advies Keyplan a la carte ...
TIP
Re: advies Keyplan a la carte ...
Akkoord. Dan wordt het beleggingsverhaal wel iets waarin de TS een actieve rol wil/zal moeten opnemen.
Weetje wat een veel grotere factor op termijn geeft.
Merk producten versus niet merk producten. Leo en Ole als vb
Telecom bij Proximus - Orange - Telenet versus Scarlet.
Tanken met korting of zonder korting.
Een Dacia of een Audi.
Roken versus niet roken.
Op café gaan of niet.
In beleggingen gaat het om kosten in het dagelijkse leven wordt het kosten uitgangspunt niet toegepast.
Of moeten de dagdagelijkse uitgaven gecompenseerd worden door de minder kosten van beleggingen.
Estate Guru believer.
Ik heb dezelfde vraag omtrent de samenstelling à la carte van het Keyplan. Als beginnende belegger ben ik van plan om met maandelijkse stortingen gaandeweg op te bouwen en al doende meer kennis op te doen over beleggen.
De beleggingshorizon is > 10 jaar.
Momenteel ben ik tot het volgende gekomen:
- Europa 52.38%
- Amerika 38.11 %
- Azië 9.39 %
Het gewicht ligt voornamelijk op de aandelen (90,23%) en minder op obligaties (6.59%) en kas/geldmarkt (7.22%).
Alle advies over de spreiding is hier welkom. Qua obligaties e.a. weet ik niet meteen of ik deze best zwaarder laat doorwegen en welke dan te kiezen bij Keytrade. Ik ben bereid een zeker risico nemen, al twijfel ik of het percentage aandelen hier niet te hoog is. Of wordt dit risico voldoende gespreid door de periodieke stortingen in combinatie met de lange termijn?
De gekozen fondsen tot nu toe (met gelijke verdeling):
NN (L) Pat Bal Eurp Sust P Dis EUR: LU0119196268
Robeco BP Global Premium Eqs D EUR: LU0203975437
Fidelity World A-Dis-EUR: LU0069449576
BGF Sustainable Energy A2 EUR:LU0171289902
Schroder ISF Glb Clmt Chg Eq A Acc EUR: LU0302446645
Pictet-Quest Europe Sust Eqs P EUR: LU0144509717
Allianz Global Sustainability A EUR: LU0158827195
Bedankt voor het advies!
De beleggingshorizon is > 10 jaar.
- Europa 52.38%
- Amerika 38.11 %
- Azië 9.39 %
Het gewicht ligt voornamelijk op de aandelen (90,23%) en minder op obligaties (6.59%) en kas/geldmarkt (7.22%).
Alle advies over de spreiding is hier welkom. Qua obligaties e.a. weet ik niet meteen of ik deze best zwaarder laat doorwegen en welke dan te kiezen bij Keytrade. Ik ben bereid een zeker risico nemen, al twijfel ik of het percentage aandelen hier niet te hoog is. Of wordt dit risico voldoende gespreid door de periodieke stortingen in combinatie met de lange termijn?
De gekozen fondsen tot nu toe (met gelijke verdeling):
Bedankt voor het advies!
Als je beleggingshorizon > 10 jaar is, zou ik alleen voor aandelenfondsen gaan. Obligatiefondsen zakken ook, en nu nog harder dan voorheen, dus alleen een cashfonds kan wat stand houden. Maar wil je daarvoor betalen ? Op je spaarrekening levert het wellicht nog meer op.
Door de maandelijkse aankopen wordt alles net minder risicovol. Zakken de beurzen, dan is het solden, en krijg je meer stuks voor hetzelfde geld.
Keyplan is heel flexibel, en ik heb een paar jaar terug een systeem ontwikkeld dat me visueel aangeeft hoeveel ik moet investeren. Staan de beurzen lager, zoals met de coronadip, dan kocht ik voor veel meer geld dmv bijstortingen (die deed ik meestal maar de 3e of 4e van de maand). Op die manier kan je nog meer profiteren van de dalende beurzen.
