afschaffen getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: afschaffen getrouwheidspremie
als die GT niet bestonden dan zette ik nu en zak geld op de een termijnrek van ING voor 6 mnd maar nu kan dat niet.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Moest men nu eindelijk eens met zijn centen bij de grootbanken weggaan.
Het aanbod zal snel wijzigen.
Nu klaagt men weinig rente, die getrouwheidspremie weg ermee.
Die rekeningen met beperkte bedragen, dat is enkel en alleen een aanbod van de grootbanken.
Maar ja, gewoontes en het is alleen veilig bij de grootbanken volgens sommigen hier op forum.
Het aanbod zal snel wijzigen.
Nu klaagt men weinig rente, die getrouwheidspremie weg ermee.
Die rekeningen met beperkte bedragen, dat is enkel en alleen een aanbod van de grootbanken.
Maar ja, gewoontes en het is alleen veilig bij de grootbanken volgens sommigen hier op forum.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7525
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Welja, als een bank zijn financiën beter zijn doordat ze minder intrest op spaarrekeningen betaalt, dan is die inderdaad misschien veiliger.
We zouden dus eigenlijk van de banken moeten eisen dat ze de intrest op spaarrekeningen voldoende laag houden.
We zouden dus eigenlijk van de banken moeten eisen dat ze de intrest op spaarrekeningen voldoende laag houden.
-
Sammy2
Re: afschaffen getrouwheidspremie
... of misschien een "bewaringsvergoeding" aanrekenen op spaarboekjes zodat je een "0" opbrengst hebt? Tjonge tjonge... 
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Inderdaad op nieuw geld.
Het was zes maanden. Nadien kwam het in het systeem van getrouwheidspremie. Misschien nog meer rekenen toen maar wel was je geld mobieler. Nu blokkeert de getrouwheidspremie het geld voor 365/366 dagen. Toen maar 6 maanden.
Herinner me wel vaak de acties in januari "x + 2%". De x staat voor basispremie (in grootbanken was die ook al lager) en de 2% was de aangroeipremie.
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Grootbanken zijn uiteraard tegen; Thijs (KBC) aan het woord in Trends:
“Dat zal niet noodzakelijk beter zijn voor de klant. Als je alleen nog met een basisrente werkt, krijg je een heel andere dynamiek. De getrouwheidspremie is een wettelijke bepaling die de bank de mogelijkheid geeft een hoger rendement te bieden op geld dat minstens een jaar blijft staan. Geld dat langer op een rekening staat, kun je nu eenmaal beter vergoeden dan geld waarvan je niet weet of het er morgen nog is. Nogmaals, voor een bank is de stabiliteit van deposito’s belangrijk, en de getrouwheidspremie draagt daartoe bij.”
Bron: Trends.
“Dat zal niet noodzakelijk beter zijn voor de klant. Als je alleen nog met een basisrente werkt, krijg je een heel andere dynamiek. De getrouwheidspremie is een wettelijke bepaling die de bank de mogelijkheid geeft een hoger rendement te bieden op geld dat minstens een jaar blijft staan. Geld dat langer op een rekening staat, kun je nu eenmaal beter vergoeden dan geld waarvan je niet weet of het er morgen nog is. Nogmaals, voor een bank is de stabiliteit van deposito’s belangrijk, en de getrouwheidspremie draagt daartoe bij.”
Bron: Trends.
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Hij heeft daar natuurlijk een punt. Maar nu heb je zowel een 'gewone' spaarrekening met een kleine getrouwheidspremie en de getrouwheidsrekening met een hogere premie. Schaf dan op zijn minst op de gewone spaarrekening de getrouwheidspremie af en geef daar dan een hoger basirendement..Daarnaast kan de getrouheidsrekening blijven bestaan. En zoals hierboven aangehaald, schaf de koterijen af van alle varianten die ze om de haverklap in het leven roepen om ze dan weer na een tijd af te schaffen of aan te passen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7525
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: afschaffen getrouwheidspremie
En vervolgens draagt "de stabiliteit van deposito’s" bij aan lagere intresten ...DCM78 schreef: ↑12 november 2023, 09:48 Grootbanken zijn uiteraard tegen; Thijs (KBC) aan het woord in Trends:
“Dat zal niet noodzakelijk beter zijn voor de klant. Als je alleen nog met een basisrente werkt, krijg je een heel andere dynamiek. De getrouwheidspremie is een wettelijke bepaling die de bank de mogelijkheid geeft een hoger rendement te bieden op geld dat minstens een jaar blijft staan. Geld dat langer op een rekening staat, kun je nu eenmaal beter vergoeden dan geld waarvan je niet weet of het er morgen nog is. Nogmaals, voor een bank is de stabiliteit van deposito’s belangrijk, en de getrouwheidspremie draagt daartoe bij.”
