3 a 4 % rendement op 1M euro
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: 3 a 4 % rendement op 1M euro
"alvast bedankt voor de vele reacties, ik leer bij
"
Als je 1M euro gaat beleggen zou ik eerst en vooral al deze boeken lezen.
https://www.bogleheads.org/wiki/Books:_ ... nd_reviews

Als je 1M euro gaat beleggen zou ik eerst en vooral al deze boeken lezen.
https://www.bogleheads.org/wiki/Books:_ ... nd_reviews
Kan men 3 a 4% rendement halen op een portefeuille van 1 miljoen euro is het onderwerp van dit topic.
Maar de TS stelt eigenlijk een andere vraag, als ik het goed begrijp. Hij is 40 en wil kunnen leven zonder ooit nog te moeten werken van die 1 miljoen euro
Vragen:
Ten eerste: U moet u zelf kennen. Dat is de essentie. Kunt u leven met risico? Indien ja, hoeveel?
Ten tweede: Wat is uw situatie? Moet u met met dat 1 miljoen ook voor anderen zorgen? Partner? Kinderen? Ouders? Later kleinkinderen?
Ten derde: Er is ook statistiek: hoe oud zal u worden? Rookt u? Drinkt u? Leidt u een gezond leven? Erfelijke ziektes in de familie? Zou u ooit ziektes kunnen krijgen die veel geld kosten?
Ten vierde: wat verwacht u van de toekomst van deze wereld? Zal het hier altijd vrede blijven? Komen er oorlogen? Burgeroorlogen? Waar wil u dan wonen? Hoeveel geld mag dat dan kosten? Wat met het klimaat? Wat met het milieu?
Ten vijfde: wat verwacht u van de toekomst van onze economie? Dat die altijd zoals nu zal blijven? Of dat het nog beter gaat? Of dat het zal slechter worden? Wat met de rente? Wat met deviezen? Wat met de inflatie?
Eigenlijk zijn alleen de eerste twee punten die waar u enigszins op kunt antwoorden. Vanaf punt drie moet er al volop gegokt worden aan de hand van statistiek. Punt vier en vijf zijn voor elke mens op aarde onbekenden
Stel nu "ideaal" scenario: u wordt 90 en blijft kerngezond tot op hoge leeftijd, u bent alleen verantwoordelijk voor uzelf, de economie gaat 50 jaar lang in stijgende lijn (en dus ook de beurzen, laten we daar voor het gemak van uitgaan). De inflatie is beperkt of afwezig. Er is geen oorlog en u kunt blijven wonen waar u nu woont. De klimaat catastrofes die nu voorspeld worden zijn onwaar. Enz.
Dan is uw portefeuille idd een goede keuze!
Edit: Wel abstractie makende van wat de overheid van u wel of niet zou willen afnemen
Maar de TS stelt eigenlijk een andere vraag, als ik het goed begrijp. Hij is 40 en wil kunnen leven zonder ooit nog te moeten werken van die 1 miljoen euro
Vragen:
Ten eerste: U moet u zelf kennen. Dat is de essentie. Kunt u leven met risico? Indien ja, hoeveel?
Ten tweede: Wat is uw situatie? Moet u met met dat 1 miljoen ook voor anderen zorgen? Partner? Kinderen? Ouders? Later kleinkinderen?
Ten derde: Er is ook statistiek: hoe oud zal u worden? Rookt u? Drinkt u? Leidt u een gezond leven? Erfelijke ziektes in de familie? Zou u ooit ziektes kunnen krijgen die veel geld kosten?
Ten vierde: wat verwacht u van de toekomst van deze wereld? Zal het hier altijd vrede blijven? Komen er oorlogen? Burgeroorlogen? Waar wil u dan wonen? Hoeveel geld mag dat dan kosten? Wat met het klimaat? Wat met het milieu?
Ten vijfde: wat verwacht u van de toekomst van onze economie? Dat die altijd zoals nu zal blijven? Of dat het nog beter gaat? Of dat het zal slechter worden? Wat met de rente? Wat met deviezen? Wat met de inflatie?
