Ahold-Delhaize
TIP
Re: Ahold-Delhaize
Sinds meer dan een jaar heb ik een gedekte call, strike €22 die (na doorrollen) nu loopt tot juni. Bijna steeds heb ik rode cijfers gezien. Nu de meet dichterbij komt, gaat verlies over in winst. Als het even meezit hoef ik niet eens meer te leveren.
Nee dus, ze zijn nog naar 22,50 gezakt!
Koers blijft maar zakken. Het lijkt nu toch wel heel laag gewaardeerd. Ik ben aan het overwegen om een eerste positie in te nemen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
Jebus4life
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik ben helemaal akkoord.
Het aandeel handelt nu op niveaus net boven de cijfers van na de merger, terwijl het bedrijf er véél beter aan toe is.
Groeiende marges in zowat alle landen waar ze actief zijn.
Al jaren serieus aandelen aan het inkopen (er zijn zo'n 250 miljoen aandelen vernietigt sinds de merger. 1.3 miljard naar 1.045 miljard momenteel, toch een niet verkeerd aantal).
Gezonde dividendbetaler (dividend van 57 cent in 2017, naar 90 cent in 2021) met een pay-out ratio van net onder de 50%
Doen gerichte overnames in de US, lijken er dit jaar weer een aantal te gaan doen.
Met Bol.com doen ze het bovendien erg goed in de e-commerce (dat is uiteraard enkel BE/NL, maar ook met Peapod doen ze mooie zaken in de US). Zeker Bol.com zit naar mijn gevoel totaal niet in de huidige market cap verweven. Als je iets dat Coolblue voor 6 miljard waarde naar de beurs zou trekken en volledig Ahold Delhaize is maar 24 miljard waard? Absurd.
Ik vind het enkel opvallend/jammer dat ze geen Europese expansie meer is. Revenue komt nu al 60% uit de US. Terwijl uitbreiden naar Duitsland en Frankrijk niet zo moeilijk lijkt. AH zou perfect over de grens kunnen beginnen. Idem met Delhaize in Frankrijk. Delhaize richt zich nu eenmaal op de Bourgondiers onder ons, dat moet in Frankrijk toch ook aanslaan? (en met een naam als Delhaize denken de Fransen waarschijnlijk nog dat het een Frans merk is, je moet op het chauvinisme inspelen ^^). Bovendien kan je in een eerste fase die winkels gewoon "net" over de grens openen, en ze bedienen vanuit de bestaande distributiecentra.
Naar de toekomst toe:
Ik zie hun inkoopprogramma's nog doorgaan, en het dividend nog verder verhogen de komende jaren. Misschien duurt het ook nog jaren voor de koers echt bijtrekt, maar dat komt nog wel. Waarde komt altijd bovendrijven. In tussentijd lopen mijn dividenden binnen
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Wat mij zo opvalt, is de discrepantie tussen vrije kasstroom/owner earnings en winst. De winst is maar povertjes ivm 2 jaar geleden, maar die andere twee boomen echt en maken dat de K/W ça va is, maar de K/OE en K/VKS redelijk proper.
Wat betreft het werkkapitaal, is dat ergens bij mij wel storend omdat lopende rekeningen die betaald moeten worden ook meegerekend worden en dat gaat toch over 1,3 miljard die "opeens" bij de kasstroom komt in 2020, maar ja...
Wat betreft het werkkapitaal, is dat ergens bij mij wel storend omdat lopende rekeningen die betaald moeten worden ook meegerekend worden en dat gaat toch over 1,3 miljard die "opeens" bij de kasstroom komt in 2020, maar ja...
-
Jebus4life
- Jr. Member

- Contacteer:
Kan het zijn dat die toezeggingen ivm de pensioenfondsen in de US de kasstroom beïnvloeden?Tonijnbelegger schreef: ↑30 maart 2021, 11:15 Wat mij zo opvalt, is de discrepantie tussen vrije kasstroom/owner earnings en winst. De winst is maar povertjes ivm 2 jaar geleden, maar die andere twee boomen echt en maken dat de K/W ça va is, maar de K/OE en K/VKS redelijk proper.
Geen idee hoe zoiets praktisch/boekhoudkundig werkt. Maar indien ze voor 500 miljoen (ik ken het exacte bedrag niet meer vanbuiten) geld voorzien om dat pensioenrisico af te dekken, dat zal wel niet integraal in 1 of anders fonds gestort zijn, maar gewoon binnen het bedrijf blijven voorlopig? Indien dat geld dan nodig blijkt zal het aangesproken worden, anders niet.
Geen idee of dat geld in dat geval als vrije kasstroom beschouwd kan worden (het zal toch als 1 of ander actief op de balans staan in alle geval)
(ik pen maar een idee neer, geen idee of het zelfs maar in de verste verte klopt. Voor mezelf klinkt dat alvast aannemelijk).
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Effe gezocht en op p65 van de jaarrekening staat dat dit blijkbaar 1235M€ aan pensioenen zijn, tov €677M verleden jaar, 558M méér.
-
Jebus4life
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik weet dat de groep daar "veel" kritiek voor gekregen heeft, maar ik blijf het een slimme zet vinden dit risico volledig af te dekken in een boerenjaar als 2020 (voor AD).
