advies Keyplan a la carte ...
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: advies Keyplan a la carte ...
Of dat nu 1 jaar of 20 jaar en of dat nu 10.000 of 400.000 is, wat maakt dat uit ?karine schreef: ↑28 mei 2022, 16:14 Vorige week toch weer even bij stilgestaan dat die kosten toch serieus doortellen bij fondsen.
Had een gesprek met een collega die 100% van zijn beleggingen in fondsen had zitten.
Het ging om €400.000 waar hij gemiddeld 1,80% aan kosten op betaald.
Dat is elk jaar €7200 aan kosten dat hij verliest. Dat begint toch al behoorlijk op te tellen na 20 jaar.
Je kan een actief fonds ook zien al een soort (niet gepersonaliseerd) vermogensbeheer.
Je laat nl. iemand anders je kapitaal beheren binnen een bepaald kader tegen een vergoeding.
Ik vermoed dat over het algemeen de totale kosten van discretionair beheer hoger zullen uitvallen. Het werk dat iemand anders voor jou doet, moet immers vergoed worden.
Maar er zijn volgens mij belangrijkere redenen dan puur de kosten om daar wel/niet voor te kiezen.
Wat bedoel je precies met het systeem dat je visueel aangeeft hoeveel je moet investeren? Dit is een online tool obv een aantal parameters?annetje schreef: ↑27 mei 2022, 12:36
Keyplan is heel flexibel, en ik heb een paar jaar terug een systeem ontwikkeld dat me visueel aangeeft hoeveel ik moet investeren. Staan de beurzen lager, zoals met de coronadip, dan kocht ik voor veel meer geld dmv bijstortingen (die deed ik meestal maar de 3e of 4e van de maand). Op die manier kan je nog meer profiteren van de dalende beurzen.
Laatst gewijzigd door Eve00 op 31 mei 2022, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat is iets wat ik in excel gemaakt heb. Werkt als een soort Moving average op basis van 1 jaar. En afhankelijk van het totaal rendement van mijn Keyplan, krijg ik een een grafiek met gekleurde lijnen te zien hoeveel ik die maand moet inleggen. Elk kleurtje staat voor een bedrag.Eve00 schreef: ↑31 mei 2022, 16:02Wat bedoel je precies met het systeem dat je visueel aangeeft hoeveel je moet investeren? Dit is een online tool obv een aantal parameters?annetje schreef: ↑27 mei 2022, 12:36
Keyplan is heel flexibel, en ik heb een paar jaar terug een systeem ontwikkeld dat me visueel aangeeft hoeveel ik moet investeren. Staan de beurzen lager, zoals met de coronadip, dan kocht ik voor veel meer geld dmv bijstortingen (die deed ik meestal maar de 3e of 4e van de maand). Op die manier kan je nog meer profiteren van de dalende beurzen.
Zijn er mensen met ervaringen met KeyPrivate van Keytrade?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Keyprivate is niet hetzelfde als Keyplan.
Hier kan je één en ander over Keyprivate vinden: wie-heeft-ervaring-met-keyprivate-t30263.html#p515892
Wat doen de eigenaars van een Keyplan tegenwoordig? Ondanks het feit dat ik flink negatief sta (-18%), blijf ik er toch maandelijks instorten, onder het mom van 'goedkoop' in te kopen.
Goede strategie (ik blijf dus geld in de bodemloze put gooien) of toch maar stoppen?
Goede strategie (ik blijf dus geld in de bodemloze put gooien) of toch maar stoppen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is geen bodemloze put, de bodem ligt op 0 EUR.MeOnline schreef: ↑24 september 2022, 14:24 Wat doen de eigenaars van een Keyplan tegenwoordig? Ondanks het feit dat ik flink negatief sta (-18%), blijf ik er toch maandelijks instorten, onder het mom van 'goedkoop' in te kopen.

Als het goed is, heb je bij de start een maandelijks bedrag bepaald dat je elke maand kan "missen" en inleggen en dat je jaren kan volhouden.
Gewoon je plan aanhouden dus en niet teveel naar kijken, tenzij het is om eventueel (maandelijks of sporadisch) extra in te leggen.
P.S.: ik ben (in september) ook terug begonnen met een vast maandelijks bedrag (had het grootste deel verkocht eind vorig jaar)
Gewoon blijven voort sparen in je Keyplan.
En als het verder blijft dalen, misschien je bedrag wat verhogen of tussen de 1e en 4e van de maand een bijstorting doen. Zo kan je nog meer profiteren van de dalende koersen.
Toch raar dat mensen naar de winkelstraten en shoppingcentra lopen als het solden is, en in hun broek doen als de beurzen zakken en het solden is/wordt...
En als het verder blijft dalen, misschien je bedrag wat verhogen of tussen de 1e en 4e van de maand een bijstorting doen. Zo kan je nog meer profiteren van de dalende koersen.
Toch raar dat mensen naar de winkelstraten en shoppingcentra lopen als het solden is, en in hun broek doen als de beurzen zakken en het solden is/wordt...