Aangekondigde stopzetting televisieuitzendingen VRT via ether (DVB-T)
Re: Aangekondigde stopzetting televisieuitzendingen VRT via ether (DVB-T)
Je zal met een FM radio nog wat jaren daarna naar de lokale radio's kunnen luisteren.
De VRT stopt wel met uitzendingen op FM in 20022 zoals het er nu uitziet en zoals ik al eerder zei : dat is een puur financiele zaak. Net zoals de stopzetting van DVBT nu.
Van andere zenders heb ik nog niet gehoord dat ze van plan zijn om met FM te stoppen.
De lokale zenders kunnen zelfs niet op DAB+.. praktisch gezien.
AM : daar is VRT al langer mee gestopt en ik zou echt niet weten in welk land AM nog zin heeft of waar er nog iets beluisterbaars uit de AM komt. De klankkwaliteit is in een moderne auto echt wel goed en dat is niet echt meer combineerbaar met het AM geluid.
Voordeel van AM was trouwens : groter bereik. Nadeel : zeer duur in verbruik, zenders, antennes. Minste geluidskwaliteit van alle andere mogelijkheden behalve op korte golf. Dat klinkt nog slechter of het signaal is nog meer onderhevig aan storingen. Ik zou nog eens moeten luisteren of er op KG nog iets op zit.. Iets Russisch misschien.
Op AM : de BBC World Service maar die heb je in Vlaanderen ook al op DAB+
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik denk dat ze op dit moment zelfs vanuit Wavre de VRT uit zenden hoor. Het bereik is wat anders, daar ga je gans Vlaanderen niet mee 'dekken'.
@Haelewyn: wel nostaligisch, die oude radio's op lampen met reeds de namen van de zendstations vermeld per frequentie.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Heeft de VRTt zijn zendmastpark niet geprivatiseerd (Norking)?
Wavre is één van de zendstations maar wordt volgens de website van Norkring alleen gebruikt voor DAB+.
"Het enige wat er nu nog vanuit Waver de ether ingaat, is DAB van de VRT, en DAB, FM, AM en DVB-T van de RTBF. "
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/08 ... -in-waver/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/08 ... -in-waver/
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik vrees dat het niet opgelost is. Wat met de mobiele ontvangsten (tv in de auto)
Volgens mij gaat dat niet lukken met een decoder van TV Vlaanderen.
Volgens mij gaat dat niet lukken met een decoder van TV Vlaanderen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
De decoder nog buiten beschouwing gelaten: als dat geen DVB-T2 ontvanger is zou je er al sowieso aan geweest zijn voor de moeite.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik spreek nu over de situatie dat er wel een dvb-t2 ontvanger is. Zelfs met sleuf voor een CI+-kaart gaat dit niet lukken imo. (al rijdend)
Wie al verleid was door het TVV-aanbod (en daarnaast de VRT-zenders gratis ontving), ziet nu de 3 Nederlandse zenders bij TVV verdwijnen terwijl de 3 Franstalige blijven. Als ik het al overwogen had, dan is het nu over.
Voor 30 € upgrade naar dab+ via alibabaSpruitekop schreef: ↑4 augustus 2018, 16:22Bij autoradio's is het net hetzelfde, bij vele merken is het nog steeds een -dure- optie.Giskart schreef: ↑4 augustus 2018, 15:24De volgende verwachte uitschakeling is de stopzetting van de uitzendingen via analoge ether voor audio. De stopzetting van de FM-uitzendingen. Huidige inschatting daarvoor is 2022. Ondertussen hebben de meeste mensen dat nog steeds niet door en blijft men FM-radio's gewoon verkopen aan de argeloze consument. Toestellen die einde technologie zijn.
Ik weet niet of dat zomaar kan geüpgraded worden met een extra printkaartje er in te steken?
Estate Guru believer.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Link? (dus waarschijnlijk ook via Aliexpress en DX ?)
De upgrade die vaak besproken wordt is het plaatsen van een apart toestel, vaak met een raamantenne.
Die ontvangt dan de DAB+ en zendt het meestal naar de autoradio via een FM signaal. Je luistert dus gewoon op de juiste frequentie op je normale autoradio.
Ik vind het een heel gedoe maar voor wie het van pas komt , google maar eens op DAB+ converter.
Zelfs Mediamarkt heeft daar toestellen voor.
Gewoon je bestaande radio upgraden naar DAB+ : ik heb nog van geen enkele fabrikant gelezen dat dat kan.
Er is dan trouwens een andere antenne nodig ook.
Voor wie per se bij Ali wil gaan kijken is het ook mogelijk.
Geen idee of een link naar Alidinges als reclame zou gezien worden, maar ga gewoon naar de website en zoek op DAB+.
