Aandelen: Hoe? Waar? Wat?
TIP
Aandelen: Hoe? Waar? Wat?
Beste leden
Ik heb nog nooit aandelen of fondsen of whatever gekocht. Ik weet er eigenlijk niks van.
Mijn geld staat maar wat te verdampen op mijn spaarrekening. Graag had ik mijn geld wat meer verspreid, door aandelen te kopen, maar hoe begin ik eraan? Via een website? Naar de bank gaan? Welke bank, maakt dat uit? En waar moet ik in beleggen? Tips zijn altijd welkom.
Ik heb nog nooit aandelen of fondsen of whatever gekocht. Ik weet er eigenlijk niks van.
Mijn geld staat maar wat te verdampen op mijn spaarrekening. Graag had ik mijn geld wat meer verspreid, door aandelen te kopen, maar hoe begin ik eraan? Via een website? Naar de bank gaan? Welke bank, maakt dat uit? En waar moet ik in beleggen? Tips zijn altijd welkom.
Re: Aandelen: Hoe? Waar? Wat?
Van laag naar zeer hoog risico:
- Begin te lezen en leren op mijnkapitaal punt bee ee
- Ga naar een bank met een open architectuur (bvb deutsche bank)
- Kies voor goedkoop discretionair vermogensbeheer adhv je risicoprofiel (bvb Me Direct punt bee ee)
- Kies voor automatisch beleggen via indextrackers (bvb Pritle)
- Kies voor individuele aandelen
- Kies voor goedkoop discretionair vermogensbeheer adhv je risicoprofiel (bvb Me Direct punt bee ee)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou u aanraden om u eerst wat in te lezen. Daarna kan je nog kijken voor welk beleggingsproduct je kiest afhankelijk van je situatie.
Ik weet niet als je al aan pensioensparen doet maar als je dat niet doet zou ik alvast daar mee beginnen
Ik weet niet als je al aan pensioensparen doet maar als je dat niet doet zou ik alvast daar mee beginnen
In het boek "Beleggen voor dummies" ga je alvast een goede start vinden. Dit boek kan je in de meeste bibliotheken vinden.
sintorama schreef:Van laag naar zeer hoog risico:
Wat is Pritle
Ik koop mijn IWDA aan via degiro, is dit een beetje hetzelfde ??
Ongelofelijk hoeveel mensen de laatste tijd zin hebben om te beleggen. Tijd om het feest te verlaten?
Over dat verdampen van geld op de spaarrekening... Ben je ervan bewust dat aandelen en fondsen effectief (tijdelijk of permanent) je geld kunnen doen verdampen? Het aantal aandelen of deelbewijzen zal wel niet verminderen, maar hun tijdelijke waarde wel. Dat is iets waar weinig beginners zich rekenschap van geven.
Als je dat aanvaard, denk ik dat een beginner die zegt weinig te kennen beter de raad van Warren Buffett opvolgt: beleg periodiek in een breed indexfonds met lage kosten. Indexbeleggen is ideaal voor wie niet veel tijd en moeite aan zijn beleggingen wil spenderen.
Om een ideetje te geven: wie de voorbije 10 jaar elke maand dezelfde som in een tracker stak die de S&P 500 (VFINX) volgde, had een CAGR van 11,46%. Bv. elke maand $1000 hierin zou $215.764 opleveren ($120.000 in totaal gestort) na 10 jaar. De dapperen die in de QQQ hun centen staken (Nasdaq 100) konden rekenen op een CAGR van 15,77%. $1000 elke maand werd na 10 jaar $270.753. 't Was ook iets riskanter he.
Interessant hierbij is de timing: exact 10 jaar geleden zaten we ook ver aan de top van een stierenmarkt, net zoals nu. De eenheden die toen gekocht werden (okt 2007), zijn resp in waarde toegenomen 78% en 147% (5,94% resp 9,48% CAGR).
Deze formule is ideaal voor beginners: vereist geen kennis, timing is van geen enkel belang en het rendement is, om Graham te citeren, quite satisfactory. Enkel discipline om te volharden en de juiste broker, want periodiek beleggen is niet interessant met veel transactiekosten. Eventueel Degiro overwegen, maar voor iemand met koudwatervrees is Keytrade met hun Keyplan misschien interessanter, al zijn die fondsen daar allemaal schandalig duur en vreten ze aan je rendement.
