8 jaar en 1 dag
TIP
Re: 8 jaar en 1 dag
Luc B. schreef:Soms is er geen 1.1% of de bank betaalt dit, in instapvergoeding heb ik nog nooit betaald.....
Klopt, maar momenteel is er, naar mijn weten, na opzoeking, geen enkele maatschapij die momenteel de 1.1 % taks ter haren laste neemt. Of weet je er één ?
Re: 8 jaar en 1 dag
Luc B. schreef:Dit laatste begrijp ik niet goed.
Onderstel ik heb 100.000 euro op tak 21 en ik zit in jaar 7 op enkele maanden van mijn 8j plus 1 dag.
Als ik nog vlug 100.000 bijstort (en de 1.1% verzekeringspremie betaal, betaal ik geen RV als ik het na enkele maanden terugneem....
En zo kun je blijven werken, zolang je maar een "lopend" contract van meer dan 8 j hebt?
Onlogisch toch?
Zo kan ik bvb dan mijn eigen "termijnrekening" op 1 jaar creëren door voortdurend voor 1 jaar een bepaald bedrag in mijn tak 21 (van ouder dan 8 jaar) te storten....
Met een contract van 8 jaar en 1 dag gaat dat nooit lukken , je zou zo een contract van bv 30 jaar of zo moeten hebben ( in de veronderstelling dat die zouden bestaan
dan zijn er nog volgende beperkening
1. de bank moet dan bijkomende stortingen toelaten ( rabobank.be doet dat al niet )
2. 1,1% taks blijft altijd te betalen, dat haal je er op 1 jaar nooit uit
Maar het princiepe van uw redenering klopt zeker.
Men kan bv bij de opening 0,01 eurocent storten, en na 8 jaar en 1 dag stort men 10 miljoen euro op de de tak 21 en die is onmiddelijk belastingvrij.
Re: 8 jaar en 1 dag
@ paul
Je neemt gewoon een tak 21 die loopt tot je 99 ste levensjaar, en je probleem is opgelost
Je neemt gewoon een tak 21 die loopt tot je 99 ste levensjaar, en je probleem is opgelost
Re: 8 jaar en 1 dag
Er zijn fiscaal aftrekbare Tak 21 en daar bestaan inderdaad contracten die tot 99 jaar lopen.
Van de niet-fiscaal aftrekbare tak 21 ( heb ik er geen enkele ) en weet ik niet zeker of er daar bestaan die tot 99 jaar lopen
Die laatste zijn dus degene die na 8 jaar ( en een dag ) vrijstelling van RV geven.
Van de niet-fiscaal aftrekbare tak 21 ( heb ik er geen enkele ) en weet ik niet zeker of er daar bestaan die tot 99 jaar lopen
Die laatste zijn dus degene die na 8 jaar ( en een dag ) vrijstelling van RV geven.
Re: 8 jaar en 1 dag
@ paul: ik had het vooral over het "principe", zonder vooraf gerekend te hebben wat wat zou opbrengen....
Je storting van 0.01 euro is hier het summun voorbeeld van....
Dit wou ik bevestigd zien, waarvoor dank.
Zal het in de praktijk kunnen vanaf 2012... neen gij... alle intresten zullen aangepast worden door de heren bankieren, rekening houdend met 21 %RV op termijnrekeningen kunnen zij bvb de verzekeringstax (via een kleine link naar de overheid) laten optrekken naar 2 of 3% om hier geen misbruik toe te laten, hun bonussen kunstmatig aanpassen per jaar enz....
Ik ben 52 en werk al 28 jaar in de (milieu)wetgeving... ook wetgeving, en ik kan je verzekeren dat elk achterpoortje (ook al duurt het enkele maanden) met terugwerkende kracht wordt gesloten.... potdicht gemaakt.
Wij worden geleefd mensen.... denk niet de wet te omzeilen, het lukt toch niet... toch niet voor de braafsten onder ons. Slaag je erin de wet rechtmatig voor 6 maanden te omzeilen dan riskeer je een gevangenisstraf want je beoogde fraude toe te passen.... koop je, totaal buiten de wet een kalasjnikov... tja, dan valt er te praten....
Je storting van 0.01 euro is hier het summun voorbeeld van....
Dit wou ik bevestigd zien, waarvoor dank.
Zal het in de praktijk kunnen vanaf 2012... neen gij... alle intresten zullen aangepast worden door de heren bankieren, rekening houdend met 21 %RV op termijnrekeningen kunnen zij bvb de verzekeringstax (via een kleine link naar de overheid) laten optrekken naar 2 of 3% om hier geen misbruik toe te laten, hun bonussen kunstmatig aanpassen per jaar enz....
Ik ben 52 en werk al 28 jaar in de (milieu)wetgeving... ook wetgeving, en ik kan je verzekeren dat elk achterpoortje (ook al duurt het enkele maanden) met terugwerkende kracht wordt gesloten.... potdicht gemaakt.
Wij worden geleefd mensen.... denk niet de wet te omzeilen, het lukt toch niet... toch niet voor de braafsten onder ons. Slaag je erin de wet rechtmatig voor 6 maanden te omzeilen dan riskeer je een gevangenisstraf want je beoogde fraude toe te passen.... koop je, totaal buiten de wet een kalasjnikov... tja, dan valt er te praten....
