Main Menu

Voorhuwelijkssparen CM

TAK 21, TAK 23, pensioensparen, langetermijnsparen, obligaties en alle andere types van beleggen

Voorhuwelijkssparen CM

Berichtdoor woete » 14 November 2007, 23:50

Ik riskeer het maar even...

Is het voorhuwelijkssparen bij de christelijke mutualiteiten écht een uitzonderlijk goede spaarvorm?

zie http://www.cm.be/nl/108/infoenactualiteit/cmzine/39/05.jsp

De intrestvoeten die ze publiceren zijn natuurlijk geen jaarlijkse intresten maar een soort samengestelde intrest.

Maar als je in je twenties bent, kun je je opgebouwde spaargeld maar beter laten staan dan het vervroegd ophalen, juist? En rustig jaarlijks 48 euro bijstorten?
Laatst gewijzigd door woete op 14 November 2007, 23:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
woete
Full Member
Full Member

Re: Voorhuwelijkssparen CM

Berichtdoor Tengu » 15 November 2007, 11:43

Het is idd de moeite waard. Ik doe het ook al een tijdje.
Gezien de kleine bedragen ga je er natuurlijk niet rijk van worden, maar het is toch mooi meegenomen.
Gebruikers-avatar
Tengu
Newbie
Newbie

Berichtdoor Stier » 15 November 2007, 16:50

Niet enkel de CM biedt voorhuwelijksparen aan.

Ik vermoedt dat het ergens door de overheid mee gesubsidieerd wordt.

Het is zeker interessant.  Het gaat echter om een klein bedrag per jaar ( € 48).

Je kan het enkel vervroegd ophalen als je 30 wordt, trouwt of gaat samenwonen.

Meestal doen ouders het voor hun kinderen.
Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Berichtdoor Snoekbaars » 30 Oktober 2008, 11:40

Misschien een domme vraag maar is er verschil tussen de mutualiteiten qua opbrengst of is dit hetzelfde?
Gebruikers-avatar
Snoekbaars
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor t417919 » 30 Oktober 2008, 16:03

Snoekbaars schreef:Misschien een domme vraag maar is er verschil tussen de mutualiteiten qua opbrengst of is dit hetzelfde?

Volgens mij is dit hetzelfde, mijn man en ik hebben beide hetzelfde gekregen. Wel kan er nog een verschil zitten tussen samenwonen of trouwen. Maar, dat weet ik net helemaal zeker
Gebruikers-avatar
t417919
Newbie
Newbie

Berichtdoor babab » 2 November 2008, 01:14

woete schreef:Ik riskeer het maar even...

Is het voorhuwelijkssparen bij de christelijke mutualiteiten écht een uitzonderlijk goede spaarvorm?

zie http://www.cm.be/nl/108/infoenactualiteit/cmzine/39/05.jsp

De intrestvoeten die ze publiceren zijn natuurlijk geen jaarlijkse intresten maar een soort samengestelde intrest.

Maar als je in je twenties bent, kun je je opgebouwde spaargeld maar beter laten staan dan het vervroegd ophalen, juist? En rustig jaarlijks 48 euro bijstorten?

JA!
vooral doen. Ik was verrukt toen ik op m'n 30ste een smak geld kreeg en ik start voor m'n petekind zodra dat mag.
Gebruikers-avatar
babab
Full Member
Full Member

Berichtdoor Bedrogen door CM » 25 Maart 2009, 14:13

Als ik zou aan huwelijkssparen doen, dan nooit meer via de CM. Dat is pure oplichterij. De bedragen die ze je voorhouden, kloppen helemaal niet met de realiteit !
Er werd me gezegd dat ik bij mijn 30ste het maximale +- 2200 euro zou ontvangen, getrouwd of niet. U mag 2x raden. Ik ben 30 en krijg 500 euro minder ! Hoe, wat, waarom: "aja madam, legt u daar gewoon bij neer"

Ik heb ondertussen nog niets ontvangen want elke keer als ik naar iemand bel van de CM zeggen ze mij een ander bedrag dat ik zal ontvangen. De formule hoe ze daartoe komen, kunnen ze niet geven... Ze slaan er gewoon naar met hun pet en de meesten mensen zijn blij met het bedrag dat ze plots krijgen, maar moesten ze eens doorvragen, zullen ze zien dat ze veel te weinig worden uitbetaald!

Voorhuwelijkssparen: JA, maar bij de CM: NEEN !
Gebruikers-avatar
Bedrogen door CM
Newbie
Newbie

Berichtdoor wenduine8420 » 25 Maart 2009, 15:23

bij mij juist hetzelfde
ik heb dit bij de soc mut gedaan en heb zo'n 5 maand geleden
ook uitbetaald geweest
dit was zo'n 1600 euro, dus het is overal hetzelfde hoor
deze persoon aan het loket wist me eveneens te zeggen
dat hij geen flauw benul had hoe de berekening gebeurde
en niet betaald was om ingewikkelde zaken  op te zoeken
van service gesproken...
Gebruikers-avatar
wenduine8420
Newbie
Newbie

