aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Was even aan het checken naar leningen om een 2de eigendom aan te schaffen. Het standaardtarief is 3,3% op 20 jaar bij KBC. Toch zie ik veel mensen tarieven krijgen van 1,5% op 20 jaar. Is er een reden voor dat sommigen een veel lager tarief krijgen?
Misschien lager tarief door :
-meer eigen inbreng (20% tot 30% eigen inbreng)
-1ste eigendom ipv 2de eigendom
Ik lees jullie bedenkingen wel.
Misschien lager tarief door :
-meer eigen inbreng (20% tot 30% eigen inbreng)
-1ste eigendom ipv 2de eigendom
Ik lees jullie bedenkingen wel.
-
anonymous
De rentetarieven zijn hoofdzakelijk afhankelijk van hoe de bank het risico inschat. Waar veel van afhangt is:
* Quotiteit (dus hoeveel % van de aankoopwaarde leen je). Is die lager dan 80%, tussen 80-100 of boven 100%
* Leen je alleen of met twee?
* Uw loon (dus ratio loon tegenover hoeveel je maandelijks moet aflossen)
* Hoe lang en hoe vast werk je?
Verder kan je nog korting krijgen afhankelijk van de relatie tot de bank:
* Ben je een nieuwe klant en kunnen we misschien een klantrelatie opbouwen (hopen ze van spaargeld/beleggingen/verzekeringen te kunnen overnemen)
* Ben je een klant die 10.000€'s aan beleggingsproducten bij hen heeft?
* Neem je SSV/brandverzekering/loondomiciliatie erbij?
Verder ook nog een stukje momentum.
* Hebben ze hun quota al bereikt
* of zitten ze nog met kapitaal dat ze asap willen uitlenen
Verder nog de case hoe goed jij kan onderhandelen, of ben je iemand die direct tekent (en ze dus in het zak kunnen zetten
)
* Quotiteit (dus hoeveel % van de aankoopwaarde leen je). Is die lager dan 80%, tussen 80-100 of boven 100%
* Leen je alleen of met twee?
* Uw loon (dus ratio loon tegenover hoeveel je maandelijks moet aflossen)
* Hoe lang en hoe vast werk je?
Verder kan je nog korting krijgen afhankelijk van de relatie tot de bank:
* Ben je een nieuwe klant en kunnen we misschien een klantrelatie opbouwen (hopen ze van spaargeld/beleggingen/verzekeringen te kunnen overnemen)
* Ben je een klant die 10.000€'s aan beleggingsproducten bij hen heeft?
* Neem je SSV/brandverzekering/loondomiciliatie erbij?
Verder ook nog een stukje momentum.
* Hebben ze hun quota al bereikt
* of zitten ze nog met kapitaal dat ze asap willen uitlenen
Verder nog de case hoe goed jij kan onderhandelen, of ben je iemand die direct tekent (en ze dus in het zak kunnen zetten
Of mogelijke familieleden met veel geld bij de bank, helpt ook wel eens
.
Ikzelf ben druk aan het onderhandelen.
Zit momenteel aan 1.31% op 20 jaar. Qua maandaflossing scheelt 1.30 of 1.32 bijna niets. Verschil tussen de banken zitten zit hem nu vooral bij de SSV en brandverzekering
Ikzelf ben druk aan het onderhandelen.
Zit momenteel aan 1.31% op 20 jaar. Qua maandaflossing scheelt 1.30 of 1.32 bijna niets. Verschil tussen de banken zitten zit hem nu vooral bij de SSV en brandverzekering
-
AlexSpaargids
- Newbie

- Contacteer:
Hallo,
Ik heb een heel goed voorstel gekregen qua rente bij Belfius
25 jaar vast
volledige hypotheek / geen volmacht
1,25%
300.000 EUR
Moet je ook gaan onderhandelen over BrandVerzekering en SSV of ik vermoed dat dit vaste prijzen zijn ?
Iemand een idee of Belfius redelijk goede prijzen heeft op vlak van BV en SSV want ik moet ze wel bij hen nemen.
De rente denk ik heel scherp te zijn, heb nog iemand horen zeggen dat hij bij Fortis recent 1,21% gekregen heeft op 25 jaar vast maar geen idee of dit klopt.
Groeten
25 jaar vast
1,25%
300.000 EUR
Moet je ook gaan onderhandelen over BrandVerzekering en SSV of ik vermoed dat dit vaste prijzen zijn ?
