28 % van de Belgen heeft geen spaargeld
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: 28 % van de Belgen heeft geen spaargeld
Dit is terecht, maar wist je dat ze bij de mutualiteit bij de één al wat vlugger een goedkeuring toestaan dan bij een ander?Nefertari schreef: ↑8 mei 2018, 11:20 Natuurlijk zijn er ook velen die niet tot sparen kunnen komen, doordat ze alles opdoen wat er binnenkomt. Maar je mag daarom nog niet iedereen met de vinger wijzen, als je hun persoonlijke situatie niet kent.
Jaloersheid op anderen die blijkbaar méér krijgen? Het is niet altijd wat het lijkt van buitenaf!
Ik zou bijvoorbeeld niet graag recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, want dat zou betekenen dat ik in zeer slechte gezondheid verkeer. Mijn (stief)zoon hebben ze zijn verhoogde tegemoetkoming terug ingetrokken, ondanks dat hij 40% invalide verklaard werd door een arbeidsongeval + dat hij al meer dan 10 jaar onder psychiatrie verblijft.
Een nicht van mij, werd jarenlang in onze gemeente als profiteur afgeschilderd omdat ze niet kon gaan werken (ziekenkasgerechtigd) en tóch naar de kermis kon gaan... Tot ze op een dag in een rolstoel naar de kermis begeleid werd. Toen pas stopte het geroddel: MS is een vreselijke ziekte die zeer langzaam verergert.
Slechts een paar voorbeelden uit mijn eigen omgeving, maar iedereen zou beter eerst eens nadenken, en niet alleen naar de buitenkant van andere gezinnen kijken.
Bij nieuwkomers is er in heel veel gevallen geen ziekte vast te stellen, hop 'verhoogde tegemoetkoming' in de pocket en ondertussen werken ze wel maar kunnen ze alles aan een sociaal tarief krijgen. En het is niet dat het 2 jaar later afgenomen wordt hé, sommigen genieten daar al vele jaren lang van.
Is dat eerlijk? Nu ja, ik ben er ook niet jaloers op! Maar je stiefzoon heeft er meer recht op!
Ik verzin dit hier niet uit mijn duim hé, ik ken iemand die bij de mutualiteit werkt en die hier zelf over klaagt.
Als je in een wat groter bedrijf werkt en het is een bedrijf waar het volgende vragen kan zou je bij de personeelsdienst eens kunnen vragen of er veel loonbeslag hebben. Wie juist en andere details is natuurlijk strikt persoonlijk. Maar gewoon in zijn algemeenheid moet wel te zeggen zijn.
Ik werk in een bedrijf met een 240 medewerkers en ik weet van HR dat er 'verbazend veel' mensen loonbeslag hebben. Ik merk dat ook op in de andere richting. Als mensen een of andere vorm van vervangingsinkomsten ontvangen dat komt die betaling maandelijks tegen een bepaalde datum. Maar dat is geen 'betoneerde' datum. Dat kan maandelijks een beetje schuiven naar voor en achter. En dan komen er heel snel direct oproepen van mensen die vragen waar de uitbetaling blijft. Ook al is het pas de 16de. -
Vanuit mijn persoonlijk gezichtspunt is dat moeilijk te begrijpen dat je gaat bellen voor zoiets ... behalve als je blut bent en aan het wachten bent op die betaling om iets te kunnen betalen.
Je hebt mensen met schulden die falen ze af te betalen maar waarschijnlijk is er een nog veel grotere groep van mensen die juist steeds flirten met het 0 saldo tot de dag van uitbetaling van hun loon/uitkering.
Ik werk in een bedrijf met een 240 medewerkers en ik weet van HR dat er 'verbazend veel' mensen loonbeslag hebben. Ik merk dat ook op in de andere richting. Als mensen een of andere vorm van vervangingsinkomsten ontvangen dat komt die betaling maandelijks tegen een bepaalde datum. Maar dat is geen 'betoneerde' datum. Dat kan maandelijks een beetje schuiven naar voor en achter. En dan komen er heel snel direct oproepen van mensen die vragen waar de uitbetaling blijft. Ook al is het pas de 16de. -
Vanuit mijn persoonlijk gezichtspunt is dat moeilijk te begrijpen dat je gaat bellen voor zoiets ... behalve als je blut bent en aan het wachten bent op die betaling om iets te kunnen betalen.
