Appartement huren: is de prijs te hoog?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Re: Appartement huren: is de prijs te hoog?
Neen, het bedrag wordt elke maand kleiner tot het op de laatste maand praktisch enkel nog kapitaalsaflossing is.
Hoe hoger het te ontlenen bedrag, de intrestvoet of de looptijd, hoe groter het verschil in totale terugbetaling tussen vaste kapitaaldelging en constante annuïteiten.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 13 september 2018, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Als je een goede en solvabele huurder hebt mag je al heel blij zijn dat hij de boel niet verwaarloost en of afbreekt, en in dat geval zou ik opteren om de huurprijs niet te indexeren, maar het wel voorzien in het huurcontract.
Je kan dan aan je huurder schriftelijk laten weten, de huurprijs voor komend jaar niet te indexeren,wegens goed onderhoud en correcte huur betalingen.
De huurder zal dit zeker waarderen.
Na x aantal jaren zou je de huurprijs dan een beetje kunnen aanpassen. Dit is meer begrijpbaar, dat dat je elke keer dat het mag de index toepast.
Anderzijds zijn er die liever hebben elke keer de index toe te passen, maar dan gaan ze zoeken naar vergelijkbare panden, en huur prijzen, en loop je risico dat ze verhuizen, en ben je meer kwijt aan leegstand, kosten enz.
Als je dit berekend op een huurprijs van 650 euro/maand, en elk jaar 2% NIET zou indexeren, zou je op 4 jaar één maand huur of 624 euro mislopen, of kado doen aan je huurder. Nu is het wel ook zo dat je niet elk jaar wettelijk kan indexeren ook niet.
Je kan dan aan je huurder schriftelijk laten weten, de huurprijs voor komend jaar niet te indexeren,wegens goed onderhoud en correcte huur betalingen.
De huurder zal dit zeker waarderen.
Na x aantal jaren zou je de huurprijs dan een beetje kunnen aanpassen. Dit is meer begrijpbaar, dat dat je elke keer dat het mag de index toepast.
Anderzijds zijn er die liever hebben elke keer de index toe te passen, maar dan gaan ze zoeken naar vergelijkbare panden, en huur prijzen, en loop je risico dat ze verhuizen, en ben je meer kwijt aan leegstand, kosten enz.
Als je dit berekend op een huurprijs van 650 euro/maand, en elk jaar 2% NIET zou indexeren, zou je op 4 jaar één maand huur of 624 euro mislopen, of kado doen aan je huurder. Nu is het wel ook zo dat je niet elk jaar wettelijk kan indexeren ook niet.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Het lijkt me nogal wiedes dat je meer intresten betaalt in het begin. Dat is ook zo bij constante annuïteiten.
Je betaalt elke maand kapitaal af, het is maar logisch dat de intrestlast zakt.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Nee, niet juist, bij constante annuïteiten betaal je elke maand zelfde deel kapitaal en zelfde deel intrest terug gedurende de hele looptijd. Je maandelijkse aflossing blijft hetzelfde gedurende de hele looptijd.CarpeNoctem schreef: ↑13 september 2018, 22:17Het lijkt me nogal wiedes dat je meer intresten betaalt in het begin. Dat is ook zo bij constante annuïteiten.
Je betaalt elke maand kapitaal af, het is maar logisch dat de intrestlast zakt.![]()
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Helemaal niet. Bij constante annuïteiten verschilt die verhouding elke maand.
Als je mij niet gelooft kun je een simulatie doen bij de kredietgids
Dat lijkt me dan weer nogal wiedes. Anders zou het geen lening met constante annuïteiten zijn.
We zitten niet op de zelfde berekeningswijze. Op papier zie je inderdaad die afschrijvingen.CarpeNoctem schreef: ↑13 september 2018, 22:26Helemaal niet. Bij constante annuïteiten verschilt die verhouding elke maand.
Maar, als je Uw lening vervroegd zou willen/ kunnen aflossen, doe je meer voordeel met constante annuïteiten dan met vaste kapitaaldelging. Met vaste kapitaaldelging betaal je in het begin meer intrest dan kapitaal.
Maar soit, ieder zijn gedacht erover.
Ludo bedankt voor antwoord op mijn vraag omtrent index
wat betreft vaste mensualiteiten/vaste kapitaalaflossingen
vaste mensualiteiten is de afbetaling altijd dezelfde dus maandelijks of jaarlijks, echter de intrest en kapitaal verhouding verschilt maandelijks
vaste kapitaalaflossingen altijd vast kapitaal met dalende intrest.
Je hebt het hier niet bij het rechte eind vrees ik ook
wat betreft vaste mensualiteiten/vaste kapitaalaflossingen
vaste mensualiteiten is de afbetaling altijd dezelfde dus maandelijks of jaarlijks, echter de intrest en kapitaal verhouding verschilt maandelijks
vaste kapitaalaflossingen altijd vast kapitaal met dalende intrest.
