aankomende meerwaardebelasting degiro
TIP
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
Re: aankomende meerwaardebelasting degiro
10% van €20.000 meerwaarden is €2.000 meerwaardetaks. €2.000 dividenden is niet onrealistisch. Daarbij komt dan nog dat dividenden vaak jaarlijks binnenstromen en belast worden. Als je een "buy&hold" kapitaliserende ETF koopt en je die pas binnen 20 jaar verkoopt, kan de overheid pas binnen 20 jaar langs de kassa passeren: geen RV op dividenden, noch TOB in tussentijd.
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
De overheid moet in eerste plaats keuzes maken. Voorbeeld: openbaar vervoer voor iedereen is in mijn ogen geen taak van de overheid, maar wel zorgen dat kinderen geen 3 uur per dag op een schoolbus moeten zitten om naar hun aangepaste school te gaan. Privatiseer De Lijn, NMBS,... maar geef al die kinderen een fors taxibudget.
mmmmmmmmmm, dat is een mooie weerwraak op de (r)overheid.politiciverkwisten schreef: ↑10 september 2025, 12:5210% van €20.000 meerwaarden is €2.000 meerwaardetaks. €2.000 dividenden is niet onrealistisch. Daarbij komt dan nog dat dividenden vaak jaarlijks binnenstromen en belast worden. Als je een "buy&hold" kapitaliserende ETF koopt en je die pas binnen 20 jaar verkoopt, kan de overheid pas binnen 20 jaar langs de kassa passeren: geen RV op dividenden, noch TOB in tussentijd.
Ik vrees helaas dat u groot gelijk heeft.Roswell schreef: ↑9 september 2025, 22:19 De kans is groot dat ik niks verkoop in de nabije toekomst.
Maar als ik het verkoop heb ik niet veel zin in gedoe met belastingaangiftes.
Zeker als ik zowat lees hoe ingewikkeld ze het gaan maken.
Daarmee dacht ik om alles misschien over te sluizen naar een Saxo of iets dergelijks.
Als iemand wat teveel winst gemaakt heeft, kunnen ze proberen aan te voeren dat het een speculant is en dat ze dan minstens 33 % taks heffen. Kan bv. gebeuren als men gekochte ( en geschreven ) opties werkt. Ik ken mensen die in 2024 een abnormale grote winst hebben behaald ( tegen de 80 % ) tegenover een gewoon percentage ( bv 10 % andere jaren ).
Indien interesse voor saxobank, ze geven 100 euro gratis transactiekosten aan een nieuwe klant en 100 euro voor iemand die een nieuwe klant aanbrengt. Dat kan via volgende referentiecode.
https://refer.saxo/SXP4t
Dan stel ik mij de vraag wat is teveel winst?paul schreef: ↑10 september 2025, 13:45 Ik vrees helaas dat u groot gelijk heeft.
Als iemand wat teveel winst gemaakt heeft, kunnen ze proberen aan te voeren dat het een speculant is en dat ze dan minstens 33 % taks heffen. Kan bv. gebeuren als men gekochte ( en geschreven ) opties werkt. Ik ken mensen die in 2024 een abnormale grote winst hebben behaald ( tegen de 80 % ) tegenover een gewoon percentage ( bv 10 % andere jaren ).
Is iemand die met opties maandelijks €1000-€2000 bijverdient een speculant of spreken we dan over andere getallen ?
Betreft obligaties is het er wel aardig over, eerst 30% afgeven op het dividend en daarnaast nog eens 10% belast worden op de meerwaarde ervan. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook weer enkel voor speculanten van toepassing zou zijn.
Daar is de wetgeving - zoals dikwijls- heel onduidelijk over.
Maar als de fiscus de kans krijgt zullen ze die heel graag nemen die kans.
beleggen-en-de-belastingaangift-particu ... ie#p359716
Maar als de fiscus de kans krijgt zullen ze die heel graag nemen die kans.
beleggen-en-de-belastingaangift-particu ... ie#p359716
Ik vrees ervoor dat als men met opties maandelijks 1000-2000 bijverdient dat men dan wel degelijk als speculant door de roverheid kan beschouwd worden.karine schreef: ↑10 september 2025, 17:59Dan stel ik mij de vraag wat is teveel winst?paul schreef: ↑10 september 2025, 13:45 Ik vrees helaas dat u groot gelijk heeft.