Je hebt mensen met schulden die falen ze af te betalen maar waarschijnlijk is er een nog veel grotere groep van mensen die juist steeds flirten met het 0 saldo tot de dag van uitbetaling van hun loon/uitkering.
Dat is toch wel niet normaal hoor. Dat jij spreekt over beleggen in "die maand" , maar dan bv geen 1000 euro opzij hebt staan voor een onverwacht iets te betalenKevva schreef: ↑7 mei 2018, 19:50 Als ik mijn geld die maand al belegd heb, kan ik ook niet zomaar een factuur van 1000 euro betalen hoor.
Maar onverwacht? Het is niet zo dat je morgen plots een factuur krijgt hé. Meestal ben je wel op de hoogte van zo’n zaken. Toch?
1 week geleden verzonden via de postduif
Inderdaad.Jhn schreef: ↑7 mei 2018, 21:19 Een vriendin zei mij onlangs hetzelfde, maar zij heeft wel een kuisvrouw, wij niet ... sparen is ook een eigenschap.
Sommigen zijn er goed in anderen niet, net zoals sport, studeren, etc ...
Ik besef wel dat er ook echt mensen met te weinig geld zijn, maar sommigen zouden wat meer moeten willen![]()
Ik zou hier graag eens van willen weten of er onderzoek naar gedaan wordt. Ik weet dat er wel al onderzocht is (en vastgesteld) dat veel mensen eigenlijk helemaal niet met geld kunnen omgaan.
Iets dat ik altijd frappant gevonden heb en pas sinds enkele jaren worden er in bepaalde richtingen een algemeen vak gegeven over "financiën".
Is iets dat ik op mijn werk ook merk, mensen die op het einde van de maand amper iets over houden. Ik moet moeite doen om al mijn geld uit te geven!anonymous schreef: ↑7 mei 2018, 22:12 Er zijn inderdaad mensen die het echt moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen maar er zijn er heel heel veel die wel zouden kunnen sparen als ze eens wat meer hun verstand zouden gebruiken. Ik zie het ook op mijn werk. Ze verdienen evenveel als ik maar als hun frigo kapot is kunnen ze geen nieuwe kopen, ze moeten lenen om een bakfiets te kopen, enz. Maar de grote jan uithangen op cafe, een dure iphone voor de snotters van 12 jaar en een bmw op een dikke afbetaling gaat wel
Wat mij vooral opvalt is (cliche waarschijnlijk) dat mensen die alles uitgeven wat ze hebben vaak toch nog (door ons sociaal systeem) redelijk goed kunnen leven en wanneer ze te oud zijn om zelf geld te verdienen toch nog een plek van het OCMW enz krijgen.Yaris schreef: ↑8 mei 2018, 10:39 Dat ze niet sparen komt niet altijd doordat ze geen inkomsten hebben of tegenslagen hebben gehad, maar omdat ze alles wat binnenkomt opdoen. Zoals wij de ingesteldheid hebben om te sparen voor later, zo hebben andere mensen de ingesteldheid om als ze geld hebben, het direct uit te geven.
Ik heb dat nu meerdere keren meegemaakt in mijn nabije omgeving en ik begin mij toch meer en meer de vraag te stellen waarom ik eigenlijk nog aan pensioensparen en beleggen doe voor mijn oude dag.
Verder is het ook (blijkt uit studies) dat mensen die eigenlijk (te) weinig verdienen vrij veel waarde hechten aan "schijn" (materiële zaken) zoals een mooie auto. Je moet maar is door een sociale woonwijk rijden en zien wat voor auto's daar staan.
Een ander punt van kritiek is de "baksteen in de maag" bij veel Belgen: er worden nog altijd te veel (grote) leningen aangegaan voor te dure woningen. Als je de statistieken bekijkt, zijn Belgen eigenlijk niet zo goed wat het beheer van hun privé vermogen betreft. We hebben nog enorm veel mensen met schulden.
Als ik zo van deze verhalen lees, vind ik dat toch moeilijk om te geloven. Misschien omdat ik nog niet veel in aanraking ben gekomen met mensen die het moeilijk hebben.
Ik kan mij niet herinneren dat ik iets heb geleerd over hoe om te gaan met geld, belegingen, verzekeringen enz. op school.
Ze zouden op elke richting een cursus hierover moeten geven.
