23 miljoen euro in halfjaar aan fraude met beleggingen

Tussen begin juli en eind december 2025 meldden de Belgische consumenten aan de FSMA in totaal meer dan 23 miljoen euro te hebben verloren bij fraude met beleggingen.
Het grootste deel van dat bedrag, meer dan 10,5 miljoen euro, ging verloren op frauduleuze tradingplatformen, die beweerden in cryptomunten te handelen.
Een nieuw fenomeen van fraude in de vorm van zogenaamd exclusief beleggingsadvies via WhatsApp-groepen maakte in die periode eveneens een groot aantal slachtoffers. Vaak gaat het om groepen die via Facebook of Instagram reclame maakten en daarbij namen en logo’s van bekende banken of media misbruikten. Consumenten meldden meer dan 9,5 miljoen euro aan verliezen door die nieuwe fraudevorm. De FSMA ontving de meeste meldingen over dit type oplichting van Nederlandstalige mannen tussen 50 en 69 jaar oud.



Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.