Korting op autopolis op basis van Facebook-berichten terug in de koelkast
Mag een verzekeraar gegevens van Facebook gebruiken om het risico van jonge chauffeurs op schadegevallen in te schatten? De Britse verzekeringsmaatschappij Admiral wil het doen, maar stuit voorlopig op bezwaren van de uitbater van de socialenetwerksite, die hiervoor naar zijn privacyreglement verwijst.
Voor iets oudere chauffeurs kunnen verzekeraars het risico op ongevallen statistisch inschatten aan de hand van hun schadeverleden, maar voor jongeren die voor het eerst met een auto gaan rijden, is dat niet mogelijk. Daarom kwam Admiral met een alternatief. Via een analyse van de Facebook-berichten kan een inschatting worden gemaakt van het risicogedrag. Er is immers een band tussen de persoonlijkheid van de chauffeur en zijn of haar manier van rijden. Zo zou het veelvuldig gebruik van uitroeptekens in zijn communicatie op een zekere agressiviteit wijzen. Ook de woorden ‘altijd’ en ‘nooit’ zouden op een gebrek aan nuancering duiden.
Admiral wou voorzichtige kandidaat-chauffeurs belonen met een korting van 5% à 15% op het basistarief. Ze zette daarvoor het systeem firstcarquote op, maar Facebook staat het gebruik van haar gegevens voor het bepalen van verzekeringspremies momenteel niet toe.
Via Spaargids.be kunt u een aantal aanbiedingen van autoverzekeringen vergelijken.
- Voorstel om uitsluiting zelfdoding in reisverzekeringen te verbieden
- FSMA neemt dure verzekeringen in het vizier
- Hoe betalen uw kinderen minder erfbelasting dankzij uw spaar- of beleggingsverzekering?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.