Dit fonds Fidelity World A-Dis-EUR: LU0069449576 heb ik al jaren, en ben ik heel tevreden van.
BGF Sustainable Energy A2 EUR:LU0171289902 heb ik zelf nog maar een half jaar geleden toegevoegd, wellicht veel te laat
, dus daar heb ik nog een klein verlies op.
De andere fondsen heb ik niet. Wel weet ik dat het Robeco BP fonds een paar jaar achtergebleven is, en sinds corona mogelijks een wijziging ondergaan heeft, want vanaf toen was het een van de toppers.
Door de maandelijkse aankopen wordt alles net minder risicovol. Zakken de beurzen, dan is het solden, en krijg je meer stuks voor hetzelfde geld.
Keyplan is heel flexibel, en ik heb een paar jaar terug een systeem ontwikkeld dat me visueel aangeeft hoeveel ik moet investeren. Staan de beurzen lager, zoals met de coronadip, dan kocht ik voor veel meer geld dmv bijstortingen (die deed ik meestal maar de 3e of 4e van de maand). Op die manier kan je nog meer profiteren van de dalende beurzen.
Dit fonds Fidelity World A-Dis-EUR: LU0069449576 heb ik al jaren, en ben ik heel tevreden van.
BGF Sustainable Energy A2 EUR:LU0171289902 heb ik zelf nog maar een half jaar geleden toegevoegd, wellicht veel te laat

De andere fondsen heb ik niet. Wel weet ik dat het Robeco BP fonds een paar jaar achtergebleven is, en sinds corona mogelijks een wijziging ondergaan heeft, want vanaf toen was het een van de toppers.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De spreiding in de tijd zorgt er inderdaad voor dat je aan een gemiddelde prijs aankoopt over de hele periode tijdens dewelke je inlegt. Is meteen ook handig als je geen groot te investeren bedrag opzij hebt staan, maar bv. een deel van je maandelijks inkomen wenst te beleggen.Eve00 schreef: ↑24 mei 2022, 16:42 Het gewicht ligt voornamelijk op de aandelen (90,23%) en minder op obligaties (6.59%) en kas/geldmarkt (7.22%).
Op dit moment zou ik 100% in aandelen gaan.
Dat beetje obligatie/geld stukje in het totaal zal niet voor veel stabiliteit zorgen, als dat de bedoeling ervan is.
Je moet wel bekijken hoe je na verloopt van tijd eventueel gaat herbalanceren. Je kan op dat moment ook nog altijd bv. een obligatie fonds toevoegen.
Ik zou enkel capitaliserende fondsen selecteren.Eve00 schreef: ↑24 mei 2022, 16:42 De gekozen fondsen tot nu toe (met gelijke verdeling):
Het probleem met distrubutie fondsen in een Keyplan is dat je RV betaalt op de uitkeringen en de netto cash in het Keyplan komt om de volgende 5de van de maand daarmee terug al je fondsen aan te kopen volgens je verdeling.
Ik heb eind vorig jaar al mijn aandelenfondsen van mijn Keyplan verkocht. (bleek achteraf een goede beslissing)
Een tijdje geleden dan een selectie gemaakt van de fondsen waar ik eventueel terug zou mee beginnen opbouwen.