Bron: Trends.
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Als de banken meer geld willen vasthouden aan een "hoger" rendement, dan moet je daarvoor niet per se een GP voor hebben. Termijnrekeningen bestaan daarvoor.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Je voelt zo al wat er zal voorgesteld worden: schaf basispremie af en behoud de getrouwheidspremie. Toch evengoed te begrijpen en veel stabieler :-)
Buy bitcoin
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Daar betaal je dan wel weer 30% RV op. Onder de 980 euro vrijstelling is de GP dan weer RV vrij, daarbuiten aan 15%.
- PaperbackWriter
- Full Member

- Berichten: 134
- Lid geworden op: 27 apr 2023
- Contacteer:
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Jouw mening is zo goed als die van mij.Sammy2 schreef: ↑10 november 2023, 18:401. Een "gewone" burger heeft nood aan een eenvoudig spaarproduct dat opbrengt; geen gedoe met getrouwheidspremies, gelimiteerde bedragen, enz... De reden waarom een "gewone" spaarrekening van een "getrouwheidspremie" te voorzien, is om de banken te plezieren.PaperbackWriter schreef: ↑10 november 2023, 17:57 Een "normale burger"kan daar voordeel uit halen door bijvoorbeeld 2 spaarrekeningen te openen:
1) op de getrouwheidsspaarrekening met hoge getrouwheidspremie blijft alle spaargeld staan dat minstens 12 maanden kan gemist worden. Op het einde van die periode brengt die heel wat meer op dan een gewone spaarrekening.
2) de gewone spaarrekening met een hoge basisrente dient voor spaargeld dat bedoeld is voor courante aankopen. Op die rekening wordt dan regelmatig geld afgehaald en bijgestort. Daar is een getrouwheidspremie van weinig of geen belang.
2. Een "gewone" spaarrekening die je dagelijks gebruikt om betalingen te doen, heet zichtrekening.
Mijn mening.
1) De uitdrukking "normale burger" citeerde ik uit de tekst van spaargidser "JOKER247". Of we het nu over "normale" of "gewone" burgers hebben doet er niet toe. Of iemand nood heeft aan een eenvoudig spaarproduct is nogal persoonlijk: wat mijzelf betreft haal ik mijn voordeel uit getrouwheidspremies (nochtans ben ik ook maar een "gewone" burger).
2) Een "gewone" spaarrekening dient om tijdelijk wat spaargeld opzij te zetten in afwachting van een latere aankoop, zodat er intussen een beetje basisrente kan opgebouwd worden. (Dit in tegenstelling tot een getrouwheids- of fidelity-spaarrekening waar je bij voorkeur je geld voor minstens 12 maand laat staan)
Om de dagelijkse betalingen mee te doen, gebruik je inderdaad een zichtrekening; en die brengt niets op.
- PaperbackWriter
- Full Member

- Berichten: 134
- Lid geworden op: 27 apr 2023
- Contacteer:
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Ja, goed voorstel want als de getrouwheidspremie afgeschaft wordt zal inderdaad de meer open konkurentie tussen de banken gaan spelen en dan zal de basisrente normaal wat gaan stijgen.
Maar ... dat zal de banken niet zinnen want die gestegen basisrente moeten ze dan aan iedereen geven, terwijl er van de getrouwheidspremie heel wat aan hun handen blijft kleven omdat er veel getrouwheidspremie niet moet uitbetaald worden omdat mensen voortijdig geld afhalen en daardoor getrouwheid verliezen.
Volgens mij kost de "lichtjes gestegen rente voor iedereen", de banken meer dan het huidige systeem met getrouwheid.
Vandaar dat ze niet pro zijn.
Maar ... dat zal de banken niet zinnen want die gestegen basisrente moeten ze dan aan iedereen geven, terwijl er van de getrouwheidspremie heel wat aan hun handen blijft kleven omdat er veel getrouwheidspremie niet moet uitbetaald worden omdat mensen voortijdig geld afhalen en daardoor getrouwheid verliezen.
Volgens mij kost de "lichtjes gestegen rente voor iedereen", de banken meer dan het huidige systeem met getrouwheid.
Vandaar dat ze niet pro zijn.
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Daarom denk ik dat als de getrouwheidspremie wordt afgeschaft, de rente minder zal zijn dan de totale rente nu van basisrente en getrouwheidspremie samen.plemmens schreef: ↑14 november 2023, 15:45 dat zal de banken niet zinnen want die gestegen basisrente moeten ze dan aan iedereen geven, terwijl er van de getrouwheidspremie heel wat aan hun handen blijft kleven omdat er veel getrouwheidspremie niet moet uitbetaald worden omdat mensen voortijdig geld afhalen en daardoor getrouwheid verliezen.