Eigenlijk zijn alleen de eerste twee punten die waar u enigszins op kunt antwoorden. Vanaf punt drie moet er al volop gegokt worden aan de hand van statistiek. Punt vier en vijf zijn voor elke mens op aarde onbekenden
Stel nu "ideaal" scenario: u wordt 90 en blijft kerngezond tot op hoge leeftijd, u bent alleen verantwoordelijk voor uzelf, de economie gaat 50 jaar lang in stijgende lijn (en dus ook de beurzen, laten we daar voor het gemak van uitgaan). De inflatie is beperkt of afwezig. Er is geen oorlog en u kunt blijven wonen waar u nu woont. De klimaat catastrofes die nu voorspeld worden zijn onwaar. Enz.
Dan is uw portefeuille idd een goede keuze!
Edit: Wel abstractie makende van wat de overheid van u wel of niet zou willen afnemen
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
Dit is een voorbeeld van een "minder ideaal" scenario (met alle beperkingen die hier blijkbaar gelden voor het posten)
Vraag 1 was dus of u met risico kunt omgaan.
Maw: Hoe sterk zijn uw zenuwen? Kunt u kalm blijven bij stress? IJzig kalm? Zelfs bij extreme stress?
vix-product-t21553.html#p337086
Vraag 1 was dus of u met risico kunt omgaan.
Maw: Hoe sterk zijn uw zenuwen? Kunt u kalm blijven bij stress? IJzig kalm? Zelfs bij extreme stress?
vix-product-t21553.html#p337086
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
de gangbare theorie is dat dit lukt met 3 a 4%Kan men 3 a 4% rendement halen op een portefeuille van 1 miljoen euro is het onderwerp van dit topic.
Ja, 40% beursdaling geen probleem, bijkopen indien mogelijkTen eerste: U moet u zelf kennen. Dat is de essentie. Kunt u leven met risico? Indien ja, hoeveel?

Die 1 miljoen moet zorgen voor m'n loon, waarmee ik dan voor anderen kan zorgen indien nodig. Ik zal ook niet stilzitten dus verwacht wel nog inkomsten, maar wil een beetje peace of mind qua loon zodat ikTen tweede: Wat is uw situatie? Moet u met met dat 1 miljoen ook voor anderen zorgen? Partner? Kinderen? Ouders? Later kleinkinderen?
Ik kan morgen doodvallen, maar zo rond de 80 moet haalbaar zijn.
Als dat gebeurt, dan gaan we daar dan wel gepast op reageren zeker? Wil nu investeren voor een 'normale' toekomst.Ten vierde: wat verwacht u van de toekomst van deze wereld? Zal het hier altijd vrede blijven? Komen er oorlogen? Burgeroorlogen? Waar wil u dan wonen? Hoeveel geld mag dat dan kosten? Wat met het klimaat? Wat met het milieu?
5% na inflatie gemiddeld per jaar verwacht ikTen vijfde: wat verwacht u van de toekomst van onze economie? Dat die altijd zoals nu zal blijven? Of dat het nog beter gaat? Of dat het zal slechter worden? Wat met de rente? Wat met deviezen? Wat met de inflatie?
de overheid is in deze inderdaad meestal de grootste onbekendeDan is uw portefeuille idd een goede keuze!

Welke beleggingen heeft u in uw port. zitten om de door u aangehaalde risico's te dekken?
-
- Newbie
Ik zal dan ook mijn 5c geven.
De vraag was dacht ik of uit 1 miljoen euro een inkomen gehaald kan worden. Antwoord: volmondig ja.
Hoeveel is de vraag natuurlijk en hangt van meerdere factoren af zoals reeds aangegeven in de eerdere reacties.
Mijn mening:
Ik zou voorlopig het grootste deel in cash aanhouden en 'gespreid' (op z'n Buffett's) in aandelen stappen.
Obligaties verdienen zeker een plaats maar ik zou dit uitstellen.