Ik kwam tot 8 fondsen, maar vermits ik er al 3 had bij Medirect zou ik enkel de andere 5 nemen (3 world, 1 US, 1 EU, met dan elk 20%, komt toevallig mooi uit):
Code: Selecteer alles
ISIN Fund Assets Region SRRI Income RunCost
LU0093502762 Blackrock Global Funds Euro Markets Fund A2 Equity Europe 6 Cap 1,82%
LU0171289902 Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2 Equity World 6 Cap 1,96%
LU0187079347 Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D EUR Equity World 5 Cap 1,71%
LU0474363974 Robeco Capital Growth Funds Robeco BP US Large Cap Equities D EUR Equity USA 6 Cap 1,46%
LU2145463613 Robeco Capital Growth Funds RobecoSAM Smart Materials Equities D eur Equity World 6 Cap 1,71%
Code: Selecteer alles
ISIN Fund Assets Region SRRI Income RunCost
LU0187076913 Robeco Capital Growth Funds Robeco Emerging Markets Equities D EUR Equity Emerging 6 Cap 1,75%
LU0203975437 Robeco Capital Growth Funds Robeco BP Global Premium Equities D EUR Equity World 5 Cap 1,46%
LU0119750205 Invesco Funds Invesco Sustainable Pan European Structured Equity Fund A capitalisation - E Equity Europe 5 Cap 1,58%
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 mei 2022, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn ervaring is dat de distributiefondsen van Keyplan, toch zeker de aandelenfondsen, een heel laag dividend uitkeren. Bij Fidelity is dit bv. 0.00%. Een laag dividend werkt bevrijdend, en heeft het voordeel dat je bij een ev. verkoop over 10 jaar (onder de huidige wetgeving !) geen 1.32% beurstaks moet betalen. Dat maakt een groot verschil uit !EarthNvstr1 schreef: ↑27 mei 2022, 16:36 Ik zou enkel capitaliserende fondsen selecteren.
Het probleem met distrubutie fondsen in een Keyplan is dat je RV betaalt op de uitkeringen en de netto cash in het Keyplan komt om de volgende 5de van de maand daarmee terug al je fondsen aan te kopen volgens je verdeling.
Volgens mij zijn de aandelenfondsen die distributiefondsen zijn, daar allemaal op geselecteerd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ... dat zou de keuze voor een dis fonds dan idd. toch verantwoorden.annetje schreef: ↑27 mei 2022, 16:49 Mijn ervaring is dat de distributiefondsen van Keyplan, toch zeker de aandelenfondsen, een heel laag dividend uitkeren. Bij Fidelity is dit bv. 0.00%. Een laag dividend werkt bevrijdend, en heeft het voordeel dat je bij een ev. verkoop over 10 jaar (onder de huidige wetgeving !) geen 1.32% beurstaks moet betalen. Dat maakt een groot verschil uit !
Volgens mij zijn de aandelenfondsen die distributiefondsen zijn, daar allemaal op geselecteerd.
Ik spreek hier heel bewust over de aandelenfondsen !
Want bij de mixfondsen en obligatiefondsen weet ik het niet.
Want bij de mixfondsen en obligatiefondsen weet ik het niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die Fidelity (aandelen) keert al sinds 2013 geen dividend meer uit idd.
Die NN (mix) keert wel dividend uit, maar idd. zeer weinig. Edit: de Allianz idem.
Weet je ook of de fondsen van Keyplan ook geselecteerd zijn zodat er geen bij zijn waar je zo van die omslachtige tax aangifte moet doen via de personenbelasting ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog even op terugkomen na de terechte bemerking van annetje omtrent de DIS fondsen.Eve00 schreef: ↑24 mei 2022, 16:42 De gekozen fondsen tot nu toe (met gelijke verdeling):
- Europa 52.38%
- Amerika 38.11 %
- Azië 9.39 %

Heb dit even in MS gestoken, ik kom met gelijke verdeling tot:
- 89% aandelen, 5% obligaties, 6% kas/geld/andere
- 46% Europa, 43% Amerika, 11% Azië
Wel een mooie selectie eigenlijk.
Het NN fonds is een dakfonds, ik neem aan dat je je daar bewust van bent.
Het NN fonds zal de prestatie van je port op lange termijn vermoedelijk wat omlaag trekken (of stabiliseren zo je wil). Anderzijds kan je dit fonds eventueel wel gebruiken voor herbalancering.
Wat is jullie ervaring met een dakfonds als dit?
