche, in eenvoudige taal en in een door de overheid bepaald formaat, die alle informatie bevat om een consumentenkrediet goed te analyseren. Dit zal helpen om de offertes van verschillende aanbieders te vergelijken. Zo vermijden we dat consumenten voor verrassingen komen te staan en kunnen ze de concurrentie volop laten spelen.

2. Verbod op het overhandigen van geleende sommen in cash geld
De consument mag door het zien van bankbriefjes niet in de verleiding worden gebracht om te snel in een te dure kredietovereenkomst te stappen. Consumentenkrediet mag voortaan enkel via overschrijving of bankcheque ter beschikking worden gesteld.

3. Langere bedenktijd voor afsluiten kredietovereenkomst
De consument krijgt 14 dagen in plaats van 7 dagen om af te zien van een consumentenkrediet.

4. Quasi alle consumentenkredieten vallen voortaan onder de wet
Waar tot heden de wetgeving niet van toepassing is op kredietovereenkomsten vastgesteld bij een authentieke akte die betrekking hebben op bedragen van meer dan 20 000 euro, is die grens opgetrokken tot 75 000 euro. Hierdoor vallen voortaan quasi alle consumentenkredieten onder de wetgeving.

5. Aanpassing bestaande kredietovereenkomst in voordeel consument mogelijk
Consumenten in financiële nood zijn gebaat bij een spreiding van de afbetalingslast over een langere termijn. Nu kan alleen de vrederechter besluiten om een bestaande kredietovereenkomst te herzien. Voortaan kunnen de kredietverlener en consument in onderling overleg afspraken maken om hun kredietovereenkomst te wijzigen in het voordeel van de consument.

B. Strengere reclameregels

1. Verplichte vermelding in reclame voor consumentenkrediet: “Let op, geld lenen kost ook geld” Voortaan moet in reclame voor consumentenkrediet de zin “Let op, geld lenen kost ook geld” toegevoegd worden. Dit moet de consument bewust maken van de kost die elke lening meebrengt. Lenen doet men immers niet zomaar.

2. Verbod op reclame voor kredietgroepering
Bepaalde kredietverschaffers lokken klanten, die reeds verschillende leningen lopen hebben, door te vermelden dat het veel interessanter is die verschillende leningen te vervangen door een globale lening. In vele gevallen is die lening minder voordelig voor de consument. Om de meest kwetsbare consumenten te beschermen is het voortaan verboden reclame te maken voor de hergroepering of centralisatie van kredieten. Het hergroeperen op zich wordt niet verboden, maar het mag geen middel zijn om klanten te lokken: het moet gebeuren in een vertrouwensrelatie tussen de kredietnemer en kredietgever.

3. Verbod op reclame voor cash geld
In lijn met het verbod om een consumentenkrediet in cash uit te betalen is ook de reclame hiervoor verboden. Ook het tonen van baar geld in reclame is verboden.

4. Verbod op reclame rond het snel verkrijgen van krediet
Bepaalde kredietgevers lokken klanten door te wijzen op het gemak waarmee krediet verleend wordt. Om dit tegen te gaan is het voortaan verboden om reclame te maken voor consumentenkrediet die specifiek gericht is op het gemak of de snelheid waarmee het krediet kan verkregen worden.

5. Verbod op reclame gericht op consumenten met schuldproblemen
Bepaalde kredietgevers lokken klanten die reeds een overmatige schuldenlast hebben. Dit met slogans als ‘ook al hebt u elders krediet’ of ‘ook als u achterstallige betalingen heeft’. Voortaan wordt het verboden om reclame te voeren die specifiek op deze doelgroep gericht is.

6. Verplichte informatie over effectief te betalen bedragen
In de reclame voor een consumentenkrediet moet de aanbieder voortaan naast het jaarlijks kostenpercentage ook in concrete cijfers vermelden hoeveel de klant in euro’s zal moeten afbetalen (op basis van een relevant voorbeeld). Zo krijgt de consument naast een weinigzeggend jaarlijks kostenpercentage ook een concreet af te betalen bedrag te zien.

7. Strengere voorschriften voor reclame gemengde kredietvormen Momenteel proberen bepaalde kredietverschaffers de wetgeving rond consumentenkredieten te omzeilen door tegelijkertijd reclame te maken voor consumentenkrediet en hypothecair krediet. Deze aanpak wordt aan banden gelegd: wanneer dergelijke gemengde reclame gemaakt wordt, gelden voortaan de wettelijke regels van het consumentenkrediet.

Minister van Economie Van Quickenborne: ”Het verschaffen van krediet blijft cruciaal voor onze economie. We moeten er echter over waken dat dit op een correcte manier gebeurt. Problemen door overmatige schuldenlast moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Bepaalde kredietinstellingen verlenen nog steeds op een onoordeelkundige manier krediet aan mensen in moeilijke situaties. Meer dan 320.000 mensen kampen met betalingsachterstand, dat is een stijging van 5% sinds het begin van de financiële crisis. Deze maatregelen moeten de negatieve evolutie ombuigen door meer bescherming te bieden aan de consument. Ook de extra controles door de Economische Inspectie op de naleving van de wet zullen bijdragen tot een correcte kredietverlening.

Lees ook:

Andere tips over persoonlijke leningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen