Aangifte personenbelasting: bouwgrond / SSV ?
TIP
Re: Aangifte personenbelasting: bouwgrond / SSV ?
Als de bouwgrond naast uw huis ligt beschouwen ze dat als 1 perceel dus geen ki aan te geven.
Voor de ov tellen ze normaal alles samen op.
Als je een garage koopt aan je appartement in de buurt bijvoorbeeld moet je dat ki ook niet apart gaan afgeven. Dacht ik toch ooit geleerd te hebben...
Voor de ov tellen ze normaal alles samen op.
Als je een garage koopt aan je appartement in de buurt bijvoorbeeld moet je dat ki ook niet apart gaan afgeven. Dacht ik toch ooit geleerd te hebben...
Volgens het kadaster zijn het twee verschillende percelen. Ze hebben ook een verschillend kadasternummer.
Er zijn zelfs vier verschillende rioolaansluitingen.
De achterliggende percelen zijn bosgebied die ik ook nadien verworven heb. Wel niet tezamen met de eerste twee. Dat wordt wel afzonderlijk belast en heeft een afzonderlijk kadasternummer.
Het verband met de aankoop van een garage in de omgeving van je woning ontgaat me. Dat is een gebouw en toch geen stuk bouwgrond?
Volgens jouw redenering zou je dus maar 1 x OV moeten betalen als je alle stukken aansluitende bouwgrond in één straat opkoopt, zolang ze maar grenzen aan het perceel dat je bewoont?
Ik spreek me niet uit of dit zo is want ik weet het niet. Zou het alleen een beetje eigenaardig vinden.
Edit: toch nog maar eens in mijn fiscaal dossier gedoken. Nu kan ik er helemaal niet meer aan uit.
De twee gronden staan wel degelijk elk afzonderlijk met afzonderlijk nummer omschreven in Myfin. Het stuk waar de grond op staar vermeldt ook het KI. bij het onbebouwde stuk ontbreekt het KI gewoon. Er staat geen nul of nihil of zo. De zin ontbreekt gewoon.
Bebouwd stuk:
Aard van het goed
HUIS
Kadastrale afdeling
xxxxx
Sectie
C
Bekijk het percelenplan
CadGIS Viewer
Totaal aantal eigenaars
1
Naam van de eigenaar
( Volle eigendom: 1/1 )
Joseph De Wit
Samenstelling
GEWOON GEBOUWD ONROEREND GOED
Oppervlakte 3004 m2
Niet geïndexeerd kadastraal inkomen xxx €
Lijst van constructies
HUIS
Gemeente xxx
Straat xxx
Detail van het goed Villa
Aard van het goed voor het K.I.HUIS
Bouwjaar 1985
Onbebouwd stuk:
Aard van het goed
BOUWGROND
Kadastrale afdeling
xxxxx
Sectie
C
Bekijk het percelenplan
CadGIS Viewer
Totaal aantal eigenaars
1
Naam van de eigenaar
Joseph De Wit
Samenstelling
GEWOON ONGEBOUWD ONROEREND GOED
Oppervlakte 1904 m2
Er zijn zelfs vier verschillende rioolaansluitingen.
De achterliggende percelen zijn bosgebied die ik ook nadien verworven heb. Wel niet tezamen met de eerste twee. Dat wordt wel afzonderlijk belast en heeft een afzonderlijk kadasternummer.
Het verband met de aankoop van een garage in de omgeving van je woning ontgaat me. Dat is een gebouw en toch geen stuk bouwgrond?
Volgens jouw redenering zou je dus maar 1 x OV moeten betalen als je alle stukken aansluitende bouwgrond in één straat opkoopt, zolang ze maar grenzen aan het perceel dat je bewoont?
Ik spreek me niet uit of dit zo is want ik weet het niet. Zou het alleen een beetje eigenaardig vinden.
Edit: toch nog maar eens in mijn fiscaal dossier gedoken. Nu kan ik er helemaal niet meer aan uit.
