Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Er zijn vele redenen waarom sommige mensen geen huiseigenaar willen worden en die zijn m.i. alle perfect verdedigbaar.
Wat meer zij, jonge mensen aan het begin van hun carriere en/of samenleven, zou ik het zelfs ten stelligste afraden...
Al eens gedacht aan (echt)scheiding, veranderen van werk naar een verre streek (om van een ver land nog niet te spreken).
En dan vergeten we gemakshalve alle kosten die een eigendom bezwaren: niet te vermijden reparaties na een aantal jaren, alle huidige en toekomstige belastingen, lasten van een hypothecaire lening die in de niet zo verre toekomst ongetwijfeld gevoelig zullen stijgen.
Toegegeven, ik heb zelf nog wat eigendom in Vlaanderen maar dat is niet voor het bevredigen van mijn baksteengevoel.
Ik zou zeggen, jonge mensen, laat jullie vooral niet opjutten> Er is helemaal niets mis met huren...
Ik ben het volkomen eens met Hago.
Wat meer zij, jonge mensen aan het begin van hun carriere en/of samenleven, zou ik het zelfs ten stelligste afraden...
Al eens gedacht aan (echt)scheiding, veranderen van werk naar een verre streek (om van een ver land nog niet te spreken).
En dan vergeten we gemakshalve alle kosten die een eigendom bezwaren: niet te vermijden reparaties na een aantal jaren, alle huidige en toekomstige belastingen, lasten van een hypothecaire lening die in de niet zo verre toekomst ongetwijfeld gevoelig zullen stijgen.
Toegegeven, ik heb zelf nog wat eigendom in Vlaanderen maar dat is niet voor het bevredigen van mijn baksteengevoel.
Ik zou zeggen, jonge mensen, laat jullie vooral niet opjutten> Er is helemaal niets mis met huren...
Ik ben het volkomen eens met Hago.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Dat is nou net één van de redenen waarom huizen zo belachelijk duur zijn: hier in Vlaanderen is iedereen ervan overtuigd dat je een hui MOET bezitten want huren is weggegooid geld... Vervolgens wil de kudde tegen elke prijs een huis bezitten...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Er bestaat ook nog zoiets als hypotheekaftrek op de belastingsbrief.Henkie1984 schreef:Betalen mensen geen rente over hun hypotheek? Ik betaal elke maand huur, maar ik woon in een klein rot huisje waar ik voor een appel en ei kan huren. En elke maand zie ik mijn fondsen/spaarrekening groeien. Is het dan werkelijk weggegooid geld om een beetje huur te betalen?
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
idd en dat is zo'n 2700€ dat je kan aftrekken per jaar!
Maar wat zal er gebeuren als het vlaamse gewest die bevoegdheid krijgt van de federale in 2014??
Dat is nog koffiedik kijken
Dat is nog koffiedik kijken
Gepensioneerd zonder eigen woning is ook een opgave. Velen moeten het doen met een klein pensioen en daarvan nog es een 500€ maandelijks wegleggen voor de huur??
Niks mis met huren maar wanneer je de 40 nadert en later op je gemak wil zijn (want lenen doe je meestal over zo'n 20jaar) dan heb je bij je pensioen weinig zorgen.
Althans dit was mijn nuchtere redenering.......
Niks mis met huren maar wanneer je de 40 nadert en later op je gemak wil zijn (want lenen doe je meestal over zo'n 20jaar) dan heb je bij je pensioen weinig zorgen.
Althans dit was mijn nuchtere redenering.......
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 968885.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
bezint eer je begint
bezint eer je begint
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wie heeft dat artikel (Tends) geschreven? Ze zeggen daarin dat de huizenprijzen nog stijgen, eerder werd al bekend gemaakt (officiële cijfers) dat ze licht gedaald waren.
En inderdaad, als je naar pensioengerechtigde leeftijd gaat is het een voordeel dat je een eigen dak boven je hoofd hebt en niet meer van het ene huurhuis naar het andere moet verhuizen. De huurkost blijft en telkens de kosten van de herinrichting (ander behang, likje verf, gordijntjes, ... ) kosten ook steeds geld. Als je we dan nog gaan kunnen rekenen op pensioen.
En inderdaad, als je naar pensioengerechtigde leeftijd gaat is het een voordeel dat je een eigen dak boven je hoofd hebt en niet meer van het ene huurhuis naar het andere moet verhuizen. De huurkost blijft en telkens de kosten van de herinrichting (ander behang, likje verf, gordijntjes, ... ) kosten ook steeds geld. Als je we dan nog gaan kunnen rekenen op pensioen.
Als het echt zo is dat mensen hun spaargeld in vastgoed pompen dan zullen de prijzen wel in stijgende lijn zitten. Dat de situatie op termijn niet houdbaar is dat weten we al lang.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
In het vastgoed weten we dat precies allemaal en al héél lang, over de schuldenbubble weten we dat blijkbaar nog niet, of we willen dat niet weten. Raar, als het maar in onze portemonaie past.
Een gezin koopt beter een huis zodat de kinderen een vaste stek hebben om op te groeien. Ik verhuisde in mijn jeugdjaren een paar keer (vader was bij Nato) en ik kon mijn vrienden hierdoor niet behouden. Van internetcontacten was toen geen sprake...
Bovendien verdubbel je met zijn 2 de maximum belastingsaftrek voor de enige en eigen woning zodat je een groter deel van je afbetaling kan terug krijgen.