Bv:
- Wat is een aandeel, obligatie, fonds, ETF, langetermijnsparen, opties enz
- Welke verzekeringen zijn er en waar moet ik op letten. Brandverzekering, autoverzekering, verschil tussen omnium en basisverzekering, inzittende verzekering enz
- Hoe werkt onze ziekteverzekering en welke zijn er
- Hoe vul ik mijn belastingsbrief in en welke aftrekposten zijn er
- Welke kosten komen er bij kijken als ik kinderen krijg
- Hoe werkt een hypothecaire lening en welke kosten komen er bij kijken als ik een huis koop
- Compound interests
- Pensioensparen
- Wat is inflatie
- Welke rechten en plichten heb ik als werknemer, wat is een CAO, waarop moet ik letten bij mijn contract als ik een job aanvaard, ...
- ...
Misschien zit ik fout en wordt dit wel geleerd op school. Echter ben ik vaak verbaasd als ik met andere mensen praat over deze onderwerpen hoe weinig ze hiervan weten. En als je hier te weinig van weet, hoe kun je dan van mensen verwachten dat ze de juiste beslissingen nemen?
In ieder geval, als ik kinderen heb zal ik deze hierover leren en uitleggen welke beslissingen ik neem en waarom.
Ik kan mij niet herinneren dat ik iets heb geleerd over hoe om te gaan met geld, belegingen, verzekeringen enz. op school.
Ze zouden op elke richting een cursus hierover moeten geven.
Bv:
- Wat is een aandeel, obligatie, fonds, ETF, langetermijnsparen, opties enz
- Welke verzekeringen zijn er en waar moet ik op letten. Brandverzekering, autoverzekering, verschil tussen omnium en basisverzekering, inzittende verzekering enz
- Hoe werkt onze ziekteverzekering en welke zijn er
- Hoe vul ik mijn belastingsbrief in en welke aftrekposten zijn er
- Welke kosten komen er bij kijken als ik kinderen krijg
- Hoe werkt een hypothecaire lening en welke kosten komen er bij kijken als ik een huis koop
- Compound interests
- Pensioensparen
- Wat is inflatie
- Welke rechten en plichten heb ik als werknemer, wat is een CAO, waarop moet ik letten bij mijn contract als ik een job aanvaard, ...
- ...
Misschien zit ik fout en wordt dit wel geleerd op school. Echter ben ik vaak verbaasd als ik met andere mensen praat over deze onderwerpen hoe weinig ze hiervan weten. En als je hier te weinig van weet, hoe kun je dan van mensen verwachten dat ze de juiste beslissingen nemen?
In ieder geval, als ik kinderen heb zal ik deze hierover leren en uitleggen welke beslissingen ik neem en waarom.
Iedereen moet zijn eigen rekening maken. Wij hebben een behoorlijk vermogen vergaard, maar ik ga ook regelmatig naar de ADLI en de Action. Als een ander beslist kleding te kopen a 250 euro het stuk of een auto van 80.000 euro, als ze daar voor werken moeten ze dat gewoon zelf weten, idem met iPhone of andere premium producten. Wij hebben reeds het vermogen opgebouwd, en weten niet goed aan wat het nuttig te besteden. Wij gaan dus (veel) minder werken. Binnenkort komt er een kindje aan, wij gaan passen voor al de zeer grote stress die komt kijken bij een kind en dan met 2 gaan werken. Nachten niet of zeer slecht slapen, met wallen onder de ogen op het werk komen (genoeg gezien onder de collega's). Voor ons is zoiets kunnen doen onbetaalbaar.Kevva schreef: ↑8 mei 2018, 10:03 Ik ken mensen waarvan het hele gezin een gsm heeft van minstens 500 euro, ze rijden met een Volvo XC90 en BMW 3-reeks maar ondertussen wel het handje uitsteken naar de mutualiteit (verhoogde tegemoetkoming). Lekker breed laten hangen voor de buitenwereld maar in het huis waarschijnlijk elke euro (voor levensnoodzakelijke dingen) 14x moeten omdraaien?
Mensen die niet kunnen sparen..., je hebt je eigen leven voor een heel groot stuk in eigen hand, ben niet per se uit arme familie gekomen, maar wel uit familie die zeer slecht met geld kan omgaan. Er zijn maar weinig mensen in financiële moeilijkeheden omwille van gezondheid of pech, daarentegen wel veel uit onbekwaamheid om met geld om te springen. Weet nog goed uit de studententijd en prille jeugd, vooral het begin van iets opbouwen is moeilijk. Bepaalde gebeurtenissen zijn een echt kantelpunt in opbouwen vermogen, zoals aankoop woning en niet meer moeten huren.