De twee gronden staan wel degelijk elk afzonderlijk met afzonderlijk nummer omschreven in Myfin. Het stuk waar de grond op staar vermeldt ook het KI. bij het onbebouwde stuk ontbreekt het KI gewoon. Er staat geen nul of nihil of zo. De zin ontbreekt gewoon.
Bebouwd stuk:
Aard van het goed
HUIS
Kadastrale afdeling
xxxxx
Sectie
C
Bekijk het percelenplan
CadGIS Viewer
Totaal aantal eigenaars
1
Naam van de eigenaar
Joseph De Wit
Samenstelling
GEWOON GEBOUWD ONROEREND GOED
Oppervlakte 3004 m2
Niet geïndexeerd kadastraal inkomen xxx €
Lijst van constructies
HUIS
Gemeente xxx
Straat xxx
Detail van het goed Villa
Aard van het goed voor het K.I.HUIS
Bouwjaar 1985
Onbebouwd stuk:
Aard van het goed
BOUWGROND
Kadastrale afdeling
xxxxx
Sectie
C
Bekijk het percelenplan
CadGIS Viewer
Totaal aantal eigenaars
1
Naam van de eigenaar
Joseph De Wit
Samenstelling
GEWOON ONGEBOUWD ONROEREND GOED
Oppervlakte 1904 m2
Ouders hebben ook bouwgrond naast hun woning. Ki wordt samengeteld voor de ov. Daar staat dan perceel van 38 are ofzo en het is eigenlijk 9 plus 27. Dusja voor ov betaal je het dan gewoon tesamen.
Voor ki in de pb wordt het bij uw woning geteld.
En onder een bepaald bedrag krijg je zelfs geen ov opgestuurd. Als je een bouwgrond met ki van 20 hebt gaan ze geen aanslag maken. Althans zo was het vroeger.
Voor ki in de pb wordt het bij uw woning geteld.
En onder een bepaald bedrag krijg je zelfs geen ov opgestuurd. Als je een bouwgrond met ki van 20 hebt gaan ze geen aanslag maken. Althans zo was het vroeger.
Ja dat bedrijp ik.
Ik begrijp zelfs dat het bedag van x + eventueel nul euro voor y idem is als bedrag x.
Maar dat zou dan bedrag x moeten zijn voor grondoppervlakte x+y.
Wat ik niet begrijp is dat in mijn fiscaal dossier een KI staat bij het bebouwde stuk (x) en en bij het onbebouwde stuk (Y) geen KI staat, zelfs niet nul euro. Ze kunnen dus niet eens iets samentellen.
Ik krijg overigens alleen een OV aanslag voor die 30 are. Niet voor 49 are (30+19).
In mijn personenbelasting wordt de laatste 7 jaar helemaal niets ingevuld gezien ik het ene stuk sindsdien zelf bewoon en het dus niet moet ingevuld worden.
Ik kan het moeilijk bij het kadaster gaan navragen.
Ze zouden eens wakker moeten worden. 
Ik vermoed ook niet dat als ik stuk y zou verkopen er iets van het KI van x zou afgaan. Dat is nu al relatief laag (800 €).
Noch dat de koper van y dan geen KI en OV zou krijgen.
Ik begrijp zelfs dat het bedag van x + eventueel nul euro voor y idem is als bedrag x.
Maar dat zou dan bedrag x moeten zijn voor grondoppervlakte x+y.
Wat ik niet begrijp is dat in mijn fiscaal dossier een KI staat bij het bebouwde stuk (x) en en bij het onbebouwde stuk (Y) geen KI staat, zelfs niet nul euro. Ze kunnen dus niet eens iets samentellen.
Ik krijg overigens alleen een OV aanslag voor die 30 are. Niet voor 49 are (30+19).
In mijn personenbelasting wordt de laatste 7 jaar helemaal niets ingevuld gezien ik het ene stuk sindsdien zelf bewoon en het dus niet moet ingevuld worden.
Ik kan het moeilijk bij het kadaster gaan navragen.
Ik vermoed ook niet dat als ik stuk y zou verkopen er iets van het KI van x zou afgaan. Dat is nu al relatief laag (800 €).
Noch dat de koper van y dan geen KI en OV zou krijgen.