Uit je vraagstellingen krijg ik de indruk dat je best al veel weet en je goed geïnformeerd hebt zover.
Dat zelfstandige statuut of vennootschap oprichten waar sommigen hier het over hebben stel ik me toch vragen bij.
Je hebt dat miljoen legaal verkregen zeg je, dus meer dan waarschijnlijk heeft de overheid jou en diegenen die je misschien vooraf gingen al flink gepluimd. Wat houd je dan tegen om 'gewoon' te gaan stempelen (en terug te halen wat je afgenomen werd om het cru te zeggen)? Je moet je dan wel beschikbaar houden voor de arbeidsmarkt maar dat is in mijn ogen de joke van de eeuw als ik rond me kijk naar de beroepsdoppers (van de dag dat ze de schoolbanken verlaten hebben tot aan hun pensioen). Dat pensioen ligt trouwens hoger dan dat van de meeste zelfstandigen. Op deze manier is je sociale zekerheid gedekt, heb je een inkomen (werkeloosheidsuitkering en later pensioen) en als je wil klussen ga je van het ene interimetje naar het andere. Als zelfstandige, al dan niet met een vennootschap, betaal je sowieso +/- 720 € per kwartaal aan sociale bijdrage (kan zijn dat er een vermindering bestaat voor helemaal geen activiteit, maar dat weet ik niet en twijfel hier sterk aan). Die eventuele 12.000 € is dus helemaal niet 'nagenoeg' belastingvrij, je betaalt er hoe dan ook meer dan 2800 € sociale bijdrage op en afhankelijk van je situatie en dus je belastingvrije sommen betaal je op de rest nog eens 25%. Als je wil beleggen vanuit je vennootschap heb je sinds dit jaar een LEI nummer nodig waar je ieder jaar voor moet betalen.
Een andere reden waarom ik een groter deel (+300.000) in cash zou aanhouden is dat je op een gegeven moment misschien wel eens snel zou willen verhuizen om bv. aan fiscale shopping te doen. In Groot-Brittannië bv. is de eerste 12.000£ (om bij dat bedrag te blijven) verkregen met beleggen, interesten, etc. volledig belastingvrij ongeacht hoeveel andere inkomsten je zou hebben. En zo zijn er in GB nog wel een aantal andere zeer interessante constructies, ISA bv. om er maar eentje te noemen. Of misschien wil je de regen ruilen voor de zon op een fiscaal gunstige plek waar een miljoentje heel wat verder reikt dan hier.
Bottom line:
Met een miljoen euro kan je zeker een inkomen genereren op voorwaarde dat je je er zelf consequent mee bezig houdt. Een fiscale afweging gaat op termijn onvermijdelijk worden m.i. om verschillende redenen net zoals de vraag in wat voor omgeving je wil vertoeven als je dan toch de keuze hebt.
De vraag was dacht ik of uit 1 miljoen euro een inkomen gehaald kan worden. Antwoord: volmondig ja.
Hoeveel is de vraag natuurlijk en hangt van meerdere factoren af zoals reeds aangegeven in de eerdere reacties.
Mijn mening:
Ik zou voorlopig het grootste deel in cash aanhouden en 'gespreid' (op z'n Buffett's) in aandelen stappen.
Obligaties verdienen zeker een plaats maar ik zou dit uitstellen.
Uit je vraagstellingen krijg ik de indruk dat je best al veel weet en je goed geïnformeerd hebt zover.
Dat zelfstandige statuut of vennootschap oprichten waar sommigen hier het over hebben stel ik me toch vragen bij.
