Aankoop ETF's: welke kiezen?
TIP
Re: Aankoop ETF's: welke kiezen?
Ik overweeg om de volgende ETF aan te kopen:
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001D3BC
Heeft iemand hier over die tracker een mening ?
Als het dividenden uitbetaalt, ga je meer belastingen betalen dan met een accumulerende tracker.
Xtrackers MSCI World High Dividend Yield UCITS ETF 1D (EUR) | XDWYevita schreef: ↑29 december 2019, 13:05 Ik overweeg om de volgende ETF aan te kopen:
Waarom? Wat is de redenering die je hiervoor volgt?
Asset Klasse:
1- Waarom de asset klasse van High Dividend Yield? Wat verwacht je dat dit zal bijbrengen aan je portefeuille?
De financiele industrie heeft honderden factoren bestudeerd die een belegger een voordeel zouden kunnen nemen tov de neutrale marktportefeuille. Er zijn een reeks factoren die bewijsbaar een verbetering van je portefueille zullen zijn : "High Dividend Yield" is er geen van
Dit fonds heeft een YTD (dividenden inbegrepen) van YTD 23,79%.
De neutrale index heeft een YTD van 31,13%. Toch een substantieel verschil.
Keuze van het fonds
2- Je koos voor een ETF indixfonds.
Heeft wel een kost van 0.29% per jaar, waar de neutrale ETFS 0,12-0,20% zijn.
Dit is een uitkerend fonds, je zal dus 30% betalen op de "hoge dividenden".
Bij een accumulerend fonds betaal je 0% RV; 100% van de dividenden worden voor jou belegd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Gewoon IWDA kopen gelijk de massa doet ... maakt het leven stukken makkelijker en geen gedoe van B7....
Ik ga ook een nieuwe passieve portfolio aanmaken. Ik leg dan ook graag mijn oor bij jullie te rade, indien iemand bemerkingen, aanvullingen heeft laat maar weten.
Bedoeling is om een reserve op te bouwen voor later en als de portfolio groot genoeg is kunnen hier ook kleine opnames (max 3%) gedaan worden indien nodig. Ik ga voor passief vanwege de eenvoud en brede spreiding.
Bovendien kreeg ik dit jaar slecht medisch nieuws (chronische ziekte) waardoor ik minder tijd wil steken in beleggen en meer bezig zijn met familie, vrienden,... De portefeuille is er dan ook in het geval dat de situatie verder zou achteruitgaan over de jaren.
Filosofie: Zo eenvoudig mogelijk -) Ga dus voor een tweefondsportefeuille
Spreiding: Ik ga hier de leeftijdsregel volgen en voor 30% obligaties gaan en 70% aandelen. Denk dit dan te herzien om de 10 jaar.
Herbalancering: Zou gewoon bij stortingen zodanig aankomen dat dit weer in evenwicht komt. En verder enkel als er grote afwijkingen opstaan (5% of meer)
Broker: De Giro.
Fondsen: Zou gaan voor IWDA (IE00B4L5Y983) en AGHH (IE00BDBRDM35). Beide goede spreiding en accumulerend, eerste is ook in de kernselectie van De Giro. Voor de tweede moet ik nog even de kosten nagaan aangezien die enkel op Italië te koop staat.
Stortingen: Eerste zal 25 a 28.000 euro zijn. Later dit jaar komt nog een 4000 euro vrij alsook maandelijks sparen. Zal de Stortingen naar gelang hoeveel er bij elkaar komt half of jaarlijks doen.
Dat is het kort.
Bedoeling is om een reserve op te bouwen voor later en als de portfolio groot genoeg is kunnen hier ook kleine opnames (max 3%) gedaan worden indien nodig. Ik ga voor passief vanwege de eenvoud en brede spreiding.
Bovendien kreeg ik dit jaar slecht medisch nieuws (chronische ziekte) waardoor ik minder tijd wil steken in beleggen en meer bezig zijn met familie, vrienden,... De portefeuille is er dan ook in het geval dat de situatie verder zou achteruitgaan over de jaren.
Filosofie: Zo eenvoudig mogelijk -) Ga dus voor een tweefondsportefeuille
Spreiding: Ik ga hier de leeftijdsregel volgen en voor 30% obligaties gaan en 70% aandelen. Denk dit dan te herzien om de 10 jaar.
Herbalancering: Zou gewoon bij stortingen zodanig aankomen dat dit weer in evenwicht komt. En verder enkel als er grote afwijkingen opstaan (5% of meer)
Broker: De Giro.
