appartement belegging volledig lenen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: appartement belegging volledig lenen
Zeer beperkt risico heb ik nooit gezegd; dat is vastgoed volgens mij ook niet.
Maar wél met vrij veel garantie op een stevige winst en geen gedoe met huurders/kosten/....
Als je nog maar spreidt over enkele zeer goeie mixfondsen, via banken die je geen overbodige kosten aanrekenen, zal je al aardig in de buurt komen - of verder. En hoe meer energie je erin wil steken, hoe meer je kan gaan optimaliseren.
Carl
Maar wél met vrij veel garantie op een stevige winst en geen gedoe met huurders/kosten/....
Als je nog maar spreidt over enkele zeer goeie mixfondsen, via banken die je geen overbodige kosten aanrekenen, zal je al aardig in de buurt komen - of verder. En hoe meer energie je erin wil steken, hoe meer je kan gaan optimaliseren.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
-
Sammetjen01
- Newbie

Roger7,
Ik zou me niet te veel aantrekken van al diegenen die jou naar aandelen, fondsen of andere niet real estate beleggingen willen sleuren.
Vastgoed is en blijft een blijver en een goede keuze.
Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld.
Na lezing van veel van hun dagelijkse schrijfsels over hun hobby, zou je toch al moeten doorhebben dat de paar uitzonderingen niet te na gesproken, het op dit en andere fora bijna alles spielerei is en niets meer.
Nu ter zake:
Kijk uit naar een 1 slaapkamerappartement op het gelijkvloers van een klein gebouw.
Dit zal je in alle omstandigheden gemakkelijk en goed kunnen verhuren en zo nodig ook gemakkelijk weer van de hand kunnen doen. Alhoewel ik thans niet meer in Belgie wens te investeren, wegens de hoegrootheid van mijn aan te wenden middelen, heb ik voorheen enkel en alleen in Belgisch onroerend goed geinvesteerd en het mij nog nooit beklaagd. Wel goed uitkjken bij het kiezen van een huurder en evt verhuren via een social verhuurkantoor om de meeste van je zorgen te voorkomen.
Nog een prettige dag verder.
Sam
Ik zou me niet te veel aantrekken van al diegenen die jou naar aandelen, fondsen of andere niet real estate beleggingen willen sleuren.
Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld.
Na lezing van veel van hun dagelijkse schrijfsels over hun hobby, zou je toch al moeten doorhebben dat de paar uitzonderingen niet te na gesproken, het op dit en andere fora bijna alles spielerei is en niets meer.
Nu ter zake:
Kijk uit naar een 1 slaapkamerappartement op het gelijkvloers van een klein gebouw.
Dit zal je in alle omstandigheden gemakkelijk en goed kunnen verhuren en zo nodig ook gemakkelijk weer van de hand kunnen doen. Alhoewel ik thans niet meer in Belgie wens te investeren, wegens de hoegrootheid van mijn aan te wenden middelen, heb ik voorheen enkel en alleen in Belgisch onroerend goed geinvesteerd en het mij nog nooit beklaagd. Wel goed uitkjken bij het kiezen van een huurder en evt verhuren via een social verhuurkantoor om de meeste van je zorgen te voorkomen.
Nog een prettige dag verder.
Sam
Dat lijkt me een haarscherpe, gefundeerde analyse. Je kent ons dan natuurlijk ook allemaal persoonlijk en hebt zelf zonder twijfel alle ervaring met financiële beleggingen.Sammetjen01 schreef:Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld.
Kan je die ervaring even schetsen ?
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Zulk een forum zou ik in je plaats dan toch niet willen bezoeken ...Sammetjen01 schreef:Roger7,
Zelf heb ik hier reeds veel opgestoken. Het rendement scheelt meer dan 1 slok op de borrel.
In mijn eigen omgeving heb ik echter wel reeds veel griezelverhalen gehoord over verhuren van vastgoed (niet-betaalde huur door Nieuwe Belgen, totaal vervallen woning als na x jaar de huurder kon buiten gezet worden en tot vechtpartijen en doodsbedreigingen toe). Huizen zijn luizen zei mijn moeder zaliger, en gelijk had ze. Of is het misschien je bedoeling om Roger een pad in de korf te zetten ?