Je hebt dat miljoen legaal verkregen zeg je, dus meer dan waarschijnlijk heeft de overheid jou en diegenen die je misschien vooraf gingen al flink gepluimd. Wat houd je dan tegen om 'gewoon' te gaan stempelen (en terug te halen wat je afgenomen werd om het cru te zeggen)? Je moet je dan wel beschikbaar houden voor de arbeidsmarkt maar dat is in mijn ogen de joke van de eeuw als ik rond me kijk naar de beroepsdoppers (van de dag dat ze de schoolbanken verlaten hebben tot aan hun pensioen). Dat pensioen ligt trouwens hoger dan dat van de meeste zelfstandigen. Op deze manier is je sociale zekerheid gedekt, heb je een inkomen (werkeloosheidsuitkering en later pensioen) en als je wil klussen ga je van het ene interimetje naar het andere. Als zelfstandige, al dan niet met een vennootschap, betaal je sowieso +/- 720 € per kwartaal aan sociale bijdrage (kan zijn dat er een vermindering bestaat voor helemaal geen activiteit, maar dat weet ik niet en twijfel hier sterk aan). Die eventuele 12.000 € is dus helemaal niet 'nagenoeg' belastingvrij, je betaalt er hoe dan ook meer dan 2800 € sociale bijdrage op en afhankelijk van je situatie en dus je belastingvrije sommen betaal je op de rest nog eens 25%. Als je wil beleggen vanuit je vennootschap heb je sinds dit jaar een LEI nummer nodig waar je ieder jaar voor moet betalen.
Een andere reden waarom ik een groter deel (+300.000) in cash zou aanhouden is dat je op een gegeven moment misschien wel eens snel zou willen verhuizen om bv. aan fiscale shopping te doen. In Groot-Brittannië bv. is de eerste 12.000£ (om bij dat bedrag te blijven) verkregen met beleggen, interesten, etc. volledig belastingvrij ongeacht hoeveel andere inkomsten je zou hebben. En zo zijn er in GB nog wel een aantal andere zeer interessante constructies, ISA bv. om er maar eentje te noemen. Of misschien wil je de regen ruilen voor de zon op een fiscaal gunstige plek waar een miljoentje heel wat verder reikt dan hier.
Bottom line:
Met een miljoen euro kan je zeker een inkomen genereren op voorwaarde dat je je er zelf consequent mee bezig houdt. Een fiscale afweging gaat op termijn onvermijdelijk worden m.i. om verschillende redenen net zoals de vraag in wat voor omgeving je wil vertoeven als je dan toch de keuze hebt.
Als dat geld privé is (lees : niet in een vennootschap zit), dan zou ik dat nog zo snel niet in een vennootschap steken.
1mio is veel, maar niet ineens zo veel om daar een boekhouder, etc mee te belasten.
Over een effectentaks van 0,15% schreeuwt men moord en brand, maar je wil het wel aan een boekhouder en ten dele aan de RSZ geven?
Gewoon gespreid beleggen in wat fondsen, trackers en aandelen, al naargelang hoe veel je je daar mee wil bezig houden of hoe veel risico je wil en durft te nemen.
Zorg voor een 30-tal posities in je portefeuille, en dan zit je wel goed.
Kies een paar lijnen met dividend, dan komt er ook wat cash uit je portefeuille. Je kan dat dan opleven of gewoon herbeleggen.
Op die manier hou je de fiscus voor het grootste gedeelte uit je beleggingen (op die magere 0,15% na natuurlijk).
1mio is veel, maar niet ineens zo veel om daar een boekhouder, etc mee te belasten.
Over een effectentaks van 0,15% schreeuwt men moord en brand, maar je wil het wel aan een boekhouder en ten dele aan de RSZ geven?
Gewoon gespreid beleggen in wat fondsen, trackers en aandelen, al naargelang hoe veel je je daar mee wil bezig houden of hoe veel risico je wil en durft te nemen.
Zorg voor een 30-tal posities in je portefeuille, en dan zit je wel goed.
Kies een paar lijnen met dividend, dan komt er ook wat cash uit je portefeuille. Je kan dat dan opleven of gewoon herbeleggen.