Is iemand die met opties maandelijks €1000-€2000 bijverdient een speculant of spreken we dan over andere getallen ?
Betreft obligaties is het er wel aardig over, eerst 30% afgeven op het dividend en daarnaast nog eens 10% belast worden op de meerwaarde ervan. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook weer enkel voor speculanten van toepassing zou zijn.
Stel je voor.
33% gaan afgeven en daarnaast Saxo die geen interest meer geeft op geld dat er op de rekening moet staan als margin.
Misschien stilaan de riem er gaan afleggen.
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Dividenden staan los van de meerwaardebelasting dus ik snap uw opmerking of het bedrag niet echt ?karine schreef: ↑10 september 2025, 02:09Combinatie van de twee lijkt me beter.politiciverkwisten schreef: ↑10 september 2025, 01:29
Betere strategie: in 2026 aandelen verkopen die veel dividenden uitkeren en in de plaats kapitaliserende niet-geregistreerde trackers kopen (a.k.a. uw cashkoeien vervangen door kapitaalkoeien waar de overheid niet regelmatig maar pas héél ver in de toekomst profijt van heeft) + in de 12 maanden voor de volgende federale verkiezingen géén - of toch zo weinig mogelijk - aandelen verkopen of aankopen en in de plaats daarvan in het buitenland van uw centen gaan genieten (a.k.a. de overheid droogleggen).
Ik denk dat er weinigen aan €20.000 komen met enkel dividenden.
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Maandelijks 2000 euro = een "standaard" laag inkomen dus kan gezien worden als een volwaardig inkomen ipv een extraatje en zeer zeker aanzien worden als speculeren.paul schreef: ↑10 september 2025, 18:08Ik vrees ervoor dat als men met opties maandelijks 1000-2000 bijverdient dat men dan wel degelijk als speculant door de roverheid kan beschouwd worden.karine schreef: ↑10 september 2025, 17:59
Dan stel ik mij de vraag wat is teveel winst?
Denk dat velen het hun nog gaan beklagen die gaan kiezen om de bank niets te laten afhouden en het zelf gaan inbrengen, als de roverheid vele kleine transacties zien kunnen ze dit ook al als verdacht zien, beter direct kiezen voor de bevrijdende afhouding en dan 2 jaar wachten om je geld terug te krijgen ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
Popkwiskampioen
- Tijdelijk Verbannen

- Contacteer:
Als het zo zit, geven ze mijn 1.000 euro maar aan de hond. Wat een apenland is dit toch. Altijd en overal dokkemans, maar wat rechtszekerheid of, stel u voor, performantie bij onze overheidsdiensten, vergeet het. Ik ben een kleine garnaal maar iemand met wat centen die bolt het gewoon af, al is het maar door ergens ten velde een vennootschap op te richten.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dus de beste strategie om 10% meerwaardebelasting te ontwijken (boven een bepaald bedrag) is te kiezen voor hoge dividenden die vanaf de 1e euro aan 30% belast worden?karine schreef: ↑10 september 2025, 02:09Combinatie van de twee lijkt me beter.politiciverkwisten schreef: ↑10 september 2025, 01:29
Betere strategie: in 2026 aandelen verkopen die veel dividenden uitkeren en in de plaats kapitaliserende niet-geregistreerde trackers kopen (a.k.a. uw cashkoeien vervangen door kapitaalkoeien waar de overheid niet regelmatig maar pas héél ver in de toekomst profijt van heeft) + in de 12 maanden voor de volgende federale verkiezingen géén - of toch zo weinig mogelijk - aandelen verkopen of aankopen en in de plaats daarvan in het buitenland van uw centen gaan genieten (a.k.a. de overheid droogleggen).
Ik denk dat er weinigen aan €20.000 komen met enkel dividenden.
Sinds wanneer is 10% op een kleiner bedrag, groter dan 30% op een groter bedrag?
Hoge dividenden zijn altijd al een zeer slecht idee geweest voor Belgische particulieren sinds de hoge roerende voorheffing. En dat blijft zo.
Als de meerwaardetaks ooit 40% wordt, en de RV blijft 30%, dan kan het anders zijn.
Ik heb geen buitenlandse rekening. Aan te raden voor 31/12?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Hangt er van af, want volgens prof Pascal Paepen zullen er ook opcentiemen moeten betaald worden als meerwaarden niet via voorheffing ingehouden wordt