-
Sammetjen01
- Newbie

Vind je nu zelf ook niet dat je met dergelijke verdachtmakingen serieus over de schreef bent gegaan?Leemans-broertje schreef: .... Of is het misschien je bedoeling om Roger een pad in de korf te zetten ?
-
Sammetjen01
- Newbie

Van zodra jij mij de op 4 februari ll gevraagde voorstellen bezorgt, zou ik kunnen overgaan tot het wereldkundig maken van mijn ervaring. Of liever nog via PB; het ligt niet echt in mijn aard om aan Jan en Alleman te laten weten welke ervaring ik in enkele domeinen verworven heb.Boompie schreef:Dat lijkt me een haarscherpe, gefundeerde analyse. Je kent ons dan natuurlijk ook allemaal persoonlijk en hebt zelf zonder twijfel alle ervaring met financiële beleggingen.Sammetjen01 schreef:Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld.
Kan je die ervaring even schetsen ?
Carl
Nog een fijne dag verder,
Sam
Ik blij dat we een alwetende onder ons hebben, iemand die zich boven het onwetende gepeupel kan stellen en dit bovendien ook nog eens op een vriendelijke manier doet. Nog een mooi voorbeeld:Sammetjen01 schreef: Ik zou me niet te veel aantrekken van al diegenen die jou naar aandelen, fondsen of andere niet real estate beleggingen willen sleuren.
Amper een maand lid van het forum, maar al gekenmerkt door de aangename interactiestijl, proficiat! (sarcasm - out)Sammetjen01 schreef: Niet akkoord met deze stellingname.
De mededelingen van KKY616 lijken me net zo belangrijk als de overweldigende hoeveelheid prietpraat die door de zichzelf benoemde aandelenkenners op dit forum gedebiteerd wordt.
Mensen met echt geld of met veel meer middelen dan de peanuts bezittende would-be-yuppies die de aandelensectie van dit forum tot een kleuterklasje hebben laten verworden, halen hun schouders op voor de totaal irrelevante uitspraakjes die hier dag in dag uit dit forum vervuilen.
Dit moet je toch heel even nader verklaren; ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.Sammetjen01 schreef:Van zodra jij mij de op 4 februari ll gevraagde voorstellen bezorgt
Carl
Wow!Sammetjen01 schreef:... wegens de hoegrootheid van mijn aan te wenden middelen...
Dis is een typisch voorbeeld van een zelf-referentie. Ik zie in uw boodschap geen enkel cijfer, laat staan dat het verifieerbaar zou zijn.Sammetjen01 schreef:...Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld. ...
Dit zou dan voor mij officieel de eerste persoon zijn die over een aanzienlijk kapitaal beschikt, die dat in dergelijke termen zit te verkondigen 
Carl
Carl
Ter staving van mijn onbegrijpelijk geschrijfsel met verzonnen rendementenSammetjen01 schreef:...Let ook op hun warrige taal en gegoochel met dikwijls virtuele rendementen op hun beleggingen met hun virtueel geld. ...
Ik heb begrepen dat de oorspronkelijke vraagsteller niet over de nodige som beschikt om onmiddellijk een appartement aan te kopen. Hij is wel bereid om €500 per maand op zij te zetten om hierin te investeren. Gewapend met dit gegeven heb ik de volgende simulatie uitgewerkt met reële cijfers (die weliswaar gesteund zijn op het verleden).
Ik stel voor dat dit bedrag maandelijks op een wachtrekening geplaatst wordt; dat maakt dan €6000 per jaar. Bij het begin van het jaar wordt met dat bedrag aandelen Sofina gekocht. Ik heb Sofina genomen als voorbeeld omwille van hun jarenlang track record. Daarenboven is Sofina een 'composiet' aandeel: het is een gespreide belegging in meerdere bedrijven. De ontvangen dividenden worden bij het jaarlijks spaarbedrag gevoegd en het daaropvolgend jaar opnieuw in die aandelen belegd.
Welk bedrag heb ik nu na 20 jaar?