Op die manier hou je de fiscus voor het grootste gedeelte uit je beleggingen (op die magere 0,15% na natuurlijk).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zeer interessante gedachte. Iemand een idee wat je zou moeten doen om je hebben en houden naar buiten de EU te verhuizen? Pakweg, Latijns-Amerika ofzo? Daar zal je met 1 miljoen ook verder raken dan hier, op voorwaarde dat je uit de klauwen van de corruptie blijft (al dan niet overheid)Een andere reden waarom ik een groter deel (+300.000) in cash zou aanhouden is dat je op een gegeven moment misschien wel eens snel zou willen verhuizen om bv. aan fiscale shopping te doen. In Groot-Brittannië bv. is de eerste 12.000£ (om bij dat bedrag te blijven) verkregen met beleggen, interesten, etc. volledig belastingvrij ongeacht hoeveel andere inkomsten je zou hebben. En zo zijn er in GB nog wel een aantal andere zeer interessante constructies, ISA bv. om er maar eentje te noemen. Of misschien wil je de regen ruilen voor de zon op een fiscaal gunstige plek waar een miljoentje heel wat verder reikt dan hier.
Ga je nu echt voor een paar 10k per jaar je familie en vrienden helemaal achterlaten...
Doe me een beetje denken aan één van mijn eerste bazen.
We spraken over eerlijkheid etc.
Zijn uitspraak was: als je ergens 100€ of zelfs 1000€ kan pakken op een gekke manier (bedrog, foute onkostennota fo zo), laat dat liggen. Als ze je pakken daarmee, dan verlies je je job en reputatie, en 1000€ maakt nooit een verschil in je leven.
Als je een grote som kan pakken moet je nadenken. Maar als je beslist om het te doen, dan moet je zorgen dat je voldoende ver kan weglopen, en dat je bereid bent om niet terug te komen.
Ik heb nooit zo veel geld kunnen pakken, en voor een miljoen laat ik mijn familie niet achter. Het leven zal wel iets goedkoper zijn in Argentinië of zo, maar nu ook weer niet zo goedkoop dat je met een miljoen zonder zorgen bent.
Doe me een beetje denken aan één van mijn eerste bazen.
We spraken over eerlijkheid etc.
Zijn uitspraak was: als je ergens 100€ of zelfs 1000€ kan pakken op een gekke manier (bedrog, foute onkostennota fo zo), laat dat liggen. Als ze je pakken daarmee, dan verlies je je job en reputatie, en 1000€ maakt nooit een verschil in je leven.
Als je een grote som kan pakken moet je nadenken. Maar als je beslist om het te doen, dan moet je zorgen dat je voldoende ver kan weglopen, en dat je bereid bent om niet terug te komen.
Ik heb nooit zo veel geld kunnen pakken, en voor een miljoen laat ik mijn familie niet achter. Het leven zal wel iets goedkoper zijn in Argentinië of zo, maar nu ook weer niet zo goedkoop dat je met een miljoen zonder zorgen bent.
-
- Hero Member
- Contacteer:
3 a 4 % rendement op 1M euro
Je kunt natuurlijk ook fiscaal vluchten naar een land waar je familie hebt!
Wel algemeen goeie en slimme tip van je baas. Ga ik onthouden.
Wel algemeen goeie en slimme tip van je baas. Ga ik onthouden.
Valt te zien welk land, en hoeveel kapitaal je hebt. Het VK (los van wat men hierboven schrijft) heeft een bijzonder fiscaal stelsel voor buitenlanders die verhuizen naar daar. In principe kan je daar, mits voldoende kapitaal, geheel belastingvrij leven. Zelfde gaat op voor Malta en Cyprus.
Of het dat waard is? Hangt deels af van hoe je je leven wenst op te bouwen. Ik ken een koppel waar de kinderen op internaat zitten in het VK. Zelf spenderen ze hun tijd op verschillende plekken. Winter in de Alpen (fan van ski), zomer in het zuiden van Frankrijk. En dan zelf nog een klein deel van het jaar in Londen -- voldoende om daar hun fiscaal domicilie te hebben. Kinderen vliegen op en af tijdens de weekends wanneer ze daar zin in hebben, of spenderen het weekend in het huis in Londen.
