Main Menu

Welke voorwaarden om hypothecaire lening als aftrekpost in te brengen

Welke voorwaarden om hypothecaire lening als aftrekpost in te brengen

Berichtdoor Gebruiker » 28 Juni 2008, 17:09

Aan welke voorwaardes moet men voldoen?

Mag men nog nooit een eigendom hebben gehad?

Mag men een eigendom hebben, zonder hiervoor ooit een lening te hebben gehad?

Mag men een eigendom hebben gehad met ingebrachte lening, als dit eigendom ondertussen reeds verkocht is?

Graag advies.
Gebruikers-avatar
Gebruiker

Re: Welke voorwaarden om hypothecaire lening als aftrekpost in te brengen

Berichtdoor KKS » 6 Juli 2008, 09:49

Gebruikers-avatar
KKS
Full Member
Full Member

Berichtdoor KKS » 6 Juli 2008, 09:56

Op pagina 63 lees ik iets interessant:
Ik ga in de loop van 2008 een lening aan die de aankoop van een
woning die ik op 31 december 2008 zelf betrek, fi nanciert. In de loop
van een later belastbaar tijdperk bewoon ik de woning niet meer zelf,
maar verhuur ik de woning. Blijven de bestedingen van de lening
vanaf dat belastbare tijdperk recht geven op de aftrek voor enige en
eigen woning?

Ja.

Normaal gezien mag je een hypothecaire lening niet aftrekken als je je woning verhuurt. Maar blijkbaar wel als je daar eerst een jaartje je adres zet? (gedurende dit jaar kan je het nog in orde brengen vanbinnen)
Dit is een leuke constructie voor wie bij de ouders inwoont. Indien je dan later echt het huis uittrekt, dan heb je bovendien al een woning. Indien niet, dan kan je dus verhuren én van de belastingen aftrekken...
Laatst gewijzigd door KKS op 6 Juli 2008, 10:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
KKS
Full Member
Full Member

Berichtdoor paul » 6 Juli 2008, 10:08

KKS schreef:Op pagina 63 lees ik iets interessant:
Ik ga in de loop van 2008 een lening aan die de aankoop van een
woning die ik op 31 december 2008 zelf betrek, fi nanciert. In de loop
van een later belastbaar tijdperk bewoon ik de woning niet meer zelf,
maar verhuur ik de woning. Blijven de bestedingen van de lening
vanaf dat belastbare tijdperk recht geven op de aftrek voor enige en
eigen woning?

Ja.

Normaal gezien mag je een hypothecaire lening niet aftrekken als je je woning verhuurt. Maar blijkbaar wel als je daar eerst een jaartje je adres zet? (gedurende dit jaar kan je het nog in orde brengen vanbinnen)
Dit is een leuke constructie voor wie bij de ouders inwoont. Indien je dan later echt het huis uittrekt, dan heb je bovendien al een woning. Indien niet, dan kan je dus verhuren én van de belastingen aftrekken...

Waar haal je dat vandaan dat je een woning niet mag verhuren en de hypolening van de belastingen aftrekken.
Ik doe dat al jaren zo,zelfs zonder er ooit gewoond te hebben.
Laatst gewijzigd door paul op 6 Juli 2008, 10:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor KKS » 6 Juli 2008, 10:18

paul schreef:Waar haal je dat vandaan dat je een woning niet mag verhuren en de hypolening van de belastingen aftrekken.

Een voorwaarde om een hypothecaire lening af te trekken is toch 'enige en eigen' woning'?
De eigen woning is de woning die u betrekt en waarvan u eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bent.

Wanneer moet ik mijn woning zelf betrekken?
Om recht te hebben op de aftrek voor enige en eigen woning moet u de woning in principe op 31 december van het jaar waarin u de lening sluit zelf betrekken.
Laatst gewijzigd door KKS op 6 Juli 2008, 10:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
KKS
Full Member
Full Member

Berichtdoor paul » 6 Juli 2008, 10:32

KKS schreef:
paul schreef:Waar haal je dat vandaan dat je een woning niet mag verhuren en de hypolening van de belastingen aftrekken.

Een voorwaarde om een hypothecaire lening af te trekken is toch 'enige en eigen' woning'?
De eigen woning is de woning die u betrekt en waarvan u eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bent.

Wanneer moet ik mijn woning zelf betrekken?
Om recht te hebben op de aftrek voor enige en eigen woning moet u de woning in principe op 31 december van het jaar waarin u de lening sluit zelf betrekken.

Neen,  de dubbele voorwaarde enige en eigen woning is  voor leningen vanaf 2005 ingevoerd, om de kaptiaalsaflossing tegen het marginaal belastingtarief te kunnen aftrekken.Indien aan die voorwaarde niet voldaan is dan kan men nog wel tegen de gemiddelde aanslagvoet de kapitaalsaflossing aftrekken.
Voor hypothecaire leningen aangegaan tussen 1992 en 2005 is het voldoende dat het de enige woning is, om de kapitaalsaflossing tegen het marginaal belastingstarief te kunnen doen, indien niet aan die voorwaarde voldaanis dan kan men tegen de gemidddelde aanslagvoet aftreken.

Voor de woning die ik verhuur trek ik  de kapitaalsaflossing tegen het marginaal belastingtarief af. Het is mijn enige woning en ik ben dus geen eigenaar van het huis waar ik in woon. Indien die wel het geval zou zijn, dan kan ik de kapitaalsaftrek nog doen maar dan enkel tegen de gemiddelde aanslagvoet.
Bovendien kan ik de intresten ook aftrekken , beperkt tot het geindexeerd kadastraal inkomen x 140 %. In concreto betekent dit dat het huis dat verhuurd wordt niet bij het belastbaar inkomen bijkomt, zolang de intresten voldoende hoog zijn.
Af en toe wel eens een bezwaarschrift moeten indienen, omdat dit zelfs de fiscus voor het hoofd stoot, maar altijd mijn gelijk gehaald ( helaas wel zonder verwijlintresten).

Op de website van de fiscus is vermeld :
"De in art.145/17,2° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10-04-1992 ( WIB 1992 ), bedoelde betalingen voor de aflossing  van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, en die gewaarborgd is door een schuldsaldoverzekering, komen voor de verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen. "
" Bij de beoordeling van de voorwaarde dat het een enige woning moet betreffen, is het zonder belang of die woning al dan niet recht geeft op de in art. 16, WIB 92, bedoelde woningaftrek. Het speelt dus geen enkele rol dat de belastingplichtige de woning zelf betrekt, zich de beschikking ervan voorbehoudt, of ze verhuurt. "

"art. 145/17 is van toepassing met ingang van het aanslagjaar 2006. (Art. 400, W 27.12.2004) B.S. 31.12.2004 en (Art. 183, W 27.12.2005) B.S. 30.12.2005

art. 145/17 is van toepassing met ingang van het aanslagjaar 1993. (Art. 87, W 28.12.1992) B.S. 31.12.1992"
Laatst gewijzigd door paul op 6 Juli 2008, 19:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Hypothecaire, auto en andere leningen