Fondsen: Zou gaan voor IWDA (IE00B4L5Y983) en AGHH (IE00BDBRDM35). Beide goede spreiding en accumulerend, eerste is ook in de kernselectie van De Giro. Voor de tweede moet ik nog even de kosten nagaan aangezien die enkel op Italië te koop staat.
Stortingen: Eerste zal 25 a 28.000 euro zijn. Later dit jaar komt nog een 4000 euro vrij alsook maandelijks sparen. Zal de Stortingen naar gelang hoeveel er bij elkaar komt half of jaarlijks doen.
Dat is het kort.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Allereerst: veel sterkte, lijkt me geen gemakkelijk nieuws. Vergeet niet dat geld ook maar dat is: geld. Ik hoop dat je toch nog een lang leven mag hebben en dan is beleggen uiteraard nog steeds verstandig natuurlijk.
Als je voor een twee fondsen portefeuille gaat, en je kiest IWDA voor je aandelen stuk, dan moet je je bewust zijn van het feit dat je geen small caps, maar nog belangrijker, geen emerging markets in je portefeuille hebt. Mogelijk is VWCE een betere optie dan, aangezien je hier ontwikkelde en opkomende markten samen in je tracker hebt. Ook hier mis je small caps, maar dat is iets minder erg dan opkomende markten negeren denk ik.
Als je voor een twee fondsen portefeuille gaat, en je kiest IWDA voor je aandelen stuk, dan moet je je bewust zijn van het feit dat je geen small caps, maar nog belangrijker, geen emerging markets in je portefeuille hebt. Mogelijk is VWCE een betere optie dan, aangezien je hier ontwikkelde en opkomende markten samen in je tracker hebt. Ook hier mis je small caps, maar dat is iets minder erg dan opkomende markten negeren denk ik.
Van IWDA vind ik het jammer dat er geen optie-markt in bestaat. Er zijn mij geen trackers bekend van wereldwijde aandelen die dit wel hebben.
Waarom een optie op IWDA, wat maar een specifieke ETF is. Waarom via een omweg werken: je kunt rechtstreeks in opties handelen op MSCI World.MoreOrLess schreef: ↑31 december 2019, 11:54 Van IWDA vind ik het jammer dat er geen optie-markt in bestaat. Er zijn mij geen trackers bekend van wereldwijde aandelen die dit wel hebben.
-
- Jr. Member
het is niet nodig een bericht te qwoten wat er rechtstreeks boven staat.NTO schreef: ↑31 december 2019, 12:10Waarom een optie op IWDA, wat maar een specifieke ETF is. Waarom via een omweg werken: je kunt rechtstreeks in opties handelen op MSCI World.MoreOrLess schreef: ↑31 december 2019, 11:54 Van IWDA vind ik het jammer dat er geen optie-markt in bestaat. Er zijn mij geen trackers bekend van wereldwijde aandelen die dit wel hebben.
Opties op de ACWI etf zijn bij Keytrade verkrijgbaar.MoreOrLess schreef: ↑31 december 2019, 11:54 Van IWDA vind ik het jammer dat er geen optie-markt in bestaat. Er zijn mij geen trackers bekend van wereldwijde aandelen die dit wel hebben.
Weet iemand toevallig bij welke broker(s) VWCE het voordeligste aan te schaffen is? Ivm beurs van frankfurt, kost het bij mijn broker Binckbank 9.75 euro (0-5000) en 14,75 euro (5001-25.000).
Je aanpak lijkt overeen te komen met een klassieke aanpak die velen aanhangen, en reeds vele jaren heel succesvol was.
opm:
Je kan iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) | EUNA kopen op de duitse beurzen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kan dan covered calls/puts schrijven om wat extra inkomsten te genereren wat wel handig is. Is lastiger als je het onderliggende niet (rechtstreeks) kan kopen.
iqqq: iShares Global Water UCITS ETF USD (Dist) (EUR)
Doet het sinds 09/2017 iets, beter als de IWDA...
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0000M873
etf: PHO doet het al sinds 05/2016 beter, maar mag niet meer in de EU verkocht worden
Doet het sinds 09/2017 iets, beter als de IWDA...

https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0000M873
etf: PHO doet het al sinds 05/2016 beter, maar mag niet meer in de EU verkocht worden

Laatst gewijzigd door jonie op 31 december 2019, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
- Jr. Member
IWRD is hetzelfde als iwda, maar keert dividend uit