Het krioelt er van de setjes daarvoor.
Ook op Ebay kan je het vinden onder DAB radio adaptor.
Wie wil terugvallen op een redelijk ok merk kan eens zoeken naar toestellen van 'Pure'.
Heren en dames : Koop NOOIT nog een toestel dat enkel geschikt is voor DAB (oude standaard : werkt niet meer) maar enkel voor DAB+ !!!!!
Die ontvangt dan de DAB+ en zendt het meestal naar de autoradio via een FM signaal. Je luistert dus gewoon op de juiste frequentie op je normale autoradio.
Ik vind het een heel gedoe maar voor wie het van pas komt , google maar eens op DAB+ converter.
Zelfs Mediamarkt heeft daar toestellen voor.
Gewoon je bestaande radio upgraden naar DAB+ : ik heb nog van geen enkele fabrikant gelezen dat dat kan.
Er is dan trouwens een andere antenne nodig ook.
Voor wie per se bij Ali wil gaan kijken is het ook mogelijk.
Geen idee of een link naar Alidinges als reclame zou gezien worden, maar ga gewoon naar de website en zoek op DAB+.
Het krioelt er van de setjes daarvoor.
Ook op Ebay kan je het vinden onder DAB radio adaptor.
Wie wil terugvallen op een redelijk ok merk kan eens zoeken naar toestellen van 'Pure'.
Heren en dames : Koop NOOIT nog een toestel dat enkel geschikt is voor DAB (oude standaard : werkt niet meer) maar enkel voor DAB+ !!!!!
haelewyn schreef: ↑31 augustus 2018, 08:11 De upgrade die vaak besproken wordt is het plaatsen van een apart toestel, vaak met een raamantenne.
Bluetooth is de norm .
Toestelletjes met apart scherm.
Wat Pure betreft koop steeds een toestel waarmee externe antenne kan aangesloten worden ( dus nooit een vaste)
Sangean = beter koop van prijs.
Estate Guru believer.
Bluetooth wordt ook gebruikt. Het is me al opgevallen dat er soms BT mogelijkheid is maar dat de FM zender er dan ook ineens mee ingebouwd zit.
Er is weinig verschil in geluidskwaliteit. De FM zender zit zo dicht bij de ontvanger dat het signaal normaal gezien altijd perfect moet zijn.
Ik kan me voorstellen dat mensen die deze toestellen nodig hebben niet altijd BT op hun eigen radio hebben. ALS ze al BT hebben is de verbinding opzetten niet altijd mogelijk met alle toestellen.
Als ze wel BT hebben : ga ja gang natuurlijk.
Over merken : ik weet alleen dat 'Pure' ook in omgevingen gebruikt wordt als de VRT zelf en dat ze niet gek van prijs zijn.
Sangean is een Chinees product en eerlijk gezegd heb ik dat liever niet.
Pure is een Brits bedrijf. Het merk wordt verkocht bij de betere detailhandel en online. Inzake garantie (3 jaar) zal je hier niet gauw problemen hebben. Mogelijk wordt het ook gefabriceerd in China, maar dat is toch nog een andere zaak.
"""""Voor nog meer gemoedsrust beloven we reparaties buiten de garantieperiode te ondersteunen tot een totaal van 6 jaar vanaf de datum van aankoop. Onze technische helpdesk helpt u gratis, levenslang."""""""
Voor mij zijn zij bijgevolg het voorkeurmerk in dit soort toestellen. Ieder zijn zin...
Er is weinig verschil in geluidskwaliteit. De FM zender zit zo dicht bij de ontvanger dat het signaal normaal gezien altijd perfect moet zijn.
Ik kan me voorstellen dat mensen die deze toestellen nodig hebben niet altijd BT op hun eigen radio hebben. ALS ze al BT hebben is de verbinding opzetten niet altijd mogelijk met alle toestellen.
Als ze wel BT hebben : ga ja gang natuurlijk.
Over merken : ik weet alleen dat 'Pure' ook in omgevingen gebruikt wordt als de VRT zelf en dat ze niet gek van prijs zijn.
Sangean is een Chinees product en eerlijk gezegd heb ik dat liever niet.
Pure is een Brits bedrijf. Het merk wordt verkocht bij de betere detailhandel en online. Inzake garantie (3 jaar) zal je hier niet gauw problemen hebben. Mogelijk wordt het ook gefabriceerd in China, maar dat is toch nog een andere zaak.
"""""Voor nog meer gemoedsrust beloven we reparaties buiten de garantieperiode te ondersteunen tot een totaal van 6 jaar vanaf de datum van aankoop. Onze technische helpdesk helpt u gratis, levenslang."""""""
Voor mij zijn zij bijgevolg het voorkeurmerk in dit soort toestellen. Ieder zijn zin...