En als je dat doet, dan moet je je niet inlezen, moet je geen lastige zaken leren als consolidated statements, TER, koers/winst,... Gewoon eens googelen op indexbeleggen.
Over dat verdampen van geld op de spaarrekening... Ben je ervan bewust dat aandelen en fondsen effectief (tijdelijk of permanent) je geld kunnen doen verdampen? Het aantal aandelen of deelbewijzen zal wel niet verminderen, maar hun tijdelijke waarde wel. Dat is iets waar weinig beginners zich rekenschap van geven.
Als je dat aanvaard, denk ik dat een beginner die zegt weinig te kennen beter de raad van Warren Buffett opvolgt: beleg periodiek in een breed indexfonds met lage kosten. Indexbeleggen is ideaal voor wie niet veel tijd en moeite aan zijn beleggingen wil spenderen.
Om een ideetje te geven: wie de voorbije 10 jaar elke maand dezelfde som in een tracker stak die de S&P 500 (VFINX) volgde, had een CAGR van 11,46%. Bv. elke maand $1000 hierin zou $215.764 opleveren ($120.000 in totaal gestort) na 10 jaar. De dapperen die in de QQQ hun centen staken (Nasdaq 100) konden rekenen op een CAGR van 15,77%. $1000 elke maand werd na 10 jaar $270.753. 't Was ook iets riskanter he.
Interessant hierbij is de timing: exact 10 jaar geleden zaten we ook ver aan de top van een stierenmarkt, net zoals nu. De eenheden die toen gekocht werden (okt 2007), zijn resp in waarde toegenomen 78% en 147% (5,94% resp 9,48% CAGR).
Deze formule is ideaal voor beginners: vereist geen kennis, timing is van geen enkel belang en het rendement is, om Graham te citeren, quite satisfactory. Enkel discipline om te volharden en de juiste broker, want periodiek beleggen is niet interessant met veel transactiekosten. Eventueel Degiro overwegen, maar voor iemand met koudwatervrees is Keytrade met hun Keyplan misschien interessanter, al zijn die fondsen daar allemaal schandalig duur en vreten ze aan je rendement.
En als je dat doet, dan moet je je niet inlezen, moet je geen lastige zaken leren als consolidated statements, TER, koers/winst,... Gewoon eens googelen op indexbeleggen.
-
Maximbogaert
- Newbie

- Contacteer:
Iedereen belegger: de beurs is er wél voor u - Pierre Huylenbroeck
Je moet toch van een aantal producten weet hebben wat ze doen en hoe ze ongeveer werken vooraleer je een bank keuze maakt. (aandelen[dividend aandelen en gewone], obligaties, fondsen[mixfonds, andelenfonds, kapitaliserend/distributie, tak 21, tak 23..], holdings, fysieke etfs, andere etfs, pensioensparen, pensioenverzekering, notes, opties, turbo's...)
Daarnaast moet je toch wat vragen kunnen beantwoorden voor jezelf.
Heb je een financiële buffer en is deze groot genoeg? Heb je een budgetplan? Hoeveel kan je ruwweg sparen per jaar? Hoeveel tijd kan/wil je vrijmaken ifv beleggen? Doe je al aan pensioensparen? Denk je later een huis/kindjes/auto te kopen? Hoelang kan je hoeveel missen? Wil je ook kunnen effecten kopen op niet typische markten zoals in japan, polen, rusland of dergelijke? Hoeveel risico wil je aanvaarden? Welke sectoren/landen heb je interesse in? Zie je het zitten om wat extra administratie voor je belastingsbrief te doen? Veel info is in het engels, versta je dit genoeg?
Als het puur meer moet opbrengen dan een spaarrekening, kan je bvb opteren voor een termijnrekening.
Daarnaast moet je toch wat vragen kunnen beantwoorden voor jezelf.
Heb je een financiële buffer en is deze groot genoeg? Heb je een budgetplan? Hoeveel kan je ruwweg sparen per jaar? Hoeveel tijd kan/wil je vrijmaken ifv beleggen? Doe je al aan pensioensparen? Denk je later een huis/kindjes/auto te kopen? Hoelang kan je hoeveel missen? Wil je ook kunnen effecten kopen op niet typische markten zoals in japan, polen, rusland of dergelijke? Hoeveel risico wil je aanvaarden? Welke sectoren/landen heb je interesse in? Zie je het zitten om wat extra administratie voor je belastingsbrief te doen? Veel info is in het engels, versta je dit genoeg?