Ik denk dat er best een verschil is met in Europa wonen en nog een 2de vakantiewoning in België (bijvoorbeeld aan de kust) bezitten, of in Argentinië wonen. Europa is klein en je bent snel overal.
Dat van die werkloosheid trouwens, dat is belachelijk. Los van het morele standpunt, dat trek ik mij niet aan, maar wie heeft er zin om verantwoording af te leggen aan een 25 jarig broekventje die bij de VDAB werkt en de les wat komt spellen? Laat het ons een beetje serieus houden.
Vrijheid is gehele vrijheid, en niet halve vrijheid. De enige mensen waar je dan nog moet voor springen, is wanneer de fiscus de vennootschapsboeken eens komt nakijken. Maar ook dat kan een boekhouder in principe regelen.
Daarnaast: voor diegene die zeggen dat ze niet met een vennootschap zouden werken. Een beroepsinkomen is in principe verplicht, t.t.z. als je niet wil dat ze al je vermogensinkomsten op een bepaald moment proberen belasten als beroepsinkomen. Zelf indien ze ongelijk hebben ga je je moeten verdedigen, en voor je het weet ben je €50.000 tot 100.000 kwijt aan procedures e.d. (met tevens geen zekerheid dat de rechtbank een goedgunstig vonnis gaat afleveren). Dan betaal ik liever een paar duizend euro per jaar aan taks, om daar vervolgens nog wat fiscale optimalisatie aan te koppelen.
Of het dat waard is? Hangt deels af van hoe je je leven wenst op te bouwen. Ik ken een koppel waar de kinderen op internaat zitten in het VK. Zelf spenderen ze hun tijd op verschillende plekken. Winter in de Alpen (fan van ski), zomer in het zuiden van Frankrijk. En dan zelf nog een klein deel van het jaar in Londen -- voldoende om daar hun fiscaal domicilie te hebben. Kinderen vliegen op en af tijdens de weekends wanneer ze daar zin in hebben, of spenderen het weekend in het huis in Londen.
Ik denk dat er best een verschil is met in Europa wonen en nog een 2de vakantiewoning in België (bijvoorbeeld aan de kust) bezitten, of in Argentinië wonen. Europa is klein en je bent snel overal.
Dat van die werkloosheid trouwens, dat is belachelijk. Los van het morele standpunt, dat trek ik mij niet aan, maar wie heeft er zin om verantwoording af te leggen aan een 25 jarig broekventje die bij de VDAB werkt en de les wat komt spellen? Laat het ons een beetje serieus houden.

Daarnaast: voor diegene die zeggen dat ze niet met een vennootschap zouden werken. Een beroepsinkomen is in principe verplicht, t.t.z. als je niet wil dat ze al je vermogensinkomsten op een bepaald moment proberen belasten als beroepsinkomen. Zelf indien ze ongelijk hebben ga je je moeten verdedigen, en voor je het weet ben je €50.000 tot 100.000 kwijt aan procedures e.d. (met tevens geen zekerheid dat de rechtbank een goedgunstig vonnis gaat afleveren). Dan betaal ik liever een paar duizend euro per jaar aan taks, om daar vervolgens nog wat fiscale optimalisatie aan te koppelen.
-
- Newbie
Vandaar:Roo schreef: ↑12 maart 2018, 15:45 Daarnaast: voor diegene die zeggen dat ze niet met een vennootschap zouden werken. Een beroepsinkomen is in principe verplicht, t.t.z. als je niet wil dat ze al je vermogensinkomsten op een bepaald moment proberen belasten als beroepsinkomen. Zelf indien ze ongelijk hebben ga je je moeten verdedigen, en voor je het weet ben je €50.000 tot 100.000 kwijt aan procedures e.d. (met tevens geen zekerheid dat de rechtbank een goedgunstig vonnis gaat afleveren). Dan betaal ik liever een paar duizend euro per jaar aan taks, om daar vervolgens nog wat fiscale optimalisatie aan te koppelen."