Gezien ik vrij bescheiden wil starten met het keyplan en er rekening mee hou dat ik het geïnvesteerde geld verlies, wil ik ook wel een zeker risico nemen. Later opschalen kan altijd nog.
Eventueel een optie om dit fonds van NN weg te laten in de portefeuille?
Gezien ik vrij bescheiden wil starten met het keyplan en er rekening mee hou dat ik het geïnvesteerde geld verlies, wil ik ook wel een zeker risico nemen. Later opschalen kan altijd nog.
Eventueel een optie om dit fonds van NN weg te laten in de portefeuille?
Vorige week toch weer even bij stilgestaan dat die kosten toch serieus doortellen bij fondsen.
Had een gesprek met een collega die 100% van zijn beleggingen in fondsen had zitten.
Het ging om €400.000 waar hij gemiddeld 1,80% aan kosten op betaald.
Dat is elk jaar €7200 aan kosten dat hij verliest. Dat begint toch al behoorlijk op te tellen na 20 jaar.
Kan je dan al niet beter naar discretionair beheer gaan waar je 1 tot 1,5% betaald en nergens nog iets moet van aantrekken ?
Had een gesprek met een collega die 100% van zijn beleggingen in fondsen had zitten.
Dat is elk jaar €7200 aan kosten dat hij verliest. Dat begint toch al behoorlijk op te tellen na 20 jaar.
Kan je dan al niet beter naar discretionair beheer gaan waar je 1 tot 1,5% betaald en nergens nog iets moet van aantrekken ?
Geen idee eigenlijk. Ik dacht dat er in de oude selectie wel zaten die je moest aangeven. Nu mogelijks ook nog bij de obligatiefondsen. De fondsen van Carmignac, Ethna Aktiv, Flossbach, en ik dacht iets met Rosenberg (of iets dat daar op trekt). De simulators kan je hier vinden : https://mijnportefeuille.be/2022/05/12/ ... gsfondsen/EarthNvstr1 schreef: ↑27 mei 2022, 19:30 Weet je ook of de fondsen van Keyplan ook geselecteerd zijn zodat er geen bij zijn waar je zo van die omslachtige tax aangifte moet doen via de personenbelasting ?
NN mix is idd een dakfonds, maar wel met een lage kost ivh tot andere dakfondsen, nl. 1.44%.
Als je over die bedragen spreekt, zijn er dan geen betere oplossingen ? Discretionair beheer verloopt tegenwoordig ook meestal via een soort dakfondsen (aandelen en obligaties apart), afhankelijk van je risicoprofiel of via ETF's. Denk aan Keyprivate of de LatenBeleggen bij Binck (geen idee hoe het nu noemt bij Saxo). Of via dakfondsen vanaf 100k bij DB.karine schreef: ↑28 mei 2022, 16:14 Vorige week toch weer even bij stilgestaan dat die kosten toch serieus doortellen bij fondsen.
Wil je een andere aanpak, dan ben ik eens even gaan zoeken op google, en dit is wat ik 1-2-3 gevonden heb (wellicht zijn er meer mogelijkheden) :
Bij DB zit je al aan 1 miljoen als startbedrag, bij Belfius kan het al vanaf 500k. Bij Dierickx Leys kan ik geen bedragen vinden voor Vermogensbeheer, Adviserend beheer begint ook vanaf 500k, bij Banque de Luxembourg kan ik geen bedragen vinden.
Zij kunnen ook dan nog perfect in soortgelijke fondsen stappen, zodat die intrinsieke kost bovenop de kost van het beheer komt - en je vaak nog eens het dubbele betaalt - eventueel nog meer via dakfondsen
Vaak nog omdat ze daar net hun belang in hebben.
Via efficiënte ETF's kan je vaak zo'n extravagante kosten enorm reduceren. Of je kiest voor bewezen, degelijke fondsen die hun beheerskost waard zijn (en terugverdienen).
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be