Appartement huren: is de prijs te hoog?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Appartement huren: is de prijs te hoog?
Alle kosten die Ludo beschrijft vallen niet ten laste van huurder maar zijn eigenaars kosten.Tiziano schreef: ↑4 juli 2018, 23:33 Prijs is oké voor nieuwbouw met garage hoor.. Naast de gemeenschappelijke kosten heb je nog de vaste kosten. Stroom, telecom, verwarming en water zal je toch tegen de 800-850 zitten. Voor mij persoonlijk te duur maar het hangt van veel factoren af.
Ludo zijn post is zeer goed, staat praktisch alles in.
Gebruiks kosten elek , onderhoud lift , poetsen zijn voor huurder.
Kosten per maand voor de syndic ,blok polis, aansprakelijkheid raad zijn bvb eigenaars kosten.
Estate Guru believer.
Indien niets is overeengekomen in het huurkontrakt wordt algemeen aanvaard dat elk 50/50 van de syndicus kosten betaald.platin schreef: ↑5 juli 2018, 14:56Alle kosten die Ludo beschrijft vallen niet ten laste van huurder maar zijn eigenaars kosten.Tiziano schreef: ↑4 juli 2018, 23:33 Prijs is oké voor nieuwbouw met garage hoor.. Naast de gemeenschappelijke kosten heb je nog de vaste kosten. Stroom, telecom, verwarming en water zal je toch tegen de 800-850 zitten. Voor mij persoonlijk te duur maar het hangt van veel factoren af.
Ludo zijn post is zeer goed, staat praktisch alles in.
Gebruiks kosten elek , onderhoud lift , poetsen zijn voor huurder.
Kosten per maand voor de syndic ,blok polis, aansprakelijkheid raad zijn bvb eigenaars kosten.
Kadastraal inkomen voor private huur mag nooit aan de huurder doorgerekend worden.
Bemiddelings kosten voor verhuur mag nooit doorgerekend worden aan de huurder
Blokpolis kan overeengekomen worden dat voor de huurders aansprakeijlheid met afstand van verhaal elk 50/50 betaald, zoniet is de huurder verplicht een eigen brandverzekering gebouw af te sluiten voor zijn huurders aansprakelijkheid
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
inkomen - huur = 1500 per maand om van te leven/sparen, eitje.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Even een update: ik heb ondertussen een nieuwbouwappartement gekocht (met hulp ouders). Het was volledig wat ik zocht en ik ben nu goedkoper af maandelijks dan wanneer ik zou gehuurd hebben. Grote stap, maar geen spijt van. 
Proficiat. Hoe ver staan ze met het gebouw? Afwerkingsfase ?
huren is het domste wat je kunt doen.
Ge betaalt beter een (fiscaal aftrekbare) lening af dan die huur.
heel wijze beslissing
Ge betaalt beter een (fiscaal aftrekbare) lening af dan die huur.
heel wijze beslissing
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
anonymous
Lukske dat is wel heel erg kort door de bocht 
huren = het huis afbetalen voor iemand anders
lenen = afbetalen voor je eigen huis
lenen = afbetalen voor je eigen huis
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
anonymous
Ja dat kan wel. Als ik zou kopen dan is mijn maandlast bijna 60-75 procent hoger tov nu. Dan huur ik liever hoor...
En dan bedoel ik qua ruimte enzo hetzelfde ongeveer.
En dan bedoel ik qua ruimte enzo hetzelfde ongeveer.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Maar die lening stopt ooit. Huren nooit.
Huurgelden stijgen mee met de index. Afbetalingen van een lening werken daarentegen tegen de index in.
Een van de voornaamste oorzaken van gepensioneerden met financiële problemen is hun huurkost wegens gebrek aan eigen woning.
Beleggen doe je altijd op lange termijn. Huren is een korte termijn visie. Gewoon mijn gedacht hoor.
Huurgelden stijgen mee met de index. Afbetalingen van een lening werken daarentegen tegen de index in.
Een van de voornaamste oorzaken van gepensioneerden met financiële problemen is hun huurkost wegens gebrek aan eigen woning.
Beleggen doe je altijd op lange termijn. Huren is een korte termijn visie. Gewoon mijn gedacht hoor.
Laatst gewijzigd door RagnarrsTriumph op 13 september 2018, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Proficiat met je aankoop!
Kopen is altijd een goede beslissing, zeker als je er langer wil wonen.
Ik deel wel niet de mening dat huren altijd weggegooid geld is. Ik heb vroeger ook gehuurd en ik kijk daar niet naar terug dat het wegegooid geld was. Als ik 10 jaar geleden moest kiezen tussen bij mijn ouders blijven wonen of 15 euro huur per dag 'weggooien' dan blijf ik volledig bij mijn beslissing!
Kopen is altijd een goede beslissing, zeker als je er langer wil wonen.
Ik deel wel niet de mening dat huren altijd weggegooid geld is. Ik heb vroeger ook gehuurd en ik kijk daar niet naar terug dat het wegegooid geld was. Als ik 10 jaar geleden moest kiezen tussen bij mijn ouders blijven wonen of 15 euro huur per dag 'weggooien' dan blijf ik volledig bij mijn beslissing!