Berichtdoor TK14 » 25 Maart 2009, 16:25

Ik heb vorige week voor de derde maal voor mijn zoon 48,00 euro en voor mijn dochter voor de eerste maal ook 48,00 gestort voor het huwelijkssparen bij de liberale mutualiteit. Daar het voorhuwelijkssparen bij mijn dochter pas recent werd opgestart, ontving ik enkele weken geleden een brief ter bevestiging vd aansluiting met een bijhorende folder. In deze folder vermeld een tabel welk rendement en bedrag je krijgt uitgekeerd wanneer je onafgebroken tussen de 4 en 16 jaar aan voorhuwelijkssparen doet. Naargelang het aantal jaren verschilt het uitgekeerd bedrag (rendement) eveneens bij huwelijk, bij samenwonen of bij 30 jaar (en nog steeds niet gehuwd of samenwonend). Op de website van de CM heb ik ook een dergelijke tabel gevonden en deze eens vergeleken met deze van de liberale mutualiteit: uit deze vergelijking blijkt dat de uitgekeerde bedragen (en dus het rendement) blijkbaar iets hoger liggen bij de CM. Beide tabellen gelden bij een maximale storting van 48 euro per jaar.
Opdat je zou kunnen vergelijken geef ik hieronder enkele rendementen naargelang het aantal jaren van aansluiting bij de liberale mutuatiteit, dit steeds met een max. storting van 48 euro / jaar:

Jaren aansluiting/Gespaard bedrag / Bij huwelijk  /  Bij samenwonen  /  30 jaar

5                            288                  482,40              443,52              443,52
                                                              (67,5%)            (54,00%)        (54,00%)

10                          528                  1050,72            931,92              884,40
                                                              (99,00%)          (76,5%)          (67,50%)

13                          672                  1488,48            1307,04            1246,56
                                                              (121,50%)        (94,50%)        (85,50%)

16 (= max.)            816                  2027,76            1770,72            1734,00
                                                              (148,50)            (117,00%)    (112,50%)

Bij de CM is er blijkbaar ook een getrouwheidspremie voorzien bij huwelijk; dit is bij de Liberale niet het geval.

Gebruikers-avatar
TK14
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor pol » 25 Maart 2009, 16:34

Bedrogen door CM schreef:Als ik zou aan huwelijkssparen doen, dan nooit meer via de CM. Dat is pure oplichterij. De bedragen die ze je voorhouden, kloppen helemaal niet met de realiteit !
Er werd me gezegd dat ik bij mijn 30ste het maximale +- 2200 euro zou ontvangen, getrouwd of niet. U mag 2x raden. Ik ben 30 en krijg 500 euro minder ! Hoe, wat, waarom: "aja madam, legt u daar gewoon bij neer"

Ik heb ondertussen nog niets ontvangen want elke keer als ik naar iemand bel van de CM zeggen ze mij een ander bedrag dat ik zal ontvangen. De formule hoe ze daartoe komen, kunnen ze niet geven... Ze slaan er gewoon naar met hun pet en de meesten mensen zijn blij met het bedrag dat ze plots krijgen, maar moesten ze eens doorvragen, zullen ze zien dat ze veel te weinig worden uitbetaald!

Voorhuwelijkssparen: JA, maar bij de CM: NEEN !

Dit geldt voor ALLE voorhuwelijksspaarkassen: (wettelijke tarieven)
Als je 30 wordt, en je hebt vanaf je 14 jaar gespaard krijg je 120% = ongeveer 1800€
Als je wettelijk trouwt op je 30ste krijg je 165% = ongeveer 2200€
Zie op de site CM-Voorhuwelijkssparen- hoeveel ontvang je.
mvg,
Pol
Laatst gewijzigd door pol op 25 Maart 2009, 16:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
pol

Berichtdoor paul » 25 Maart 2009, 17:16

Stier schreef:Niet enkel de CM biedt voorhuwelijksparen aan.

Het is zeker interessant.  Het gaat echter om een klein bedrag per jaar ( € 48).

VoorhuwelijksPAREN is nog iets anders dan voorhuwelijkSSparen
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor pol » 25 Maart 2009, 17:32

paul schreef:
Stier schreef:Niet enkel de CM biedt voorhuwelijksparen aan.

VoorhuwelijksPAREN is nog iets anders dan voorhuwelijkSSparen

Dat doen ze alle twee, maar eerste tegenwoordig VEEL meer.  ;)
Gebruikers-avatar
pol

Berichtdoor Filip3 » 26 Maart 2009, 10:39

Ik heb van bij het begin aan voorhuwelijkssparen bij de CM gedaan.
Begin dit jaar werd ik 30 en kon ik het geld opvragen.
Ik had op voorhand eens berekend hoeveel ik zou krijgen, dan eens nagevraagd hoeveel ik zou krijgen, en het bedrag klopt exact. Papier invullen en 10 dagen later was het geld gestort.
Als je voor je 30e trouwt, dan krijg je het maximum, anders niet, maar dat weet je op voorhand.
En hoe ze het allemaal berekenen, je krijgt toch jaarlijks een 'uittreksel' met de stand van zaken.
Gebruikers-avatar
Filip3
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor lotty » 26 Maart 2009, 10:53

je hoeft zelfs niet te trouwen, gewoon samenwonen is ook al voldoende (bij de CM toch). Je hoeft zelfs geen samenlevingscontract te hebben ofzo, je moet gewoon op hetzelfde adres wonen.
Gebruikers-avatar
lotty
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor cp1234 » 27 Maart 2009, 20:15

Heb al weken geleden om een uitbetaling gevraagd. ( papieren daarvoor opgestuurd ) Toen kreeg ik als antwoord, alles wordt betaald de week nadat we het document krijgen. Das dus al weken geleden. Eergisteren terug gebeld en wat kreeg ik te horen. Sinds 15/2 werd er niets meer uitbetaald, zogezegd om interne problemen met een boekhoudprogramma.
Wat een service.
Ben geen klant bij CM en zal er ook nooit één worden.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Gebruikers-avatar
cp1234
VIP member
VIP member

Volgende

Terug naar Andere beleggingen