Girugameshu schreef: Een andere reden waarom ik een groter deel (+300.000) in cash zou aanhouden is dat je op een gegeven moment misschien wel eens snel zou willen verhuizen om bv. aan fiscale shopping te doen. In Groot-Brittannië bv. is de eerste 12.000£ (om bij dat bedrag te blijven) verkregen met beleggen, interesten, etc. volledig belastingvrij ongeacht hoeveel andere inkomsten je zou hebben. En zo zijn er in GB nog wel een aantal andere zeer interessante constructies, ISA bv. om er maar eentje te noemen. Of misschien wil je de regen ruilen voor de zon op een fiscaal gunstige plek waar een miljoentje heel wat verder reikt dan hier.
Laatst gewijzigd door Girugameshu op 12 maart 2018, 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
Ik zou eerder moeite hebben met het morele. Dat broekventje zou ik zonder probleem laten leuteren wat hij wil en hem dan eens goed uitlachen. Alle gekheid op een stokje, als je toch in België blijft en van zin of bereid bent af en toe wat bij te klussen is dit zowat de vrijheid die je hier gegund is.Roo schreef: ↑12 maart 2018, 15:45
Dat van die werkloosheid trouwens, dat is belachelijk. Los van het morele standpunt, dat trek ik mij niet aan, maar wie heeft er zin om verantwoording af te leggen aan een 25 jarig broekventje die bij de VDAB werkt en de les wat komt spellen? Laat het ons een beetje serieus houden.Vrijheid is gehele vrijheid, en niet halve vrijheid. De enige mensen waar je dan nog moet voor springen, is wanneer de fiscus de vennootschapsboeken eens komt nakijken. Maar ook dat kan een boekhouder in principe regelen.
Wil je wat meer vrijheid dan is het zuiden van Zuid-Amerika zowat het laatste wat overschiet maar dan moet je ook met België kunnen breken en hier enkel nog op vakantie komen. Dat zal voor de meesten onder ons de zwaarste dobber zijn, ik heb er heel veel weten vertrekken uit Europa en bijna evenveel weten terugkomen, ook al waren ze ergens anders veel gelukkiger raar maar waar, een zeer bizar fenomeen.
Ik denk vooral dat je de waarde van 1mio€ zwaar overschat.Roo schreef: ↑12 maart 2018, 15:45 Valt te zien welk land, en hoeveel kapitaal je hebt. Het VK (los van wat men hierboven schrijft) heeft een bijzonder fiscaal stelsel voor buitenlanders die verhuizen naar daar. In principe kan je daar, mits voldoende kapitaal, geheel belastingvrij leven. Zelfde gaat op voor Malta en Cyprus.
Dat van die werkloosheid trouwens, dat is belachelijk. Los van het morele standpunt, dat trek ik mij niet aan, maar wie heeft er zin om verantwoording af te leggen aan een 25 jarig broekventje die bij de VDAB werkt en de les wat komt spellen? Laat het ons een beetje serieus houden.Vrijheid is gehele vrijheid, en niet halve vrijheid. De enige mensen waar je dan nog moet voor springen, is wanneer de fiscus de vennootschapsboeken eens komt nakijken. Maar ook dat kan een boekhouder in principe regelen.
Met 1mio ga je niet op 3 verschillende plaatsen een huis kunnen aanhouden, en continu heen en weer reizen. Dat kost allemaal een pak meer.
Trouwens, 3 residenties op zich gaan je al héél snel boven dat miezerige miljoentje doen uitstijgen.
Ja, je kan daar van leven, maar niet een heel leven "den dikke" uithangen.
Als je je kapitaal wat wil beschermen, dan gaan de eerste 2% al naar compensatie van inflatie, en dan kan je met een goede beleggingsstrategie er duurzaam 2-3% per jaar uit halen. Dat is een goede 2000€ per maand.
Ik ken jouw loon niet, maar ik kom daar niet mee toe.
Het leven is helemaal niet goedkoper in Argentinië, integendeel.