Iemand een idee of Belfius redelijk goede prijzen heeft op vlak van BV en SSV want ik moet ze wel bij hen nemen.
De rente denk ik heel scherp te zijn, heb nog iemand horen zeggen dat hij bij Fortis recent 1,21% gekregen heeft op 25 jaar vast maar geen idee of dit klopt.
Groeten
AlexSpaargids schreef: ↑12 augustus 2019, 12:45 Hallo,
25 jaar vast
1,25%
300.000 EUR
Groeten
Waarom alles op hypotheek en niet fiscaal optimaliseren? Met 2 ontleners kom je op 25 jaar makkelijk toe met 100k hypotheek. (Nu met aankondiging van woonbonus mogelijk ander verhaal maar bon). Wel goedkoper bij notaris alleszins. Zeker offerte voor SSV vragen en vergelijken. Belfius is hier zeker niet de goedkoopste speler... Rente zegt niet alles.
-
AlexSpaargids
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor de info, voor SSV is een simulatie voldoende of moet je echt een offerte vragen ? Simulatie hebben wij al gehad.
Zowel SSV als brandverzekering zijn ook onderhandelbaar.
Bij Belfius al wel vaker gehoord dat ze met zeer interessante rentetarieven op de proppen komen, maar grote winsten halen bij hun verzekeringsproducten.
Dus in elk geval eens een offerte voor SSV en brandverzekering halen bij andere banken en daarmee naar Belfius stappen.
1.25% is in elk geval al heel netjes op 25j, als daar nog degelijke voorwaarden voor de verzekeringen aan gekoppeld kunnen worden is dit een bijzonder mooi resultaat.
Bij Belfius al wel vaker gehoord dat ze met zeer interessante rentetarieven op de proppen komen, maar grote winsten halen bij hun verzekeringsproducten.
Dus in elk geval eens een offerte voor SSV en brandverzekering halen bij andere banken en daarmee naar Belfius stappen.
1.25% is in elk geval al heel netjes op 25j, als daar nog degelijke voorwaarden voor de verzekeringen aan gekoppeld kunnen worden is dit een bijzonder mooi resultaat.
Voor een pand gelegen in brussel (geen jaarlijks fiscal voordeel), lening met bedrag van 199k @ 25 jaar en quotiteit rond 90%;
Wat zouden jullie kiezen tussen:
1) bank 1 (thuisbank): 1,37%, SSV 2835 euro, brand vzk 252 euro/jaar, hyp 50% en mandaat 50%
En
2) bank 2: 1,44%, SSV 2000 euro, brand vzk 160 euro/jaar, hyp 12,5 % en mandaat 87,5%
?
Alvast bedankt voor de eventuele inputs
Wat zouden jullie kiezen tussen:
1) bank 1 (thuisbank): 1,37%, SSV 2835 euro, brand vzk 252 euro/jaar, hyp 50% en mandaat 50%
En
2) bank 2: 1,44%, SSV 2000 euro, brand vzk 160 euro/jaar, hyp 12,5 % en mandaat 87,5%
?
Alvast bedankt voor de eventuele inputs
Laatst gewijzigd door Soares86 op 15 augustus 2019, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
In geval 2 betaal je voor hypotheek zo’n 1184 EUR per jaar aan aflossing.
Lijkt me fiscaal gezien niet het meest interessante.
Lijkt me fiscaal gezien niet het meest interessante.
Idd maar pand ligt in Brussel waar er geen jaarlijks fiscal voordeel meer is. Was vergeten te zeggen maar post nu aangepast. Thanks!
Alex, hoe heb jij die 1.25% kunnen bekomen? Al zwaar onderhandeld dan?AlexSpaargids schreef: ↑12 augustus 2019, 12:45 Hallo,
25 jaar vast
1,25%
300.000 EUR
Ik ben ook bezig bij Belfius, maar strand bij hen op 1.55% op 25j voor 300.000EUR. Wel quotiteit 88.5%. Zoals @boskogol al zei: Ik merk dat Belfius' strategie is om qua rentevoet net iets beter te doen dan wat je hen van de concurrentie voorlegt. Ik had maar 1 scherper voorstel van Argenta, en daar zijn ze net onder gegaan. Qua SSV en BV zijn ze wel duurder dan Argenta, waardoor het totaal (lening+verzekeringen) weer op hetzelfde neerkomt. Als Belfius bij mij ook tot 1.25% willen gaan, dan zou Belfius wel winnen.
