Contact

ING stopt met telefoonbankieren

Klanten van ING zullen vanaf midden juli niet langer hun rekeningen kunnen beheren via de telefoon.

Phonebanking bestaat in België al meer dan 20 jaar. Voor de opkomst van het internet was het populair. Klanten konden immers hun rekeningen beheren en overschrijvingen verrichten zonder hun huis te verlaten.

Maar het online bankieren bleek een geduchte concurrent en dit ten koste van het telefoonbankieren. Zo tekent ING bij de gebruikers ervan sinds 2007 een jaarlijkse daling op van ongeveer 7%. Volgens de bank is het de tijd dan ook rijp om er definitief een punt achter te zetten.

ING verwittigde de voorbije dagen zelf haar klanten, maar die bleken niet allemaal even tevreden over de beslissing. Het gaat vooral om klanten die geen internet hebben en bovendien zelf te slecht te been zijn om naar een kantoor te gaan. Volgens de bank een probleem dat perfect opgelost kan worden door een mandataris aan te stellen. Iets wat al veel oudere mensen doen, aldus ING. Ondertussen wordt ook op ons eigen forum hierover gediscussieerd.

Andere grootbanken behouden ondanks het dalend aantal gebruikers het systeem van phonebanking. Over het algemeen worden er inderdaad steeds minder overschrijvingen verricht via de telefoon. Phonebanking wordt dan ook vooral gebruikt om rekeningstanden op te vragen of in contact te komen met bankmedewerkers. Tot de gebruikers behoren onder meer mensen zonder internet, maar ook blinden.

Wat vindt u van deze beslissing? Discussieer mee!.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen