Advies defensieve component
TIP
Re: Advies defensieve component
Indien je defensieve deel groot genoeg is (en je de plaats hebt) zou ik 10% daarvan durven investeren in een oldtimer.
"veilig'' ... Vergeet Arcopar niet. & is er jaren geleden ook geen wind coöperatieve de dieperik in gegaan?delaby schreef: ↑7 november 2020, 08:19Ik heb zelf ook CERA-aandelen voor het ganse gezin. Alhoewel ik de voordelen uit de halfjaarlijkse folder wat minder vind tov vroeger, zit er toch elke keer nog wel iets interessants in, deze keer bijvoorbeeld de mogelijkheid om aankoopbonnen van € 40 bij de Colruyt te kopen voor € 30 per stuk. En een gelijkaardig voordeel bij Decathlon. Er is ook elke keer een tombola.
Als je daar nog het dividend bijtelt, dit jaar 3,25%, dan ben ik daar best tevreden mee. Zeker als ik de voordelen even bekijk bij andere cooperatieven. Je kunt al van de voordelen genieten vanaf een inleg van € 600.
Ipv Cera (waar ik zelf ook een minimum aan 'aandelen' in heb) kan je eigenlijk beter voor Ancora gaan. Zelfde risico, veel hoger rendement.
Enfin, niet echt defensief dus
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd werknemer, langetermijnsparen/pensioensparen zijn benut. Liquide of niet maakt op zich weinig uit - ik houd nog steeds een buffer cash aan, bijkomend is er relatief veel cash - aangroei op jaarbasis.kroegmann schreef: ↑6 november 2020, 20:51 ja, defensieve kant van de portefeuille...
Daarvoor gebruik ik (als zelfstandige) mijn VAPZ en IPT voor (beschouw ik als quasi-obligaties). Als je werknemer bent, kan je misschien kiezen voor langetermijnsparen en/of andere TAK-21 zoals hierboven al gemeld. Gegarandeerd rendement is tussen 0.5 en 1% schat ik, en soms ook wat recht op winstdeelname. Het is dan wel defensief en veilig maar wel illiquide.
Ik denk dat het een combinatie zal worden van Suggestie B7H4Long - Obligatie ETF + TAK 21 + nog eens een éénmalige injectie aan MSCI World / Europe en Emerging, die gaan idd meer fluctueren.