1. jaarlijks is er 30-40% inflatie in peso ... maar als je jouw euro's of dollars omruilt krijg je jaarlijks maar tussen de 5 à 10% meer peso, dus elk jaar kan je een stuk minder kopen met je spaargeld
2. heb je kinderen: dan mag je een privé-school gaan betalen ... het staatsonderwijs trekt helaas op niets (leraars hebben er bij de eerste schoolweek al meteen een staking van een week aangekondigd. Een beetje privé-school kost er tussen de € 100-€300 per maand per kind.
3. word je ziek: ai, dan kan je naar het staatsziekenhuis, maar daar is van alles te kort en de beste dokters werken in de privé. Dus opnieuw een privé-verzekering voor privé-ziekenhuis, reken op € 500 per maand.
4. veiligheid: alarm, privé-bewakingsdienst ... kost je elke maand opnieuw. Velen die iets hebben wonen er in een gated community. Maar ook dat kost maandelijks huurgeld aan alle vaste onkosten van onderhoud, veiligheid enz.
5. nutsvoorzieningen: de regering Macri heeft alle subsidies aan de sector afgeschaft met prijsstijgingen van 400%/jaar (sic)... liggen nu zeker op Europees niveau.
6. voedingswaren: alles wat conserven of ingepakt is (pasta, koekjes, ...) is op 2 jaar tijd prijs x 3 en nu een stuk duurder dan in Europa, zelfs na omrekenen valuta. Fruit, groenten, vlees idem duurder geworden.
7. fiscaal: de zekerheid is dat er geen zekerheden zijn. Je spaargeld kan er verdubbelen of verdampen of aangeslagen worden (2001) ... en het in een put onder de grond stoppen is geen garantie (zie punt 4.).
8. overheid & rechtsstaat: corruptie en inefficiëntie gaan er helaas hand in hand. Ons kent ons, een cultureel probleem.
9. basisgoederen: bv. een auto kopen is er duurder. Een huis kopen is doorgaans goedkoper (m.u.v. toplocaties) maar de kwaliteit is ook navenant.
Dus ja Argentinië is een prachtig land met fantastische mensen ... maar het leven is er toch niet zo eenvoudig tenzij je bij de 1% bent. Met een miljoen euro ben je daar helemaal niet binnen. Mijn advies: hou je fiscaliteit hier en ga er desnoods vele maanden per jaar op vakantie. Bij uitbreiding en met enige variaties in min en plus geldt bovenstaande overigens voor het merendeel van Zuid- en centraal Amerika.
Ik denk dat velen het praktische verschil in realiteit niet goed kennen tussen ergens tijdelijk op reis gaan en ergens definitief gaan wonen. België is een land waar het zeer goed leven is!
noot: ik las hier ook Malta: met bijna 1 miljoen aan inwoners/toeristen samenhokken op een dor eilandje van 20 op 30 km ... het is er warmer dan België, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
Uiteraard, dat weet ik ook wel. Ik geef het enkel als voorbeeld hoe je kan denken over leven, en dat het niet enkel zwart-wit kijken is van "waar woon ik", "waar gaan de kinderen naar school" e.d. Hun vermogen, dat is een veelvoud van het kapitaal waarover men hier spreekt.. met nog een nulletje achter.Blackbelt schreef: ↑13 maart 2018, 09:14 Ik denk vooral dat je de waarde van 1mio€ zwaar overschat.
Met 1mio ga je niet op 3 verschillende plaatsen een huis kunnen aanhouden, en continu heen en weer reizen. Dat kost allemaal een pak meer.
Trouwens, 3 residenties op zich gaan je al héél snel boven dat miezerige miljoentje doen uitstijgen.
Ja, je kan daar van leven, maar niet een heel leven "den dikke" uithangen.
Een fiscaal domicilie kan een waarde hebben -- het is mogelijk om in 2 landen te wonen, zonder resident te zijn in het ene en de fiscale voordelen van het andere te genieten. Niet overal, niet altijd, de regels zijn ook complex, maar er zijn wel mogelijkheden.