Eerst enkele gebruikte cijfers: Ik heb de gemiddelde groei genomen van het Sofina aandeel en zijn dividend over de laatste 10 jaar. Merk op dat deze tijdspanne de banken- en eurocrisis omspant. Het is dus niet zo dat dit alleen maar goede jaren waren.
Op 25/2/2005 noteerde Sofina aan €56, op 25/2/2015 was dit €94.95. De gemiddelde groei was dus 5.42% per jaar.
Het bruto dividend steeg in die periode van €1.19 naar €2.17, een groei van 6.19% per jaar.
De transacties worden uitgevoerd via Keytrade en er wordt rekening gehouden met kosten en taksen. Keytrade is niet de goedkoopste broker maar zeker niet de duurste.
Het netto resultaat na 20 jaar is: €275K
Sofina is u niet het meest sexy aandeel op de Brusselse beurs. Er zijn ongetwijfeld sterkere verhalen (denk Ackermans, ...). Sofina heeft echter over de jaren heen (>100Jaar!) bewezen dat het een 'veilige' belegging is.
Ik ben niet zeker dat u bij vastgoed een zelfde netto bedrag zult overhouden als je rekening houdt met alle gemaakte kosten. Om van de slapeloze nachten nog te zwijgen die de huurders en de wetgeving u kunnen bezorgen.
Het rekenblad waarmee deze virtuele bedragen berekend zijn is hier bijgevoegd. Ik heb naar best vermogen de realiteit benaderd. Mochten en fouten in geslopen zijn, dan komen die volledig op mijn rekening.
Toelichting bij de Detail Zone
Cash begin: Bedrag dat ik ter beschikking heb om aandelen te kopen = Cash einde vorige periode (=€6000 + Cash overschot na vorige aankoop + netto ontvangen dividenden)
Aankoopprijs aandeel = Prijs van het aandeel aan het einde van de vorige periode. Wordt elke periode verhoogd met 5.42%
Bruto dividend: wordt elk jaar verhoogd met 6.19%
Vermogen einde: Cash op het einde + Aantal Aandelen * Prijs aandeel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb de indruk dat vastgoed waarvoor je een lening aangaat, jou het beste rendement geeft. Voorbeeld: appartement met 2 slaapkamers voor 220.000€ en instapklaar. KI zullen we houden op 900€.
> kosten:
- lening op 20 jaar voor 220.000€ > maandelijks betaal je ongeveer 1.000-1.100€
- registratierechten en ereloon notaris: +/- 23.000€
- dossierkosten bij de bank: +/- 300€
- schuldsaldo: 2.500€
- brandverzekering: 25€/maand
> opbrengsten
- 750€ huuropbrengst per maand
Zoals ik het zie moet je iets van 25.000€ investeren NU om rendement te halen van meer dan 4%. Als je wil beleggen in obligaties en/of aandelen, is dat moeilijker als je klein begint. Veel gaat verloren aan vaste kosten en relatief hoge transactiekosten. Voor een huis kun je 250.000€ lenen en een mooi rendement halen met de tijd maar ik ken weinig mensen die op hun rekeningen 250.000€ hebben staan om zomaar mee te beginnen.
Voor mij: vastgoed. Belangrijkste reden: je kan lenen. Heel beperkte inleg nodig en over de tijd heen.
> kosten:
> opbrengsten
Zoals ik het zie moet je iets van 25.000€ investeren NU om rendement te halen van meer dan 4%. Als je wil beleggen in obligaties en/of aandelen, is dat moeilijker als je klein begint. Veel gaat verloren aan vaste kosten en relatief hoge transactiekosten. Voor een huis kun je 250.000€ lenen en een mooi rendement halen met de tijd maar ik ken weinig mensen die op hun rekeningen 250.000€ hebben staan om zomaar mee te beginnen.
Voor mij: vastgoed. Belangrijkste reden: je kan lenen. Heel beperkte inleg nodig en over de tijd heen.
Dit is mijn visie:
Als ik op 25 jaar leen kan ik het volgende:
eigen inbreng: 50.000 euro
te lenen: 145.000 euro.
Af te lossen per maand: 650,00 euro incl ssv.
Als ik een instapklaar appartement kan vinden van 170.000 euro, dan moet ik in principe toe komen met mijn 195.000 euro.