-
anonymous
Het probleem is dat je pas een voordeel haalt na je lening is afbetaald. Tot dan moet ik per jaar als ik nu een lening op 25 jaar zou lenen moet ik als ik uitga voor een deftige lening(niet te duur maar wel deftig huis) inclusief kosten.
Dan moet ik rekenen dat ik tot mijn lening is afbetaald zo een 3700 euro per jaar moet voorschieten ipv de situatie nu. + dat daar nog niet alle kosten inzitten wat een huurder niet heeft. Behalve dan dak of echt grote kosten zoals een ketel.
In die leningkosten heb ik ook 12000 euro om de 10 jaar in gestoken. Met 12000 euro per 10 jaar ga je niet ver geraken.
Vanaf dat de lening betaald is heb ik wel een meerwaarde van 140k uitgespaard geld(op leeftijd 90 jaar).
Maar dus zal ik 25 jaar moeten leven met een 300-320 euro aan verschil per maand minstens. Of ik dat altijd ga kunnen dragen weet ik niet.
Dan moet ik rekenen dat ik tot mijn lening is afbetaald zo een 3700 euro per jaar moet voorschieten ipv de situatie nu. + dat daar nog niet alle kosten inzitten wat een huurder niet heeft. Behalve dan dak of echt grote kosten zoals een ketel.
In die leningkosten heb ik ook 12000 euro om de 10 jaar in gestoken. Met 12000 euro per 10 jaar ga je niet ver geraken.
Vanaf dat de lening betaald is heb ik wel een meerwaarde van 140k uitgespaard geld(op leeftijd 90 jaar).
Maar dus zal ik 25 jaar moeten leven met een 300-320 euro aan verschil per maand minstens. Of ik dat altijd ga kunnen dragen weet ik niet.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Ik ken jouw situatie niet maar een degelijk huis behoudt normaal ook zijn waarde.
Huur is definitief verloren en het is bijna een zekerheid dat de huur in de loop der jaren stijgt.
Het geld van je lening gaat, op de kosten na, volledig in je eigen pand en wordt zelfs jaar na jaar goedkoper gezien het niet
meestijgt met de inflatie. In deze periode is de leningkost zelfs lager dan de inflatiekost.
Uiteraard is het grootste voordeel na afbetaling van de lening. Daarom zei ik ook dat het vooruitzien op termijn was.
Ik heb zojuist mijn rijwoning verkocht die ik maar zes jaar bewoond heb. Na aftrek van de wederbeleggingsvergoeding, de bank-, hypotheek en makelaarskosten schiet er toch nog een mooi netto spaarpotje over. Dan hou ik zelfs nog geen rekening met het fiscaal voordeel dat ik die jaren genoten heb. Ik beklaag het me dus niet dat ik zes jaar in een koopwoning geleefd heb in plaats van een huurhuis.
Huur is definitief verloren en het is bijna een zekerheid dat de huur in de loop der jaren stijgt.
Het geld van je lening gaat, op de kosten na, volledig in je eigen pand en wordt zelfs jaar na jaar goedkoper gezien het niet
meestijgt met de inflatie. In deze periode is de leningkost zelfs lager dan de inflatiekost.
Uiteraard is het grootste voordeel na afbetaling van de lening. Daarom zei ik ook dat het vooruitzien op termijn was.
Ik heb zojuist mijn rijwoning verkocht die ik maar zes jaar bewoond heb. Na aftrek van de wederbeleggingsvergoeding, de bank-, hypotheek en makelaarskosten schiet er toch nog een mooi netto spaarpotje over. Dan hou ik zelfs nog geen rekening met het fiscaal voordeel dat ik die jaren genoten heb. Ik beklaag het me dus niet dat ik zes jaar in een koopwoning geleefd heb in plaats van een huurhuis.
Veel hangt af op welke leeftijd en het bedrag je een eigendom koopt.
Als je 200.000 euro enkel kapitaal rekent op 20 jaar is dit 833 euro/maand zonder intresten
Op 30 jaar = 555 euro/maand zonder intresten.
Dus hoe vroeger je kan kopen, hoe meer voordeel je " mogelijks " kan doen, als je lang leeft.
De banken zijn wel zo slim om op een lening van 20 jaar de eerste 10 jaar zoveel mogelijk intresten te incasseren, en het kapitaal verminderd de eerste 10 jaar omzeggens niet. Pas na 10 jaar betaal je nog klein deeltje intresten, maar wel veel kapitaal terug.
Als je 200.000 euro enkel kapitaal rekent op 20 jaar is dit 833 euro/maand zonder intresten
Op 30 jaar = 555 euro/maand zonder intresten.
Dus hoe vroeger je kan kopen, hoe meer voordeel je " mogelijks " kan doen, als je lang leeft.
De banken zijn wel zo slim om op een lening van 20 jaar de eerste 10 jaar zoveel mogelijk intresten te incasseren, en het kapitaal verminderd de eerste 10 jaar omzeggens niet. Pas na 10 jaar betaal je nog klein deeltje intresten, maar wel veel kapitaal terug.
Laatst gewijzigd door ludo op 13 september 2018, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.