Dat risico zit er toch, niet dat het echt een zwaard van Damocles boven de groep was ofzo (hoewel 500 miljoen een pak geld is natuurlijk), maar op een bepaald moment moest je toch door die zure appel heen. Gewoon de korte pijn en je resultaat wat drukken in een uitzonderlijk jaar en in 2021 gewoon opnieuw doorstomen naar de 1.8-2 miljard winst. Vermoed dat 2 miljard aantikken net teveel gevraagd zal zijn. Maar a man can dream
Dat risico zit er toch, niet dat het echt een zwaard van Damocles boven de groep was ofzo (hoewel 500 miljoen een pak geld is natuurlijk), maar op een bepaald moment moest je toch door die zure appel heen. Gewoon de korte pijn en je resultaat wat drukken in een uitzonderlijk jaar en in 2021 gewoon opnieuw doorstomen naar de 1.8-2 miljard winst. Vermoed dat 2 miljard aantikken net teveel gevraagd zal zijn. Maar a man can dream
Ben echt benieuwd hoe Ahold het er zal vanaf brengen in Q2!
Dit aandeel raakt maar niet uit het slop, er lijkt wel een plafond te zitten aan 26 euro, om dan weer naar beneden te zakken.
Jojo
Dit aandeel raakt maar niet uit het slop, er lijkt wel een plafond te zitten aan 26 euro, om dan weer naar beneden te zakken.
Jojo
-
Jebus4life
- Jr. Member

- Contacteer:
Zeer goede cijfers van Ahold Delhaize. Enige twijfelachtige (wat toch wat door de mazen van het net lijkt te glippen) is de daling van het interimdividend van €0.50 naar €0.43. Ze kunnen dit uiteraard wel compenseren in het slotdividend.
De markt reageert alvast goed. Behoudens een stevige terugval gaat de groep naar een nieuwe post-merger ATH vanavond.
*Ik reken het "oude" Ahold niet mee, je kan dat bedrijf en het huidige Ahold-Delhaize nauwelijks met elkaar vergelijken.
De markt reageert alvast goed. Behoudens een stevige terugval gaat de groep naar een nieuwe post-merger ATH vanavond.
*Ik reken het "oude" Ahold niet mee, je kan dat bedrijf en het huidige Ahold-Delhaize nauwelijks met elkaar vergelijken.
Ahold Delhaize reports firm Q2 results with higher two-year comparable sales growth rates**; raises full-year earnings and underlying operating margin guidance
- On a two-year comparable sales growth basis**, comparable sales excluding gas in the U.S. were up 19.1% and in Europe were up 12.6% in Q2 2021, a sequential acceleration versus growth in full year 2020 of 15.8% and 12.3%, respectively.
- Q2 Group net sales were €18.6 billion, up 3.0% at constant exchange rates, down 2.4% at actual exchange rates.
- In the U.S. and Europe, Q2 comparable sales excluding gas were (1.5)% and 2.4%, respectively.
- In Q2, net consumer online sales grew 35.8% at constant exchange rates, building on top of the significant 77.6% growth in Q2 2020.
- Q2 underlying operating margin was 4.5%; Q2 diluted underlying EPS was €0.53.
- Q2 IFRS-reported operating income was €817 million; Q2 IFRS-reported diluted EPS was €0.52.
- Raising 2021 underlying EPS and Group underlying operating margin outlook; expect underlying EPS to grow in the high-teen range versus 2019 and Group underlying operating margin to be approximately 4.3%.
- 2021 interim dividend is €0.43 compared to 2020 interim dividend of €0.50, based on the Group's interim dividend policy of 40% payout of first half underlying income per share from continuing operations.
Ahold Delhaize verwacht dat de winst per aandeel voor het volledige jaar 'in the high-teen range' zal groeien tegenover 2019 (voor corona). Dat komt overeen met een groei van 15 à 20 procent. Na het eerste kwartaal was de prognose al eens verhoogd van minder dan 10 procent naar 10 tot 15 procent. De operationelewinstmarge zou moeten uitkomen op 4,3 procent.
'We zijn tevreden met onze prestatie in het tweede kwartaal', zegt Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize, in een persbericht. Het concern boekte in de maanden april, mei en juni een omzet van 18,6 miljard euro (+3,0 procent zonder wisselkoerseffecten) en een nettowinst van 540 miljoen euro. In Europa ging de omzet 3,6 procent hoger. Het concern is ook actief in de Verenigde Staten.
De onlineverkoop van Ahold Delhaize lag bijna 40 procent hoger en is nu goed voor zowat een tiende van de groepsomzet. In het kwartaalrapport wordt er weinig specifieks gezegd over de activiteiten in België. Ahold Delhaize kon naar eigen zeggen wel 'marktaandeel winnen doorheen de Benelux-merken' in het tweede kwartaal.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
En meerwaarde op IPO bol.com niet te vergeten. Onze amazon van de lage landen.
Sindsdien wel +30%. En verdiend.jens_dev schreef: ↑17 februari 2021, 11:04 Toch opmerkelijk dat ze het al jaren erg goed doen, grote inkoopprogramma's uitvoeren, dividend verhogen en dat de koers toch niet duurzaam stijgt. De waarde van Bol wordt precies ook op 0 geschat. Enkel op basis van de huidige vrije kasstroom - waar Bol niet of negatief toe bijdraagt - is het aandeel al goedkoop.
Wat me tegenhoudt: ik ken het competitieve landschap in de VS niet.
Net gelezen dat ze voor 1 miljard euro aan aandelen gaan inkopen DIT jaar!