Aankoop garagebox
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Re: Aankoop garagebox
Dag Joran,JoranGoossens1 schreef: ↑30 december 2022, 23:07 Dag Matthiso,
Weet niet of ik je via deze weg nog kan bereiken na bijna 10 jaar, maar wou eens horen hoe het gaat met je investeringen :-).
Ben zelf 24 en wil mijn spaargeld niet op de bank laten staan. Maar kan jij me zeggen of investeren in garageboxen nog een goed idee is? Mijn richtprijs is 20 000. Zo ja kan je me tips geven, zeggen waarop ik moet letten bij bezichtiging?
Alvast bedankt!
Joran
Ben dan wel niet Matthiso maar ik zit in dezelfde leeftijdscategorie als jou en heb reeds een staanplaats in bezit. Ik heb deze juist voor corona aangeschaft maar de kerninfo blijft uiteraard. De kennis die ik met je zou delen is;
- Locatie locatie locatie; een identieke parkeerbox/staanplaats kan op locatie A voor €90 verhuurd worden en op locatie B amper een huurder vinden. Zelfde logica geldt ook voor appartementen en woningen.
- Kijk voor aankoop naar de verhuurprijzen van andere boxen/staanplaatsen in de regio op Immoweb en ter plaatsen; in se bieden jullie allemaal dezelfde service aan; het stressloos parkeren van een voertuig. Of het gebouw nu groen, geel oF paars is, telt dan niet.
- Naast de prijs is het bekijken van het totale marktaanbod aan parkeerplaatsen te huur hier ook belangrijk. Hoeveel parkeerplaatsen zijn er daar te huur en raken deze snel verhuurd(zoekertje snel weer offline)? Zo niet kan het zijn dat je iets aanschaft in een oververzadigde markt.
- Bij het berekenen van je rendement; kijk naar de goedkoopste box in je buurt en baseer hierop je (maandhuur x 12)/ totale aanschafkost. Zo weet je wat je er zeker op verdient.
-Bij het verhuren van zo'n box zou ik aanraden je prijs direct scherp zetten. Je vraagt in mijn optiek beter €5 minder per maand dan dat je 2 maand extra moet zoeken voor een huurder. Als deze eenmaal direct verhuurd is kan je voor je volgende verhuurperiode de prijs optrekken naar het normale niveau of op tijd beginnen met een vervanger zoeken. Maar tijdens de 2de zoektocht rendeert je parking dan tenminste wel.
- 20.000€ voor een garagebox is niet meer overal te vinden, al zeker niet meer in grootsteden.
-Oppassen voor zaken in mede eigendom. Komen altijd veel gemeenschappelijke kosten bij zien. In een grootstad is dit bijna niet te vermijden. Dan zou ik aanraden om te gaan naar een gebouw met veel entiteiten. Zodanig zullen grote kosten (nieuwe poort, lift service, etc.) over meer hoofden gespreid kunnen worden.
Tips voor bezichtiging;
- kijk zeker na of de makelaar van alle nodige deuren een sleutel heeft om open te doen. Kan een heel kluwen zijn om gemeenschappelijke sleutels in appartementsblokken te verkrijgen.
- Probeer te vinden hoe lang die bepaalde plaats al online staat. Als ze lang online staat is het zeker de moeite om een lager bod dan vraagprijs uit te brengen.
- Kijk naar vandalisme in de buurt en in de parking. Een parkingplaats huren doet de huurder vaak om 2 redenen;
1) parkeerproblemen/ vinden van geen parkeerplek
2) het veilig stallen van zijn auto
Als in het gebouw afval / vandalisme op muren etc. aanwezig is binnen de parking zelf zou ik er wegblijven.
Ben benieuwd naar je ervaringen, laat zeker nog iets weten.
Succes!
Miljonairtje