Dus dan is het je glazen bol gebruiken als de voorstellen gelijkaardig uitvallen: bij welke bank wil je je verzekeringen? Waar heb je de beste dekking en het minst kans op verhogingen van de jaarlijkse premie?
De SSV en brandverzekering ware heel duur bij Belfius toen wij de toer opgingen.
SSV tot 4000€ duurder!!!
Je moet ECHT alles vergelijken...
Crelan had bv de beste rentevoet voor ons maar SSV 2000€ duurder en de brandvezekering +/-300€/jaar.
Wij verkozen ervoor om ietsje meer rentevoet te betalen met lagere verzekeringen.
SSV tot 4000€ duurder!!!
Je moet ECHT alles vergelijken...
Crelan had bv de beste rentevoet voor ons maar SSV 2000€ duurder en de brandvezekering +/-300€/jaar.
Wij verkozen ervoor om ietsje meer rentevoet te betalen met lagere verzekeringen.
Svdb8 schreef: ↑17 augustus 2019, 13:44Alex, hoe heb jij die 1.25% kunnen bekomen? Al zwaar onderhandeld dan?AlexSpaargids schreef: ↑12 augustus 2019, 12:45 Hallo,
25 jaar vast
1,25%
300.000 EUR
Ik ben ook bezig bij Belfius, maar strand bij hen op 1.55% op 25j voor 300.000EUR. Wel quotiteit 88.5%. Zoals @boskogol al zei: Ik merk dat Belfius' strategie is om qua rentevoet net iets beter te doen dan wat je hen van de concurrentie voorlegt. Ik had maar 1 scherper voorstel van Argenta, en daar zijn ze net onder gegaan. Qua SSV en BV zijn ze wel duurder dan Argenta, waardoor het totaal (lening+verzekeringen) weer op hetzelfde neerkomt. Als Belfius bij mij ook tot 1.25% willen gaan, dan zou Belfius wel winnen.
Dus dan is het je glazen bol gebruiken als de voorstellen gelijkaardig uitvallen: bij welke bank wil je je verzekeringen? Waar heb je de beste dekking en het minst kans op verhogingen van de jaarlijkse premie?
-
bmaster001
- Newbie

- Contacteer:
Wij zijn bezig met het herfinancieren van onze lening (+/- 130.000, waarde woning +/- 200.000), en ineens het bij uitlenen van een bedrag voor een verbouwing. Van Keytrade hebben we een offerte gekregen voor het lenen van 188.000 tegen 1.37% op 18 jaar.
Toen ik de aanvraag begon, kwam ik in de simulatietool op hun site voor het herfinancierings-gedeelte uit op 1.35%. Als ik diezelfde simulatie nu doe, kom ik op 1.25% uit. Dat scheelt toch een 10-tal euro per maand of meer dan 2000 euro in totaal. Heeft er iemand een idee van of het zou lukken om Keytrade te vragen van hun offerte opnieuw te maken tegen deze lagere rentevoet? Of begin ik dan beter een nieuwe aanvraag? Of gaan we gewoon voor de 1.37% ?
EDIT: ik heb m'n vraag in een apart topic gezet: keytrade-nieuwe-offerte-vragen-of-nieuw ... 27101.html
Toen ik de aanvraag begon, kwam ik in de simulatietool op hun site voor het herfinancierings-gedeelte uit op 1.35%. Als ik diezelfde simulatie nu doe, kom ik op 1.25% uit. Dat scheelt toch een 10-tal euro per maand of meer dan 2000 euro in totaal. Heeft er iemand een idee van of het zou lukken om Keytrade te vragen van hun offerte opnieuw te maken tegen deze lagere rentevoet? Of begin ik dan beter een nieuwe aanvraag? Of gaan we gewoon voor de 1.37% ?
EDIT: ik heb m'n vraag in een apart topic gezet: keytrade-nieuwe-offerte-vragen-of-nieuw ... 27101.html
Wat zouden jullie aanraden? 1,3% op 20j of 1,15 op 17j. Het te ontlenen bedrag is 185000€ ik vind dat we hoge rentevoeten aangeboden krijgen voor een Quotiteit van 40%
Wij hebben gisteren getekend
400.000€ 100procent geleend
2,18% 25jaar vast
400.000€ 100procent geleend
2,18% 25jaar vast