Main Menu

Rentenieren????

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Rentenieren????

Berichtdoor Luc B. » 30 Oktober 2009, 20:16

Misschien een vraag die moeilijk in één of ander "onderwerp-categorie" te plaatsen is, doch die mogelijks al meer mensen dan enkel mezelf heeft beziggehouden, denk ik toch...
Daar ik niet van plan ben om tot mijn 65 of 67 (wie weet) te blijven werken, had ik graag vernomen hoe of waar men de ultieme berekening kan maken om te "rentenieren"... Ok, het klinkt als een lui woord, doch het hoeft het helemaal niet te zijn. Ik heb helemaal geen loopbaan van 40 of 45 jaar, doch heb wel een 20 jaar als "bediende" gewerkt en tot op heden nog steeds als zelfstandig zaakvoerder (Circa 10 jaar).
Vraag is nu waar ik terecht kan om een berekening te laten maken hoe ik eigenlijk verder kan (zonder inkomen van arbeid bvb) en hoe ik mijn pensioen vanaf 65 kan laten berekenen.
Ik ben net 50 dus ik ben er misschien wat vroeg bij, doch dergelijke beslissingen nemen jaren in beslag en ik wil goed voorbereid deze beslissing nemen om geen "financiële" katers op te lopen.
Ik ben mij ten zeerste bewust van de moeilijkheidsgraad van mijn vraag, doch een doorverwijzing naar of enkele tips waar ik terecht kan zouden mij al een stevig hulpmiddel zijn.  Of eventuele studiekantoren (?) die dergelijke simulaties kunnen maken...
Dank bij voorbaat.
Gebruikers-avatar
Luc B.
Hero Member
Hero Member

Re: Rentenieren????

Berichtdoor rob » 30 Oktober 2009, 20:36

Voor je pensioen kan je terecht op www.kenuwpensioen.be.
Gebruikers-avatar
rob
VIP member
VIP member

Berichtdoor cardoman » 30 Oktober 2009, 21:07

Luc B. schreef:Misschien een vraag die moeilijk in één of ander "onderwerp-categorie" te plaatsen is, doch die mogelijks al meer mensen dan enkel mezelf heeft beziggehouden, denk ik toch...
Daar ik niet van plan ben om tot mijn 65 of 67 (wie weet) te blijven werken, had ik graag vernomen hoe of waar men de ultieme berekening kan maken om te "rentenieren"... Ok, het klinkt als een lui woord, doch het hoeft het helemaal niet te zijn. Ik heb helemaal geen loopbaan van 40 of 45 jaar, doch heb wel een 20 jaar als "bediende" gewerkt en tot op heden nog steeds als zelfstandig zaakvoerder (Circa 10 jaar).
Vraag is nu waar ik terecht kan om een berekening te laten maken hoe ik eigenlijk verder kan (zonder inkomen van arbeid bvb) en hoe ik mijn pensioen vanaf 65 kan laten berekenen.
Ik ben net 50 dus ik ben er misschien wat vroeg bij, doch dergelijke beslissingen nemen jaren in beslag en ik wil goed voorbereid deze beslissing nemen om geen "financiële" katers op te lopen.
Ik ben mij ten zeerste bewust van de moeilijkheidsgraad van mijn vraag, doch een doorverwijzing naar of enkele tips waar ik terecht kan zouden mij al een stevig hulpmiddel zijn.  Of eventuele studiekantoren (?) die dergelijke simulaties kunnen maken...
Dank bij voorbaat.

www.svbp-financieleplanners.be
www.optima-nv.be
...
Gebruikers-avatar
cardoman
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Sletje » 2 November 2009, 13:29

Bank Delen is ook een optie.
(\__/)
(o.O )
(> < )

This is Bunny.
Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Gebruikers-avatar
Sletje
Newbie
Newbie

Berichtdoor Luc B. » 8 November 2009, 15:27

ok thx, doch heb je dan al je loonfiches nodig van alle jaren...
Denk niet dat ik alles bewaard heb....
Probleem?
Gebruikers-avatar
Luc B.
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor ludo » 8 November 2009, 17:50

je kan aan de pensioen diensten een overzicht vragen van je gewerkte jaren. Ook aan je zelfstandige kas kan je dit vragen.
Beiden kunnen je een berekening ( simulatie ) maken welk pensioen je hebt op je 65 ste/ Als je 55 jaar bent krijg je dit automatisch. Doch je kan het altijd vroeger opvragen.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 8 November 2009, 18:12

Het gem.pensioen is ongeveer 850 euro/maand.
Als je daar niet mee denkt toe te komen, zul je moeten bijsparen/ beleggen in vastgoed via lening/ huurder betaald via huur lening terug. Of ander fonds,of pensieoen spaar verzekering
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Terug naar Kroeg