En nu komen de veronderstellingen:
Stel dat ik mijn appartement kan verhuren aan 650euro per maand en elke maand mijn huur mooi ontvang, dan kost mijn investering mij het volgende (als de staat niet te gek gaat doen):
50.000 euro + de jaarlijkse kosten (verzekering, onroerende voorheffing, personenbelasting, ...) hiervoor moet een 1.250 euro per jaar volstaan.
Na 25 jaar heb ik dan een volledig afbetaald appartement en heb ik de volgende keuze:
Ik doe het nog eens opnieuw aan de kust. Of ik verkoop mijn appartement en koop met het geld mijn 2e verblijf.
Concreet: mijn appartement zal mij elke maand geld kosten, maar op het einde van de rit kan ik mij een 2e verblijf kopen aan de zee.
Nadelen; je weet uiteraard niet wat de huurmarkt gaat doen en vooral wat de staat gaat doen! De rechtsonzekerheid in Belië is schrijnend!
Als ik op 25 jaar leen kan ik het volgende:
eigen inbreng: 50.000 euro
te lenen: 145.000 euro.
Af te lossen per maand: 650,00 euro incl ssv.
Als ik een instapklaar appartement kan vinden van 170.000 euro, dan moet ik in principe toe komen met mijn 195.000 euro.
En nu komen de veronderstellingen:
Stel dat ik mijn appartement kan verhuren aan 650euro per maand en elke maand mijn huur mooi ontvang, dan kost mijn investering mij het volgende (als de staat niet te gek gaat doen):
50.000 euro + de jaarlijkse kosten (verzekering, onroerende voorheffing, personenbelasting, ...) hiervoor moet een 1.250 euro per jaar volstaan.
Na 25 jaar heb ik dan een volledig afbetaald appartement en heb ik de volgende keuze:
Ik doe het nog eens opnieuw aan de kust. Of ik verkoop mijn appartement en koop met het geld mijn 2e verblijf.
Concreet: mijn appartement zal mij elke maand geld kosten, maar op het einde van de rit kan ik mij een 2e verblijf kopen aan de zee.
Nadelen; je weet uiteraard niet wat de huurmarkt gaat doen en vooral wat de staat gaat doen! De rechtsonzekerheid in Belië is schrijnend!
€24000 kosten + rentelast en dan zeg je dat het nadeel van aandelen de hoge kosten zijn?Yakamoz84 schreef:Ik heb de indruk dat vastgoed waarvoor je een lening aangaat, jou het beste rendement geeft. Voorbeeld: appartement met 2 slaapkamers voor 220.000€ en instapklaar. KI zullen we houden op 900€.
> kosten:
> opbrengsten
Voor ik aan die kosten kom heb ik al meer dan 3000 transacties gedaan.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Juist gezegd!Sammetjen01 schreef:...Waarom zo'n nijdige reacties?
...
Anderzijds wordt hier duidelijk dat wie het schoentje past, het meestal ook aantrekt.
We hebben de topicstarter er wel op gewezen dat zijn grote fout er in bestaat dat hij geen alternatieve beleggingen overweegt.Sammetjen01 schreef:...Daarenboven geven jullie geen enkele feedback aan de topicstarter die het over onroerend goed beleggingen heeft...
Het valt me trouwens op dat vooral de verdedigers van vastgoedbeleggingen heel onnauwkeurig zijn in het in rekening brengen van de kosten. Blijkbaar gaat men er van uit dat het goed voortdurend en zonder onderbreking zal verhuurd worden. Huuropbrengsten worden als bruto=netto en zonder belastingen in rekening gebracht. Dat men gedurende die 20jaar geen onderhouds- of herstellingskosten zal hebben, Aansluiting nutsvoorzieningen, enz...Ook de aankoopprijs en het percentage dat men kan lenen wordt veelal overdreven optimistisch voorgesteld.
Ik wacht nog altijd op een volledig berekend en verifieerbaar voorbeeld.
Blijkbaar zijn er voor dit onderwerp twee kampen: believers en non-believers; Zoals altijd zal de waarheid wel ergens midden in liggen. Mijn persoonlijk standpunt, gesteund op onderzoek en ervaring: eigen huis/appartement OK, voor al de rest zijn er betere alternatieven.