-
anonymous
28 procent geen spaargeld. Dat is erg veel.
Ik zit momenteel net op 12 maandlonen als spaargeld.
Ik zit momenteel net op 12 maandlonen als spaargeld.
Ik denk dat we een systeem hebben dat dit beloont.Kevva schreef: ↑8 mei 2018, 10:03 Wat mij vooral opvalt is (cliche waarschijnlijk) dat mensen die alles uitgeven wat ze hebben vaak toch nog (door ons sociaal systeem) redelijk goed kunnen leven en wanneer ze te oud zijn om zelf geld te verdienen toch nog een plek van het OCMW enz krijgen.
Ik heb dat nu meerdere keren meegemaakt in mijn nabije omgeving en ik begin mij toch meer en meer de vraag te stellen waarom ik eigenlijk nog aan pensioensparen en beleggen doe voor mijn oude dag.
Die mensen zonder assets zijn misschien rationeler dan je denkt.
Doet mij wat denken aan situaties in het buitenland waar iedereen in goedkopere buitenlandse valuta leent.
Dan eindigt het feestje en gaat de man op de straat failliet? Neen, omdat er zoveel slechte kredieten zijn grijpt de staat in...
Niets hebben lijkt mij een strategie die heel veel bang for the buck oplevert.
'Spaargeld' is nietszeggend. Inflatie ligt nu hoger dan de rente. De mensen met spaargeld sponseren de rest/staat.patrick1 schreef: ↑27 maart 2013, 10:11 http://www.gva.be/nieuws/economie/aid13 ... -meer.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De gemiddelde rijkdom van een land is nietszeggend, als, bijna 3 op10 mensen niets van spaargeld als buffer hebben.
We zijn een 'rijk' land, maar, de rijkdom is niet gelijkmatig verdeeld.
Je moet alle activa optellen. Ook opgebouwde pensioenrechten, bijvoorbeeld.
Zelfstandige op pensioenleeftijd met een miljoen euro op de bank, of leerkracht secundair met een vol pensioen?
Ik kan niet direct zeggen wie er het rijkst is.
Hopelijk krijg je geen al te grote loonsverhogingen, anders wordt je vangnet misschien te klein.
-
anonymous
Sowieso ik mag niet boven een grens verdienen of ik schiet men eigen in de voete. Dus dat telt niet voor mij.
Dat is raar,
( enkel bij vervangingsinkomsten kan men zulke situaties hebben om de partner al dan niet gezinslast te geven of te ontnemen
één eurocent boven de grens en de uitkering van de partner kan met méér dan 500 euro per MAAND zakken
Die grenzen liggen wel zo laag dat iemand die bv 16 uur per week werkt al bijna over die grens zit )
En het fabeltje van in een "hogere belastingschijf" vallen is allemaal zever in pakjes
-
anonymous
Hmm laten we zeggen dat alles boven de 22450 euro niet goed is 
Tja %-cijfers zeggen niet veel.
28% van alle Belgen? Welke Belgen? Die tussen 21 en 60?, diegene die werk hebben?
Als het om alle Belgen gaat (incl. kinderen, bejaarden, gevangenen, ..) valt dat dan nog mee.
Als het om alle meerderjarige actieven gaat is het al een ander verhaal.
Net zoals met x aantal maandlonen als spaargeld. Basisbehoeften zijn voor iedereen even duur.
12 x 1200 € of 12 x 4000 € (om maar iets te noemen) is dan toch al een heel groot verschil als buffer.
Het is ook niet omdat (om bij een en dezelfde persoon te blijven) je de ene dag een zeer goed betaalde job hebt en de andere dag in de werkeloosheid valt (of van de ene maand van actieve naar non-actieve gaat) je er beter voor staat omdat je buffer in aantal maandvergoedingen plots gevoelig is gestegen.
Ook je leeftijd. Heb je als 20-jarige een buffer van 12 maandlonen is dat een prestatie van een heel andere orde dan als 65-jarige.
Laatst gewijzigd door Mahmud op 13 augustus 2018, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
met een miljoen op de bank kan je tussen je 65 en 85 elk jaar 50 000,00 uitgeven
dus de zelfstandige is de rijkste
dus de zelfstandige is de rijkste