Re: 8 jaar en 1 dag
We hebben het hier niet over het omzeilen of overtreden van de wet, Luc B. Wie op een TAK 21 intekent gebruikt een wettelijk toegelaten manier om geen RV te moeten betalen.
Re: 8 jaar en 1 dag
@ paul, mijn FIRST Rekening ( TAK 21 , niet- fiscaal contract ) bij Ethias is van onbepaalde duur!
Zij eindigt in geval van totale opname of bij het overlijden van de verzekerde !
Mvg
Zij eindigt in geval van totale opname of bij het overlijden van de verzekerde !
Mvg
Laatst gewijzigd door evita op 18 december 2011, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 8 jaar en 1 dag
Alle niet-fiscale TAK 21 zijn van onbepaalde duur tenzij anders vermeld.
Re: 8 jaar en 1 dag
Dus met een Tak21 die langer dan 8j en 1dag loopt kan je na deze termijn zoveel storten (1,1% voor de staat) en afhalen (GEEN kosten)?
Het risico dat er in de toekomst toch een belasting op komt buiten beschouwing gelaten, is het niet voordelig om na de rekening na 8 jaar af te sluiten. Aangezien je in die tijd dikwijls gewaarborgde rendementen had van gemakkelijk 1% meer dan de gemiddelde spaarrente vandaag.
Rekenvoorbeeld:
€10 000 storten op spaarrek. met 2,75% opbrengst na 1 jaar = €275; na 2 jaar = €557,6
€10 000 (-1,1%) op tak 21 met 3,75% gewaarborgd na 1 jaar = €260,9; na 2 jaar = €645,7
Of vergeet ik iets?
Het risico dat er in de toekomst toch een belasting op komt buiten beschouwing gelaten, is het niet voordelig om na de rekening na 8 jaar af te sluiten. Aangezien je in die tijd dikwijls gewaarborgde rendementen had van gemakkelijk 1% meer dan de gemiddelde spaarrente vandaag.
Rekenvoorbeeld:
€10 000 storten op spaarrek. met 2,75% opbrengst na 1 jaar = €275; na 2 jaar = €557,6
€10 000 (-1,1%) op tak 21 met 3,75% gewaarborgd na 1 jaar = €260,9; na 2 jaar = €645,7
Of vergeet ik iets?
Re: 8 jaar en 1 dag
Ja, je vergeet dat er bij elke storting een gewaarborgde rente behoort!
Dus als je bv 10 jaar geleden een storting hebt gedaan tegen 4.75%, dan krijg je nu nog altijd op dat bedrag 4.75 %!
De winstdeelname is uiteraard een andere zaak !
Dus als je bv 10 jaar geleden een storting hebt gedaan tegen 4.75%, dan krijg je nu nog altijd op dat bedrag 4.75 %!
De winstdeelname is uiteraard een andere zaak !
Re: 8 jaar en 1 dag
Bedankt voor de snelle reactie!
Waar moet ik dan op zoek naar de gewaarborgde rente indien ik dit jaar bijstort? Ik dacht namelijk dat deze over de totale looptijd gelijk bleef.
Waar moet ik dan op zoek naar de gewaarborgde rente indien ik dit jaar bijstort? Ik dacht namelijk dat deze over de totale looptijd gelijk bleef.
Re: 8 jaar en 1 dag
Op de site van de bank/verzekeringsmaatschappij waar je, je rekening hebt vind je zeker die info !
Of kijk op deze site onder Tak 21 !
Veel succes !
Of kijk op deze site onder Tak 21 !
Veel succes !
Re: 8 jaar en 1 dag
Mijn rekenvoorbeeldje klopt dus niet. De interesten krijgen dan op zich ook jaarlijks een eigen gewaarborgde rentevoet.
Zowel op de website als in het jaarlijks overzicht per post vind ik bij de crest-spaarverzekeringen van axa allerminst overzichtelijk die gegevens terug.
Zowel op de website als in het jaarlijks overzicht per post vind ik bij de crest-spaarverzekeringen van axa allerminst overzichtelijk die gegevens terug.
Re: 8 jaar en 1 dag
Vidar, ik zou het logisch vinden dat elk jaar voor je totale rendement de meest recente gewaarborgde rentevoet geldt !
Dit geld komt er immers bij en kan aldus toch bekeken worden als een nieuwe storting, niet ?
Dit geld komt er immers bij en kan aldus toch bekeken worden als een nieuwe storting, niet ?
Re: 8 jaar en 1 dag
Het is simpel !
De dag van storting bepaald de gewaarborgde rentevoet, het verschil is wel?
Bij maatschapij xxx wordt deze rentevoet gegarandeerd voor een periode van 8 jaar, bij maatschapij yyy wordt deze rentevoet onbeperkt gegarandeerd.
Duidelijk ?
De dag van storting bepaald de gewaarborgde rentevoet, het verschil is wel?
Bij maatschapij xxx wordt deze rentevoet gegarandeerd voor een periode van 8 jaar, bij maatschapij yyy wordt deze rentevoet onbeperkt gegarandeerd.
Duidelijk ?