Je hebt het hier niet bij het rechte eind vrees ik ook
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Ludo, van al de groteske onzin die je hier nu al verteld hebt slaat deze alles. Het is net andersom.
Maar, ik ga het hier bij laten voor vanavond. Slaapwel.

Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 14 september 2018, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Incorrect Ludoludo schreef: ↑13 september 2018, 22:32We zitten niet op de zelfde berekeningswijze. Op papier zie je inderdaad die afschrijvingen.CarpeNoctem schreef: ↑13 september 2018, 22:26
Helemaal niet. Bij constante annuïteiten verschilt die verhouding elke maand.
Maar, als je Uw lening vervroegd zou willen/ kunnen aflossen, doe je meer voordeel met constante annuïteiten dan met vaste kapitaaldelging. Met vaste kapitaaldelging betaal je in het begin meer intrest dan kapitaal.
Maar soit, ieder zijn gedacht erover.
eender wanneer je je lening terugbetaalt, met vaste kapitaalaflossingen ben je altijd beter af. Vb op 20 jaar. Uit het hoofd herinner ik me dat je pas na 13 jaar meer kapitaal gaat aflossen dan intrest. Als je vervroegd gaat terugbetalen dan heb je altijd meer intrest afgelost dan kapitaal. bij gelijke k-aflossingen, heb je altijd veel meer kapitaal terugbetaald.
Ik ga zeker niet zeggen dat ik het op het rechte eind heb.
Maar zal het eens trachten na te rekenen,
Zal het laten weten als ik verkeerd was/ben.
Heb intussen de http://kredietgids.be/?site/nl/Aflossingstabel geraadpleegd en gesimuleerd, en moet toegeven dat ik verkeerd was, en je inderdaad beter af bent met vaste kapitaaldelging.
Maar zal het eens trachten na te rekenen,
Zal het laten weten als ik verkeerd was/ben.
Heb intussen de http://kredietgids.be/?site/nl/Aflossingstabel geraadpleegd en gesimuleerd, en moet toegeven dat ik verkeerd was, en je inderdaad beter af bent met vaste kapitaaldelging.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Sjiek, dat kunnen alleen de allergrootsten

Da's dan misschien wat kort door de bocht, er zijn ook nadelen aan vaste kapitaaldelging.
Het grote probleem van de vaste kapitaalsaflossing is dat je in het begin maandelijks meer betaalt dan bij de gewone afbetaling.
Dit terwijl je loon normaalgezien de omgekeerde beweging maakt.
Bijkomend:
Stel het voorbeeld dat hierboven aangehaald is:
Dit terwijl je loon normaalgezien de omgekeerde beweging maakt.
Bijkomend:
Stel het voorbeeld dat hierboven aangehaald is:
Als je in het begin 800 kan afbetalen maandelijks, waarom zou je dan niet een gewone lening nemen en elke maand 800 aflossen en de looptijd korter zetten? Dan ga je in total toch nog minder rente betalen als in die VK situatie?CarpeNoctem schreef: ↑13 september 2018, 21:33 In mijn voorbeeld:
------------------------------ CA --------------- VK
Eerste afbetaling: ------ 665.5 ------------ 800
Laatste afbetaling: ----- 665.5 ------------ 501
---------------Totaal: ---- 159.724 ------- 156.150
CA: constante annuïteiten
VK: vaste kapitaaldelging
Dus met VK heb je op het einde van de rit zo'n €3500 minder terugbetaald.
Je maandelijkse afbetaling is lager dan je huurgeld. Vergeet natuurlijk het "cadeau" van je ouders niet! Die had je nog steeds tegoed gehad als je huurde!
Ik ben wel benieuwd naar een concrete berekening. Onderstel een huis van 200k€, kosten 15% (=30k€), eigen inbreng 50k€. Maandelijkse afbetaling ca. 1000 euro. Hoeveel geld houd je over als je na 5, 10 of 15 jaar beslist het huis te verkopen?
Uit de afschrijvingstabel lees ik dat je sowieso ongeveer 4j nodig hebt om een kapitaal ter waarde van de 30k€ kosten terug te betalen. Ben ik fout als ik dan stel dat je de eerste 5 jaar eigenlijk bijna geen kapitaal opbouwt als je daarna terug verkoopt?
De totale kost op de volledige duurtijd zal altijd lager liggen naarmate de looptijd van de lening korter is, de intrestvoet lager is en vaste kapitaalsaflossingen worden gebruikt en geen vaste maandelijkse aflossingen. Het punt is echter dat men financieel in staat moet zijn de hogere maandelijkse kost te betalen.CarpeNoctem schreef: ↑14 september 2018, 06:36Sjiek, dat kunnen alleen de allergrootsten
Da's dan misschien wat kort door de bocht, er zijn ook nadelen aan vaste kapitaaldelging.