Als het puur meer moet opbrengen dan een spaarrekening, kan je bvb opteren voor een termijnrekening.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Is het niet beter als je nog nooit belegd hebt dat je eerst wat beleggingsfondsen aankoopt via rabo bank (instapkosten) ?
Kleinschalig beginnen . . . gespreid . . . en op regelmatige wijze (bijvoorbeeld 100€ in de maand) . . .
Hier toch een vraagje aan de kenners:
Beleggen via index trackers bij wie kan je dat? En is dat niet voor gevorderden?
Kleinschalig beginnen . . . gespreid . . . en op regelmatige wijze (bijvoorbeeld 100€ in de maand) . . .
Hier toch een vraagje aan de kenners:
Beleggen via index trackers bij wie kan je dat? En is dat niet voor gevorderden?
Beter om te starten met fondsen ... Dat hangt volledig af van wat je wilt.
Eens je een bepaald bedrag hebt, zodat transactiekosten minder doorwegen kan je evengoed een holding of etf nemen (dat zijn ook korfjes). Er zijn genoeg acties om nieuwe beleggers te lokken, waaronder bvb zoveel gratis transactiekost.
Ik heb niets tegen fondsen, ik heb er ook. Kijk gewoon eens rond voor je begint.
Eens je een bepaald bedrag hebt, zodat transactiekosten minder doorwegen kan je evengoed een holding of etf nemen (dat zijn ook korfjes). Er zijn genoeg acties om nieuwe beleggers te lokken, waaronder bvb zoveel gratis transactiekost.
Ik heb niets tegen fondsen, ik heb er ook. Kijk gewoon eens rond voor je begint.
Rookie investor
Rookie investor
-
pisa
Kan bij elke broker of serieuze bank (wel niet bij Argenta). Ze zijn te koop als aandelen.klt2013 schreef:....
Gewone index trackers zijn ideaal voor beginners.
Strategic Beta Trackers meestal niet.
Als je weet dat 80% van de fondsen het slechter doet dan de index, waarom is het dan beter om hierin te beleggen? Of bedoel je het concept van mixfondsen?Cydox schreef:Beter om te starten met fondsen ... Dat hangt volledig af van wat je wilt.
Fondsen zijn zo'n typisch starters ding waar mensen naar gestuurd worden, meestal na lezen van MK. Je kan met een zeer laag bedrag beleggen, en toch verschillende fondsen kopen.Inversor schreef:Als je weet dat 80% van de fondsen het slechter doet dan de index, waarom is het dan beter om hierin te beleggen? Of bedoel je het concept van mixfondsen?Cydox schreef:Beter om te starten met fondsen ... Dat hangt volledig af van wat je wilt.
Ik bedoel net dat je beter eerst de voor- & nadelen leest van zowel holdings, etfs als fondsen. Pas dan kan je een bewuste keuze maken.
Rookie investor
Rookie investor
Waar koop je deze het best? Over welke bedragen spreken jullie dan om het best in te leggen per maand?
En wat zijn de kosten hieraan verbonden? Zijn dit dan beleggingen voor langere termijn?
iShares MSCI World Index
Vanguard MSCI World Index
Vanguard S&P 500 ETF
En wat zijn de kosten hieraan verbonden? Zijn dit dan beleggingen voor langere termijn?
iShares MSCI World Index
Vanguard S&P 500 ETF
-
pisa
Zoals reeds gemeld bij elke serieuze bank (behalve Argenta) en alle brokers.klt2013 schreef:Waar koop je deze het best?
Als u per maand met kleinere bedragen wil beleggen in trackers moet je naar Nederland: naar Binck.nlklt2013 schreef:Over welke bedragen spreken jullie dan om het best in te leggen per maand?
Gewone aankoop van trackers op de beurs zou ik toch wel minimum per €750,- doen. Dat hoeft niet elke maand. Wat wil en kan u er aan spenderen? U kunt ook driemaandelijks of halfjaarlijks of jaarlijks aankopen.
De kosten voor de overheid zijn een nest waar een kat haar eigen jongen niet meer in terug vindt. De makelaarskosten verschillen dan nog van bank tot bankklt2013 schreef:En wat zijn de kosten hieraan verbonden?
Elk apart wel. Samen niet. De overlapping is gigantischklt2013 schreef:Zijn dit dan beleggingen voor langere termijn?
iShares MSCI World Index
Vanguard S&P 500 ETF