Als alleenstaande een torenhoge prijs betalen voor een oud huisje dat later naar de fiscus of naar het rustoord zal terugvloeien, heb ik wel serieuze twijfels. Als je dichtbij je werk kan gaan wonen, dan kan je in geval van geldproblemen nog besparen door je auto weg te doen.
Maar wie is nu nog zeker van zijn werkplaats? Als je een huisje kocht, dan kan je moeilijker werk gaan zoeken in een andere regio dan iemand die huurt.
Bovendien is de totale leningaflossing veel hoger dan het bedrag dat je in je belastingen als aftrek mag inbrengen. Na 10 jaar daalt die maximumaftrek zelfs tot zo'n 2200 euro.
aan Ludo
je bent niet meer verplicht om een schuldsaldoverzekering of levensverzekering af te sluiten! Als alleenstaande zie ik daar zelfs het nut niet van in.
Ok, als je huurt, dan spaar je wel de onroerende voorheffing op het kadastraal inkomen van je huurwoning uit.
Als eigenaar moet je ook niet verplicht een brandverzekering nemen, maar wel als huurder als dit opgelegd werd door het huurcontract voor de aansprakelijkheid ten opzichte van de buren.
Bovendien verdubbel je met zijn 2 de maximum belastingsaftrek voor de enige en eigen woning zodat je een groter deel van je afbetaling kan terug krijgen.
Als alleenstaande een torenhoge prijs betalen voor een oud huisje dat later naar de fiscus of naar het rustoord zal terugvloeien, heb ik wel serieuze twijfels. Als je dichtbij je werk kan gaan wonen, dan kan je in geval van geldproblemen nog besparen door je auto weg te doen.
Maar wie is nu nog zeker van zijn werkplaats? Als je een huisje kocht, dan kan je moeilijker werk gaan zoeken in een andere regio dan iemand die huurt.
Bovendien is de totale leningaflossing veel hoger dan het bedrag dat je in je belastingen als aftrek mag inbrengen. Na 10 jaar daalt die maximumaftrek zelfs tot zo'n 2200 euro.
aan Ludo
je bent niet meer verplicht om een schuldsaldoverzekering of levensverzekering af te sluiten! Als alleenstaande zie ik daar zelfs het nut niet van in.
Ok, als je huurt, dan spaar je wel de onroerende voorheffing op het kadastraal inkomen van je huurwoning uit.
Als eigenaar moet je ook niet verplicht een brandverzekering nemen, maar wel als huurder als dit opgelegd werd door het huurcontract voor de aansprakelijkheid ten opzichte van de buren.
Laatst gewijzigd door criticus op 29 december 2012, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het kopen van een eigendom willen vergelijken met beleggen. Voor mij zijn er bij het beleggen drie zaken belangrijk: de prijs, de prijs en de prijs. Bij vastgoed is dat ook zo (bij een juiste schatting). Hoe hoger de prijs, hoe groter het risico. De prijzen van residentieel vastgoed zijn historisch hoog (wat niet wil zeggen dat ze niet nog hoger kunnen gaan). Trek zelf uw conclusie...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Je kan stellen dat je tegenwoordig weinig waar krijgt voor je geld. Je betaalt je blauw aan rijwoningen met nog jaren werk en kosten voor de boeg.
En voor de verhuurders is het ook huilen met de pet op, want door de lage rente (en hoge huurprijzen, want door de hoge vastgoedprijzen moeten verhuurders veel huur vragen willen ze er ooit aan verdienen!) zetten veel koppels vrijwel direct de stap naar kopen waardoor verhuurders ofwel om de haverklap nieuwe huurders moeten zoeken ofwel geconfronteerd worden met "brol" die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om te kopen.
En voor de verhuurders is het ook huilen met de pet op, want door de lage rente (en hoge huurprijzen, want door de hoge vastgoedprijzen moeten verhuurders veel huur vragen willen ze er ooit aan verdienen!) zetten veel koppels vrijwel direct de stap naar kopen waardoor verhuurders ofwel om de haverklap nieuwe huurders moeten zoeken ofwel geconfronteerd worden met "brol" die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om te kopen.
Vroeg of laat, dat laat ik in het midden, stort de vastgoedbubbel in elkaar, daar zijn alle waarnemers het over eens. Dat het een forse knal word eveneens, gaande van 30 % tot 65 %, de waarheid zal zoals altijd ergens in ghet midden liggen.
Wie gekocht heeft op het hoogtepunt van de bubbel, en moet verkopen, na de daling, breken zware dagen aan, schuld aan de bank, en niets meer bezitten.
Wie geduld heeft, gaat gouden kansen krijgen.
Wie gekocht heeft op het hoogtepunt van de bubbel, en moet verkopen, na de daling, breken zware dagen aan, schuld aan de bank, en niets meer bezitten.
Wie geduld heeft, gaat gouden kansen krijgen.
Wie zegt dat de vastgoedprijs hoog is ?
Misschien is jullie geld gewoon niks meer waard waardoor de prijs zo hoog toont !
Is een mogelijkheid zoals een andere .
Dat we met andere woorden gaan werken met zijn allen voor kleingeld .
Jullie spreken toch over die manier over goud waarom dan niet over vastgoed ?
Misschien is jullie geld gewoon niks meer waard waardoor de prijs zo hoog toont !
Is een mogelijkheid zoals een andere .
Dat we met andere woorden gaan werken met zijn allen voor kleingeld .
Jullie spreken toch over die manier over goud waarom dan niet over vastgoed ?